Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVII

Status
Niet open voor verdere reacties.
Worden alle fietsen met de R6-gasgreep voor circuit gebruikt? Ik kan mij voorstellen dat het in dat geval een zeer waardevolle mod is.
Voor de niet-circuitgebruikers van de SV: Hoe vaak gebeurt het nou eigenlijk dat je 'm in een keer van nul vol naar de stuit ramt?
Ik raak 'm ook wel eens, maar meestal gaat het toch wat meer 'begeleiding en dosering in het geheel.'
Ook bij snel optrekken (geen race start) zit er een opbouw in het geheel om te voorkomen dat het voorwiel het luchtruim verkiest. ;)
Waarschijnlijk verschillen de rijstijlen van de mensen die 'm zeer regelmatig tegen de nok hebben en die van mij enorm, maar ik heb eigenlijk alleen bij vol dooraccelereren (als je dus al snelheid hebt voor de kraan openmoet :p) wel eens dat de piempiem niet verder kan. 't Lijkt me nog steeds leuk om een keer te proberen en het verschil te voelen hoor, maar rijden de mannen/vrouwen met R6-mod ook met 15t-49t? De flexibiliteit in mijn pols is het probleem niet, en ik verwacht dat rijden van een constante snelheid wat lastiger zal worden doordat de motor meer zal reageren op hoekverdraaiing van de gasgreep.
In één regel: Is deze mod ook aan te raden voor 'normaal gebruik?'

Ja, want je merkt er niet veel van.

Onderwerp duozitje:
Voor mensen die nog opzoek zijn naar een afdekplaat voor de duozit. Ik kwam net deze tegen op marktplaats: ≥ Suzuki sv 650 begrenzer duo zit motor - Onderdelen | Suzuki - Marktplaats.nl
 
Worden alle fietsen met de R6-gasgreep voor circuit gebruikt? Ik kan mij voorstellen dat het in dat geval een zeer waardevolle mod is.
Voor de niet-circuitgebruikers van de SV: Hoe vaak gebeurt het nou eigenlijk dat je 'm in een keer van nul vol naar de stuit ramt?
Ik raak 'm ook wel eens, maar meestal gaat het toch wat meer 'begeleiding en dosering in het geheel.'
Ook bij snel optrekken (geen race start) zit er een opbouw in het geheel om te voorkomen dat het voorwiel het luchtruim verkiest. ;)
Waarschijnlijk verschillen de rijstijlen van de mensen die 'm zeer regelmatig tegen de nok hebben en die van mij enorm, maar ik heb eigenlijk alleen bij vol dooraccelereren (als je dus al snelheid hebt voor de kraan openmoet :p) wel eens dat de piempiem niet verder kan. 't Lijkt me nog steeds leuk om een keer te proberen en het verschil te voelen hoor, maar rijden de mannen/vrouwen met R6-mod ook met 15t-49t? De flexibiliteit in mijn pols is het probleem niet, en ik verwacht dat rijden van een constante snelheid wat lastiger zal worden doordat de motor meer zal reageren op hoekverdraaiing van de gasgreep.
In één regel: Is deze mod ook aan te raden voor 'normaal gebruik?'

Wat kost het ding bij een motorzaak (lees: Yamaha dealer) waar je 'm gewoon heel ouderwets kunt bestellen en ophalen?
Geen on-line shoppie-shoppie dus.
21 Euro?? Of is dat de Ali-prijs?

Er wordt hier al zo lang en zo veel over die super-piempiem gepraat dat ik het eigenlijk gewoon een keer wil proberen om te ervaren waarover het nou eigenlijk gaat. Heeft iemand in omgeving Veluwe er toevallig een keer een en half dagje te leen? (durf te vragen ;) )
Misschie ga ook ik uiteindelijk 'om.'
ik heb een soortgelijk trucje op me daytona 675 gedaan, gewoon bij de dealer een gasbuis (dus het handvat dat over de clipon schuift) voor een triumph 1050 besteld (dus OEM) a €15,- en binnen een paar minuten gewisseld, ding reageert gewoon sneller omdat je minder polslag nodig heb.
 
Afhankelijk van wat zo’n dingetje gaat kosten ga ik het een keer proberen.
de Seat cover (of beter vervanger) is er ook in blauw.
voor de 650 pointy.

Bij mij kostte de gashendel €14.96 incl. btw (bij de dealer besteld)
 
Daarvoor ga ik het niet laten. Ik kijk even terug welke jij hebt en welk nummer erbij hoort. Ritje naar Termaat altijd leuk 👍🏻
 
Laatst bewerkt:
Ik had 5SL-26240-02... Maar die staat niet in dat lijstje. Ik merk ook amper verschil, misschien eentje uit dat lijstje kiezen
 
Ik was gisteravond druk aan het Googlen en kwam wat fora tegen over de verschillende R6 gashendels/tubes. Ze hebben het over een witte en een zwarte. Zit geloof ik verschil tussen de jaartallen. Jouw gashandel productnummer wijst naar de oudere R6 en R6S, wat denk ik de 1/5e is?

SV heeft geloof ik een gashendel draai van 1/4e. Er zijn verschillende R6 gashendels van 1/5e en 1/6e. De 1/6e heeft de kortste draai. De OEM productcode daarvan is 2C0-26240-00-00 (als ik de fora mag geloven).

1/4 turn means 90* rotation.
1/5 turn means 72* rotation.
1/6 turn means 60* rotation.

999-2005 R6 - 1/5th turn = part number 5SL-26240-01
2006-2009 R6S - 1/5th turn = part number 5SL-26240-01
2006-2009 R6 - 1/6th turn = part number 2C0-26240-00-00

Oem R6 gashendel zou zonder aanpassingen op de Gen 1 SV moeten passen. Voor Gen 2 is er een aanpassing nodig aan de behuizing.

Maar dat is wat ik allemaal lees. Zelf geen verstand van _O-



Jij bent ook wat langer dus grotere handen? :P
Ik vind het 'overpakken' naar vol gas wel irritant.
De nummers van de 1/5 turn van de vroege en late R6 zijn hetzelfde, dus dan zou de 1/6 turn alleen voor het late model geleverd zijn maar ook moeten passen op de oude. Passen beide nummers op de eerste generatie SV650? Als het verschil überhaupt al klein is ga ik uiteraard voor de 1/6 slag versie om iets te merken. De radius van de kabelgoot in de SV-greep is mogelijk ook nog wel te ‘vullen’ als de randen hoog genoeg zijn om de kabel binnen te houden. Dat proberen is natuurlijk gratis en als het echt lekkerder is kan altijd de goede Yam-gasgroep besteld worden. Eenvoudig uit te rekenen hoeveel mm er bij zou moeten om naar 1/5 of 1/6 te komen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dat gewoon delrin. Klop ‘delrin staf’ in in Google en dan vind je waarschijnlijk wat je wilt. In meerdere kleuren ook nog tegenwoordig. Lekker ‘taai’ dus ideaal voor valdoppen.
 
Even PB gestuurd om hier niet teveel SV-irrelevants te posten. 👍🏻
 
De nummers van de 1/5 turn van de vroege en late R6 zijn hetzelfde, dus dan zou de 1/6 turn alleen voor het late model geleverd zijn maar ook moeten passen op de oude. Passen beide nummers op de eerste generatie SV650? Als het verschil überhaupt al klein is ga ik uiteraard voor de 1/6 slag versie om iets te merken. De radius van de kabelgoot in de SV-greep is mogelijk ook nog wel te ‘vullen’ als de randen hoog genoeg zijn om de kabel binnen te houden. Dat proberen is natuurlijk gratis en als het echt lekkerder is kan altijd de goede Yam-gasgroep besteld worden. Eenvoudig uit te rekenen hoeveel mm er bij zou moeten om naar 1/5 of 1/6 te komen.
Ik heb geen idee. Ik kwam het tegen op diverse fora. Maar wat betreft installatieverschillen tussen gen 1 en 2 kwam ik meerdere meningen tegen.

Er waren ook meerdere met een Motion Pro gashendel als alternatief, maar die heeft niet dezelfde rotatie als de OEM R6 gashendels.
 
@Fulcrum_X Ik heb ook handmaatje kleuter. Misschien rij ik wel te veel diverse motoren. ;)

Met de SV meet meermaals tegen de nok getikt om even leuk laagtoerig weg te trekken (lees vanaf 2k rpm tot 5k). Op snelweg is standje cruise control 110 goed te doen.
 
Laatst bewerkt:
Iridium heeft een wat sterkere vonk, zodat ook een slecht mengsel sneller kan ontbranden. Natuurlijk wel met een korrel zout. Maar maakt koude start een beetje gemakkelijker. Voordeel is dat je wat armer mengsel kan draaien zonder 'hobbel' gevoel te krijgen. Is allemaal niet gek spannend en zeker geen heilige graal.

De heilige graal is dat je ze 60.000km kan negeren.
 
Oke, probleem/uitdaging.

Idle toerental is gedropt naar 1k. F1 error op dashboard met rood lampie, al meteen bij omdraaien sleutel.
Motor start met moeite, rijdt verder prima, valt soms uit bij n stoplicht.
photo_2021-05-06_16-53-50.jpg

Thuis in dealer mode gezet, C40, ISC valve circuit malfunction, zie foto voor meer info:
hvHHsIU.png


Waarschijnlijk is de ISC dus toast, of werkt maar moet opnieuw gekalibreerd worden.
Als er iemand toevallig een Healtech OBD heeft liggen dan kom ik graag langs om dit te proberen.

Iemand tips? Kan ik zelf dmv doormeten oid zelf checken of de ISC het opgegeven heeft of dat het iets anders is?

Edit; betreft een 2nd gen uit 2007 dus geen idle control schroef (K8 model dacht ik).
 
Vandaag een proefrit gemaakt op een SV1000S uit 2006 (zwart frame) met de intentie tot koop.
Moest toch behoorlijk wennen aan het 2 cilinder karakter. De koppeling was goed hoorbaar. Ik heb me ingelezen over de koppelingskorf maar de meningen verschillen. De een zegt "vervangen" en de ander "hoort er bij". Twijfel nog. Tevens heb ik nog nooit een motor gekocht met 42dkm op de teller. Alle voorgaande motoren hadden 0 tot ca. 15dkm op de klok bij aanschaf...
 
Wat heeft iedereen toch met km’s? Liever 1 die goed gebruikt en onderhouden is, als 1 die niks gedraaid heeft in tig jaar. Mijn huidige kocht ik met 82 dkm op de teller.( is dus iets van 4-5 dkm pj, ook niks...)
 
Wat heeft iedereen toch met km’s? Liever 1 die goed gebruikt en onderhouden is, als 1 die niks gedraaid heeft in tig jaar. Mijn huidige kocht ik met 82 dkm op de teller.( is dus iets van 4-5 dkm pj, ook niks...)
Inderdaad , beter regelmatig gebruikt dan bijna niet. Wat veel mensen vergeten is dat een voertuig dat in pakweg 15 jaar maar amper 20dkm heeft gereden meestal ook grote kosten moet ondergaan. Want de meeste laten niet regelmatig onderhoud doen omdat ze toch bijna niet rijden. Als je dan regelmatig begint te rijden dan moeten dikwijls vorkdichtingen en olie , koelvloeistof , remolie enz vervangen worden , om nog te zwijgen over de banden die er al 10 jaar op zitten;) . Als je dat allemaal zelf kan is het geen probleem maar als je daarvoor naar de dealer moet dan ben aardig wat kwijt.
Ik heb zelf ook al ooit een twin met 65dkm gekocht , hij was toen 12 jaar oud en heb er zonder problemen mee gereden zonder abnormale kosten.
 
Wat heeft iedereen toch met km’s? Liever 1 die goed gebruikt en onderhouden is, als 1 die niks gedraaid heeft in tig jaar. Mijn huidige kocht ik met 82 dkm op de teller.( is dus iets van 4-5 dkm pj, ook niks...)
Met mij eigen motoren heb ik km standen gereden tot ca. 50dkm. Nooit verkocht wegens de km stand maar omdat ik ze lang had en wat anders wilde. Van mijn eigen motoren wist ik echter dat ze op en top verzorgd werden en alle facturen e.d. werden bewaard. Dat verkoopt makkelijker dan zonder documentatie. Bij de SV die ik vandaag heb gereden zit geen documentatie. Dus of ie dan goed of niet goed onderhouden is weet je niet.
Een km stand is voor mij geen belemmering als er een aantoonbare onderhoudshistorie bij zit want dan valt er niks te traceren.
 
Heb al een boel (budget) motoren gehad zonder aantoonbaar onderhoud met 50.000km of meer. Nog nooit serieuze problemen mee gehad.
Ga er maar vanuit dat ze gewoon geen onderhoud hebben gehad als niks aantoonbaar is, alleen het broodnodige. :9

Iridium heeft een wat sterkere vonk, zodat ook een slecht mengsel sneller kan ontbranden. Natuurlijk wel met een korrel zout. Maar maakt koude start een beetje gemakkelijker. Voordeel is dat je wat armer mengsel kan draaien zonder 'hobbel' gevoel te krijgen. Is allemaal niet gek spannend en zeker geen heilige graal.

De heilige graal is dat je ze 60.000km kan negeren.
Kleine nuance: Iridium heeft een zwakkere vonk dan standaard bougies, koper geleid beter. Iridium heeft alleen een hoger smeltpunt en gaan daarom veel langer mee (en kan arm lopen beter hebben)
 
Vandaag een proefrit gemaakt op een SV1000S uit 2006 (zwart frame) met de intentie tot koop.
Moest toch behoorlijk wennen aan het 2 cilinder karakter. De koppeling was goed hoorbaar. Ik heb me ingelezen over de koppelingskorf maar de meningen verschillen. De een zegt "vervangen" en de ander "hoort er bij". Twijfel nog. Tevens heb ik nog nooit een motor gekocht met 42dkm op de teller. Alle voorgaande motoren hadden 0 tot ca. 15dkm op de klok bij aanschaf...
Mijne heb ik al snel laten repareren. Ergerde me er elke rit aan. Dacht iets van 250 euro incl. verzenden naar de UK. Zeker waard! Al zal het nu met brexit wel wat duurder zijn..
Weet niet precies wat je met die laatste zin bedoeld. Ik heb (serieus) nog nooit een motor gekocht met minder dan 42000 op de teller
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan