Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVII

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb al een boel (budget) motoren gehad zonder aantoonbaar onderhoud met 50.000km of meer. Nog nooit serieuze problemen mee gehad.
Ga er maar vanuit dat ze gewoon geen onderhoud hebben gehad als niks aantoonbaar is, alleen het broodnodige. :9


Kleine nuance: Iridium heeft een zwakkere vonk dan standaard bougies, koper geleid beter. Iridium heeft alleen een hoger smeltpunt en gaan daarom veel langer mee (en kan arm lopen beter hebben)
Iridium bougies hebben een extreem (in verhouding dan, he?) dunne electrode. Daarom is de benodigde spanning voor het overspringen van de vonk veel lager dan bij een normale/ouderwetse bougie. En ze zijn inderdaad veel slijtvaster, vanwege de aard (weerstand tegen erosie/vonkslijtage) van het materiaal.
De vonk bij een iridium vs een normale bougie zal iets geconcentreerder zijn, en daardoor wellicht effectiever. Het voor- of nadeel mbt electrische weerstand van iridium vs koper schat ik erg laag in. Het onsteekmoment bij iridium zal bij een lagere spanning zijn, de weerstand bij iridium misschien iets hoger, de geconcentreerde vonk icm de langere levensduur zijn de belangrijkste eigenschappen.
 
Ga er maar vanuit dat ze gewoon geen onderhoud hebben gehad als niks aantoonbaar is, alleen het broodnodige. :9
En bedankt.....dat geeft mij nog veel meer vertrouwen in de motor '(

De SV stuurde overigens beter dan verwacht. Paarse achterveer dus waarschijnlijk een hyperpro dingetje.....en de voorkant hat zo ongeveer maximale voorspanning 5 of 6 ringen zichtbaar.
Verder rijdt 125pk een stuk relaxter dan 190pk...... Bij het uit accelereren van bochten maakt het niet zoveel uit hoeveel gas je geeft, echt heel snel wordt het niet. Moet zeggen dat beviel me wel.
 
En bedankt.....dat geeft mij nog veel meer vertrouwen in de motor '(

De SV stuurde overigens beter dan verwacht. Paarse achterveer dus waarschijnlijk een hyperpro dingetje.....en de voorkant hat zo ongeveer maximale voorspanning 5 of 6 ringen zichtbaar.
Verder rijdt 125pk een stuk relaxter dan 190pk...... Bij het uit accelereren van bochten maakt het niet zoveel uit hoeveel gas je geeft, echt heel snel wordt het niet. Moet zeggen dat beviel me wel.
Aantoonbaar onderhoud geeft enkel aan wat er in het verleden gedaan is, niet wat er op korte termijn aan zit te komen.
Met verstand van zaken een mogelijke kandidaat voor een tweedehands motor kopen is het belangrijkste. Gevolgd door een niet-lege portemonnee voor het opvangen van eventuele onverwachte risico`s.
Of, een motor met garantie bij een winkel kopen. Zodat je iig de eerste 3 a 6 maand geen risico`s loopt van onverwachte mankementen. Ook al is het veelal niet zo dat elke klacht na aankoop zonder morren door de motorzaak wordt opgelost. Nee, dat zeer zeker niet altijd...
 
Het is altijd goed te beginnen met een grote beurt, dan is alles weer fris en weet je dat alles goed is (en veilig!).
 
En bedankt.....dat geeft mij nog veel meer vertrouwen in de motor '(

De SV stuurde overigens beter dan verwacht. Paarse achterveer dus waarschijnlijk een hyperpro dingetje.....en de voorkant hat zo ongeveer maximale voorspanning 5 of 6 ringen zichtbaar.
Verder rijdt 125pk een stuk relaxter dan 190pk...... Bij het uit accelereren van bochten maakt het niet zoveel uit hoeveel gas je geeft, echt heel snel wordt het niet. Moet zeggen dat beviel me wel.
Had er nog een zinnetje voor staan _O-

Maar een proefrit is alles zeggend voor mij, als die is verwaarloosd is voel je dat wel. Als die gewoon lekker rijdt en alles voelt goed aan neem ik hem mee. Eventueel klein onderhoud kun je altijd nog weer inhalen (of gelijk laten doen als je bij een zaak koopt).

Alleen achterveer vervangen kan ook nog. Stuk goedkoper dan een complete streetbox, ook een stuk minder zodra de originele schokdemper het niet meer kan bijbenen. Maar als de schokker zelf zwart is ipv grijs zit je wel goed (heb wel m'n twijfels gezien de maximale voorspanning..)

Iridium bougies hebben een extreem (in verhouding dan, he?) dunne electrode. Daarom is de benodigde spanning voor het overspringen van de vonk veel lager dan bij een normale/ouderwetse bougie. En ze zijn inderdaad veel slijtvaster, vanwege de aard (weerstand tegen erosie/vonkslijtage) van het materiaal.
De vonk bij een iridium vs een normale bougie zal iets geconcentreerder zijn, en daardoor wellicht effectiever. Het voor- of nadeel mbt electrische weerstand van iridium vs koper schat ik erg laag in. Het onsteekmoment bij iridium zal bij een lagere spanning zijn, de weerstand bij iridium misschien iets hoger, de geconcentreerde vonk icm de langere levensduur zijn de belangrijkste eigenschappen.
Dacht ook dat er nog iets anders was naast het geleidende verhaal, maar kan er zo niet opkomen. Stop zelf iig gewoon koper in de motor als dat er origineel in zat, en je makkelijk bij de vonkjes kan komen.
 
Had er nog een zinnetje voor staan _O-

Maar een proefrit is alles zeggend voor mij, als die is verwaarloosd is voel je dat wel. Als die gewoon lekker rijdt en alles voelt goed aan neem ik hem mee. Eventueel klein onderhoud kun je altijd nog weer inhalen (of gelijk laten doen als je bij een zaak koopt).

Alleen achterveer vervangen kan ook nog. Stuk goedkoper dan een complete streetbox, ook een stuk minder zodra de originele schokdemper het niet meer kan bijbenen. Maar als de schokker zelf zwart is ipv grijs zit je wel goed (heb wel m'n twijfels gezien de maximale voorspanning..)


Dacht ook dat er nog iets anders was naast het geleidende verhaal, maar kan er zo niet opkomen. Stop zelf iig gewoon koper in de motor als dat er origineel in zat, en je makkelijk bij de vonkjes kan komen.
Heb zelf veel iridiums gebruikt in mijn 2takt racers maar ben weet terug bij de 'gewone als zo'n iridium bougie een keer 'vet' slaat dan krijg je zo'n 2T al bijna niet meer gestart😅
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Wat heeft iedereen toch met km’s? Liever 1 die goed gebruikt en onderhouden is, als 1 die niks gedraaid heeft in tig jaar. Mijn huidige kocht ik met 82 dkm op de teller.( is dus iets van 4-5 dkm pj, ook niks...)
Je hebt gelijk, maar het ligt er maar net aan hoeveel je van plan bent zelf te gaan rijden. Als je zelf ook maar 4-5dkm per jaar bijdraait maakt het niet zoveel uit een motor bij 80dkm te kopen. Als je zelf 25.000 per jaar rijdt zit je na drie jaar over 1,5 ton. Als je ‘m met 10.000 op de teller koopt doe je daar 3 jaar langer over.
 
vraag.....sv 650 1st gen.
nieuwe veren in de voorpoten en olie.
als je met de hand flink inveerd of een drempeltje neem, dan hoor je een klik vanuit de voorkant.
dit was ook al zo met de oude veren en oude olie.
balhoofdlager gecontroleerd en dat is het niet.
glijbussen bij montage gecontroleerd, waren nog dik in orde (geen slijtsporen)
iemand enig idee wat het kan zijn?..
 
Ik heb nog hyperpro progressieve voorvork veren voor de eerste generatie liggen. Heeft iemand interesse?
 
vraag.....sv 650 1st gen.
nieuwe veren in de voorpoten en olie.
als je met de hand flink inveerd of een drempeltje neem, dan hoor je een klik vanuit de voorkant.
dit was ook al zo met de oude veren en oude olie.
balhoofdlager gecontroleerd en dat is het niet.
glijbussen bij montage gecontroleerd, waren nog dik in orde (geen slijtsporen)
iemand enig idee wat het kan zijn?..
Eerste reactie: weet je héél zeker dat het niet toch het balhoofdlager is..?
 
ja, tegen de muur aan...geen speling, op de bok....geen speling. en ook geen getik.
tik is alleen bij inveren. zowel met, als zonder remdruk.
Heb je al eens gecontroleerd of alle bouten en schroefjes in de buurt van voorvork (spatbord, bevestiging remslangen, e.d.) goed vast zitten. En nergens tegenaan stoten bij het inveren.
 
Heb je al eens gecontroleerd of alle bouten en schroefjes in de buurt van voorvork (spatbord, bevestiging remslangen, e.d.) goed vast zitten. En nergens tegenaan stoten bij het inveren.
hmzzzz....dat is misschien wel een goeie....remleiding geleider op het spatbord is al eens losgeschoten......
 
Verder rijdt 125pk een stuk relaxter dan 190pk...... Bij het uit accelereren van bochten maakt het niet zoveel uit hoeveel gas je geeft, echt heel snel wordt het niet. Moet zeggen dat beviel me wel.
Haha, misschien ben je ietsjes verwend door de 190pk. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een sv1000 er bij vol gas niet flink aan sleurt.
 
Haha, misschien ben je ietsjes verwend door de 190pk. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een sv1000 er bij vol gas niet flink aan sleurt.
8 jaar GSXR1000K5 en 4 jaar K7. Die dingen staan bekend om hun sterk middengebied en hebben een mooie lineaire vermogensopbouw.
Maar ik bedoel dit niet negatief, ik moet zeggen dat ik het als prettig ervaren heb. SV nijgt naar relaxed rijden met af en toe effe "sporten" terwijl de gixxer alleen maar nijgt naar "sporten".
 
Iets anders,

ik viste van de week een extra set velgen uit de berging. Die voorvelg bleek onder het stof niet zo netjes meer te zijn.. Zit oa. op sommige delen van de velgrand een soort van witte spikkels overspray-achtig patroon op waar het lijkt alsof de coating/kleur weg is. Valt dat nog te kuisen?

Verder komt er allemaal witte derrie onder het ventiel vandaan. Is dat van dat anti-lekspul? Ik moet de band nog vervangen dus dat zou niet zo tof zijn.

IMG_5851.JPG

IMG_5850.JPG
 
Die witte "derrie" kan een restant zijn van het smeermiddel waar ze een band mee insmeren als ze hem opleggen....
Ik kan me voorstellen dat de dichting rondom je ventiel is gaan lekken (poreus ?). Vervolgens trekt de lucht daarlangs naar buiten en neemt het restant mee.
 
Je hebt gelijk, maar het ligt er maar net aan hoeveel je van plan bent zelf te gaan rijden. Als je zelf ook maar 4-5dkm per jaar bijdraait maakt het niet zoveel uit een motor bij 80dkm te kopen. Als je zelf 25.000 per jaar rijdt zit je na drie jaar over 1,5 ton. Als je ‘m met 10.000 op de teller koopt doe je daar 3 jaar langer over.
Klopt, ligt uiteraard ook wat voor een motor (-blok) het betreft. De een kan beter hoge standen aan dan de ander. Ik rij gemiddeld iets van 10-15000( dat wisseld wat), essentieel is onderhoud en kwalitatief goede spullen gebruiken plus niet constant op de mechanische limiet zitten wbt gebruik, dan kan het lang mee gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan