Gisteren was ik erg nieuwsgierig hoe de SV liep zonder Co2 (lamba sensor) en had deze dus even losgekoppeld. Naar mijn gevoel reedt hij hierna iets feller en trok wat beter in de toeren echter had ik wel constant het check engine light aan staan. Later stiekem even gekeken in de pijp link die tussen de 2 splitter en de demper zit. Toen kwam ik deze vriend tegen
Iemand enig idee waar deze ervoor in zit (flame cutter? demping?) Ik ben namelijk van plan deze eruit te boren om de exhaust flow nog wat meer te verhogen. Kon hier verder vrij weinig over vinden op internet...
Eerdere modellen SV hadden nog geen catalysator (ik heb in een ver verleden een 2004 model gehad zonder cat) maar die van jou wel en die werkt samen met de o2/lambda sensor. Als je minder restrictie wil kan je deze uitboren of een cat vervanger plaatsen, laat daarna wel direct je motor opnieuw afstellen op een testbank (gaat vaak samen met een powercommander of yoshi box). Maar ik weet haast wel zeker dat je alipovic demper (letterlijk een demper van aliexpress, made in china zonder R&D gedaan te hebben of het wel een performance toename geeft, vaker niet dan wel, met een prijs van +-60,-) beter kan vervangen voor iets met kwaliteit, leovince, yoshimura, akrapovic, SC project etc etc EN aflaten stellen. De ECU kan zeer beperkt het mengsel aanpassen aan de hand wat de o2 sensor meet maar dat is meer voor wanneer je in de bergen rijd of in juist heel warm/koud weer in combinatie met de standaard demper.
Kost een paar knaken maar dat is eenmaal de motorhobby, ook hier geld, net zoals de meeste dingen in het leven, buy cheap buy twice.
EDIT: een tuner kan vaak een powercommander ook wel afstellen dat je bij gas los een paar plofjes/roffels uit de uitlaat krijgt bij gas los. Mijn SV met Leo demper en werkend PAIR systeem knalde er aardig op los met gevolg een flinke boete van de politie in Monaco