Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVII

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteren was ik erg nieuwsgierig hoe de SV liep zonder Co2 (lamba sensor) en had deze dus even losgekoppeld. Naar mijn gevoel reedt hij hierna iets feller en trok wat beter in de toeren echter had ik wel constant het check engine light aan staan. Later stiekem even gekeken in de pijp link die tussen de 2 splitter en de demper zit. Toen kwam ik deze vriend tegen ;)

Iemand enig idee waar deze ervoor in zit (flame cutter? demping?) Ik ben namelijk van plan deze eruit te boren om de exhaust flow nog wat meer te verhogen. Kon hier verder vrij weinig over vinden op internet...

Eerdere modellen SV hadden nog geen catalysator (ik heb in een ver verleden een 2004 model gehad zonder cat) maar die van jou wel en die werkt samen met de o2/lambda sensor. Als je minder restrictie wil kan je deze uitboren of een cat vervanger plaatsen, laat daarna wel direct je motor opnieuw afstellen op een testbank (gaat vaak samen met een powercommander of yoshi box). Maar ik weet haast wel zeker dat je alipovic demper (letterlijk een demper van aliexpress, made in china zonder R&D gedaan te hebben of het wel een performance toename geeft, vaker niet dan wel, met een prijs van +-60,-) beter kan vervangen voor iets met kwaliteit, leovince, yoshimura, akrapovic, SC project etc etc EN aflaten stellen. De ECU kan zeer beperkt het mengsel aanpassen aan de hand wat de o2 sensor meet maar dat is meer voor wanneer je in de bergen rijd of in juist heel warm/koud weer in combinatie met de standaard demper.

Kost een paar knaken maar dat is eenmaal de motorhobby, ook hier geld, net zoals de meeste dingen in het leven, buy cheap buy twice.

EDIT: een tuner kan vaak een powercommander ook wel afstellen dat je bij gas los een paar plofjes/roffels uit de uitlaat krijgt bij gas los. Mijn SV met Leo demper en werkend PAIR systeem knalde er aardig op los met gevolg een flinke boete van de politie in Monaco :(
 
Waarom zijn de linker zijkant en linker deel van het loopbaan zo vet? Ik zie niets dat erop duidt, maar heb je soms een te rijk afgesteld kettingsmeersysteem? Dat van mij dat nu nog op de carterontluchting werkt en ook voor teveel ‘geklieder’ zorgt gaat binnenkort van de carterontluchting af en dan komt het handbediende reservoirtje erop. Ik heb het geprobeerd, maar de carterventilatie levert echt veel meer olie dan noodzakelijk.
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt de zijkant van zijn band (aan de kant van de ketting), goed opgemerkt! Ziet er idd vet uit, misschien teveel ernaast gespoten tijdens het ketting smeren? Owja hij mist ook een boutje voor zijn kettingbeschermer :p
 
Eerdere modellen SV hadden nog geen catalysator (ik heb in een ver verleden een 2004 model gehad zonder cat) maar die van jou wel en die werkt samen met de o2/lambda sensor. Als je minder restrictie wil kan je deze uitboren of een cat vervanger plaatsen, laat daarna wel direct je motor opnieuw afstellen op een testbank (gaat vaak samen met een powercommander of yoshi box). Maar ik weet haast wel zeker dat je alipovic demper (letterlijk een demper van aliexpress, made in china zonder R&D gedaan te hebben of het wel een performance toename geeft, vaker niet dan wel, met een prijs van +-60,-) beter kan vervangen voor iets met kwaliteit, leovince, yoshimura, akrapovic, SC project etc etc EN aflaten stellen. De ECU kan zeer beperkt het mengsel aanpassen aan de hand wat de o2 sensor meet maar dat is meer voor wanneer je in de bergen rijd of in juist heel warm/koud weer in combinatie met de standaard demper.

Kost een paar knaken maar dat is eenmaal de motorhobby, ook hier geld, net zoals de meeste dingen in het leven, buy cheap buy twice.

EDIT: een tuner kan vaak een powercommander ook wel afstellen dat je bij gas los een paar plofjes/roffels uit de uitlaat krijgt bij gas los. Mijn SV met Leo demper en werkend PAIR systeem knalde er aardig op los met gevolg een flinke boete van de politie in Monaco :(
Als je een dB killer in de e-keur uitlaat hebt vallen de knallen best mee toch? Die van mij doet dat ook iets bij gas dicht. Ik heb nooit kunnen vinden waar het aan ligt, maar vind het juist wel gaaf. Pair is voor mijn gen1 niet van toepassing. Ik laat het zo.
Ik heb op de vorige SV meer dan 50.000 km naar volle tevredenheid met een Alimura met DIY dB killer gereden. Alle ‘kritiek’ hier in dit topic in de wind slaand. ;)
Prima kwaliteit, zeker voor de prijs.
Mijn luchtinlaat was nog wel origineel. Als je dus ori laat is en alleen een andere dempende uitlaat monteert is afstellen zelden nodig.
 
Laatst bewerkt:
Als je een dB killer in de e-keur uitlaat hebt vallen de knallen best mee toch? Die van mij doet dat ook iets bij gas dicht. Ik heb nooit kunnen vinden waar het aan ligt, maar vind het juist wel gaaf. Pair is voor mijn gen1 niet van toepassing. Ik laat het zo.
Ik heb op de vorige SV meer dan 50.000 km naar volle tevredenheid met een Alimura met DIY dB killer gereden. Alle ‘kritiek’ hier in dit topic in de wind slaand. ;)
Prima kwaliteit, zeker voor de prijs.
Mijn luchtinlaat was nog wel origineel. Als je dus ori laat is en alleen een andere dempende uitlaat monteert is afstellen zelden nodig.

Db-killer had ik er toen niet in (19jarige die onbezonnen en half voorbereid voor het eerst op motorvakantie ging). Afstellen hoeft idd "perse" maar fietsen met een o2 sensor zullen vaak niet beter lopen maar eerder slechter, de 02 sensor meet ineens een hele andere waarde. Hyperrider wil immers meer "flow" generen om zo meer "vermogen" te krijgen maar zelden krijg je meer vermogen zonder de benzine/lucht verhouding hierop aan te passen.
 
Voor meer vermogen redt je het inderdaad niet met alleen een ander uitlaatje. Dan het volle pakket, inclusief afstellen. Mij ging (en gaat) het gewoon om een uitlaat met een tikkie meer geluid
 
Bedankt. Het is voornamelijk voor het circuit, lineair lijkt me beter.
Ja idd, even goed na vragen weet niet of lineair nut heeft bij niet in te kunnen stellen vering.
Maar dat weten de juiste verenboeren wel ;)

Mij werd progressief aangeraden maar ik rij er straks ook straat mee.
 
Heeft iemand (circuit)ervaring met Öhlins op de SV650?
Ik weet niet of enkel de veren het verschil gaan maken in de voorvork, of dat het binnenwerk meteen aangepast moet worden voor een goed resultaat.

Bekijk bijlage 1563391
Ohlins heeft natuurlijk zijn naam mee en tevens de prijs. Met uitsluitend de voorveren, zonder demper aanpassing, vraag ik me af of je verschil gaat merken tussen een duurdere ohlins of een hyperpro/wilbers. Er zijn cartridge sets te koop voor de voorvork van de 650. Dat bied wat meer. Maar het blijft een beetje behelpen omdat je nog steeds ingaande en uitgaande demping niet kunt regelen. Of eventueel een swap naar een sv1000 vork (met dito kroonplaat (poten dikker)) en 4 zuiger remklauwen). Dacht dat de sv1000 vork standaard een cartride systeem was. Het binnenwerk is iig anders dan bij de 650 die alleen maar een dampingrod heeft.
Maar met andere veren, liniair of progressief, ga je we verschil merken. Ik rijd geen circuit, dus progressief is voor mij prettig. Vooral fijn dat het duiken bij remmen eruit is.

aan de andere kant; is het een circuit only fiets? Of ga je 5x per jaar het circuit op en rijd je de andere 300 dagen gewoon op straat? Dan zou ik voor die paar dagen niet de keuze af laten hangen.

Beetje het zelfde verhaal als mijn schoonvader die perse een 1.8 liter blok wilde ipv 1L 3 cilinder omdat ie 1x per jaar met de caravan erop uit gaat.... binnen NL ook nog es..
 
De sv heeft ze voor het circuit, maar gaat ook de straat op om te wennen, aangezien ze normaal op een ZRX rijdt.
Het fietspomp gevoel moet er uit, dat gaat beter remmen en accelereren opleveren.
Ik zou het liefst een 1000 kopen voor de remmen en vering, maar de 650 vindt ze leuk zat.
 
Je bedoelt de zijkant van zijn band (aan de kant van de ketting), goed opgemerkt! Ziet er idd vet uit, misschien teveel ernaast gespoten tijdens het ketting smeren? Owja hij mist ook een boutje voor zijn kettingbeschermer :p
Klopt zijkant is inderdaad beetje vettig geworden door kettingsmeer aangezien ik klein rondje had gedaan zonder rear hugger gemonteerd waardoor kettingsmeer alle kanten op ging. Dit weekend ga ik verder met de motor en wordt er het een en ander aan gedaan. Ik zal de cat uitboren en valdoppen plaatsen heb ze al maar moet deze ook ietsjes opboren om ze passend te maken op mijn frame. Daarnaast wil ik graag nog kijken of ik iets kan doen om de linker kap wat strakker te maken aangezien er onderaan een schaafplekje zit van de vorige eigenaar wat ik toch best storend vind...:/ Ben benieuwd naar het resultaat dit weekend en zal dan nog wat foto's maken aangezien die dan hopelijk al aardig in de goede richting is. De uitlaat is inderdaad ook niet geheel mijn keuze die erop zit maar voor nu is het even zo. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een strak gelijnde Yoshi of Arrow exhaust maar van arrow kon ik vrij weinig vinden voor de SV 650s Gen 2. Als je jullie goede recomendations hebben hoor ik dat graag! uiteraard zal ik de vering nog aan passen naar de HyperPro kit die ik nu thuis heb liggen maar dat wil ik graag met mijn zus erbij doen aangezien die het ook leuk vind om daarbij te zijn :)
 
Ja idd, even goed na vragen weet niet of lineair nut heeft bij niet in te kunnen stellen vering.
Maar dat weten de juiste verenboeren wel ;)

Mij werd progressief aangeraden maar ik rij er straks ook straat mee.
Progressief heeft geen nut voor circuit want dat is niet instelbaar. Lineair juist wel.

Mijn circuit SV is gewoon goed ingesteld (door een vering specialist) met juiste lineaire veer en rijd strak. Standard veer is wel te slap
 
Verenspecialist zal t vast in 1x goed doen maar er vakt bijzonder weinig in te stellen. nagenoeg niets. Alleen veervoorspanning..
 
Verenspecialist zal t vast in 1x goed doen maar er vakt bijzonder weinig in te stellen. nagenoeg niets. Alleen veervoorspanning..
En de demping dmv de viscositeit van de vorkolie natuurlijk. Standaard SAE10, maar 15 werkt op de openbare weg icm progressieve veren (WP in mijn geval) ook prima.
 
Hmm ja beetje mieren. sorry. maar het instellen van de vering: dat duidt toch meer op het mechanisch instellen door te draaien aan de versteller. Die stel je in op een bepaalde stand of hoeveelheid. En dat betreft dan dus alleen preload.

Snap wel dat bij het juist afstellen van de veren het complete plaatje hoort, en daar is de olie onderdeel van. Want met 15W olie is het spul net allemaal wat stijver dan met 10W.
 
Standard veer is wel te slap
Afgezien dat de standaard achterschokbreker ronduit beroerd is en kwa demping een keer 20.000 mee kan. Kun je voor en achter nog aardig op gewicht zetten. De standaard SV veren ondersteunen tot maximaal 80 kilo incl. pak. Weeg je daarboven, tja of een dieet of een ander setje veren.

Ik ben het met @JappieF87 eens als het gaat om lineaire veren. (Rij zelf ook met afgestelde lineaire setup). Progressief is voor de doorgaande bestuurder met doorgaande rijstijl meer dan prima. :Y
 
@HypedRider Voor je eigen portemonnee zou ik je uitlaatsetup lekker laten voor wat het is. Koop een mooie E-keur demper voor het geluid en het is prima. :Y In de regel ruil je mitst goed afgesteld laag/mid range koppel in voor meer koppel/vermogen op top. Dus; hoevaak rij je 9k+? Ik niet zo vaak, daarom heb ik bijvoorbeeld m'n setup weer aangepast.

Je Lamdasensor zorgt er ook voor dat je ecu op constant gas de 14,7 A/F nastreeft voor het milieu en je verbruik. Laat je throttle bodies synchroonstellen en je TPS stellen en je hebt een fantastisch krachtige fiets die ook niet te beroerd is om de lucht in te gaan bij agressief gebruik. Als je in het noorden woont kan ik dat voor je doen (Groningen). Ik weet niet wat je kilometerstand is, maar als je in de buurt zit van de 48.000km kun je de kleppen ook gelijk laten stellen.

Las ook dat je een hyperpro setje erin gaat doen. Aangezien je motor ooit gevallen is, is het niet verkeerd om de voorkant te lichten. Weeg je onder de 85kg, moet je met hyperpro voorveren de preload er volledig uit draaien.
 
@martijn76 Kwa valving kom je een heel eind met 15w olie. Moet je chicanes al wel heel debiel nemen wil je er onbalans in krijgen. Ben je echt snel, dan heb je echt baat bij Racetec gold valves ter vervanging van de standaard valving. De gold valves laten je standaard vorken zich gedragen als moderne cartridge vorken. (Kost natuurlijk wel wat). :Y

Kwa remmen kun je adapters kopen om de CBR929RR Nissin klauwen te monteren. Die klauwen zijn echt boterge.. :$
 
Mijn SV1000 knalt enorm hard bij het dichtdraaien van het gas. Het betreft een compleet open 2 naar 1 demper systeem, geen powercommander.

Enig idee waar te kijken en zelf fixen of is dit een kwestie van laten afstellen dmv een dynorun?
PAIR systeem afdoppen hoeft niet. Slechts het pleisteren van symptomen. Zonder powercommander kun je de SV1000 prima goed krijgen met open dempers en ook idioot krachtig. Belangrijk is een goede basis. Kleppen binnen spec, synchroon stelling, tps stelling, een netjes standaard luchtfilter (geen K&N) en de originele snorkel.
Zolang je de pair aangesloten laat blijven er altijd klappen uitkomen.
Geen harde klappen, alleen een roffel op deceleratie.
 
@HypedRider Voor je eigen portemonnee zou ik je uitlaatsetup lekker laten voor wat het is. Koop een mooie E-keur demper voor het geluid en het is prima. :Y In de regel ruil je mitst goed afgesteld laag/mid range koppel in voor meer koppel/vermogen op top. Dus; hoevaak rij je 9k+? Ik niet zo vaak, daarom heb ik bijvoorbeeld m'n setup weer aangepast.

Je Lamdasensor zorgt er ook voor dat je ecu op constant gas de 14,7 A/F nastreeft voor het milieu en je verbruik. Laat je throttle bodies synchroonstellen en je TPS stellen en je hebt een fantastisch krachtige fiets die ook niet te beroerd is om de lucht in te gaan bij agressief gebruik. Als je in het noorden woont kan ik dat voor je doen (Groningen). Ik weet niet wat je kilometerstand is, maar als je in de buurt zit van de 48.000km kun je de kleppen ook gelijk laten stellen.

Las ook dat je een hyperpro setje erin gaat doen. Aangezien je motor ooit gevallen is, is het niet verkeerd om de voorkant te lichten. Weeg je onder de 85kg, moet je met hyperpro voorveren de preload er volledig uit draaien.
Bedankt voor je bericht!

Ik ben 1,88 meter en weeg denk ik 78 kilo. Merk voornamelijk met stevig aan remmen dat de voorvering erg veel induikt met een trage rebound... Voor de achter shock merk ik dat er een soort slag in zit als je tot (2)1 telt bij het indrukken van het kontje zou de motor in principe al weer terug in normale houding moeten zijn dat is helaas niet bij mij het geval. hoop met het nieuwe kitje van Hyper Pro voor en achter en 15W olie hier wat mee te kunnen bereiken aangezien ik ook circuit komend seizoen wil gaan rijden en rij voor nu veelal sportief. De kilometerstand van mijn SV = 18000 kilometer.

Verder ben ik nog beetje in de weer met de rem aangezien ik vind dat deze ook erg sponzig en laat pas druk op levert vergeleken met mijn MT03...

Wat wordt er precies bedoeld met het synchroon stellen van je throttle bodies ? TPS ben ik verder ook nog niet bekend mee maar wel nieuwschierig :D

Ik ga na mijn eerste keer in de eifel te zijn geweest voor weekje motorfun :) zekerweten komend seizoen weer. Echter heeft de uitlaat die ik er nu op heb zitten volgensmij sws geen E-keur lijkt me aangezien het eentje is van 60,-euro (Chinese akra type geloof ik) Merk is Snell. Hebben julie nog strakke slipons als aanraders ? vind zelf een mooi diep geluidje wel cool.
 
Iemand die ook gebruik maakt van een externe audiorecorder ? Ik heb zelf de H1N om audio files op te nemen tijdens het rijden. Plaats deze dan onder mijn buddyseat voor crisp en clean geluid. Dit monteer ik dan onder mijn GoPro beelden. Was even nieuwsgierig of er toevallig nog een SV rijder is die deze setup gebruikt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan