Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVII

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hahaha oja klopt ook inderdaad ;) Ik ben benieuwd naar het rijgedrag van de sv wanneer de hyperpro kit erop zit. Achtervering is namelijk naar mijn gevoel echt rampzalig );

Heb je een complete demperset achter of alleen een veer? Strakke vering en beroerde demping gaat die ook niet beter van sturen...
 
Bekijk bijlage 1525556

Instructeur had de SV van z'n rijschool mee, moest iets verder afhangen om niet continu de lesbeugels aan de grond te rijden :+
Vanavond nieuwe kuipdelen ophalen :)
Het is ook gewoon een hele leuke fiets @martijn76

Suus is inmiddels weer in het land der levenden trouwens, alleen hopen dat m'n uitlaatpakking heel blijft. Ze had een deel uitgespuugd op de A2/A27 van de ring die er tussen hoort te zitten.
Heulemaal zelf gemaakt!
1605192282793.png
 
Verder ben ik nog beetje in de weer met de rem aangezien ik vind dat deze ook erg sponzig en laat pas druk op levert vergeleken met mijn MT03...
De standaard remmen op de SV zijn meh, ze vertragen prima maar qua gevoel zal het waarschijnlijk niet zo worden als de MT03. Dan moet je een andere rempomp en/of remklauwen hebben. Overigens vindt ik de remmen van de SV met stalen remleidingen (en dot 5.1) nog wel beter dan de V-Strom 2012, dat was helemaal slappe shit (op vakantie best wel aan geërgerd).


Maar ik kan wel prima stoppies maken met de SV dus remmen laat ik zelf lekker. Vering wil ik misschien nog wel aanpassen, met name de voorvork slaat met mijn gewicht makkelijk door. Bij de vorige eigenaar is er nog wel nieuwe olie en keerringen in gekomen maar volgens mij hebben ze 5W waterolie gebruikt ofzo. In de CB heb ik 15W met standaard luchtkamer en veren en dat gaat zelfs op een zandpad met gaten nog prima. :9
 
Deze uitlaat zat er al op toen ik hem overnam. Zonder DB killer vind ik dat hij een geweldig geluid mooi diep lekker roffel (Vind ik zelf altijd wel mooi) Echter heb ik al wel gekeken naar wat mogelijke alternatieven aangezien ik helemaal weg ben van mijn Full system (Leovince) set op mijn 2e bike de Yamaha MT03 hier komt letterlijk echt een werelds gaaf geluidje uit met af en toe paar mooie knallen. Op mijn insta heb ik hier wel een en ander op gepost en ben ook bezig met het opzetten van een Youtube kanaal.
Ik snap wel wat jij bedoeld.. mijm gen1 pruttelt helemaal niks, gewoon burgelijk uit laten rollen is het.. En ik heb nog een xt660x staan (zelfde blok als de mt03) en dat pruttelende geluid is verslavend!! Ik zoi ook wel iets meer feest willen maar geen idee hoe..
 
Vanmiddag even wezen kijken bij een fraaie, bijna smetteloze blauwe SV1000S uit 2003 (parallel import 2007), 2 eigenaren, met garantie t/m de zomer van 2021, 62.000km, Leovince SBK uitlaten, double bubble schermpje, valdoppen set en een grote beurt incl kleppen stellen. Starten en lopen, en wat een sound zeg! Donderdag proefritje maken.... 🥳

Maar uh, even de roze bril af ... lijkt 3250,- EU een goede deal?

Ik vind de km stand eerlijk gezegd eigenlijk best hoog, maar moet ik me daar wel zorgen over maken?
En, zijn er specifieke issues waar ik op moet letten?
 
Vanmiddag even wezen kijken bij een fraaie, bijna smetteloze blauwe SV1000S uit 2003 (parallel import 2007), 2 eigenaren, met garantie t/m de zomer van 2021, 62.000km, Leovince SBK uitlaten, double bubble schermpje, valdoppen set en een grote beurt incl kleppen stellen. Starten en lopen, en wat een sound zeg! Donderdag proefritje maken.... 🥳

Maar uh, even de roze bril af ... lijkt 3250,- EU een goede deal?

Ik vind de km stand eerlijk gezegd eigenlijk best hoog, maar moet ik me daar wel zorgen over maken?
En, zijn er specifieke issues waar ik op moet letten?
Naast je reguliere valschade en blablabla.....

Blokjes kunnen tonnen maken. Ze hebben echter wel twee fatale zwaktes.
- Magneten van het vliegwiel kunnen loslaten. Als die is vervangen mooi, anders goed op letten/ vervangen
- Originele NAKS is twijvelachtig. Zonder gekke geluiden prima, bij twijvel vervangen
Bij beide mogelijke issues kan het blok eraan gaan.

Verder goed kijken op benzinelekkage bij de throttlebodies en olielekkage bij de vliegwiel-inspectie-dop (die grote #10 inbus).
O en check of je fatsoenlijk een rotonde driekwart kan maken in de 3 zonder horken of stoten. Kan dit niet, moeten de throttlebodies synchroon (moet overigens ook na kleppenstellen, maar weinig mensen doen dat bij injectie) en de TPS gesteld worden.

Met garantie, als je kijkt op marktplaats, volgens mij een prima prijs bij een motorzaak.
 
Naast je reguliere valschade en blablabla.....

Blokjes kunnen tonnen maken. Ze hebben echter wel twee fatale zwaktes.
- Magneten van het vliegwiel kunnen loslaten. Als die is vervangen mooi, anders goed op letten/ vervangen
- Originele NAKS is twijvelachtig. Zonder gekke geluiden prima, bij twijvel vervangen
Bij beide mogelijke issues kan het blok eraan gaan.

Bedankt voor je reactie, stel het zéér op prijs! Ik ga maar even gelijk plat door de bocht:

Je bedoelt het volledige vliegwiel vervangen, of alleen de magneten?? (Zal het eens vragen, zullen ze wel weer niet weten).
Door een origineel stock part, of is er een betere 3rd party vervanger? Is dat trouwens een dure klus?
Is er een specifieke km / fabrieks opgave voor het vervangen van het vliegwiel? Of is dat iets wat pas later aan het licht is gekomen?

En, heeft evt de SV650 er ook last van?

Als de magneten los laten, ben je dan al te laat? Of is er dan evt nog wat te redden?

Je zegt: "Originele NAKS is twijfelachtig." ... Vanwege de KM stand? Of andere reden? Met vreemde geluiden bedoel je een slingerende / slepende nokkenas ketting neem ik aan?


Verder goed kijken op benzinelekkage bij de throttlebodies en olielekkage bij de vliegwiel-inspectie-dop (die grote #10 inbus).
O en check of je fatsoenlijk een rotonde driekwart kan maken in de 3 zonder horken of stoten. Kan dit niet, moeten de throttlebodies synchroon (moet overigens ook na kleppenstellen, maar weinig mensen doen dat bij injectie) en de TPS gesteld worden.

Checken op benzinelekkage bij de throttle bodies: gewoon op reuk, of kan je er ook makkelijk bij om het te bekijken?

Goeie tips! Het is wel een professionele motorzaak, en ze voeren een grote beurt uit, incl klepstellen. Zal ernaar vragen of ze dan ook de throttle bodies syncen en de TPS stellen.... Ik zal een paar rontondetjes draaien in z'n 3!

Met garantie, als je kijkt op marktplaats, volgens mij een prima prijs bij een motorzaak.

Ben toch wel een beetje huiverig geworden, maar het is goed om alle belangrijke dingen vooraf te beschouwen, bedankt! Maar ik ben blij dat je zegt, met garantie een prima prijs bij een (gerenommeerde) motorzaak!

Nog twee dingen, deze modellen lopen dacht ik van 2003 tot en met 2008. Ik zou de eerste release hebben, indien we overgaan tot aankoop, dus is de vraag "Zijn er belangrijke technische updates geweest na de introductie in 2003?"....

En tot slot, zijn er een belangrijke redenen om evt toch te kiezen voor een 650 ipv een 1000? Bijv onderhoudskosten, issues, hoog brandstof- en of olieverbruik, handling, verkrijgbare accessoires? Ik noem maar wat.

In elk geval heel erg bedankt voor de tips!
 
Je bedoelt het volledige vliegwiel vervangen, of alleen de magneten?? (Zal het eens vragen, zullen ze wel weer niet weten).
Door een origineel stock part, of is er een betere 3rd party vervanger? Is dat trouwens een dure klus?
Is er een specifieke km / fabrieks opgave voor het vervangen van het vliegwiel? Of is dat iets wat pas later aan het licht is gekomen?

En, heeft evt de SV650 er ook last van?
Het 1000 blok specifiek. De VStrom 1000 heeft er ook last van. Kan echt een poeierpuinzooi worden intern.
SV650 heeft er geen last van. Oplossing is ze zelf met kit, or soort van lijm vast te zetten. Ik weet het even niet precies, maar dat kan relatief goedkoop, al moet je er wel een kapje voor loshalen en de olie deels aflaten.

En tot slot, zijn er een belangrijke redenen om evt toch te kiezen voor een 650 ipv een 1000? Bijv onderhoudskosten, issues, hoog brandstof- en of olieverbruik, handling, verkrijgbare accessoires? Ik noem maar wat.
De SV650 wordt wel vaak verkozen boven de 1000. Lichter, makkelijker te smijten en wat speelser. Tevens een zuiniger, 1 op 20+ is te halen, de 1000 doet dat niet zo snel (geloof 1 op 16 eerder). Maar qua gevoel en keuze... dat kun je niet echt horen, dat moet je voelen. Ik kan het je niet uit ervaring vertellen eerlijk gezegd, de SV650 verveeld in ieder geval niet hier ;)

En bijna alles is uitwisselbaar (bijna..), dus dat is mooi de SV650 is wel één van de populaire modellen met veel aftermarket en tweedehands spul. Ook vanwege de naam in de racerij.
 
Het 1000 blok specifiek. De VStrom 1000 heeft er ook last van. Kan echt een poeierpuinzooi worden intern.
SV650 heeft er geen last van. Oplossing is ze zelf met kit, or soort van lijm vast te zetten. Ik weet het even niet precies, maar dat kan relatief goedkoop, al moet je er wel een kapje voor loshalen en de olie deels aflaten.


De SV650 wordt wel vaak verkozen boven de 1000. Lichter, makkelijker te smijten en wat speelser. Tevens een zuiniger, 1 op 20+ is te halen, de 1000 doet dat niet zo snel (geloof 1 op 16 eerder). Maar qua gevoel en keuze... dat kun je niet echt horen, dat moet je voelen. Ik kan het je niet uit ervaring vertellen eerlijk gezegd, de SV650 verveeld in ieder geval niet hier ;)

650 heeft ie ook staan, 2005 (2014 import NL), 3 vorige eigenaren, 32000km, zwart, zwart frame, donker ruitje, (ook een ) LeoVince uitlaatdemper, en ook 6 maand garantie, misschien kan ik ze beide op dezelfde middag uitproberen. Dan kan ik 't zelf ervaren en vergelijken.

650 is dus de "minder kopzorgen" - motor van de 2... zuiniger, geen vliegwiel perikelen, lekker licht, hmm... ok dan.
 
@dirkzelf De 1000 is lachen, alleen mijn keuze is gegaan naar de 650 om m'n rijbewijs langer te kunnen houden. :+

Great power comes great responsibility.

Anyways. Benzinelekkage kun je zien aan gele vlekken aan de standaard kant van het blok en ruiken. Motor ruikt dan 'te rijk', maar dat is gewoon een benzinelek.

Vliegwiel is of vervangen, of repareren met jb-weld. Je moet er wel op tijd bij zijn als het mis gaat of voordat het mis gaat.

De NAKS, exact zoals je het zegt. Sommigen gaan leven mee, anderen nog geen 20.000km. ligt aan de loterij en je rijstijl.

Updates zijn er wel geweest, maar chassis technisch en blok technisch niet noemenswaardig. Google it if you're curious.

Buiten een paar minpuntjes een hele sterke fiets. Oh en Suzuki is overkill gegaan met de asmoeren. Je hebt daar een veelste grote sleutel voor nodig. _O-
 
Anyways. Benzinelekkage kun je zien aan gele vlekken aan de standaard kant van het blok en ruiken. Motor ruikt dan 'te rijk', maar dat is gewoon een benzinelek.
OK, als 't zich voordoet en eenmaal gerepareerd is, dan ook geen andere problemen? Ik bedoel aangetaste rubbers o.i.d. door de gelekte benzine? Gele vlekken zijn permanent??

Vliegwiel is of vervangen, of repareren met jb-weld. Je moet er wel op tijd bij zijn als het mis gaat of voordat het mis gaat.
Wat is de eerste indicatie dat 't misgaat, en ben je dan nog op tijd? Ik bedoel, kun je 't horen, zien, ruiken, meten?

Updates zijn er wel geweest, maar chassis technisch en blok technisch niet noemenswaardig. Google it if you're curious.

OK, dus dat is geen reden om een jonger model te willen.

Thanks.
 
Vanmiddag even wezen kijken bij een fraaie, bijna smetteloze blauwe SV1000S uit 2003 (parallel import 2007), 2 eigenaren, met garantie t/m de zomer van 2021, 62.000km, Leovince SBK uitlaten, double bubble schermpje, valdoppen set en een grote beurt incl kleppen stellen. Starten en lopen, en wat een sound zeg! Donderdag proefritje maken.... 🥳

Maar uh, even de roze bril af ... lijkt 3250,- EU een goede deal?

Ik vind de km stand eerlijk gezegd eigenlijk best hoog, maar moet ik me daar wel zorgen over maken?
En, zijn er specifieke issues waar ik op moet letten?
Nu al niet meer tevreden met de Monster?
 
En lek even op de hydraulische koppeling van de sv1000.

Heb nog nooit van de bovenstaande problemen last gehad, maar wel eens dat de koppeling een beetje sponsig werd, cilinder en koppeling asje waren vuil van opspattend kettingvet.

Heb nu de gen 1 sv650, ook de gen 2 650 gehad en de 1000, moet zeggen met de 1000 moet je echt werken voor leuk bochten werk en motor voeld wat lomp aan, de 650 is een speel fiets, gooien smijten en vol gas de bocht uit.

Maar je zult zelf moeten beslissen wat je lekker vind rijden, als het mogenlijk is op bijde achter elkaar rijden en zelf bevinden.
 
En lek even op de hydraulische koppeling van de sv1000.

Heb nog nooit van de bovenstaande problemen last gehad, maar wel eens dat de koppeling een beetje sponsig werd, cilinder en koppeling asje waren vuil van opspattend kettingvet.

Heb nu de gen 1 sv650, ook de gen 2 650 gehad en de 1000, moet zeggen met de 1000 moet je echt werken voor leuk bochten werk en motor voeld wat lomp aan, de 650 is een speel fiets, gooien smijten en vol gas de bocht uit.

Maar je zult zelf moeten beslissen wat je lekker vind rijden, als het mogenlijk is op bijde achter elkaar rijden en zelf bevinden.
Ja, als 't kan doe ik dat ook, gewoon allebei uitproberen. De 650 komt wel steeds duidelijker in beeld..... 😉

Ik heb trouwens aan het grote tandwiel (achterwiel) gevoeld, kon het gewoon heen en weer (links/rechts) bewegen, hangt dat soms in een soort van rubberophanging of zo?
 
650 is prima voor in Nederland, kun je nog een beetje spelen zonder dat het pasje gelijk ingenomen wordt. In het buitenland is een 1000 natuurlijk wel leuk, kun je het vermogen ook daadwerkelijk gebruiken. Geen ervaring met de SV1000, wel met een FZS1000 maar dan had je wel altijd het gevoel dat de motor ietwat zwaar was (wat ook wel klopt :9). Je kunt er natuurlijk wel prima bochten mee maken maar het is niet zo flickable als een 600/650.

Ja, als 't kan doe ik dat ook, gewoon allebei uitproberen. De 650 komt wel steeds duidelijker in beeld..... 😉

Ik heb trouwens aan het grote tandwiel (achterwiel) gevoeld, kon het gewoon heen en weer (links/rechts) bewegen, hangt dat soms in een soort van rubberophanging of zo?
:Y

In de naaf zit een rubber demper om schokken tegen te gaan. Als er echt speling op zit moet die vervangen worden (of binnenband erbij in stoppen:+)

1605804014398.png
 
650 is prima voor in Nederland, kun je nog een beetje spelen zonder dat het pasje gelijk ingenomen wordt. In het buitenland is een 1000 natuurlijk wel leuk, kun je het vermogen ook daadwerkelijk gebruiken. Geen ervaring met de SV1000, wel met een FZS1000 maar dan had je wel altijd het gevoel dat de motor ietwat zwaar was (wat ook wel klopt :9). Je kunt er natuurlijk wel prima bochten mee maken maar het is niet zo flickable als een 600/650.


:Y

In de naaf zit een rubber demper om schokken tegen te gaan. Als er echt speling op zit moet die vervangen worden (of binnenband erbij in stoppen:+)

Bekijk bijlage 1566347

Kan 'm duidelijk heen en weer bewegen.... cm li/re denk ik... iets teveel naar mijn mening, maar ik ben natuurlijk geen kenner....
 
Zoveel hoort ie zeker niet te kunnen bewegen. Hoogstens enkele millimeters. Mogelijk zit de spacerbus er niet in. Anders kan het eigenlijk niet. Als ik alles aan potentiële manco’s die aan de 1000 kunnen optreden hierboven zo lees icm het prima bruikbare karakter en gun van de 650 zou ik voor de laatste gaan. Ik rijd inmiddels zo’n 120 dkm op een gen1. Afgezien van normaal onderhoud en af en toe een slijtageonderdeel vervangen geen rare dingen en veel plezier van. Ook na zoveel kilometers nog geen saai ding.
Succes met het maken van jouw keuze. 👍🏻
 
@dirkzelf Mocht je een sv650 willen proberen... @Gittta heeft haar SV650 gen2 te koop.
Flinke onderhoudshistorie en alle mogelijke upgrades.

Wat is de eerste indicatie dat 't misgaat, en ben je dan nog op tijd? Ik bedoel, kun je 't horen, zien, ruiken, meten?
Als het mis gaat hoor je geluiden die er niet horen te zijn. Dan is het zaak om gelijk de koppeling in te doen en de killswitch te gebruiken.
 
Nou die van mij staat er ook weer klaar voor. @Disaster-Master zijn uitspraken over mijn bike zullen binnenkort weer van toepassing zijn. Nieuw achterbandje gemonteerd en het kettingsmeersysteem dmv het handbediende pompje aangesloten. Carburateurheaters aangesloten en blanke delen voorzien van een laagje vaseline, dus gegarandeerde bagger over een paar maanden. De emmer sop en spons zullen pas ergens in mei weer gehanteerd gaan worden.
Het huidige voorwiel is nog voorzien van een pp3 die nog net niet ver genoeg op is. Zodra het echt winter wordt zal ie wel op zijn en gaat dit wiel plaatsmaken voor het wiel met winterband. Een gebruikte band, hij maar zal nog een klein wintertje meegaan.
hopelijk blijft de winter nog lang weg en komt de lente vroeg.
2068DA28-69EC-406D-A83B-76D8BB5F38A3.jpeg
AB95CD21-7B10-474B-92D7-07F4FC9F0D91.jpeg
B0E4F3CD-9FCD-4CEF-8A1D-20BC878CF323.jpeg
 
Nou die van mij staat er ook weer klaar voor. @Disaster-Master zijn uitspraken over mijn bike zullen binnenkort weer van toepassing zijn. Nieuw achterbandje gemonteerd en het kettingsmeersysteem dmv het handbediende pompje aangesloten. Carburateurheaters aangesloten en blanke delen voorzien van een laagje vaseline, dus gegarandeerde bagger over een paar maanden. De emmer sop en spons zullen pas ergens in mei weer gehanteerd gaan worden.
Het huidige voorwiel is nog voorzien van een pp3 die nog net niet ver genoeg op is. Zodra het echt winter wordt zal ie wel op zijn en gaat dit wiel plaatsmaken voor het wiel met winterband. Een gebruikte band, hij maar zal nog een klein wintertje meegaan.
hopelijk blijft de winter nog lang weg en komt de lente vroeg.
Bekijk bijlage 1566799Bekijk bijlage 1566800Bekijk bijlage 1566801
Geen spatbord verlenger erop?

Na wat roestige bougies op het inet gezien te hebben heb ik een mooie van carbon op m'n SV geplakt. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan