Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVII

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geen spatbord verlenger erop?

Na wat roestige bougies op het inet gezien te hebben heb ik een mooie van carbon op m'n SV geplakt. :)

Én je radiateur zal je dankbaar zijn.

Nou die van mij staat er ook weer klaar voor. @Disaster-Master zijn uitspraken over mijn bike zullen binnenkort weer van toepassing zijn. Nieuw achterbandje gemonteerd en het kettingsmeersysteem dmv het handbediende pompje aangesloten. Carburateurheaters aangesloten en blanke delen voorzien van een laagje vaseline, dus gegarandeerde bagger over een paar maanden. De emmer sop en spons zullen pas ergens in mei weer gehanteerd gaan worden.
Het huidige voorwiel is nog voorzien van een pp3 die nog net niet ver genoeg op is. Zodra het echt winter wordt zal ie wel op zijn en gaat dit wiel plaatsmaken voor het wiel met winterband. Een gebruikte band, hij maar zal nog een klein wintertje meegaan.
hopelijk blijft de winter nog lang weg en komt de lente vroeg.
Bekijk bijlage 1566799Bekijk bijlage 1566800Bekijk bijlage 1566801
Ziet er netjes uit. Charmant dat ruitje. In wat voor weersomstandigheden denk je baat te hebben bij die carburateurheaters? Hoe koud moet het daarvoor zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
De afgelopen jaren ook niet nodig gehad. Ik sluit het bougiegat bij het doorvoerrubbertje wel af zodat er geen vuil en vocht in komt, en het afwateringskanaal in de cilinderkop open. Dat werkt voor mij tot nu toe goed.
 
Én je radiateur zal je dankbaar zijn.


Ziet er netjes uit. Charmant dat ruitje. In wat voor weersomstandigheden denk je baat te hebben bij die carburateurheaters? Hoe koud moet het daarvoor zijn?
Carburateur heaters blijken nogal exemplarisch nodig te zijn. Ik heb dit jaar al wat lichte bevriezingsverschijnselen gehad. Het begint bij deze en ook bij mijn vorige SV bij 8-9 graden, en uiteraard bij redelijk hoge luchtvochtigheid. Met vPower is het minder dan met ultimate. Een beetje 2t olie in de tank maakt het ook een stuk beter, maar mijn ervaring met de verwarmers is goed. Ook bij 2 graden en mist geen bevriezing.
 
Heb nog nooit een carb motor gehad die rot liep door kou/luchtvochtigheid. Maar de SV is dan ook m'n eerste (carb) Suzuki.🙃

Bij de CB500 zijn de carbs aangesloten op het koelcircuit, waarschijnlijk ook om bevriezing tegen te gaan.
 
Carburateur heaters blijken nogal exemplarisch nodig te zijn. Ik heb dit jaar al wat lichte bevriezingsverschijnselen gehad. Het begint bij deze en ook bij mijn vorige SV bij 8-9 graden, en uiteraard bij redelijk hoge luchtvochtigheid. Met vPower is het minder dan met ultimate. Een beetje 2t olie in de tank maakt het ook een stuk beter, maar mijn ervaring met de verwarmers is goed. Ook bij 2 graden en mist geen bevriezing.
Waar heb jij die heaters vandaan gehaald. Mijn motor heeft er ook wel last van zodra t kouder en vochtiger wordt
 
Roger zijn SV is ook meer uitzondering dan regel. Ik rij de winter ook op de SV door zonder heaters. Nergens last van. :Y
Carbs zitten ook bovenop het blok, je zou dan ook denken dat ze wel warm genoeg blijven (en dat denkt de fabrikant wss ook :9). Bij een lijnmotor zoals de CB zitten de carbs echt in de buitenlucht dus dan is verwarming sowieso wel wenselijk om icing te voorkomen.
 
Waar heb jij die heaters vandaan gehaald. Mijn motor heeft er ook wel last van zodra t kouder en vochtiger wordt
Gewoon bij de Suzuki dealer. Ik geloof dat ze ergens in Eindhoven iets goedkoper te bestellen zijn. Origineel SGP.
 
Carbs zitten ook bovenop het blok, je zou dan ook denken dat ze wel warm genoeg blijven (en dat denkt de fabrikant wss ook :9). Bij een lijnmotor zoals de CB zitten de carbs echt in de buitenlucht dus dan is verwarming sowieso wel wenselijk om icing te voorkomen.
Ja dat zou je verwachten. Het fenomeen is echt per exemplaar verschillend en van meerdere factoren afhankelijk. Setup en brandstof zullen zeker meespelen. Ik verwacht dat het ook uitmaakt of je lang hetzelfde toerental rijdt of flink varieert daarin. Voor die van mij is heg blijkbaar nodig.
 
Waar heb jij die heaters vandaan gehaald. Mijn motor heeft er ook wel last van zodra t kouder en vochtiger wordt
Wat is hét waar je last van krijgt bij het koude weer? Ik heb vrij weinig ervaring met carburateurs dus ken het fenomeen verder niet.
 
Door de stroming van de koude benzine door de stalen leiding krijg je ijsvorming op de leiding wat er weer voor zorgt dat de boel bevriest. Beetje het zelfde principe als je een persluchtkeltel via het overdruk ventiel leeg laat lopen; dan pist ineens met hoge druk alle lucht eruit en dan krijg je door die luchtstroom ook ijsvorming terwijl het bijvoorbeeld gewoon 15 graden is en de lucht in de ketel ook ongeveer die temperatuur heeft.

Google weet t beter; het zit m niet in de benzine maar in de lucht..
"Carb ice forms because the pressure drop in the venturi causes the air to "cool," and draw heat away from the surrounding metal of the carburetor venturi. Ice then can begin collecting on the cooled carburetor throat. This is the same principle that makes your refrigerator or air conditioner work."
 
Laatst bewerkt:
Het is idd de drukverlaging die de lucht met zon 25 graden kan verlagen(simpel thermodynamisch rekensommetje). Ik merk het doordat ie stationair waardeloos gaat lopen en als je wil accelereren houd ie vooral in de eerste seconde in(vooral merkbaar bij vol gas). Als je even op de parkeerplaats stil gaat staan waardoor de warmte vanuit t blok de carbs kan opwarmen loopt ie stationair wel weer mooi. Ik heb zelf nog geen carb heaters kunnen vinden maar wil ze wel, dus een linkje zou gewaardeerd worden.
 
Klopt. Ik heb de schakelaar er niet bij en zet ze handmatig aan in het koude seizoen, en uit in het warme.
wb. Het bevriezen. Temperatuurdaling door onderdruk is beperkt aan de orde en het zal kunnen bijdragen. Wat een grotere rol speelt is dat benzine verdampt in de carburateur. Verdampen kost energie en die wordt onttrokken in de vorm van warmte uit de carburateur. Vergelijk het met een vluchtige vloeistof op je huid. De vloeistof voelt koud aan doordat deze verdampt en energie in de vorm van warmte uit de huid onttrekt. Zo ook met benzine in de carb. De onderdelen in de carb koelen als gevolg van de verdamping flink af en waterdamp dat met de lucht wordt aangevoerd vriest aan.
 
Laatst bewerkt:
Kleine update en wat tussenstand foto's van mijn tot zover SV650s uit 2007 met nu bijna 19.000 km (18.000km gekocht) ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Heb de hyperPro kit al klaar liggen die zal ik er begin voorjaar in gaan zetten.

B345FDE2-76AE-4B20-8538-4C1CBA1EACF6.JPG
 

Bijlagen

  • A6B3939F-4E04-4875-B06B-A1E096D56F2C.JPG
    A6B3939F-4E04-4875-B06B-A1E096D56F2C.JPG
    228,5 KB · Weergaven: 12
  • cf938931-b578-47c8-a115-a4c18d64aaea.JPG
    cf938931-b578-47c8-a115-a4c18d64aaea.JPG
    340,7 KB · Weergaven: 12
Gsxr style voorspatbord .
Kwam ik nog tegen met de schuuropruiming .
Is voor het oude type sv650 en past 1 op 1.
Mag weg voor 30 euro en is nieuw.
Moet nog wel in kleur uiteraard.
Mvg. Chris
 

Bijlagen

  • IMG_0011.JPG
    IMG_0011.JPG
    202,1 KB · Weergaven: 5
  • IMG_0012.JPG
    IMG_0012.JPG
    225,1 KB · Weergaven: 5
  • IMG_0013.JPG
    IMG_0013.JPG
    191,9 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
ik ben erg benieuwd of hier iemand is die zijn zadel heeft laten aanpassen , of een ander zadel gekocht heeft .

ik vind het standaard zadel van mijn 2007 sv1000 erg oncomfortabel ,na een uur rijden wil ik eigenlijk al stoppen .
Daarom ben ik op zoek naar iets beters .
Ik ben benieuwd naar de ervaringen hier en tips .
 
Over carburateurs en bevriezen gesproken... Kan het zijn dat ik er last van heb?

Ik ben vandaag heen en weer naar Rotterdam gereden (brr, gemeen koud en een tikje mistig op de snelweg). Continu rustig 100 tuffen dus.
Normaal als ik gasgeef in z'n 6 om in te halen, pakt ie direct op. Maar nu had ik het probleem dat ie eerst een paar slagen mis liep als ik een dot gas gaf, en daarna pas oppakte, en soms na een paar seconde weer even in hield.

Schakel ik terug, geef ik een paar keer flink gas van 90 tot 130km/h, dan is het even weg, maar een kwartier later heb ik wel weer zo'n hik als ik direct half of driekwart gas geef ofzo.

Ik heb dit in geringe mate ook wel eens bij normale temperaturen gehad, maar dan is het echt één tikje dat je voelt voordat ie oppakt. Komt ook niet zo heel vaak voor.

Tijdje terug is de tank natuurlijk vol water gelopen. Het kán een gevolg zijn daarvan, maar hoe groot is die kans? Tank heb ik gespoeld tot er geen meuk meer uit kwam maar er heeft natuurlijk wel een water-benzinemengsel door de carb gelopen. Maar ik kan me niet direct herinneren dat ik tussen het waterballet en deze rit veel last heb gehad van inhouden.

Verder @HypedRider - wat een sexy machine! Erg mooi!
 
Over carburateurs en bevriezen gesproken... Kan het zijn dat ik er last van heb?

Ik ben vandaag heen en weer naar Rotterdam gereden (brr, gemeen koud en een tikje mistig op de snelweg). Continu rustig 100 tuffen dus.
Normaal als ik gasgeef in z'n 6 om in te halen, pakt ie direct op. Maar nu had ik het probleem dat ie eerst een paar slagen mis liep als ik een dot gas gaf, en daarna pas oppakte, en soms na een paar seconde weer even in hield.

Schakel ik terug, geef ik een paar keer flink gas van 90 tot 130km/h, dan is het even weg, maar een kwartier later heb ik wel weer zo'n hik als ik direct half of driekwart gas geef ofzo.

Ik heb dit in geringe mate ook wel eens bij normale temperaturen gehad, maar dan is het echt één tikje dat je voelt voordat ie oppakt. Komt ook niet zo heel vaak voor.

Tijdje terug is de tank natuurlijk vol water gelopen. Het kán een gevolg zijn daarvan, maar hoe groot is die kans? Tank heb ik gespoeld tot er geen meuk meer uit kwam maar er heeft natuurlijk wel een water-benzinemengsel door de carb gelopen. Maar ik kan me niet direct herinneren dat ik tussen het waterballet en deze rit veel last heb gehad van inhouden.

Verder @HypedRider - wat een sexy machine! Erg mooi!
Ga even ergens stil staan na een tijd gereden te hebben en kijk die die dan stationair loopt. (bijv bij een stoplicht op de route). Als ie dan moeizaam loopt, zoek ff een plek op om hem 5 minuten uit te laten staan zodat alles weer kan opwarmen en kijk of t probleem dan weg is.
 
ik ben erg benieuwd of hier iemand is die zijn zadel heeft laten aanpassen , of een ander zadel gekocht heeft .

ik vind het standaard zadel van mijn 2007 sv1000 erg oncomfortabel ,na een uur rijden wil ik eigenlijk al stoppen .
Daarom ben ik op zoek naar iets beters .
Ik ben benieuwd naar de ervaringen hier en tips .
Geen ervaring met een ander (aangepast) zadel, wel dezelfde ervaring dat het standaard zadel niet heel comfortabel is.
Zelf ervaar ik meer dat de hoek van mijn benen wat te scherp is, waardoor ik last krijg.
Ik kan het natuurlijk oplossen door een verstelbare rem- en schakelset, maar kan ook het zadel wat op (laten) hogen.

En nee, ik ben niet lang (1,85m) en heb ook geen lange benen. Het valt mij op dat ik er met deze motor last van heb terwijl ik er op de Z750 en Z1000 geen last van had. De zitpositie van deze motoren is dan ook iets anders.

Kort gezegd, ik ben ook benieuwd naar de ervaringen.
 
@grrtjuhh alright, ik zal dan eens kijken of dat wat Ducki3s zegt, effect heeft voordat ik aan de slag ga met filters/sproeiers etc schoonmaken.
Als wat ik heb gezegd zo is weet je zeker dat het carb icing is. Dan kan namelijk de carberateur weer opwarmen door de warmte van het blok. Als je dan weer gaat rijden zal t redelijk snel terug komen. @grrtjuhh heeft een prachtige oplossing genaamd de windblocker 900
 
Wat bevriest er eigenlijk? Waterdamp uit de lucht, of is het de benzine zelf die niet meer wil verdampen?
Ik herinner me dat ik in het voorjaar eens door erg dichte mist heb gereden op de afsluitdijk bij een graadje of 10, en toen sloeg ie ook een keer een paar slagen over. Mist weg op het vaste land, probleem weg. Al kan dat ook het inmiddels opgeloste 325 issue zijn geweest.

Overigens net de SV een kouwe douche gegeven, in Rotterdam lag er op veel plekken een dikke laag pekel. Ik wil 'm graag wassen want hij zit onder de modderige kattenpootjes, maar ik wil de beschermende laag vettigheid niet wegwassen en het gaat zo regenen, en het is koud en miserabel en bah.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan