Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVII

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn SV650X heeft nu 10.000km op de teller staan. 2 maal de olie vervangen, eerste keer op 1000km, 2de keer op 6500km. (incl filter)

Nooit last gehad van 'mayonaise olie'. Kan zijn dat er inderdaad altijd kleine ritjes mee gereden zijn waardoor hij nooit goed warm geweest is. Een ander probleem zou ik zo niet kunnen bedenken. Het is naar mijn weten in ieder geval geen specifiek probleem voor de sv650x model.

Zo staat de olie er nu bij.

IMG_20210407_133140.jpg
 
Kleine korte ritjes, of -zoals de verkoper aangaf- elke week in de winter hem stationair laten warmdraaien ( |( ) kan een normaal verklaarbare reden zijn. Maar wat we hier op de foto zien, was volledig gevuld met water. Volledig, niet 3/4. Het absolute bodempje was olie.

Na wat ik hoor van de werkplaats van mijn broer, zou ik nog het risico durven nemen, oliewissel doen, en zien welke kant het opgaat. Mijn lief heeft er ondertussen te veel schrik van. We staan dus weer bij af.
 
Vervelend zeg. Ik snap ook niet hoe mensen soms om gaan met hun spullen. Waarschijnlijk heeft degene de motor nieuw gekocht, dan zie je dat zelf toch ook gebeuren en doe je er wat aan, of laat je er wat aan doen? Een 'dure' motor kopen en vervolgens besparen op onderhoud .... Tja, dat begrijp ik niet echt.

Succes met je zoektocht in ieder geval, ik hoop dat je snel een mooie sv650x tegenkomt :t
 
Vervelend zeg. Ik snap ook niet hoe mensen soms om gaan met hun spullen. Waarschijnlijk heeft degene de motor nieuw gekocht, dan zie je dat zelf toch ook gebeuren en doe je er wat aan, of laat je er wat aan doen? Een 'dure' motor kopen en vervolgens besparen op onderhoud .... Tja, dat begrijp ik niet echt.

Succes met je zoektocht in ieder geval, ik hoop dat je snel een mooie sv650x tegenkomt :t
Dat begrijp ik dus ook niet. Mijn auto (Seat Leon 5f fr 2.0 tdi) krijgt altijd keurig op tijd zijn onderhoud. Mijn motorfietsen hebben altijd veel preventief onderhoud gehad. Niet altijd nodig, maar ik rij veilig en kan ze ook weer met een gerust hart verkopen.
 
De gedachtengang van de verkoper was (zoals bij velen): ik heb niet gereden, ook door corona, heeft nauwelijks kms bijgekregen sinds het laatste OH, dus da's niet echt nodig dan.

... Maar wel elke week stationair laten warmdraaien :N8)7
 
Klopt. Zou die motor dan het overwegen zijn als we een oliewissel doen? 't Is een riscootje. Ik zou het denk ik wel durven, was verder wel erg net. Dus als het werkelijk énkel condensvorming is, is er eigenlijk niet veel aan de hand?
 
inderdaad veel warmgedraaid op stationair. Daarom koop ik liever geen oudere motoren met een lage km-stand.
In dit geval is de motor veel nieuwer en zou ik het zelf wel aandurven. Even olie verversen en goed warm rijden. Zou dan zeker een stuk van minimaal 60 km rijden om al het vocht eruit te rijden. Kijk ook even naar de rest van de motor m.b.t roest bij de tank etc.
 
inderdaad veel warmgedraaid op stationair. Daarom koop ik liever geen oudere motoren met een lage km-stand.
In dit geval is de motor veel nieuwer en zou ik het zelf wel aandurven. Even olie verversen en goed warm rijden. Zou dan zeker een stuk van minimaal 60 km rijden om al het vocht eruit te rijden. Kijk ook even naar de rest van de motor m.b.t roest bij de tank etc.
Klopt, exact mijn gedacht.

Tjah, waarom zou je het wagen? Het is niet alsof SV650X-en heel zeldzaam zijn.
Toch wel. Kan je er mij eentje aanbieden met Belgische papieren?
In NL zijn ze gewoon nog zo te koop, in BE ligt dat net iets anders en hebben ze maar 1 modeljaar bestaan. Die zijn in ons landje écht niet dik gezaaid. Zelfs op Marktplaats.nl of Leboncoin.fr geen heel groot aanbod dat in een dermate staat is dat we zeggen "oké, da's het waard." Reken daarbij dan het budget van max 5500 voor een eerste motor, voor iemand die morgen haar tweede les gaat doen.
 
Ik kan me niet voorstellen dat er iets anders mis kan zijn dan dat hij enkel de motor heeft warm gedraaid en/of korte stukken gereden heeft.

Als hij verder netjes is, en geen val schade zou ik het wel aandurven. Olie en filter wisselen, flink stuk rijden en dan eventueel nog eens de boel vervangen. Als het daarmee is opgelost is het prima toch?
 
Correct. Ik wou maar even wat meningen horen. Wie weet zou er toch meer aan de hand zijn.

Mijn lief heeft nog van de prijs gekregen intussen, en we gaan er zondag om. 't Is een kei harde onderhandelaar precies, iets dat ik zelf niet wist. Hopelijk moet ik er nooit van scheiden _O-
 
Correct. Ik wou maar even wat meningen horen. Wie weet zou er toch meer aan de hand zijn.

Mijn lief heeft nog van de prijs gekregen intussen, en we gaan er zondag om. 't Is een kei harde onderhandelaar precies, iets dat ik zelf niet wist. Hopelijk moet ik er nooit van scheiden _O-
Nog meer van de prijs af? Das knap ;)
 
Mocht je nog van de arrow uitlaat af willen, ik heb eventueel nog een standaard exemplaar liggen voor je :+
 
Denk dat het een Scorpion is? Maar de standaard zit erbij. Dat zit dus allemaal wel snor :)
 
Is perfect van sound. DB zat er nog in, meer moet dat niet zijn.
Ik heb een Buell met open Termignoni's op. Daarmee is geen snelweg te rijden zonder dat je trommelvliezen gaan bloeden.
 
Vandaag geen nieuwe fiets gekocht, maar wel weer inkopen gedaan bij MotoPort... 😀 John Doe Ironhead kevlar jeans en Revit Arrow sneakers...
 

Bijlagen

  • revit-arrow-motorschoenen.jpg
    revit-arrow-motorschoenen.jpg
    53 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20210424_120415.jpg
    IMG_20210424_120415.jpg
    288,4 KB · Weergaven: 12
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan