Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic

sjorrit

MF veteraan
23 sep 2005
7.259
332
Groningen
brandstofpomp hoor ik wel druk opbouwen, en de starter blijft goed rond gaan. Kan ook meerdere keren blijven starten. Vrij of versnelling maakt geen verschil, wel beiden geprobeerd. Afslaan deed hij een paar seconden na de 1e keer starten met mijn nieuwe accu, daarna starte hij helemaal niet meer
En geloof ik geen FI code, maar weet ook niet goed waar / hoe dit zou moeten staan, zal er morgen nog even goed op letten. Gaskleppen weet ik eigenlijk niet wat ik zou moeten horen.

Nog een andere vraag, is de SV trouwens ook lastig aan te lopen? Vorige week toen mijn accu leeg was heb ik hem ook geprobeerd aan te lopen, wat met mijn GS500 altijd perfect ging toen er een half rotte batterij in zat en in de winter vaak niet wilden starten. Maar met de SV is het me niet gelukt, vrijwel elke versnelling geprobeerd toen.

Klinkt meer als vocht in het systeem/vervuiling waardoor die niet start, ik zou het brandstoffilter checken als ik jou was.

Disaster-Master

Daunateuâh ùit De Haag
Donateur
26 feb 2009
23.257
78.458
Dat is bij de gen2 niet zo eenvoudig gezien dit een niet vervangbaar filter is die in de brandstofpomp zit..

Joram

Arme hardwerkende
14 apr 2019
4.873
21.956
Apeldoorn
Klinkt eerder alsof ie is verzopen toen die afsloeg. Daarna met meerdere startpogingen al helemaal... Zal vandaag wel weer starten

Danton

Die hard MF'er
19 mrt 2015
900
411
Oss
Ik heb ook nog een frame en originele demper liggen _O-

Man man man wat had ik net koude vingertoppen... verder wel prima te doen zo.

Motor94

Die hard MF'er
9 jan 2016
281
96
Rotterdam
Klinkt eerder alsof ie is verzopen toen die afsloeg. Daarna met meerdere startpogingen al helemaal... Zal vandaag wel weer starten
Helaas, nu tijdens de lunch weer even de accu er in gezet en geprobeerd. Misschien nog een domme injectie vraag, is verzuipen nog een probleem met injectie?

Meest voor de hand liggende probleem lijkt mij nu ontsteking of brandstof. Maar moet helaas buiten alles op straat doen, en het is zo koud dat ik waarschijnlijk een paar dagen wacht tot het iets warmer is. Vingers worden al stijf van de kou na accu terug zetten.

Heb ook geprobeerd een filmpje te maken, maar vrij drukke straat, dus brandstofpomp e.d. hoor je niet zo goed. Maar het is in elk geval duidelijk dat de startmotor goed draait

Bekijk bijlage VID_20230125_115936.mp4

Disaster-Master

Daunateuâh ùit De Haag
Donateur
26 feb 2009
23.257
78.458
Die hoort meteen aan te slaan.. bobines wel ok? Doppen wel heel? Soms wil dat rubber scheuren en vonkt de stroom naar buiten.. verzuipen kán als er natuurlijk brandstof ingespoten word die niet ontsteekt..

Motor94

Die hard MF'er
9 jan 2016
281
96
Rotterdam
Die hoort meteen aan te slaan.. bobines wel ok? Doppen wel heel? Soms wil dat rubber scheuren en vonkt de stroom naar buiten.. verzuipen kán als er natuurlijk brandstof ingespoten word die niet ontsteekt..
Morgen word het 8 graden als het goed is, dan kan ik hopelijk langer dan 5 minuten buiten zijn zonder mijn vingers eraf te vriezen :)
Zou het niet zo moeten zijn dat hij met 1 kapotte bougie(dop) of vieze injector wel nog gewoon zou moeten starten, maar slecht draaien op 1 cylinder?

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
7.568
1.919
In theorie wel, maar aanslaan op 1 pit wordt lastig. De niet meedoende cilinder werkt tegen door compressie die overwonnen moet worden door de andere, maar als je lang kunt starten zou het moeten kunnen.

dikkert

MF'er
24 mei 2019
134
105
Clinge
brandstofpomp hoor ik wel druk opbouwen, en de starter blijft goed rond gaan. Kan ook meerdere keren blijven starten. Vrij of versnelling maakt geen verschil, wel beiden geprobeerd. Afslaan deed hij een paar seconden na de 1e keer starten met mijn nieuwe accu, daarna starte hij helemaal niet meer
En geloof ik geen FI code, maar weet ook niet goed waar / hoe dit zou moeten staan, zal er morgen nog even goed op letten. Gaskleppen weet ik eigenlijk niet wat ik zou moeten horen.

Nog een andere vraag, is de SV trouwens ook lastig aan te lopen? Vorige week toen mijn accu leeg was heb ik hem ook geprobeerd aan te lopen, wat met mijn GS500 altijd perfect ging toen er een half rotte batterij in zat en in de winter vaak niet wilden starten. Maar met de SV is het me niet gelukt, vrijwel elke versnelling geprobeerd toen.
oh ja dat is zeer k*t. heb hem ook een keer aan moeten lopen. Ik kreeg het alleen in zn drie voor elkaar, en dan had ie n paar uur van tevoren nog wel gelopen.
Als je de brandstof pomp e.d. hoort dan is het misschien toch de moeite om eens te proberen? Of misschien kan je hem (als je bobbins hebt) op een paddock zetten en dan een slagtol op het voorste tandwiel ofzo? of iets anders creatiefs....

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
4.206
1.859
Erps-Kwerps
Voordat je het ding helemaal gaat verkrachten zou ik eerst de oorzaak eens proberen te achterhalen waarom hij niet aanslaat.
Als de startmotor het blok goed laat ronddraaien maar ze slaat niet aan dan heeft aanduwen ook geen nut, of ga je dat dan iedere keer doen?
Kun je er een bougie uit draaien? Even proberen te starten, dan bougie er uit, kijken of ze vochtig is van de brandstof en dan nog eens starten om te zien of de bougie vonkt.
Op die manier check je of er een vonk is en brandstof. Als een van de twee ontbreekt heb je al een idee in welke richting je het moet gaan zoeken.

Motor94

Die hard MF'er
9 jan 2016
281
96
Rotterdam
Voordat je het ding helemaal gaat verkrachten zou ik eerst de oorzaak eens proberen te achterhalen waarom hij niet aanslaat.
Als de startmotor het blok goed laat ronddraaien maar ze slaat niet aan dan heeft aanduwen ook geen nut, of ga je dat dan iedere keer doen?
Kun je er een bougie uit draaien? Even proberen te starten, dan bougie er uit, kijken of ze vochtig is van de brandstof en dan nog eens starten om te zien of de bougie vonkt.
Op die manier check je of er een vonk is en brandstof. Als een van de twee ontbreekt heb je al een idee in welke richting je het moet gaan zoeken.
Ik ben zeker van plan te kijken naar de brandstof en vonk, als het mee zit vandaag, het wordt 8 graden.

Je komt bij de SV wel overal lastig bij. En ik heb hier ook geen goed gereedschap :(
Normaal doe al mijn onderhoud altijd bij mijn ouders in de schuur, omdat ik in de stad zonder tuin/garage/box woon. Maar daar kom ik nu natuurlijk niet

Motor94

Die hard MF'er
9 jan 2016
281
96
Rotterdam
Lunchpauze update: achterste bougie vonkt en is nat. Na werk nog even naar de voorste kijken evt, tenzij iemand een ander idee heeft.

Maar er is dus vonk, brandstof en startmotor die ronddraait, wat kan er dan nog missen. Lucht? Dus ik dacht misschien is er de electrische choke die het niet doet? kan ik die handmatig aanpassen/omzeilen? Ik kan mijn Haynes manual niet vinden op het moment...

Of een start spray kopen en in de cylinder spuiten? Remmenreiniger werkt ook natuurlijk, maar dat wil je liever niet in je cylinders hebben denk ik?

Laatst bewerkt:

roger_SV

5 apr 2015
7.568
1.919
Doe ik ook bij mijn Puch als ie uit vrije wil niet wilt 👍🏻

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
4.206
1.859
Erps-Kwerps
Lunchpauze update: achterste bougie vonkt en is nat. Na werk nog even naar de voorste kijken evt, tenzij iemand een ander idee heeft.

Maar er is dus vonk, brandstof en startmotor die ronddraait, wat kan er dan nog missen. Lucht? Dus ik dacht misschien is er de electrische choke die het niet doet? kan ik die handmatig aanpassen/omzeilen? Ik kan mijn Haynes manual niet vinden op het moment...

Of een start spray kopen en in de cylinder spuiten? Remmenreiniger werkt ook natuurlijk, maar dat wil je liever niet in je cylinders hebben denk ik?
Als de achterste cilinder al benzine en vonk heeft dan zou die in principe toch al mee moeten doen.

roger_SV

5 apr 2015
7.568
1.919
In principe wel, maar een koude motor starten op 1 pit en een zuiger die door hoge compressie redelijk toegewerkt kan wel eens tegenvallen. De andere ook gewoon nog even controleren.

Motor94

Die hard MF'er
9 jan 2016
281
96
Rotterdam
Denk toch dat het de benzine is. Voorste bougie vonkt ook. Ook die word 'nat'. Ik maak hem droog, stop hem erin, start en dan is hij niet meer helemaal droog. Maar met wat remmenreiniger loopt hij een klein beetje. Ook hier weet ik niet hoeveel ik erin moet spuiten, klein dotje gedaan. Voor een potje injectie reiniger additieven is het al te laat, gok ik. Of dat moet vanuit de tank helemaal diffuseren tot aan de injectoren.

Wel bijna een zadel boutje kwijt geraakt, na lang zoeken toch gevonden, alleen de washer niet terug gevonden. Maar dat is het risco van midden op een stoep in het semi-donker sleutelen denk ik....

Volgende stappen zijn brandstof system maar eens goed bekijken dan

roger_SV

5 apr 2015
7.568
1.919
Heb je er heel oude benzine inzitten? Geen E10 toch, met uitgezakt water tot gevolg dat ook een natte bougie tot gevolg heeft. Als de boel brandstof en vonk krijgt zou het echt wel moeten lopen. Misschien niet mooi of lekker, maar toch zeker moeten starten en desnoods een beetje bijgeleend moeten blijven draaien.
Benzinetank leegkieperen, verse peut erin en starten die hap.

Disaster-Master

Daunateuâh ùit De Haag
Donateur
26 feb 2009
23.257
78.458
In de hanes manual staat welke 2 pinnentjes je van de pomp kunt doorverbinden als je de stekker los haalt.. de slang zit met een speciaal plastic klipje vast; kriem om los te krijgen.. maar dan kun je op contact de pomp brandstof laten pompen.. gaat redelijk rap.. kun je ook meteen kijken of je voldoende krijgt.. zoveel X mililiter debiet per minuut of wat.. staat ook in het boek wat dat zijn moet..

roger_SV

5 apr 2015
7.568
1.919
Debiet. Dit woord heb ik lang niet gehoord. Jij en ik horen bij de weinigen die weten wat het is zonder te googelen 😊

En dan Google: ‘bedoelde u debiel?’ _O-

roger_SV

5 apr 2015
7.568
1.919
Zo’n brandstofpompje moet naast een bepaalde flow rate (mooi nederlandsch voor debiet 🙂) ook een bepaalde druk leveren toch? Het pompje vrij uitstromend testen kan een perfect kloppend debiet opleveren maar niet voldoende druk of is die benodigde druk maar heel minimaal voor een SV? Het brandstoffilter kan ook nog eens deels verstopt zijn. Dit zul je wel merken aan het debiet. Is de tank roestvrij?

Motor94

Die hard MF'er
9 jan 2016
281
96
Rotterdam
Ondertussen heb ik mijn Haynes boek weer kunnen vinden. Ik kijk toch liever naar het <K3 fuel deel dan het K3 onwards elektrische geneuzel. Maar ik zie inderdaad dat de flowrate een van de testen is (168 ml per 10 sec). De druk (3 bar) is een aparte test, maar dan moet je weer een speciale meter hebben volgens het boekje.
Ik begin met de makkelijk uitvoerbare testen, tegen die tijd is mijn tank ook wel bijna leeg. Dan kan er gelijk nieuwe benzine in, want....

Ik heb op een paar keer testen na vrijwel altijd E10 getankt, omdat ik geen verschil merkte en nooit definitief bewijs heb kunnen zien dat het nou echt slechter is. Ook nu zou ik eigenlijk willen zeggen, als hij vorige week reed op dezelfde benzine, zou die nu ook niet opeens slecht zijn een week later...
En er zit hier dus ook inderdaad 2 maanden oude E10 in :) Normaal gaat een tank niet zolang mee, maar december was ik niet in Nederland, daarom binnen gezet bij mijn ouders, en vorige week weer opgehaald toen de echte kou weg leek te zijn.

Disaster-Master

Daunateuâh ùit De Haag
Donateur
26 feb 2009
23.257
78.458
Ja dat zou wel eens het euvel kunnen zijn hoor.. in de loop der tijd water onderin de tank welke nu aangezogen is.. zou ff flink klotsen en dan de boel leeg laten lopen..

@roger_SV :Y
Het debiet is een natuurkundige grootheid voor een doorstromend medium uitgedrukt als de hoeveelheid van een vloeistof of gas per tijdseenheid. De grootheid wordt toegepast in de stromingsleer, hydrologie, geografie, civiele techniek, de meet- en regeltechniek en procestechniek.
1674755782938.jpeg

roger_SV

5 apr 2015
7.568
1.919
je hoeft mij niet uit te leggen wat debiet is hoor. Ik heb ook procestechnologie een aanverwant gehad ;)

Bovenaan Onderaan