Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic

Afgelopen week met de SV kleine 3000km gereden door zwarte woud, zwitserland en de vogezen. Motor is wel echt toe aan onderhoud nu.

De ketting is echt helemaal aan gort, was de laatste 100km zelfs een beetje bang om er mee te rijden omdat de ketting zelfs ergens fysiek lijkt te slijten door te weinig spanning... Toch iets fout gedaan, want hij is nog maar 13000km oud. Heeft hij toch ooit scheef/te strak gestaan ben ik bang... Achtertandwiel ziet er wel nog helemaal prima uit, maar gewoon maar alles vervangen lijkt me. En ik ga een lazer-tool kopen om zeker te weten dat hij voortaan recht staat. Elke 12000km een ketting is geen doen...

Motor heeft wel nog nooit zo zuinig gereden. Ik gok omdat de OEM uitlaat er weer opzit nadat mijn aftermarket gestolen is. Had nog nooit 300 km op mijn trip-teller gezien.. Begon me af te vragen of mijn benzine sensor nog wel functioneerde. Ik zat vroeger meer op de 1:17 en nu meer richting de 1:20-23 (sportief - snelweg).

Ook lekt de linker voorvoor keerring en is het einde van de remhendel afgebroken door een klein ongeluktje, dus werk aan de winkel. Of toch maar een gen 1 kopen zoals die @roger_SV linkte, ziet er nog goed uit...
 

Bijlagen

  • IMG_20230517_110526.jpg
    IMG_20230517_110526.jpg
    249,8 KB · Weergaven: 21
Heren wat is dit voor een ring?
Hij lag helemaal los en weet niet hoe ik hem vast krijg met welk gereedschap
 

Bijlagen

  • IMG_0393.jpeg
    IMG_0393.jpeg
    218,4 KB · Weergaven: 34
Castle nut. Je hebt er speciaal gereedschap voor nodig dat je ook zelf kunt maken. Hij hoeft niet heel strak! Check WPHB
Wat een vetbende! Je mag wel eens poetsen 🤣O-)
 
Dient voor het vastzetten van de bout die het onderste montagepunt van het blok in het frame houdt. Motorsteun dus eigenlijk. De bout loopt helemaal van links naar recht. Twee keer door frame en 1x door montagepunt in blok.
 
Niet op het juiste aanhaalmoment, tenzij je weet hoe dat timmerend met een hamer op een schroevendraaier aan moet voelen.
 
Vast tikken kan altijd. Hij moet juist niet heel strak dacht ik. Check WPHB.
 
Laatst bewerkt:
Die 2 ringen? Ik heb daar destijds een tooltje voor gemaakt van een stijgerpijp.. hier die hapjes uit geslepen en vervolgens een plaatje erop met een vierkant half duims gat erin.. kun je ze mooi op moment vast zetten..

Volgens mij is die naar @roger_SV toegegaan maar ik weet t niet zeker.. als hij m heeft ff lenen misschien..?
 
Die 2 ringen? Ik heb daar destijds een tooltje voor gemaakt van een stijgerpijp.. hier die hapjes uit geslepen en vervolgens een plaatje erop met een vierkant half duims gat erin.. kun je ze mooi op moment vast zetten..

Volgens mij is die naar @roger_SV toegegaan maar ik weet t niet zeker..
Moet dat ding echt strak zitten of zal ik hem een kleine tik met hamer geven?
Ik neem aan dat het alleen een extra beveiliging is voor het niet los lopen swing arm?
 
Afgelopen week met de SV kleine 3000km gereden door zwarte woud, zwitserland en de vogezen. Motor is wel echt toe aan onderhoud nu.

De ketting is echt helemaal aan gort, was de laatste 100km zelfs een beetje bang om er mee te rijden omdat de ketting zelfs ergens fysiek lijkt te slijten door te weinig spanning... Toch iets fout gedaan, want hij is nog maar 13000km oud. Heeft hij toch ooit scheef/te strak gestaan ben ik bang... Achtertandwiel ziet er wel nog helemaal prima uit, maar gewoon maar alles vervangen lijkt me. En ik ga een lazer-tool kopen om zeker te weten dat hij voortaan recht staat. Elke 12000km een ketting is geen doen...

Motor heeft wel nog nooit zo zuinig gereden. Ik gok omdat de OEM uitlaat er weer opzit nadat mijn aftermarket gestolen is. Had nog nooit 300 km op mijn trip-teller gezien.. Begon me af te vragen of mijn benzine sensor nog wel functioneerde. Ik zat vroeger meer op de 1:17 en nu meer richting de 1:20-23 (sportief - snelweg).

Ook lekt de linker voorvoor keerring en is het einde van de remhendel afgebroken door een klein ongeluktje, dus werk aan de winkel. Of toch maar een gen 1 kopen zoals die @roger_SV linkte, ziet er nog goed uit...
zo’n laser uitlijner heb ik ook.. ideaal.. altijd complete set vervangen.. niet alleen 1 kettingwiel of alleen een ketting.. krijg he toch (weer) rate slijtage van.., beetje in de trant van wel de distributieriem van het koekblik vervangen maar niet de waterpomp; ja.. ben je 2000km later wéér aan de beurt..

Keerring gewoon fixen.. meteen van die mooie van SKF.. zijn veel soepeler dan die originele.. wel 2 a 3x zo duur.. dat dan weer wel
 
Laatst bewerkt:
Moet dat ding echt strak zitten of zal ik hem een kleine tik met hamer geven?
Ik neem aan dat het alleen een extra beveiliging is voor het niet los lopen swing arm?
De eerste 45nm de tweede 80nm en de moer met 90.
Swing arm..? We hebben het toch over de voorvork? Nr 12…?

Welke lagers heb je gemonteerd..? Origineel of conisch.?

1684863759702.png
 
Laatst bewerkt:
@roger_SV waar zou jij de balhoofd kroonmoeren mee vast zetten, die onder de kroonplaat. Met een haaksleutel of ook een speciale kroondop?
Die doe ik altijd met een schroevendraaier en een hamertje. Krik onder blok zodat alles los van de grond draait en voelen of het soepel draait en spelingsvrij is. Als je de kroonmoer aandraait komt het lager nog een tikkie strakker, dus voor je die aandraait een klein beetje speling. Als na aandraaien van kroonmoer toch nog speling mm voor mm strakker zetten tot de speling weg is na aandraaien kroonmoer. Te strak molt het lager, maar dat weet jij 👍🏻
 
Kan niet te strak van bovenaf aangedraaid worden; nr 11 voorkomt dat. Maar volgens mij heeft de gen1 maar 1 moer?
 
Die 2 ringen? Ik heb daar destijds een tooltje voor gemaakt van een stijgerpijp.. hier die hapjes uit geslepen en vervolgens een plaatje erop met een vierkant half duims gat erin.. kun je ze mooi op moment vast zetten..

Volgens mij is die naar @roger_SV toegegaan maar ik weet t niet zeker.. als hij m heeft ff lenen misschien..?
Nee die heb ik niet van jou, maar ook zelf gehobbied voor die paar keer dat je ze nodig hebt. 👍🏻
 
Zal ik de castle moer gewoon een beetje vast tikken met een pons en hamer? Het is toch geen final lock nut voor de swing arm?
 
Terug
Bovenaan Onderaan