Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic

Geniet ervan. Ook van jouw nieuwe motor. Veel plezierige en veilige kilometers 👍🏻
 
Ik heb geen verstand van Italiaans, en niet van ‘moderne rommel,’ dus vrees dat je je beter even kunt aanmelden bij het Aprilia-topic 👍🏻
 
Heren ik wil nog 1 ding proberen. Misschien de worm nog wat losser zetten. Helemaal in 3 kwart of een hele slag uit. Zou dit een probleem zijn? Koppeling gaat dan slippen of niet? Of zou die eerder niet meer goed koppelen dan? Of kan ik eerder de worm juist strakker zetten
 
Laatst bewerkt:
Hebbie dr al op gereden @thunderkid ?
@Spitskool ; breng dat ding lekker weg. Hoelang ben je er nou al mee bezig.. ik zou er allang klaar mee zijn..
Nee, ik heb er eigenlijk alleen nog maar op gezeten. De bedoeling is dat hij a.s vrijdag wordt bezorgd. Oooh, ik hoop dat ik niet de miskoop van het coronapandemietijdperk, heb aangeschaft. En anders zet ik hem wel in de woonkamer om naar te kijken.
 
Nee, ik heb er eigenlijk alleen nog maar op gezeten. De bedoeling is dat hij a.s vrijdag wordt bezorgd. Oooh, ik hoop dat ik niet de miskoop van het coronapandemietijdperk, heb aangeschaft. En anders zet ik hem wel in de woonkamer om naar te kijken.
Jij hebt lef. Een motor kopen zonder erop of op een demo ervan te hebben gereden.
 
Het is nou niet bepaald, dat ik kick op het nemen van risico's. Er staat bij mij wel een eigenwijze kop op en die heeft me er tot nu, door heen geholpen. Nu ik wat tot bezinning ben gekomen, heb ik toch wel spijt, dat de SV het veld gaat ruimen :N |(
 
Hebbie dr al op gereden @thunderkid ?
@Spitskool ; breng dat ding lekker weg. Hoelang ben je er nou al mee bezig.. ik zou er allang klaar mee zijn..
Ik heb nu de worm een halve slag uit inplaats van een kwart aangegeven boek.
De motor klikt koud nu lekker in de versnelling ( pats )
Hiervoor deed hij dat niet koud.
Net even lekker warm gereden en tot mijn verbazing sleept de koppeling niet meer in zn 1 bij afremmen op de motor, met een halve slag uit op de worm....
De armhoogte heb ik weer netjes op de goede hoek staan ( 12,5mm) op de bal van de handle.
Koppeling slippen doet hij ook niet dus dat zit ook prima.
Het is een raar ding want boek zegt 1/4 uit wat naar mijn mening een kwart betekent.
Misschien is toch de worm niet goed meer of de rod is niet goed...
Wat denken jullie? Nog een kwarslag meer uit of niet doen? Of gewoon een nieuwe worm bestellen?
 
Laatst bewerkt:
Het is een raar ding want boek zegt 1/4 uit wat naar mijn mening een kwart betekent.
Misschien is toch de worm niet goed meer of de rod is niet goed...
Wat denken jullie? Nog een kwarslag meer uit of niet doen? Of gewoon een nieuwe worm bestellen?

Nou, niet om bijdehand te doen maar misschien langs bij een professionele monteur? Hoe lang ben je hier al mee bezig? Wat is je tijd zeg maar waard. Ben je dan nog echt aan het besparen door het zelf te doen? Als dat je motivatie is hoor, ik weet het niet.
 
Laatst bewerkt:
Nou, niet om bijdehand te doen maar misschien langs bij een professionele monteur? Hoe lang ben je hier al mee bezig? Wat is je tijd zeg maar waard. Ben je dan nog echt aan het besparen door het zelf te doen? Als dat je motivatie is hoor, ik weet het niet.
Niet perse aan het besparen maar ik los dingen toch echt liever zelf op dan ik bij de motorzaak moet aankloppen en 2 weken of meer wacht tijd heb.
Mijn gevoel zegt dat er iets mis is met de worm.
 
Ik ben ook een poos aan het frotten geweest met die koppeling, wat een stom systeem….( ben zo blij met de hydro koppeling van de vif)
Als het werkt met een 1/2 slag, lekker zo laten , het boek is maar een handleiding,meer niet.
 
Ik heb nu de worm een halve slag uit inplaats van een kwart aangegeven boek.
De motor klikt koud nu lekker in de versnelling ( pats )
Hiervoor deed hij dat niet koud.
Net even lekker warm gereden en tot mijn verbazing sleept de koppeling niet meer in zn 1 bij afremmen op de motor, met een halve slag uit op de worm....
De armhoogte heb ik weer netjes op de goede hoek staan ( 12,5mm) op de bal van de handle.
Koppeling slippen doet hij ook niet dus dat zit ook prima.
Het is een raar ding want boek zegt 1/4 uit wat naar mijn mening een kwart betekent.
Misschien is toch de worm niet goed meer of de rod is niet goed...
Wat denken jullie? Nog een kwarslag meer uit of niet doen? Of gewoon een nieuwe worm bestellen?
Als het werkt en je merkt niets vreemds, waarom zou je er dan nog iets aan veranderen?
 
Ik ben ook een poos aan het frotten geweest met die koppeling, wat een stom systeem….( ben zo blij met de hydro koppeling van de vif)
Als het werkt met een 1/2 slag, lekker zo laten , het boek is maar een handleiding,meer niet.
Het was echt een halve slag in plaats van een kwart....
 
Nou weer even een shitklusje te doen komend weekend.

Tijdje geleden motor afgeslagen door lege accu (accu 1 voor het verhaal). Toen SR gewisseld en een andere accu (accu 2) erin. Beide die eraf kwamen leken mij niet echt kapot. Ik had wat toen boordspanning gemeten met beide SR’s en beide accu’s. Zag er OK uit. De accu (1) aan de lader gezet, lijkt OK. Afgelopen maandag startte de motor niet.

De motor had 4 dagen gestaan en ik had de handschoenen >5 minuten voorverwarmd en het was koud, dus accu (2) uitgeput. Klinkt niet heel onlogisch. Hij ging ook maar nèt niet aan. ’s Avonds de vorige accu (1) geplaatst, en de dag erop ermee naar het werk, was het plan. Motor startte prima, maar bleef niet goed lopen, en met lamp uit en op 8000 rpm na 10-15 minuten weer thuisgekomen. Gisterenavond de andere (2, inmiddels weer geladen) geplaatst en vanmorgen weer hetzelfde verhaal. Starten ging prima, boordspanning lijkt OK op basis van de controle-leds en weer trok ik de accu leeg binen een rondje door het dorp. Wéér vrienden gemaakt bij de overige weggebruikers op 8 krpm... Vreemd. De boordspanning lijkt OK. Niet te laag en niet te hoog. Waarom gebeurt dit? Als er kortsluiting of een andere flinke verbruiker zou zijn zou je de juiste spanning niet halen. Overladen doet ie ook niet.

Ik heb nog twee andere accu’s (een nagenoeg nieuwe en nog een van een KTM) en ga komend weekend maar eens van voren af aan beginnen. Dynamo meten (weerstand over de fasen en de no-load spanning). Als dat goed lijkt de spanning met twee verschillende SR’s en meerdere accu’s met de handschoenen en verlichting aan. Dat moet gewoon blijven lopen zonder de boel leeg te trekken

Ik hoop toch eigenlijk dat het (weer?) in de SR of een accu zit. Dynamo vervangen heb ik helemáál geen behoefte aan bij 4 graden, en ik gebruik de motor min of meer dagelijks. Heeft iemand enig idee hoe het kan dat ik rijdend voldoen de boordspanning heb (ruim 14 V zou voldoende moeten zijn, de leds geven geen heel afwijkend beeld) en ik tòch mijn accu lijk leeg te trekken?

Toch waarschijnlijk de SR en anders een dynamo die voldoende spanning , maar niet voldoende stroom levert?
Kan het ook zijn dat de SR niet voldoende stroom levert en wel aftopt op de goede spanning? Alle SR's die ik eerder kapot heb gehad reguleerde niet meer goed. Een te lage spanning bij lamp aan en een te hoge spanning bij lamp uit, zeg maar. Dat lijkt nu niet het geval te zijn. Ik ga sowieso maar weer eens meten en testen. Er zit niets anders op. Elke dag met de auto naar het werk is ook niets (en duur).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog niets anders gemeten dan de boordspanning. Die meet ik permanent met zo'n ledjesding. De klemspanning over de accu, dus.
Ook nog niet gemeten met een multimeter op 1 achter de komma deze keer.
Het vierde ledje is 14.4 Volt volgens mij. Er branden er altijd 3 tot 4. Dat is goed.
Dat is ook nu nog het geval, en juist dat vind ik vreemd. De boordspanning wekt niet de suggestie dat er iets niet klopt. In het verleden zag ik altijd aan dat apparaatje dat er iets niet klopte vóór in stilviel met een kapotte SR oid. Morgen maar eens 'echt' gaan meten en ook wat specifieker op de componenten.
 
'Zou de winterbenzine geleverd zijn?' bedenk ik mij ineens ...
Ik heb klemspanning gemeten aan het systeem zoals ik het vanmorgen had..
1638559748276.png

OK toelichting: de accu die ik vanmorgen leeg heb gereden had gewoon 12,9V, naar inschakelen contact 12,6V. Motor startte gewoon.
Vervolgens met de huidige SR en de eerdergenoemde accu gemeten met diverse stroomverbruikers en toerentallen. Resultaten in de tabel hierboven. Het haalt echt niet altijd de 14 V, maar ik heb ook niet de indruk dat het heel beroerd is. Met alles aan houdt het niet over..... Vanmorgen heb ik gereden zonder CH. Dat zou 13,5 V geweest zijn. Met alleen P-licht 14 V. klopt met de meting door de leds vanmorgen.
De motor liep nu gewoon goed. Zou het vanmorgen te koud geweest zijn en is de BP overgestapt op winterbenzine waardoor meer bevriezing?
Ik had de CH nog niet aan en geen 50 ml olie in de benzine gemengd.
Ik heb nu de CH aangesloten en laat 'm aangesloten. Ik zal straks nog even met de inmiddels weer geladen accu 1 gaan meten (zelfde tabelletje) en morgenochtend de tank met E10 vullen en 50 ml tweetaktolie, en kijken hoe dat dan rijdt. Mogelijk heb ik gewoon last van bevriezing gehad. Dan loopt ie ook vrij verrot en slaat ie af bij gas los .....

"In de zomer voegen ze minder butaan toe, omdat de benzine (en dus ook diesel) bij hogere buitentemperaturen te vluchtig zou worden. De peut zou dan te vroeg ontbranden (pingelen) of te snel verdampen. Bij dat laatste krijg je iets dat dampvergrendeling heet, of vapor lock. Overigens zorgt het butaan ook voor een kleinere energiedichtheid. Dit is een van de redenen (er zijn er nogal wat) waarom brandstofauto’s in de winter minder zuinig lopen." bron: Wist je dat je in de zomer andere benzine en diesel tankt dan in de winter?

Leuk voor in het E10 topic, en het fijne weet ik er ook niet van, maar recent vond ik het al verbazingwekkend dat mijn motor bij 2 graden, mist en zonder CH perfect liep. Dat doet ie anders nooit. Toen ook gepost hier. Mogelijk was dat toen met zomerbenzine nog en zit er nu winterbenzine in. Ik zet de andere accu erin, ga wat meten (verwacht geen verschil), en morgen E10 met olie erin doen en kijken hoe het gaat (en CH aan dus).

Inmiddels gemeten en geen wezenlijk verschil, en zeker niet bij 4 krpm. Alleen met CH aan gemeten, dus de data zonder CH ontbreken.
1638564049987.png

Met alles aan een klemspanning van 13.7V. Niet enorm, maar zeker voor in winter ook niet heel beroerd. Ik ga er morgenochtend E10 indoen (zit nog 1/3 E0 in) met wt tweetaktolie en met de CH aan een stukkie proberen. Het zal wel los lopen verwacht ik. Ik heb niets aan het electrisch systeem veranderd, dus als het morgen goed werkt is het gewoon bevriezing geweest.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan