Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic

Ondertussen heb ik mijn Haynes boek weer kunnen vinden. Ik kijk toch liever naar het <K3 fuel deel dan het K3 onwards elektrische geneuzel. Maar ik zie inderdaad dat de flowrate een van de testen is (168 ml per 10 sec). De druk (3 bar) is een aparte test, maar dan moet je weer een speciale meter hebben volgens het boekje.
Ik begin met de makkelijk uitvoerbare testen, tegen die tijd is mijn tank ook wel bijna leeg. Dan kan er gelijk nieuwe benzine in, want....

Ik heb op een paar keer testen na vrijwel altijd E10 getankt, omdat ik geen verschil merkte en nooit definitief bewijs heb kunnen zien dat het nou echt slechter is. Ook nu zou ik eigenlijk willen zeggen, als hij vorige week reed op dezelfde benzine, zou die nu ook niet opeens slecht zijn een week later...
En er zit hier dus ook inderdaad 2 maanden oude E10 in :) Normaal gaat een tank niet zolang mee, maar december was ik niet in Nederland, daarom binnen gezet bij mijn ouders, en vorige week weer opgehaald toen de echte kou weg leek te zijn.
Ethanol is leuk voor in een alcoholische versnapering maar in de brandstoftank van een voertuig dat is ontworpen om op benzine te rijden hoort het niet echt thuis. Incidenteel zal geen kwaad kunnen, zeker niet bij dagelijks gebruik omdat het dan continu in beweging is, niet oud wordt dus niet veel/lang water kan aantrekken dat óók niet de kans krijgt om uit te zakken (fasescheiding) als je elke drie dagen tankt, maar zeker bij stallen of maar weinig gebruik van de motor zou ik het niet doen. Twee weken E10 in de tank en het brandstofsysteem laten staan lijkt mij niet OK, al zouden injectoren er mogelijk beter tegen kunnen dan carbs. Jouw tank is gewoon van staal en die kan er zowiezo niet tegen. Fuel stabilizers beloven ook veel meer dan ze doen. Sommige verbetereraars trekken zelfs meer water aan dan de benzine zonder de stabilizer. Carb reigiger is wat anders, daarin zit ook veel verschil, maar dat bedoel ik niet. Als je motor goed rijdt op E0 gewoon E0 erin mikken en zeker als je stalt of weinig rijdt. De paar centen per liter extra maken het verschil dan ook niet. Een reparatie die het gevold is van E10 is veel duurder dan wat je extra kwijt zou zijn aan de pomp voor E0.
Ik rijd de hele winter op E10 omdat mijn motor simpelweg echt niet goed loopt op ethanolvrije butanolhoudende 'winterbenzine,' maar zodra de temperatuur weer boven de 10 graden komt gaat er weer gewoon pure benzine in.

Een druk van 3 bar is toch best flink. Daar heb je inderdaad een metertje voor nodig. Met een simpele opvoerhoogtemeting kom je er niet tenzij je in een flat woont en een transparante slang van 30 meter en een goede brandverzekering hebt :).
Wat je zou kunnen doen om te testen is het slangetje geleidelijk met je vingers dichtknijpen. Echt meten is het natuurlijk niet, maar je kunt zodoende best wel bepalen of er sprake is van enige overdruk of dat het gelijk gebeurd is met de flow zodra je de slang dichtdrukt. Ik ga er vanuit dat er niets mis zal zijn met het pompje, maar zou het eerder in de benzine zoeken. Dus gewoon de tank eraf en helemaal leegkieperen, eventueel naschudden met een liter verse benzine om de laatste drek of vocht af te voeren, verse E0 erin. Kijken of er voldoende benzine uit de pomp komt als je die laat lopen, aansluiten op de injectoren en starten die hap. :t
 
Laatst bewerkt:
Nou dat dus. Water in de tank!
Ik zit nu te bedenken: staat de motor buiten en kan er regen langs de tankdop lopen? Er gaat een doorvoerleiding door de tank die regenwater dat langs de tankdop loopt door de tank voert naar een slangpilaartje aan de achterkant van de tank (bij het scharnier). Aan die slangpilaar zit een slang waardoor het water ergens rechts bij blok of langs het frame naar de straat wordt gevoerd. Als de aanhechting van de doorvoerpijp aan de bovenkant lekt kan water langs het breukje in de tank lopen. Is dat systeem überhaupt gangbaar? Als het verstopt is zou water dat niet via de doorvoer wordt afgevoerd zelfs langs de tankdop zelf naar binnen kunnen lopen. Ethanol hoort niet in een benzinetank, maar water al helemáál niet. ;)
Weet je welk doorvoertje ik bedoel @Motor94 ? Zo niet dan maak ik even een paar foto's.
Je schreef dat je de motor normaal binnen hebt staan, maar sinds kort buiten. Binnen merk je niets van een scheurtje in de bovenste aanhechting of verstopt systeem zolang je niet door de regen rijdt, maar als je 'm buiten parkeert zou het een rol kunnen spelen. Het is niet heel aannemelijk, maar dit helemaal kunnen uitsluiten is in een troubleshootfase wel fijn. Zo werkt het in de regel. Afstrepen wat het niet is tot je maar één ding overhoudt ...
 
Laatst bewerkt:
Morgen heb ik helaas geen tijd, dus dat wordt zaterdag. Dan ga ik het debiet ( :) ) meten , druk meten of inschatten als ik geen metertje kan vinden die voldoet, nieuwe benzine er in... En dan gewoon lang blijven starten zodat de oude benzine / water uit de rest van de slangen hopelijk door loopt? Ik weet niet hoeveel er in zo een injector / laatste stukje slang blijft zitten maar met die paar druppels per slag blijft dat best nog even zitten.

@roger_SV De motor staat inderdaad -helaas- al +- 2 jaar buiten in de regen. De 6 weken stilstand ,tot een week geleden, wel gewoon binnen in een schuur gestaan. Water afvoer zou goed moeten werken, maar ik zal het nog even nakijken
 
Laatst bewerkt:
Maak zoveel mogelijk slangen los om ze te kunnen legen. Water loopt natuurlijk naar het laagste punt. Injectoren heb ik geen verstand van (veel te modern), dus wat het dode volume daarin is en of het de moeite waard is ze te legen of hoe je ze kunt primen weet ik niet. Als je de motor altijd buiten hebt staan en juist NU binnen zal het waterdoorvoersysteem in de tank de reden voor eventueel water in de tank niet zijn want dan zou je het eerder wel hebben gemerkt, al kan een lekje of blokkade toevallig recent ontstaan zijn. Waarschijnlijk niets mis mee, maar wel gewoon even checken. Zeker als je de tank er toch afhaalt om leeg te kiepen en schudden heel eenvoudig. Succes zaterdag en houd on op de hoogte. :Y
 
Ik heb bij het hermonteren van mijn topkuip/koplamp blijkbaar een van de knipperlicht aansluitingen gemold...
Nu ben ik dus opzoek naar een nieuwe mannelijke aansluiting van de desbetreffende connector, wat knap lastig blijkt te zijn. Ik heb al wel uitgevonden dat het om een NT040-3P aansluiting gaat, zie bijgevoegde foto.
Hebben jullie enig idee of dit zomaar bij een Suzuki/Yamaha dealer te halen valt? Of weten jullie toevallig een (Europees) adres waar dit soort connectoren te verkrijgen zijn?

3_way_suzuki_yamaha_indicator_connector.jpg
 
Kijk ff bij monkey nog wat ala boonstra.. haal je die los en zet je die aan je eigen kabelboom..
 
Ik heb bij het hermonteren van mijn topkuip/koplamp blijkbaar een van de knipperlicht aansluitingen gemold...
Nu ben ik dus opzoek naar een nieuwe mannelijke aansluiting van de desbetreffende connector, wat knap lastig blijkt te zijn. Ik heb al wel uitgevonden dat het om een NT040-3P aansluiting gaat, zie bijgevoegde foto.
Hebben jullie enig idee of dit zomaar bij een Suzuki/Yamaha dealer te halen valt? Of weten jullie toevallig een (Europees) adres waar dit soort connectoren te verkrijgen zijn?

Bekijk bijlage 1842307
dit zijn niet de meest stevige stekkers, ik heb ze toen der tijd vervangen voor https://www.amazon.nl/gp/product/B07PLM64TK/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
 
Nou de SV rijd weer! Benzine pomp leek een prima debiet te hebben. Ipv kloten met de plus en min van de pomp zag ik op andere fora de tip gewoon de sleutel 3x om te zettendan gaat hij, als het goed is, per keer 3 seconden aan, 3x3=9seconden, klein beetje interpoleren naar 10 seconden. Geen idee wat de druk was, maar leek wel een prima druk op te staan.

Zag niks geks aan de benzine die eruit kwam, en nu zat er in elk geval wat anders in dan ervoor.
Omdat het dichstbijzijnde tankstation dat E5 heeft (budget tankstation dichtbij, waar ik vaak tank, heeft geen E5/95), en ik toch nog een beetje hoop in de E10 had, want er zal vast geen hele plas water in zitten... Toen nog 1x geprobeerd te starten met flinke spuit remmenreiniger, om zo door die laatste paar milliliter water/slechte benzine te komen die nog in een laatste stukje leiding of kanaaltjes zou kunnen zitten.
Hij starte prima, maar zodra de remmenreiniger op was liep hij enorm onstabiel en viel weer bijna uit, na 2x een klein spuitje remmenreiniger erbij in de airbox als hij dreeg uit te vallen, bleef hij wel aan en begon hij steeds beter te lopen. Na een paar minuten leek hij wat stabieler te worden. Toen snel gaan rijden, eerste paar km bleef hij wel sputteren, maar ging steeds beter.

Uiteindelijk 80km gereden, want het was toch mooi weer en benzine weggooien is ook zonde, toch :) Tank was nu bijna leeg en afgetankt met E5, in elk geval zolang het koud blijft en ik toch beperkt zal rijden.
 
Mooi dat het gelukt is en fijn dat ie het weer doet.
Niets ernstigs aan de hand geweest dus, alleen een heel slecht ontvlambare vloeistof in de tank/injector gehad.
Heb je er nu ethanolvrije E5 in? Shell, Esso of het favoriete merk van @Disaster-Master BP?
 
Niet allemaal vergelijkbaar hoor. Zeker de Busa niet. Dubbele cilinderinhoud en meer dan dubbel vermogen! Voor waar ik de SV voor gebruik zou ik ‘m willen ruilen tegen de 636 (liever het eerste model dan deze ‘puntneus’), maar de BMW lijkt mij ook nog wel leuk al zal het gewicht tegenvallen. M600 kan ook, maar dan het eerste model. Deze is te modern.

Deze. Met luchtgekoeld blok
D7A78A3B-D64D-4FF1-9D7D-FFB1A5622F5A.jpeg

Die Italianen maken ook alles ma hè 😆
Ik heb er nooit op gereden. Hij schijnt wat tammer en trager aan te voelen dan onze SV’s, maar een leuk fietsie.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat het gelukt is en fijn dat ie het weer doet.
Niets ernstigs aan de hand geweest dus, alleen een heel slecht ontvlambare vloeistof in de tank/injector gehad.
Heb je er nu ethanolvrije E5 in? Shell, Esso of het favoriete merk van @Disaster-Master BP?
Ethanolvrije E5? E5 staat toch juist voor 5%? Maar het was geen Shell Esso of BP, maar een Total, dan heb ik ook weer een paar weken recht op hun wegenwacht service. Voor het geval dat :)

Wat is een normale prijs voor het laten stellen van de kleppen voor een SV? Kwam bij het repareren ook nog wel wat andere puntjes tegen die ik zelf wil oplossen, zoals een scheurtje in de voorvork-keering, En wil er dan ook mogelijk wat dikkere olie in doen
 
Het is een maximum wat erin mag zitten, geen minimum.
Dus o.a. shell, bp, gulf zijn bijv ethanol vrij.

zie :


kleppen stellen is relatief kostbaar.. ben je denk ik zó 400 euro euri kwijt.. gokje hoor.. maar 80 euro de uur zit je zo aan.. 3-4 uur werk.. wat is de km stand..?
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat je voor echt ethanol vrij naar een van de zeldzame tankstations moest die 102k heeft.

Zou overigens best mijn SV willen ruilen voor een Monster... Is alleen wat minder portemonee en onderhoudsvriendelijk. Dacht juist dat de SV ook een beetje bekend stond als de poor man's Ducati Monster.

@Disaster-Master staat nu net iets onder 50k. Vorige keer heb ik het laten doen op 32k, was toen 600 kwijt voor de hele grote beurt. Dus wil nu waarschijnlijk alleen de kleppen laten stellen, doe ik de rest zelf... Als dat echt flink scheelt natuurlijk
 
Ik dacht dat je voor echt ethanol vrij naar een van de zeldzame tankstations moest die 102k heeft.

Zou overigens best mijn SV willen ruilen voor een Monster... Is alleen wat minder portemonee en onderhoudsvriendelijk. Dacht juist dat de SV ook een beetje bekend stond als de poor man's Ducati Monster.

@Disaster-Master staat nu net iets onder 50k. Vorige keer heb ik het laten doen op 32k, was toen 600 kwijt voor de hele grote beurt. Dus wil nu waarschijnlijk alleen de kleppen laten stellen, doe ik de rest zelf... Als dat echt flink scheelt natuurlijk

Mijn garage heeft gezegd dat hij nog nooit kleppen heeft hoeven te stellen op een SV (als in, vaak open gehad, nooit buiten specificatie), en raade me af om het te laten doen. Nooit gedaan in 40 duizend km. Maarja, ik ben dan ook een arme sloeber en had het er niet voor over :Y
 
Ik heb bij het hermonteren van mijn topkuip/koplamp blijkbaar een van de knipperlicht aansluitingen gemold...
Nu ben ik dus opzoek naar een nieuwe mannelijke aansluiting van de desbetreffende connector, wat knap lastig blijkt te zijn. Ik heb al wel uitgevonden dat het om een NT040-3P aansluiting gaat, zie bijgevoegde foto.
Hebben jullie enig idee of dit zomaar bij een Suzuki/Yamaha dealer te halen valt? Of weten jullie toevallig een (Europees) adres waar dit soort connectoren te verkrijgen zijn?

Bekijk bijlage 1842307

Als je in de buurt van Zoetermeer/Haarlem bent. Ik heb een stekkerkitje en zet er met alle liefde een nieuwe op voor je.
Of je bestelt het zelf bij HBM/Amazon/de betere elektronica boer. Kost je 10 euro ofzo, altijd handig! (Heb ik mijn appie ook mee ontbeunt)
 
iig stuk betrouwbaarder dan zo’n italiaans hok :')
Ik heb 'm gehad, de M600. En de 748, en de 696 (in totaal 15 jaar).

In vergelijk, tot nu toe gewoon even betrouwbaar als de SV. Wel wat issues gehad, maar dat kwam dan vooral na foutjes van een monteur of door aftermarket alarm (spyball) problemen enzo.

Onderhoud is wel véél duurder bij de Italianen, dus daar scoort de SV zeker punten.
 
Niet allemaal vergelijkbaar hoor. Zeker de Busa niet. Dubbele cilinderinhoud en meer dan dubbel vermogen! Voor waar ik de SV voor gebruik zou ik ‘m willen ruilen tegen de 636 (liever het eerste model dan deze ‘puntneus’), maar de BMW lijkt mij ook nog wel leuk al zal het gewicht tegenvallen. M600 kan ook, maar dan het eerste model. Deze is te modern.

Deze. Met luchtgekoeld blok
Bekijk bijlage 1843287
Die Italianen maken ook alles ma hè 😆
Ik heb er nooit op gereden. Hij schijnt wat tammer en trager aan te voelen dan onze SV’s, maar een leuk fietsie.

M600, tja ik zou er geen willen hebben. M'n pa zat nog te twijfelen om een m600 te kopen of gen 1 650, helemaal terug in 2000. Gelukkig is die voor de SV gegaan en daarna doorgestroomd naar de 1000 :).

Stomme is dat de foto die ik doorstuurde zegt dat de monster een knockoff is terwijl die ouder is dan de SV :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan