Het grote suzuki V-strom topic deel 3

Ik overweeg (al een tijdje) om mijn huidige motor in te ruilen voor een Vstrom. Niet in de laatste plaats vanwege het verbruik van 1 op 13. 🌪️

Nu is mijn oog gevallen op een DL 1000 uit 2018 en heb me uiteraard wat ingelezen. De fabrieksopgave qua verbruik is uiteraard helemaal fantastisch, maar als ik bijvoorbeeld dit artikel lees, dan heeft men het over 1 op 15.

Reistest: 2014 Suzuki DL1000 V-Strom

Daar wordt ik nu niet echt direct super enthousiast van.

Wat zijn hier de ervaringen?
Ik rij een DL1000 uit 2017 en het verbruik ligt bij mij inderdaad rond de 1 op 20.
ik rij weinig snelweg, toer meestal binnendoor en af en toe N-wegen.
 
Ik heb een nieuwe DL 1050 met nog geen 1.000km op de teller. Tot nu toe heb ik een verbruik van ruim boven de 1 op 20. Wordt mogelijk nog wel beter verwacht ik. Je rijstijl heeft veel invloed op het verbruik en natuurlijk veel stadsverkeer betekent een hoger verbruik. Denk aan de wet van Newton:
F = m x a
ofwel de kracht (F, nodig om weg te rijden) = (m) massa x (a) versnelling. Aangezien de versnelling in meters per secondekwadraat wordt genoteerd geldt 2x sneller optrekken = 2 x 2, ofwel 4x zoveel verbruik. Het gewicht van het voertuig heeft ook invloed, maar niet kwadratisch als de versnelling.

Naast je rijstijl en het gewicht zijn er nog andere factoren van invloed op benzineverbruik. Staat van onderhoud b.v. (denk aan juist afgestelde ontsteking, goede bougies, juiste klepspeling, schoon luchtfilter) en de bandenspanning.
 
Laatst bewerkt:
Die van mij komt uit 2014. Ik heb een wisselende rijstijl en rij op alle soorten wegen. Ik hou het verbruik nooit bij maar als ik mijn tank vol heb gegooid geeft de boordcomputer aan dat ik dan nog zo’n 380km kan rijden. Alleen geen idee hoe accuraat dat is…
 
Je kan dat een keer meten door de dagteller op 0 te zetten als je tankt. Als je daarna weer tankt, b.v. 15 liter en de dagteller staat op 300km, dan heb je 300 : 15 = 1 op 20 gereden.
 
Ik heb nog even de tijd voordat ik de knoop door ga hakken, dus ben in de tussentijd een beetje aan het rondkijken qua eventuele upgrades voor een 650 / 1000 / 1050.

De remmen van de nieuwe 650 schijnen (geen eigen ervaring) erg onder te doen voor de andere types en zouden op zijn hoogst "toereikend" zijn.

Is er hier al iemand die andere klauwen heeft geplaatst?

Dit vond ik wel interessant:

 
rondje circuit

Dat is inderdaad niet de bedoeling.

Ik wil de 650 een kans geven in mijn overwegingen, maar wil zo nu en dan ook eens een maatje meenemen naar Winterberg of iets soortgelijks. Dan wil ik bergaf toch fatsoenlijk kunnen remmen in een noodsituatie, al dan niet voorafgegaan door eigen stommiteit. 😅
 
Ook dát neem ik nog ff mee in mijn overwegingen. Wachten tot volgend motorseizoen? En zo ja.. Wanneer worden de modellen van 2022 bekendgemaakt?
 
Ik ben net terug uit het Duitse Odenwald en omgeving. De V-Strom 1050 rijdt makkelijk berg-op, heeft hele prettige remmen, stuurt licht en precies.
Onlangs heb ik enkele dagen op een SV650 gereden. Die heeft het blok van de V-Strom 650. Best wel pittig blokje, vrijwel trillingvrij, maar moet duidelijk veel meer toeren draaien om de 1050 bij te blijven.
N.B. Raar trouwens dat Suzuki nooit een 850 V-Strom heeft gebouwd.

Geen idee waar je de motor voor gaat gebruiken, maar als het voor langere reizen is (300~400km, of meer op een dag), dan adviseer ik je de 1000cc of 1050 (=1037cc). Je kan dan prima meekomen op de snelweg. Ik heb een verbruik van van rond de 1:20 à 1:21 gemeten en dan is de motor nog lang niet volledig ingereden.

Volgetankt vind ik de 1050 wel iets zijwindgevoelig op de snelweg. Het wordt gelukkig nooit gevaarlijk, maar je moet er wel rekening mee houden.
Ook prettig, met de 20 liter benzine kom je een dikke 400km ver. Op de 1050: 1) benzinemeter, 2) aparte indicatie voor de resterende actieradius, 3) indicatie voor gemiddeld verbruik en desgewenst kan je, 4) ook nog een vacuummeter in beeld zappen waarop je actuele verbruik is te volgen.

Tot slot: zadel van de 1050 vind ik goed, zit lekker. De hele V-Strom 1050 is wel groot/hoog, maar als je zelf minstens 1,80 - 1,85 bent dan pas je er heel goed op.
 
Wil je een iets beter rijwiel gedeelte en iets minder offroad kijk dan ook eens naar een Versys 650 of 1000
Dat zou ik kunnen overwegen, ware het niet dat ik het geluid van een V2 veel mooier vind. Voor veel mensen speelt dat geen rol, maar ik weet uit ervaring dat ik mij er aan ga ergeren. Zelfs met een dure Akrapovic demper.
 
Geen idee waar je de motor voor gaat gebruiken
De bedoeling is om vaker langere ritten te gaan maken. Zeg maar 8 á 10 uur voor een mooi dagje weg, of een weekendje Oostenrijk of iets dergelijks.

Ik was laatst in Winterberg voor een overnachting met mijn (verlaagde) Vmax. Da's natuurlijk allemaal donders stoer qua "karakter, geluid enz enz" van de fiets, maar ik had na die twee dagen van gemiddeld 6 uren rijden echt last van mijn rug en van mijn nek. Met mijn lichamelijke fysiek zou ik dat niet moeten hebben.
 
De V-Strom 1050 rijdt makkelijk berg-op, heeft hele prettige remmen, stuurt licht en precies.

Wat vind jij (of een ander die meeleest) van het aan/uit effect dat de 1050 heeft met het loslaten van het gas en weer oppakken?

Tijdens de proefrit was dit het enige (maar wel zeer aanwezige) punt van kritiek voor mij.

Mijn Vmax is kabelbediend met een goed afgestelde carburateur. Daar kun je net als met een gasfornuis per halve milliliter regelen bij wijze van spreken, in plaats van electrisch koken om het zo maar even te zeggen.

Dit probleem is bij de oude Vstrom aan te passen door de ECU te remappen.

Tovami:

Screenshot_20210915-180119.png
 
Wat vind jij (of een ander die meeleest) van het aan/uit effect dat de 1050 heeft met het loslaten van het gas en weer oppakken?

Tijdens de proefrit was dit het enige (maar wel zeer aanwezige) punt van kritiek voor mij.

Mijn Vmax is kabelbediend met een goed afgestelde carburateur. Daar kun je net als met een gasfornuis per halve milliliter regelen bij wijze van spreken, in plaats van electrisch koken om het zo maar even te zeggen.

Dit probleem is bij de oude Vstrom aan te passen door de ECU te remappen.

Tovami:

Bekijk bijlage 1676948
Dit ervaar ik zelf bij de 650 uitvoering echter voornamelijk in de 2de versnelling. Het is een wat digitale gas response, beetje aan/uit idee. Bij de Versys had ik dit ook, dat is toen redelijk opgelost met het plaatsen van een boosterplug, deze neemt de sensor van de inlaat in de maling door deze te laten denken dat het kouder is dan het daadwerkelijk is. Verbruik gaat daarom iets omhoog maar maakt de response wel soepeler. Die boosterplug is er volgens mij ook voor de V-strom. Misschien iets voor de toekomst.
 
Wat vind jij (of een ander die meeleest) van het aan/uit effect dat de 1050 heeft met het loslaten van het gas en weer oppakken?

Tijdens de proefrit was dit het enige (maar wel zeer aanwezige) punt van kritiek voor mij.
Typisch dat je dat zegt. Mijn nieuwe 1050 heeft er totaal geen last van! Ik was er juist zeer attent op tijdens de proefrit, maar gasaanname is perfect, óók na het loslaten van het gas en weer oppakken. Volgens mij is de 1050 ride-by-wire, geen kabels meer naar carburateurs, maar de gashandel als potmeter die de injectie bedient.

Voor ik de 1050 kocht heb ik proefgereden op deze motoren, allemaal ongeveer in dezelfde prijscategorie:
- Triumph Tiger 850 Sport
- Ducati Multistrada 950 (was een gebruikte motor, nieuw voor mij te duur)
- Moto Guzzi V85tt
- Yamaha Ténéré 700

De Suzuki V-Strom 1050 was (voor mij) duidelijk de winnaar en inderdaad een héél lekker V-twin blok. B.v. véél meer power dan de veel mooiere Moto Guzzi. Die had ik eigenlijk willen kopen, maar die viel mij motorisch behoorlijk tegen. Ik kan van alle motorfietsen de positieve en negatieve punten opschrijven, maar dat heeft niet zoveel zin. Je moet dat gewoon zelf ervaren door zelf proef te rijden. Zo ben ik bij de V-Strom uitgekomen. Ik heb er geen seconde spijt van: heerlijke motor. Enkele zwakkere punten van de V-Strom 1050: LCD scherm, ipv mooier TFT. Mijn uitvoering de DL heeft geen handvat verwarming en geen cruise control. Dat zit wel op de duurdere uitvoering, maar het prijsverschil was mij te groot.

Dat LCD scherm is dan wel weer heel compleet met de verbruiksgegevens waar ik eerder al over schreef. Verder Volt meter, thermometer buitentemperatuur, versnellingsindicator, klok, 2 dagtellers en dan zal ik nog wel iets vergeten zijn.

Overigens, ik bedoelde met 850 dat het leuk was geweest als Suzuki naast de 250, 650 en 1050 ook een 850 V-Strom in het programma had gehad. Kennelijk vindt Suzuki stappen van 400cc erbij logischer?!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu al zo'n tweeënhalf uur aan het proefrijden op een gehuurde 1000 XT.

PXL_20210918_090615773~2.jpg


Wát een genot, wát een machine...
:worship:


Als ik twee minpuntjes moet benoemen, dan is het de turbulentie rond mijn helm en het duiken tijdens het (wat steviger) remmen.

Kwestie van een ander ruitje en misschien eens langs Hyperpro.

Oh ja... Ik merk géén verschil met de 1050 die ik heb gereden.
 
V.w.b. het ruitje: ik heb een Givi Airflow ruit. Die is gemakkelijk in hoogte te verstellen, gewoon als je op de motor zit (stilstand). Die ruit bestaat uit 2 delen: een vast "onder gedeelte" en een gedeelte dat zich daarvoor bevindt en in hoogte verstelbaar is. Perfecte oplossing, géén turbulentie rond je helm.

Verschil met de 1050 is voornamelijk cosmetisch (o.a. koplamp, kleuren, zadel op de 1050 bestaat uit 2 delen). Volgens mij is het blok gelijk op de Euro 5 norm na vermoed ik. De 1000 zal wel een Euro 4 zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan