Jeffsupermoto
MF veteraan
Ziet er goed uit van afstandje ..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Thanks!
Gisteren een Tutoro smeersysteem geïnstalleerd:
[afbeelding]
Was prima te doen, aandachtig lezen en even puzzelen wat de beste plek is voor alle onderdelen.
Verder vandaag even de ketting gespannen, die had 5cm speling. Leek me wat teveel van het goede, (manual zegt 20-30mm)
Ondanks dat ik toch al weer wat jaren motor rij een nieuw klusje, want na de K100, NTV650, VF750s, R65, GTR1000 en GT550 is dit is mijn eerste fiets met een ketting. :D
Ik vond het nog best een gedoe met dat nameten, zeker wetendende dat een meetlint een intrinsieke meetfout van 1mm heeft. Ik heb beide kanten op de markeringen gelijk gezet, gezorgd dat ik evenveel slagen heb gemaakt met de imbus-sleutel en nagemeten en dan was de afstand tussen de wielas en swing-arm 605 ± 1mm. Lijkt me dan ok toch? Ik heb de speling op de bok gesteld, en op de zijstandaard nagemeten. (25mm), het lijkt me dat ik het dan goed doe?
To do: Wat grafiet in het contactslot, die loopt namelijk niet altijd even soepel. En nog steeds de kuipen uit elkaar halen om de kabel van de Garmin mount uit het dashboard vandaan te halen.
Ik ben er erg tevreden mee. De ketting ziet er goed gesmeerd uit, er zit een slim mechaniek in wat ervoor zorgt dat hij automatisch dicht staat als de motor niet beweegt. Zolang de motor zijn gewone rijbewegingen maakt wordt er olie afgegeven. De snelheid van afgifte kun je instellen met een draaiknop.
Je hebt er dus letterlijk geen omkijken naar. Af en toe even bijstellen als het regent of juist heel warm is, en even opletten dat het potje gevuld blijft. Ik heb nu 500km met de motor gereden, potje is driekwart leeg ongeveer. Bijvullen is 1 minuut werk.
Echt een aanrader!
Dan wil ik mijne ook even showen!
Erg blij mee. Onderhand de witte kappen voor 200,- rood laten beplakken. Alsof het een nieuwe motor is.[afbeelding]
Bij de fabrikant zelf, ik was 125 euro kwijt inclusief verzending, denk dat ik net iets meer dan een weekje heb moeten wachten.
Eigenlijk een no-brainer ook, als je langer op de motor wilt rijden, het geld heb je er zo uit als je ketting 2/3x zo lang meegaat, en je bespaart op al die bussen kettingvet omdat je veel efficienter kan smeren.
En van het gedoe af, ik heb hiervoor alleen maar cardanmotoren gereden dus ik had ook al echt helemaal geen zin om om de x km de ketting te smeren. De Tutoro had ik besteld voordat ik de motor had opgehaald.
Evt voor anderen die misschien iets vergelijkbaars willen, mijn overwegingen:
De scott-oiler is lastiger aan te sluiten (via vacuum van je motor) nog steeds prima te doen hoor. Even duur, maar las veel ervaringen dat het een vieze smeerboel wordt.
De pro-oiler is fantastisch, past de smering aan bij hogere snelheden door de gps unit die er in zit. Wel een stuk duurder met 200 euro, en flink wat meer moeite om dat ding te installeren.
Dan de OSCO, viel bij mij meteen af omdat het geen continusmering geeft maar nog steeds gewoon pieksmering, je moet er dus nog steeds aan denken en je ketting is nog steeds nooit optimaal gesmeerd. Je kunt net zo goed een busje kettingvet op je motor tapen, dat is gewoon wat het is.
De scott-oiler is lastiger aan te sluiten (via vacuum van je motor) nog steeds prima te doen hoor. Even duur, maar las veel ervaringen dat het een vieze smeerboel wordt.