Het grote suzuki V-strom topic deel 3

Ben nieuw hier! Gisteren een splinternieuwe V-Strom 1050 opgehaald. Heb daarvoor 5jr met veel plezier op een Ducati Monster rondgereden.
Ruitje staat hier nog wat hoog, 2 zijkoffers zijn nog in bestelling.

Vraag: ik wil mijn TomTom permanent aansluiten, dus niet op de USB. Maar waar kan ik het beste 12V vandaan halen? Heb begrepen dat deze motor over canbus elektra beschikt. Is het achterlicht een optie?

20210731_162006.jpg
 
Er zitten een paar accessoire stekkers op dat ding, daar kun je de nav het best op aansluiten. Zelf heb ik hem idd op het achterlicht aangesloten maar heb het voorgaande (2015) model dus ik weet niet of dat bij jou ook kan.

best even op het Vstrom forum vragen
 
Dit heb ik zelf gedaan. Je krijg van Gipro een kastje met daaruit 2 stekkers waarmee je de Gear Position Sensor moet overbruggen, en een enkele rode kabel die je op de 12v moet aansluiten. Kwestie van;
1 - linker kontpaneel verwijderen en even zoeken naar de GPS-stekker die precies lijkt op de stekker die erbij zit (witte stekker met 3 kabels eruit waarvan er 1 roze is). Hint, het is NIET de zwarte, ondanks dat het dezelfde stekker is, want dat is de O2-sensor. Vraag me niet hoe ik dit weet. :+Motor even in neutraal zetten, als je dan de stekker lostrekt en het groene N-lampje gaat uit heb je de goeie.
2 - alvast de kabels van de Gipro door de motor trekken voordat je dingen gaat aansluiten, anders kun je er niet lekker meer bij. Wederom, vraag me niet...
3 - de witte stekker op de motor lostrekken, en beide helften in de corresponderende helften steken.
4 - een geschakelde plus zoeken om de rode kabel op aan te sluiten. Gipro levert er zo'n aftakklem bij, maar daarvoor hou ik teveel van mijn elektronica, dus ik heb de plus van de loze accessoirestekker die achter de radiator zit voor gebruikt met een contrastekker, soldeerbout en kabelschoen.
5 - Gipro ergens vastplakken (ik heb hem onderaan in het midden van de toerenteller gezet waar toch loze ruimte zit, maar kan overal).
6 - Contact aan, bij mij gaf hij direct juist de 0 weer (=neutraal), hoefde verder niet ingelezen te worden. Voor een 650 zet je de Gipro op stand 6.
7 - Motor weer in elkaar zetten en klaar.

Zelfs voor mijn 2 linkerhanden viel het me reuze mee. :Y
Nog een vraagje...

Mijn V-strom zit altijd aan de goede kant van de 1:20. Soms zelfs in de buurt van de 1:23. Heft zo een Gipro (negatieve) invoed op het verbruik? Vooropgesteld dat je rijstijl hetzelfde blijft.
 
Nog een vraagje...

Mijn V-strom zit altijd aan de goede kant van de 1:20. Soms zelfs in de buurt van de 1:23. Heft zo een Gipro (negatieve) invoed op het verbruik? Vooropgesteld dat je rijstijl hetzelfde blijft.
Afhankelijk van hoeveel snelweg ik rij (over het algemeen vrij weinig) ga ik ook rustig richting de 1:25, snelweg ietsje onzuiniger. Ik heb niet het idee dat hij meer of minder verbruikt, tot nu toe 2x getankt sinds hij erop zit, en allebei waren eigenlijk gelijk aan wat ik al verwachtte (paar keer kantoor dus 185km snelweg per keer, niet optimaal voor je verbruik).
Van wat ik begrepen heb op het V-Stromforum van andere rijders die hem erop hebben zitten doet het weinig tot niets met je verbruik, los van je rijstijl. Sommigen geven aan dat het zelfs zuiniger kan zijn omdat je eerder in de juiste versnelling rijdt, anderen geven weer aan dat doordat ze soepeler doortrekken ze iets meer verbruiken, maar dat lijkt ook marginaal te zijn. Dat eerste ben ik het niet helemaal mee eens, ik rij gewoon op geluid/toeren, en ik heb mijn rijstijl niet aangepast dus het tweede lijkt me ook niet van toepassing. Ik ben geen veelrijder, dus ik let eerlijk gezegd ook niet enorm veel op mijn verbruik normaal gesproken.
 
Vandaag nog een ander leuk knutselprojectje opgepakt trouwens; ik vond de trilling op snelwegsnelheden wat vervelend worden, dus ik heb een set Grip Puppies erop gezet. Nog best een behoorlijk trek- en duwwerk om ze over de Oxfords heen te krijgen, maar het is gelukt met een hoop zeepwater en gevloek.

Nadeel; hiervoor heb ik het (originele) stuurgewicht eraf moeten halen, en daar had ik beter eerst het handboek bij kunnen pakken. Blijkbaar zit die schroef op het uiteinde vast met een losse moer die een rubberen mof straktrekt in het stuur, en doordat ik de hele bout eruit had getrokken viel de bout + rubberen mof zo ver in het stuur dat ik ze niet meer los kreeg. Motor optillen en schudden werd me wat enthousiast, dus dan maar het andere stuurgewicht er ook af. Daar draaide ik de schroefkop kapot omdat dat ding muurvast zat (schijnt vaker voor te komen bij de linker, aangezien eventueel water zich daar ophoopt en dus binnen roest veroorzaakt). Toen maar de staalboor erbij gepakt en de kop eraf geboord zodat ik het gewicht eraf kon trekken, daarna WD40 het stuur in en toen trok ik de hele boel er zo uit. Meteen maar nieuwe stuurgewichten besteld (dit keer gewoon een set die je in het stuur steekt, inbus aandraaien en vast, klaar), morgen eens kijken hoe de rit naar kantoor bevalt zonder die dingen erop.

Voorts een berichtje naar de bedenker van deze stuurgewichtconstructie; krijg de !#^$@# :+
 
Óf de grip puppies maken geen moer verschil, of het ontbreken van stuurgewichten heeft een merkbare invloed op het trillingsgedrag. 96km over de snelweg naar het werk zonder stuurgewichten maar met het schuimrubber erom was in ieder geval geen daverend succes. Morgen zouden de nieuwe gewichten gelukkig binnen moeten komen.

@Deputy Duc op de terugweg nog even de tank weer volgegooid trouwens, 16,78 liter euro98 bij 353 op de dagteller, met vrijwel alleen snelwegkilometers à 120kmu deze tank. Keurige 1:21 dus nog steeds.
 
Wat doet zo'n GiPro?
Heb een Vstrom650 van bouwjaar 2019.

Doet wat die moet doen, lekker rijden en koppel leveren vanaf 2000 RPM.
Op toeren jagen ook mogelijk en wat een superblok van Suzuki.

Verbruik schrik ik af en toe van, 1:27 kan toch niet waar zijn :+
Wel tof dat de boordcomputer op km/liter kan.
Met verbruik per 100km kan ik niet zoveel.

Edit
Heb het al gevonden
Veranderd dus het ontstekingstijdstip.

Gipro ATRE:​

Dit is de meest geavanceerde van het stel, naast een gear indicator veranderd deze het ontstekingstijdstip welke vanwege emissie eisen door de fabrikant ingesteld zijn. Ook haalt hij bij veel motoren de begrenzer van de topsnelheid weg.
 
Laatst bewerkt:
Dat is het wel idd. :Y Voor zover ik begrepen heb fopt hij eigenlijk de ECU en laat hij die denken dat de motor continu in z'n 6 staat. In ieder geval de K-modellen zijn vanwege de emissie-eisen iets geknepen in de lage versnellingen, waardoor je sneller bokkig gedrag krijgt als je hem niet iets hoger in de toeren houdt. In de hoogste versnelling geeft hij de motor in essentie iets meer 'lucht' zodat hij niet gaat knijpen, dus als de ECU continu denkt dat hij in de 6 staat past hij ook dat gedrag toe op de lagere versnellingen. Zoals ik het op Vstromforum begreep is het eigenlijk niet veel meer dan een 1-euro-weerstandje dat het signaal verandert, maar ach, voor 100 euro meer bouwen ze er een mooi kastje omheen met kabeltjes en een versnellingsindicator, en hoef ik niet zelf te gaan klooien. :+

Bij mijn K9 levert het in ieder geval gevoelsmatig een verbeterd motorgedrag op in de lage versnellingen, in hoeverre het echt iets doet met de begrenzing heb ik nog niet getest.
 
Die van mij is in ieder geval binnen. Nu enkel even tijd vinden om hem in te bouwen. Hopelijk dit weekend.
 
Verbruik schrik ik af en toe van, 1:27 kan toch niet waar zijn :+
Wel tof dat de boordcomputer op km/liter kan.
Met verbruik per 100km kan ik niet zoveel.
Dan heb je het over een 650cc neem ik aan?
Verbruik per 100km kan je makkelijk omrekenen. Stel 5 liter per 100km, dan is dat 100 : 5 = 20, dus 1-op-20.

Mijn nieuwe 1050 heeft standaard een versnellingsindicator. Erg handig is mij gebleken. Als je op een rotonde af komt stormen, terugschakelen naar 2 en verder. Nu zie ik tenminste in welke versnelling ik rij.
 
Ding zit er op, was inderdaad niet zo moeilijk, alleen......dat verbindingstukje om de plusdraad aan je remlicht te koppelen, dat werkt dus niet. Positieve is dat de draad niet naar de ratsmodee is, alles werkt nog gewoon, behalve de Gipro. Als ik de plusdraad tegen de accupool houd, doet hij het wel. De vraag is nu, waar pik ik een contactgeschakelde plus op om af te tappen? De loze accesoirestekker die bij de radiator moet zitten kan ik dus niet vinden. HELP!!!
 
Ding zit er op, was inderdaad niet zo moeilijk, alleen......dat verbindingstukje om de plusdraad aan je remlicht te koppelen, dat werkt dus niet. Positieve is dat de draad niet naar de ratsmodee is, alles werkt nog gewoon, behalve de Gipro. Als ik de plusdraad tegen de accupool houd, doet hij het wel. De vraag is nu, waar pik ik een contactgeschakelde plus op om af te tappen? De loze accesoirestekker die bij de radiator moet zitten kan ik dus niet vinden. HELP!!!
Tja, de plus van het remlicht lijkt me ook niet zo geschikt.... of je moet constant remmen..;) De plus van het achterlicht zal waarschijnlijk beter werken.
 
Tja, de plus van het remlicht lijkt me ook niet zo geschikt.... of je moet constant remmen..;) De plus van het achterlicht zal waarschijnlijk beter werken.
Die bedoel ik ook, de oranje/groene draad. Maar nu hen ik dus een andere nodig.
 
Die bedoel ik ook, de oranje/groene draad. Maar nu hen ik dus een andere nodig.
De accessoireconnector is inderdaad wat lastig vindbaar; ik vond hem uiteindelijk terug net boven de radiator, maar daarvoor moest wel de linkerkap en een stukje tape van de kabelboom eraf. Mijn kabelboom is al eens vervangen, wellicht niet geheel op de oorspronkelijke plaats teruggezet, maar heel veel verschil zal het niet maken. Het is wel een rotding om te vinden of om een aansluiting voor te verzinnen; ik heb uiteindelijk de 'horn connect lead' besteld (wat in essentie een contrastekker van de accessoirestekker is met een plus- en mindraad en een kroonsteen eraan), je kunt hem ook achter de stekker afknippen en direct op de draden solderen, maar ik vond de stekker behouden wel praktisch.

De plus van het achterlicht schijnt als ik Vstromforum mag geloven een bruine draad te zijn die links onder/langs je zadel loopt. Licht afhankelijk van hoe e.e.a. is ingetaped moet je je kabelboom een stukje openmaken, vermoedelijk zit hij in hetzelfde stuk als waar je nu de oranje/groene gevonden hebt. Verder ooit de tip gehoord om met een metalen kopspeld even in de draad te prikken en daar de multimeter tegenaan te houden; kun je meten of er stroom op staat als je het contact omzet, en hoef je niet in je kabels te gaan knippen.
 
De accessoireconnector is inderdaad wat lastig vindbaar; ik vond hem uiteindelijk terug net boven de radiator,
Ik heb een nieuwe DL 1050. Daarop zit een USB aansluiting links van de cockpit. Ben benieuwd of op mijn motor ook zo'n accessoireconnector te vinden is? Binnenkort weet ik meer, want bij de 1.000km beurt wordt de Tomtom permanent aangesloten. Ik wil vooral niet knippen in de bedrading en werk zelf het liefst met parallelstekker verbindingen, zoals deze:
(Weet niet of deze op de V-Strom passen).

6308-mm-30-289-2.jpg


of deze:

6308-mm-30-289t.jpg


Zag laatst ook nog een heel ander type dat je parallel kunt zetten op een zekering.
 
Ik overweeg (al een tijdje) om mijn huidige motor in te ruilen voor een Vstrom. Niet in de laatste plaats vanwege het verbruik van 1 op 13. 🌪️

Nu is mijn oog gevallen op een DL 1000 uit 2018 en heb me uiteraard wat ingelezen. De fabrieksopgave qua verbruik is uiteraard helemaal fantastisch, maar als ik bijvoorbeeld dit artikel lees, dan heeft men het over 1 op 15.

Reistest: 2014 Suzuki DL1000 V-Strom

Daar wordt ik nu niet echt direct super enthousiast van.

Wat zijn hier de ervaringen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan