Het grote suzuki V-strom topic deel 3

Ik tel ook maar niet op wat ik de afgelopen 2 jaar aan aanpassingen uitgegeven heb. _O- Gelukkig heeft het allemaal wel het gewenste effect gehad. Los van de vering zijn de enige twee zaken die ik nu nog zou willen aanpassen iets ingrijpender; een cardanaandrijving en een groter motorblok. Maar dat zijn details. :+

Ik was ook wat sceptisch over de ATRE inderdaad, maar heb er genoeg blije verhalen over gelezen om uiteindelijk maar overstag te gaan. Die 100 euro is dan nog wel de overzien, en installatie is een eitje. Of het nou tussen mijn oren zit of niet, het rijdt in mijn beleving beter, en dat is het belangrijkst. :t

Wbt de vering; je kunt zowel de veervoorspanning (sag) als de demping (hardheid) aanpassen. De een is een boutje aan de bovenkant, de ander een boutje aan de onderkant van de vorkpoot. Die aan de onderkant heb ik nooit aangeraakt, dus hoeveel verschil je daadwerkelijk kunt maken zou ik je niet kunnen vertellen. Als het je alleen om de voorvering te doen is ben je afhankelijk van je handigheidsniveau voor zo'n 150 euro klaar (dan heb je de voorvorkkit, zelf inbouwen lijkt niet heel moeilijk als je er de ruimte/het gereedschap voor hebt), voor een goeie 100 extra heb je een veer voor je achtervering erbij. Het wordt vooral duur als je ook je schokdemper vervangt, en de boel moet laten monteren.

Maar je hebt 'm net, dus eerst maar eens lekker inrijden! Aanpassingen kunnen altijd nog! :t
 
  • Leuk
Waarderingen: C500
Ben even bezig geweest om de sag van zowel te voor als achterzijde rond de 40mm te krijgen. Merk alleen dat het afstellen te weinig verschil maakt, alsof de vering veel te strak staat. Ik kom in ieder geval niet aan de 40mm. Zou het kunnen dat dat het gevolg is van te oude voorvorkolie? Of heeft dat er niets mee te maken?

Verder las ik dat het jerky throttle probleem kan worden ‘opgelost’ door de TPS sensor aan te passen, of te rommelen aan je gaskabel. Ik ga ff kijken wat ik kan doen :)
 
Ff wat anders opening sneekweek.
 

Bijlagen

  • A8396F31-770D-4488-AEAE-912E4EEE315E.jpeg
    A8396F31-770D-4488-AEAE-912E4EEE315E.jpeg
    52,1 KB · Weergaven: 26
  • 9E7AE22C-B538-4FE4-B116-8DDDE6882B5D.jpeg
    9E7AE22C-B538-4FE4-B116-8DDDE6882B5D.jpeg
    50,9 KB · Weergaven: 22
  • 2D38DC1F-7C13-494D-9B08-62B9FEDF5A3B.jpeg
    2D38DC1F-7C13-494D-9B08-62B9FEDF5A3B.jpeg
    50 KB · Weergaven: 24
  • 66FF2B8D-3B3D-4FF9-B4A1-49DEBE0E7FAA.jpeg
    66FF2B8D-3B3D-4FF9-B4A1-49DEBE0E7FAA.jpeg
    47,8 KB · Weergaven: 18
  • 24FA1935-4A13-4E1C-BB14-CCA04EB4C7DC.jpeg
    24FA1935-4A13-4E1C-BB14-CCA04EB4C7DC.jpeg
    61,2 KB · Weergaven: 17
Net de kleppen gecheckt op mijn 2012 650 dl met 103.000km op de teller. Volgens de zaak waar de vorige eigenaar het onderhoud liet doen zijn de kleppen gesteld op 51.000km dus het werd tijd voor een check.

Ik was nogal huiverig om dit te doen want ik verwachtte in hoop werk hier aan maar na rustig alles los te halen kon ik er goed bij. Alle kleppen stonden nog binnen specs, er was er een aan de strakke kant maar alsnog pastte de kleinste maat goed en de grootste niet.

IMG-20220810-WA0011.jpeg


Gelijk nieuwe bougies er in en morgen de koelvloeistof vervangen
 
Ik tel ook maar niet op wat ik de afgelopen 2 jaar aan aanpassingen uitgegeven heb. _O- Gelukkig heeft het allemaal wel het gewenste effect gehad. Los van de vering zijn de enige twee zaken die ik nu nog zou willen aanpassen iets ingrijpender; een cardanaandrijving en een groter motorblok. Maar dat zijn details.
Een Dl650 is een ontzettend goede motor die vanalles best goed kan. Wil je bijv meer vermogen en een betere vering? Kan, dan moet je een andere (meestal duurdere) motor kopen en ga je er een vlak als verbruik of actieradius op achteruit
:+

Ik was ook wat sceptisch over de ATRE inderdaad, maar heb er genoeg blije verhalen over gelezen om uiteindelijk maar overstag te gaan. Die 100 euro is dan nog wel de overzien, en installatie is een eitje. Of het nou tussen mijn oren zit of niet, het rijdt in mijn beleving beter, en dat is het belangrijkst.
ATRE laat de motorstuureenheid (ECU) denken dat hij altijd in zijn 4 staat. In die versnelling wordt de ontsteking in, tegenstelling tot 1,2 en 3, niet verlaat. Dat is oprigineel wel zo, schijnbaar vanwege geluidsproductie.

Wbt de vering; je kunt zowel de veervoorspanning (sag) als de demping (hardheid) aanpassen. De een is een boutje aan de bovenkant, de ander een boutje aan de onderkant van de vorkpoot. Die aan de onderkant heb ik nooit aangeraakt, dus hoeveel verschil je daadwerkelijk kunt maken zou ik je niet kunnen vertellen. Als het je alleen om de voorvering te doen is ben je afhankelijk van je handigheidsniveau voor zo'n 150 euro klaar (dan heb je de voorvorkkit, zelf inbouwen lijkt niet heel moeilijk als je er de ruimte/het gereedschap voor hebt), voor een goeie 100 extra heb je een veer voor je achtervering erbij. Het wordt vooral duur als je ook je schokdemper vervangt, en de boel moet laten monteren.

Maar je hebt 'm net, dus eerst maar eens lekker inrijden! Aanpassingen kunnen altijd nog! :t
Je kunt de demping van de voorvork bij een 650 niet aanpassen, er zit geen boutje. Je kunt wel de vorkolie vervangen door dikkere (meer ingaande en uitgaande demping of dunnere olie (tegenovergestelde.

Maar idd: eerst eens een tijd rijden, dan opschrijven wat je ervaart en dan naar een goede veringsboer rijden.
 
de Gipro heb ik er opzitten, maar dat is helaas geen ATRE variant. Ik zal op ten duur inderdaad langs een specialist gaan voor de veren.


Afgelopen week een forkbrace erop gezet. Wat een verschil zeg! Kan het iedereen aanbevelen voor het geld.

Koersvaster, minder zoekend gevoel in het stuur, minder trillingen (denk ik) en de bochten voelen vertrouwder.
 
Die forkbrace doet inderdaad erg goed z'n werk. :Y En voor die 5 tientjes een prima investering tot de vering aangepakt wordt. Ik heb begrepen dat bij het aanpakken van de vering de forkbrace meestal wel weer wordt verwijderd, maar tot die tijd heb je er alleen maar plezier van!
 
Forkbrace voor 5 tientjes? Dat is te doen. Toch niet van Ali?

En waarom zou je hem weer weghalen na het upgraden van de vering? Zo een forkbrace is er toch tegen het torderen en beïnvloedt de vering niet?
 
Neen, Cosmo Accessories, ook bekend als 'De Griek'. Zie dat hij inmiddels 60 euro is trouwens, toen ik 'm 2 jaar terug kocht was het 50. Inflatie he. :+

Zat ergens in mijn achterhoofd, kan zo de bron niet meer achterhalen. Klinkt an sich logisch dat de twee elkaar niet beïnvloeden, en ik kan zo ook niet terugvinden waar ik bovenstaand vandaan haal. Beschouw dat dus maar als een brainfart, het is warm. :+
 
Neen, Cosmo Accessories, ook bekend als 'De Griek'. Zie dat hij inmiddels 60 euro is trouwens, toen ik 'm 2 jaar terug kocht was het 50. Inflatie he. :+

Zat ergens in mijn achterhoofd, kan zo de bron niet meer achterhalen. Klinkt an sich logisch dat de twee elkaar niet beïnvloeden, en ik kan zo ook niet terugvinden waar ik bovenstaand vandaan haal. Beschouw dat dus maar als een brainfart, het is warm. :+
Dank je. Ga ik ook maar eens kijken.
 
Je hebt forkbraces die niet compenseten voor de (minieme) verschillen in onderlinge afstand van de vorkpoten en de rondheid van de buitenpoten bij verschillende motoren. Dan kan het zijn dat een forkbrace het in- en uitschuiven van je vorkpoten zwaarden maakt omdat de binnen en buitenpoten niet meer zuiver in lijn staan. Niet iedere veringboer is er een voorstander van.

Ik dacht dat je bij die van Cosmo de breedte kan instellen, klopt dat? Die van mij kan dat wel maar ligt nu even in de kast ivm een versere Vstrom waar ik hem nog niet op gemonteerd hebt. Het verschil is voor mij ook niet heel groot.
 
Ik weet niet of ik het al een keer gemeld had, maar ik ben toch wel geschrokken / negatief verrast van het slingerende voorwiel bij het gebruik van koffers. Boven de 130 km/h begint het gedonder. Ik kan 'm heel even doortrekken naar de 150 km/h, maar dan wordt het echt gevaarlijk.

De waarschuwing op de kofferset geeft ook 120 km/h aan, maar ik vind het toch een teleurstelling.
 
Dan zou ik hier mee beginnen. Als je solo ook met deze instelling rijdt, kan het wrs geen kwaad om de veervoorspanning achter te verhogen als je er beladen koffers aanhangt, zodat de achterkant op dezelfde hoogte komt als solo.

Dat geeft meer gewicht op het voorwiel.Wel treedt het effect wrs bij een wat hogere snelheid weer op.
 
Soms duurt het ff voordat ik weer op de motor zit. Meerdere motoren, meerdere projecten, weinig tijd etc.. Miss kennen jullie het wel. Maar wat is het dan altijd lekker om na een tijd weer op te stappen. Heerlijk! :) :]

1661775401318.png
 
Nice!

Benieuwd of ze de prijs leuk weten te houden.
Misschien de standaard 1050 nu een opvolger voor de tracer, nu met cruise control, quickshifter en tft *D
 
  • Leuk
Waarderingen: B-P
Had ik even niet zien aankomen eerlijk gezegd, zag het nieuws ook vanmiddag op de mail van dealer. :D

Zitten wel precies dingen op die ik nu 'mis' zoals een mooi TFT en quickshifter....
Onze V-stroms gaat a.s vrijdag voor de jaarlijkse beurt, mijne is net een jaar oud met 9000km ondertussen op de klok. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan