Het grote suzuki V-strom topic deel 3

Ik heb de mijne net een paar maand en ben er uitermate tevreden mee . Dat er geen TFT scherm op zit vind ik helemaal geen probleem . Het LCD scherm is uitermate goed afleesbaar , ook wanneer de zon er pal op staat . Ik heb nu een XT uitvoering die dus gaat verdwijnen uit het 1050 gamma vanaf volgend jaar . Ik zou zelf niet voor de DE kiezen als ik volgend jaar zou kopen , ik gebruik de V-Strom eigenlijk alleen op de verharde weg . Zo'n 21 inch voorwiel is voor gewoon weggebruik volgens mij een stapje terug . Maar degene die ook graag een gravelpad of licht off road werk doet met z'n V-Strom zal wel voor de DE kiezen neem ik aan . Ik ben wel blij dat de unieke wit -oranje kleurstelling i.i.g. exclusief blijft voor de XT rijder :)
 
Een noodreparatie onderweg. Licht deed al een tijdje lastig maar wat aan de startknop label draaien en het ging weer aan. Onderweg naar Portugal kapte de verlichting er helemaal mee. De dag voor vertrek nog dat plastic blokje schoon gemaakt want de startknop bleef hangen achter wat gesmolten plastic.

Uiteindelijk de draadjes voor het licht aan elkaar gezet zodat deze altijd brandt, ook wanneer je de startknop indrukt.
 

Bijlagen

  • 20220901_174822.jpg
    20220901_174822.jpg
    105,7 KB · Weergaven: 37
  • 20220901_173734.jpg
    20220901_173734.jpg
    104,4 KB · Weergaven: 39
ik heb ook de XT. en ik vind het dan wel weer mooi om van de verharde weg af te gaan. vandaar dat ik de nieuwe DE wel mooi vind.
Maar ben ook super tevreden hoor met me huidige strom en met mijn beginnende offroad skills is het ook prima.
Enige waarvoor ik het jammer vind is voor de nieuwe vering en de optie om abs uit te zetten. Ik gok dat de gravel modus hetzelfde/of niet veel scheelt als dat je nu tractie control op stand 1 zet en power mapping op C.
 
  • Leuk
Waarderingen: B-P
Afgelopen vrijdag heeft onze V-strom 650 en de 1050XT beide een jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad.
Dat viel niet tegen! Bij mijn 1050 werd als extra wel zowel de remvloeistof als de koppelingsvloeistof vervangen, die waren beide donker. Verder geen bijzonderheden uiteraard :]

De kilometerstand komt alleen beetje ongunstig uit, de 1050 heeft 9000km erop staan en de 650 8000km.
De dealer vond het zelf ook te gek om in 3000 km weer voor de 12k beurt te komen, dus we rekken het met toestemming lekker wat op!

Ben alleen vergeten te vragen wat nu het verschil is tussen een jaarlijkse beurt en de 12k, volgens mij gebeurt er niet heel veel meer bij de 12k beurt.
 
Ik heb sinds vorig jaar zomer een V-Strom 1050DL. Super fiets en ben er al mee naar het Odenwald geweest vorig jaar en onlangs naar de Harz.

001.jpg


De V-Strom bevalt mij uitstekend. Ruim voldoende power, uitstekende remmen, stuurt heel fijn. Zadel, hoewel redelijk hard zit prima. Bagage is geen enkel probleem. Ik heb 2 Givi koffers (35 l) en een waterdichte roltas (20 l). Past allemaal probleemloos. Ik heb er nog wat leuk accessoires op, zoals: Givi Airstream ruit, Barkbuster protectors, 2 LED lampen, valbeugels en een TomTom. Handvatverwarming staat nog op het wensenlijstje.

In het verleden heb ik onderweg eens een pech gehad met een motor (ander merk). Het kostte mij toen best nog moeite om een dealer te vinden in de buurt.

Voor de trip naar de Harz had ik een Suzuki app gedownload waarin makkelijk de dealers in Duitsland op te zoeken waren. Die app is gestopt (gelukkig, want was een erg groot bestand). Nu heb ik een andere app uit de Playstore gehaald, maar daarin moet je eerst een account aanmaken. Daar ben ik niet zo gelukkig mee, want voor je het weet komen je gegevens in verkeerde handen.

Iemand een tip voor een goede Suzuki app waarin de Europese dealers te vinden zijn?
 
Laatst bewerkt:
Dat kun je toch gewoon op internet opzoeken als het nodig is?

De afgelopen jaren heb ik met mijn DL1000 70.000 km gereden, hoofdzakelijk in het buitenland. Frankrijk, Spanje, Italie, Wales. Nog nooit iets nodig gehad. Ketting af en toe smeren en gaan met die banaan. En die motor krijgt het best te verduren want mevrouw Akako zit meestal achterop, de zijkoffers zijn gevuld en er ligt nog een roltas op het bagagerek. Bovendien hou ik van doorrijden.

Met mijn Guzzi heb ik in het verleden een keer een lekke kleppendeksel pakking gehad in Frankrijk. Even een dealer gegoogeld en die heeft het prima opgelost. Klusje van niks natuurlijk maar ik werd wel meteen geholpen.
 
Afgelopen vrijdag heeft onze V-strom 650 en de 1050XT beide een jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad.
Dat viel niet tegen! Bij mijn 1050 werd als extra wel zowel de remvloeistof als de koppelingsvloeistof vervangen, die waren beide donker. Verder geen bijzonderheden uiteraard :]

De kilometerstand komt alleen beetje ongunstig uit, de 1050 heeft 9000km erop staan en de 650 8000km.
De dealer vond het zelf ook te gek om in 3000 km weer voor de 12k beurt te komen, dus we rekken het met toestemming lekker wat op!

Ben alleen vergeten te vragen wat nu het verschil is tussen een jaarlijkse beurt en de 12k, volgens mij gebeurt er niet heel veel meer bij de 12k beurt.
Volgens mij schrijft suzuki bij 6k een olie wissel voor en 12k een olie + filter wissel. Voor de verdere verschillen zou ik in het onderhoudsboek moeten kijken.
 
650 k6/7/8/9
6K olie,
12K olie+filter en bougies,
18K Olie+luchtfilter,
24K olie, oliefilter, bougies, klepspelingcontrole en dan voor de bereikbaarheid radiator weg en dus koelvloeistof vervangen.

En dan weer herhalen.

Slijtagedelen in de gaten houden en tzt bouten natrekken etc.

Doorrijders gewoon op km's onderhouden, rijd je in de winter weinig, dan heb ik het liefst verse olie er in voordat ik hem wegzet.
 
Ik heb 2 jaar 20.000km per jaar gereden op mijn Strom, daar hebben we het onderhoud opgerekt naar 10.000km en de olie kwam er volgens de monteur schoner uit dan bij mooiweerrijders na 6.000km
 
Ik rij zo'n 10-13k per jaar op mijn DL1000. Die krijgt gewoon elk jaar een onderhoudsbeurt, toevallig precies volgens schema.

Mijn vorige DL1000 (K5) ging ook 1x per jaar naar de garage, ik reed toen jaarlijks ongeveer hetzelfde aantal km's. Maar die had een service interval van 6k kilometer. Gezien mijn jaarlijkse kilometrage vond de dealer die 6k niet perse nodig, dus die sloeg ik over.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht iedere 12k of 1x per jaar oliewissel plus filter
Precies, voor de nieuwere V-strom modellen is dit de juiste onderhouds interval.

Om de fabrieks garantie te behouden moet je wel hieraan houden, dus dat doe ik dan maar :)
Het is nog niet zo duur als je bedenkt dat je ook de Suzuki mobiliteits service (24/7 pechhulp) erbij hebt.
 
Wel vet de nieuwe Zero Dsr X met 100 pk en 225 nm kost wel 27 K.
 

Bijlagen

  • 9DCBF298-4D0B-4DB3-8675-B9AC7A3C7255.jpeg
    9DCBF298-4D0B-4DB3-8675-B9AC7A3C7255.jpeg
    182,4 KB · Weergaven: 38
Dat hebben de meeste auto’s niet eens maar bij een auto mis je het geluid minder,maar bij een motor is het naar mijn mening toch anders 🤓.
 
Laatst bewerkt:
Wel vet de nieuwe Zero Dsr X met 100 pk en 225 nm kost wel 27 K.
Idd vet! Op YouTube iemand die met een Zero een wereldreis gestart is. Vertrokken uit Duitsland, via NL naar Engeland. So far so good. Maar iedere 100-130km moet hij aan de laadpaal. Bereik wordt groter als hij op de snelweg in de slipstream achter een vrachtwagen hangt. Wat opvalt is het grote verschil van de betaalsystemen van de laadpalen. Dit is nog verre van universeel. Standaard met je creditcard betalen lukt meestal niet. Heel veel palen hebben een eigen app. Conclusie: nog ff wachten op méér bereik. Voor mij zou 200km minimaal zijn en (veel) lagere aanschafkosten van zo'n bike. Bijna 2x duurder dan mijn V-Strom 1050 8)7
 
Mijn motor wordt hoofdzakelijk gebruikt om te reizen. En als ik dan elke 150 zou moeten tanken zou ik heel snel op zoek gaan naar een vervanger. Daarbij kost tanken je 5 minuten en de accu opladen wel iets langer.

Een elektrische motor zou voor mij alleen het overwegen waard zijn als woon-werk ding als ik met 1 acculading gemakkelijk 1 dag op en neer naar mijn werk kan en dat de kosten van zo'n apparaat vergelijkbaar zijn met mijn huidige vervoer. En dat zie ik voorlopig niet gebeuren.

Tot het zover is doe ik mijn woon-werk lekker op de scooter. En de vakanties en toertochten op de V-strom
 
Onderweg nog een uiterst vriendelijk gesprek gehad met de Marechaussee. :+

Ik was ontzettend geïrriteerd vanwege de zondagsrijders (65 waar je 80 mag), dat ik te beroerd was om mijn handen nog langer aan het stuur te houden.

Dat bleef niet onopgemerkt en degene achter mij vond het stilletjes aan tijd om mij een stopteken te geven. Ik zag 'm pas tijdens een korte onderbreking van mijn dagdroom. Hij had blijkbaar al een paar seinen gegeven.

Lang verhaal kort:

Aardige vent. Begrip voor de situatie. "Maar niet verstandig".

Daar was ik het mee eens. 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan