Het grote suzuki V-strom topic deel 3

Als Suzuki een cardan op de 1000 had geschroefd had ik nu al bij de dealer gestaan.

Ik wilde eigenlijk ook weer een cardan, maar moet toch bekennen dat ik het achteraf gezien eigenlijk niet mis.
 
  • Leuk
Waarderingen: B-P
Ik heb niet voor niets BMW al afgeschreven als volgende optie. Ik ben ook pas halverwege de BMW-gerechtigde leeftijd, dus dat was niet heel moeilijk. :+

Het zal deels met mijn eigen gemakzucht/luiheid te maken hebben, maar ik heb er nooit aan kunnen wennen. Voor de Strom had ik ook een cardan, nooit omkijken naar gehad. Het risico dat àls hij een keer gaat het een duurdere grap is weegt voor mij wel op tegen het niet meer hoeven denken aan smeren/spannen/vervangen/stellen. Dat ik mezelf in motorkeuze daarbij wat meer beperk is dan alleen maar mooi meegenomen. :+
 
Wat is er zo lastig aan een ketting dan? af en toe schoonmaken en een beetje vet op blaffen?
Eerlijk gezegd heb ik ook liever een cardanfiets . Ik heb ook hoofdzakelijk cardanmotoren gehad , maar de motorfiets op
zich is toch wel bepalend voor mij . Ik vind de Suzuki 1050 XT echt een superding om mee te rijden ook al heb ik de BMW gerechtigde
leeftijd al wel (heb er ook al meerdere gehad 8-) ) Eigenlijk valt het onderhoud me tot nu toe nog mee . Heb er nu ruim 6000 km mee gereden . Ik smeer de ketting 1 x in de 500 km met Putoline Tech Chain (dat spul slingert er nagenoeg niet af) en opnieuw afstellen is nog niet nodig geweest tot nu toe . Maar nogmaals , ik begrijp het wel . Een goeie cardan zoals bijv.op de Yamaha Super Tenere heeft ook mijn voorkeur t.o.v. een ketting .
 
Goed, niet helemaal mijn type motorfiets, maar toch maar eens aankloppen hier.
In navolging van mij wil mijn vader(begin 60) ook graag weer af en toe gaan motorrijden.
Ik had met die gedachte in mn hoofd al een Monster S4 gekocht naast mn 848, maar die vind mn Pa toch nog wat te heftig, zowel in zithouding als in vermogen.
Hij heeft al even een rondje gereden met een Vstrom 650 van een collega, en dat leek hem wel wat.
Nu is mijn vraag eigenlijk, bij een 650 van +- 2017, zijn er nog specifieke dingen waar we op moeten letten?
 
Specifieke dingen niet echt. Het blok doet in verschillende varianten, na een start met carbs in '97/'98, met injectie al sinds 2004 vrijwel probleemloos dienst in verschillende Suzuki's. De rest is doelmatig en goed, maar gebouwd met een budget in gedachten. Dus verwacht geen high tech vering/rijwielgedeelte, maar iets dat werkt, prima stuurt en comfortabel genoeg is om veel/lang op te rijden.

De lakkwaliteit van de eerste generatie was niet denderend, het 2017 type weet ik niet. Als je pa begin 60 is, dan is zithoogte en gewicht misschien een ding. Een Vstrom is als allroad wat hoger en met een volle tank zit het zwaartepunt ook hoog. Rempedaal, schakelpedaal, remhendel zijn prima af te stellen, koppelingshendel standaard niet.

Dus algemene indruk, staat van onderhoud, rekeningen van onderhoud/historie zijn het belangrijkste.
 
Motor staat binnen. Vloeibaar goud* en toebehoren voor de brommert gekocht.


PXL_20221124_131413775.jpg



* Dit is de eerste keer dat ik zulke dure olie heb gehaald. 😅
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja denk het wel. Dit is me 1e adventure stijl motor en nu dan 1e set banden die meer allroad gericht zijn. Maar ff kijken hoe het gaat. Net motor opgehaald en stukje verhard terug voor de rest grotendeels via de TET route terug.

1e indruk onverhard is heel goed. Voorheen voelde het als glijden. Niet als zoeken van de band naar geip. Nu voelt het vertrouwd genoeg om de motor zelf meer te laten zoeken.

Verhard kan ik nog nie veel over zeggen, pas klein stuk gereden en zijn nieuw +6 gr + nog veel natte weg dus erg voorzichtig gedaan.

20221126_112225.jpg
20221126_121804.jpg
20221126_113031.jpg
 
Moet zeggen mijn 1050 XTA was een geweldige motor ,maar mijn huidige motor is een stuk lichter en Idd dat rijdt wel anders en naar mijn mening wat speelser.
 
  • Leuk
Waarderingen: B-P
Weet iemand of je soms een speciale can bus druppellader nodig bent voor de Suzuki 1050 XT ? De gewone optimate 4 doet i.i.g. niks als ik die aansluit op de 12 V aansluiting onder de buddy .
 
Voor zover ik weet heeft de 1050 geen canbus.
Is je optimate nog wel goed? Misschien kan je even testen op een andere accu (auto/motor) of het niet aan je lader ligt.

Ik sluit mijn optimate aan via een connector, dan hoeft het zadel er niet af en laad altijd prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: B-P
Voor zover ik weet heeft de 1050 geen canbus.
Is je optimate nog wel goed? Misschien kan je even testen op een andere accu (auto/motor) of het niet aan je lader ligt.

Ik sluit mijn optimate aan via een connector, dan hoeft het zadel er niet af en laad altijd prima.
Hoi Riczun ,

De lader (optimate 4) is goed en ik heb inmiddels ook een canbus lader geprobeerd , maar het blijkt dat de 12 volt aansluiting onder de
buddy waarschijnlijk niet te gebruiken is voor het aansluiten van een druppellader . Als ik een canbus lader aansluit (optimate 4 dual) hoor ik een relais clicken en
licht ook het lcd display even kort op maar laden doet ie niet. . Heb de lader nou even tijdelijk met de meegeleverde klemmen rechtstreeks aangesloten op de acccu . Ook direct even een aansluitkabeltje van optimate besteld zodat ik de lader ook via een connector kan aansluiten .
 
Terug
Bovenaan Onderaan