Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Lerris

MF'er
26 feb 2016
159
3
25
Nu heb je er waarschijnlijk niet veel meer aan, maar om toch te reageren:

Voor zover ik weet heeft de freewind een erg solide blok.
Er wil nog wel eens het schroefje van de neutraalsensor loslaten (en dan draai je je blok kapot) maar dit is met wat loctite te fixen.
Verder is de kilometerteller een zwak punt. Er zit in het voorwiel een plastic soort gevleugelde sensor en dat plastic kan na verloop van tijd kapot gaan door slijtage van de verder metalen vooras.
Oh en die plastic kap die de ketting beschermt en om het achterwiel heen loopt wil nog wel snel sneuvelen. Die heb je verder volgens mij ook niet perse nodig.

Verder kan ik zogauw niks bedenken. De mijne heeft nu 87000+ km gelopen en loopt nog prima. Alles doet het nog.
 
  • Like
Waarderingen: Delight

martijn t

Rookie
2 okt 2018
11
1
Nu heb je er waarschijnlijk niet veel meer aan, maar om toch te reageren:

Voor zover ik weet heeft de freewind een erg solide blok.
Er wil nog wel eens het schroefje van de neutraalsensor loslaten (en dan draai je je blok kapot) maar dit is met wat loctite te fixen.
Verder is de kilometerteller een zwak punt. Er zit in het voorwiel een plastic soort gevleugelde sensor en dat plastic kan na verloop van tijd kapot gaan door slijtage van de verder metalen vooras.
Oh en die plastic kap die de ketting beschermt en om het achterwiel heen loopt wil nog wel snel sneuvelen. Die heb je verder volgens mij ook niet perse nodig.

Verder kan ik zogauw niks bedenken. De mijne heeft nu 87000+ km gelopen en loopt nog prima. Alles doet het nog.
75000 km en gaat nog steeds zonder hoog olieverbruik als een malle. Voorvorkkeeringen en balhoofdlagers vervangen. Dat scheelt! IMG-20190706-WA0001.jpeg

Alleen achterlicht wel eens kapot , denk door de trillingen. Spotgoedkope fiets om te rijden.
 

Jarojoko

Rookie
28 aug 2019
2
1
Beste Forumleden,

Ik heb geen idee of ik hier goed zit, maar ga het gewoon doen :)

Mijn naam is Ronald en sinds enkele maanden in bezit van het motorrijbewijs. Na op ongeveer 7-8 verschillende motoren te hebben gereden van buikschuiver tot grote chopper ben ik tot de conclusie gekomen dat de "enduro/allroad" klasse mij het beste voegt. fijne zitpositie en stuur/bochtenwerk vind ik erg fijn en tot op heden vind ik het gevoel en geluid van de 1 pitter echt het lekkerste.

Aangezien mijn budget niet al te groot is zat ik te twijfelen tussen de BMW F650GS en de Suzuki XF 650. zelf vond ik de BMW wat onrustiger aanvoelen en ben na een proefritje verliefd geworden op de Suzuki. Dus ben nu trotse eigenaar van een Freewind XF 650 (2001).

tot op heden geen spijt van en een leuk dingetje om de eerste 10k KM mee te oefenen in het echt!

Maar...

Zelf heb ik tot op heden weinig ervaring met het klussen aan motoren en ga later deze week even met een vriend (die wel ervaring heeft) belangrijkste onderdelen van het motorblok/ elektronica/ aandrijving/ remmen even nalopen en controleren.

Er is een ding wat mij momenteel opvalt. en dat is wanneer ik hem start hij stationair rustig 1500 RPM draait (als hij is opgewarmd zonder choke). Maar als ik een stukje heb gereden en terugschakel voor een stoplicht en mijn koppeling heb ingedrukt draait hij 2200/2500 en soms in neutraal spontaan richting de 3000 rpm.

Het lijkt net of de choke een stukje open staat.

Wie o wie kan mij alvast een beetje in de juiste richting sturen?

Groetjes Ronald

En een mooie fotootje hier onder :)
 

Bijlagen

sjonkomel

Rookie
17 sep 2018
7
1
Beste Forumleden,

Ik heb geen idee of ik hier goed zit, maar ga het gewoon doen :)

Mijn naam is Ronald en sinds enkele maanden in bezit van het motorrijbewijs. Na op ongeveer 7-8 verschillende motoren te hebben gereden van buikschuiver tot grote chopper ben ik tot de conclusie gekomen dat de "enduro/allroad" klasse mij het beste voegt. fijne zitpositie en stuur/bochtenwerk vind ik erg fijn en tot op heden vind ik het gevoel en geluid van de 1 pitter echt het lekkerste.

Aangezien mijn budget niet al te groot is zat ik te twijfelen tussen de BMW F650GS en de Suzuki XF 650. zelf vond ik de BMW wat onrustiger aanvoelen en ben na een proefritje verliefd geworden op de Suzuki. Dus ben nu trotse eigenaar van een Freewind XF 650 (2001).

tot op heden geen spijt van en een leuk dingetje om de eerste 10k KM mee te oefenen in het echt!

Maar...

Zelf heb ik tot op heden weinig ervaring met het klussen aan motoren en ga later deze week even met een vriend (die wel ervaring heeft) belangrijkste onderdelen van het motorblok/ elektronica/ aandrijving/ remmen even nalopen en controleren.

Er is een ding wat mij momenteel opvalt. en dat is wanneer ik hem start hij stationair rustig 1500 RPM draait (als hij is opgewarmd zonder choke). Maar als ik een stukje heb gereden en terugschakel voor een stoplicht en mijn koppeling heb ingedrukt draait hij 2200/2500 en soms in neutraal spontaan richting de 3000 rpm.

Het lijkt net of de choke een stukje open staat.

Wie o wie kan mij alvast een beetje in de juiste richting sturen?

Groetjes Ronald

En een mooie fotootje hier onder :)

Mooi exemplaar hoor!
Ik heb mijn freewind nu net een jaar, maar eigenlijk pas sinds April in gebruik. Ik ben er ook heel tevreden over.
Het probleem wat je beschrijft heb ik zelf 1 keer gehad, na een snelwegrit van een kilometer of 20 voor het stoplicht ging het toerental ineens omhoog in neutraal. Ik heb toen op een rustig plekje met de stelschroef teruggedraaid tot 15/1600. Bij het starten na het werk bleef hij ook keurig weer op dat toerental draaien.

Wat ik nu wel nog heb is dat hij als hij warm is nog wel eens af wil slaan bij stationair draaien. Oorzaak heb ik nog niet gevonden, maar zou te maken kunnen hebben met het feit dat de mixture te lean is. Maar daar sta ik ook open voor suggesties ;-)

Groeten!

Joost