Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Hallo mede suzuki rijders. Ik heb mijn suzuki Freewind inmiddels ook al een tijdje.
Aangekocht in deze toestand:
WhatsApp Image 2020-12-02 at 16.30.54.jpeg


Daarna kleine tweak gedaan, alles even in een andere kleur gespoten.
WhatsApp Image 2020-12-02 at 16.29.50.jpeg


Nu ben ik rustig bezig om de motor om te bouwen (rijdend project), dit is het idee:
project.jpeg


Eerst begonnen met wat onderdelen te bestellen:
onderdelen.jpeg


Ook een USD passend gemaakt:
WhatsApp Image 2020-12-02 at 16.29.46.jpeg

Tank en zadel uitlijning ongeveer.
WhatsApp Image 2020-12-02 at 16.29.47.jpeg
 
@jeroen.k
Ik kwam vandaag iemand tegen met een bijna identieke motor (de pre-scrambler variant), een stukje ten noorden van Roermond. Dezelfde kleur en hetzelfde voorspatbord waren de grootste herkenningspunten. Enige verschil t.o.v. de foto's was volgens mij de originele reflector aan de achterzijde en misschien ook de kettingkast/achterspatbord, maar dat kon ik zo niet goed zien. Of was jij dat toch?
 
@jeroen.k
Ik kwam vandaag iemand tegen met een bijna identieke motor (de pre-scrambler variant), een stukje ten noorden van Roermond. Dezelfde kleur en hetzelfde voorspatbord waren de grootste herkenningspunten. Enige verschil t.o.v. de foto's was volgens mij de originele reflector aan de achterzijde en misschien ook de kettingkast/achterspatbord, maar dat kon ik zo niet goed zien. Of was jij dat toch?
Nee was ik niet :)
 
Hey Freewind-rijders!

Ik heb zojuist een Facebookgroep aangemaakt voor eigenaren en liefhebbers van de Suzuki XF 650 Freewind. Ik hoop dat ik middels deze Facebookgroep wat nieuw leven kan blazen in de Freewind-community, met als ultieme doel om eens een toertochtje te organiseren met een groep Freewind-rijders. Word nu lid van de groep!

Suzuki XF 650 Freewind - Nederland

Suzuki XF 650 Freewind - Nederland Facebookgroep logo.PNG
 
Ik heb zelf kofferdrages van deze Polen: Moto Adventure Tech - Suzuki XF 650 Freewind
Ik vind de foto's hiervan er wat netter uitzien. De buis aan de achterkant loopt niet zo gebogen, wat me iets steviger lijkt.
Ik heb ze toen gemaild.
Iemand hier ervaring met zijkoffers?

Ik vind via een leverancier in Oekraïne deze kofferdragers:

Side case mounting for Suzuki XF 650 Freewind 1997-2004 ver.1 buy online at affordable prices with recraftmoto.com

Enig idee of er ook universele koffers zijn die hierop te gebruiken zijn?
 
Ik zit niet op facebook, maar mocht er een toertocht komen dan ben ik wel geïnteresseerd
Hey Freewind-rijders!

Ik heb zojuist een Facebookgroep aangemaakt voor eigenaren en liefhebbers van de Suzuki XF 650 Freewind. Ik hoop dat ik middels deze Facebookgroep wat nieuw leven kan blazen in de Freewind-community, met als ultieme doel om eens een toertochtje te organiseren met een groep Freewind-rijders. Word nu lid van de groep!

Suzuki XF 650 Freewind - Nederland

.
 
Ik overweeg een Freewind aan te schaffen.
Nu is mijn vraag aan jullie of er zo echt bekende veel voorkomende kwaaltjes zijn.

Ik weet dat ik ook gewoon kan gaan googlen, maar dan kom je de gekste dingen tegen en voordat je het weet ben je er heilig van overtuigd dat de voetpakkingen altijd lek zijn en de 2e versnelling altijd vast loopt, terwijl de keren dat het voorkomt op 1 hand te tellen zijn.
Zodoende vraag ik het bij de ervaringsdeskundigen!
 
Wat voor koffers heb je er op gezet?

Ik heb geen koffers maar tassen. En ben eigenlijk vrij snel weer teruggegaan naar een roltas achterop omdat zijtassen de motor zo breed maken.
Ik heb de givi-versie dus ik neem aan dat je daar givi koffers op zou kunnen zetten.
Het kofferrek dient bij mij vooral als valbeugel.
 
Ik overweeg een Freewind aan te schaffen.
Nu is mijn vraag aan jullie of er zo echt bekende veel voorkomende kwaaltjes zijn.

Ik weet dat ik ook gewoon kan gaan googlen, maar dan kom je de gekste dingen tegen en voordat je het weet ben je er heilig van overtuigd dat de voetpakkingen altijd lek zijn en de 2e versnelling altijd vast loopt, terwijl de keren dat het voorkomt op 1 hand te tellen zijn.
Zodoende vraag ik het bij de ervaringsdeskundigen!
Voor zover ik weet:
- Boutje van de neutraal kan loskomen, als je dan doorrijdt is je motor stuk. Dat betekent dat als je neutraallampje het niet meer doet, je NIET (lang) door moet rijden, dan kan dat boutje gaan zwerven. Deze kun je vastzetten met loctite.
- De kilometerteller in het voorwiel is van plastic en kan kapot gaan
- De startonderbreker bij je koppelingshandel slijt en doet het dan slecht. Deze kun je doorlussen en dan doet alles het gewoon.
- De lijm die gebruikt is bij het voorlicht schilfert waardoor de reflector vies wordt. Die kun je eens schoonmaken als je licht het slecht doet (of de lijm vervangen?)

Bij mij lekt ook de koppakking een beetje olie maar dat is zo weinig dat ik daar geen moeite voor wil doen.
Verder is het een oerdegelijk doorontwikkeld dr650 blok met getrapte carburateurs en twin-spark. Er wordt niet veel vermogen uit gehaald dus het gaat lang mee. De rest van de motor is ook vrij simpel (simpele elektronica en weinig extra dingen) dus daar kan weinig aan kapot.
 
Dankje alsnog voor het antwoord!

Helaas is de kans net aan me voorbij gegaan. Ik had een mooie opknapper gezien met een lekke koppakking en nog wat kleine probleempjes, was een mooi project geweest, maar helaas voor m'n neus weg gevist.
 
Voorvork keringing
Vandaag eens een echt lange rit gemaakt (810 km) en halverwege, na uitsluitend snelweg te hebben gereden zijn de voorvork keringen (beide kanten) spontaan kapot gegaan. Ze zweetten niet eens, maar nu vlogen de druppels er echt uit. Gelukkig waaide het ook mooi over de rest van de motor in de plaats van op de remmen of banden te komen, dus ik heb mijn rit maar vervolgd wetende dat ik voor zo goed als geen demping meer had.

Als ik de bout aan de onderkant los krijg zonder hem aan de binnenkant tegen te houden kan ik ze denk ik wel zelf vervangen. Heb namelijk geen gereedschap dat lang genoeg is. Anders moet ik maar naar een motorzaak. Zal dan nog even vragen wat het prijsverschil is tussen de motor normaal daar brengen en dat ik alleen de losse poten lever. Die poten er af is nog wel het minst moeilijke klusje verwacht ik.

Als ik het zelf kan doen, is het dan gewoon de goedkoopst of best verkrijgbaar kering (voor een Freewind) kopen of kan ik bijvoorbeeld beter weg blijven bij bepaalde merken? Het vuil kapje ('dust seal'), moet die vervangen worden?
Heb op Youtube het volgende filmpje gevonden en als ik naar de werkplaatshandleiding kijk is wat hij verteld ook van toepassing op de Freewind.


Verbruik
De rit van vandaag bestond voornamelijk uit snellere wegen. Als ik dit topic zo terug lees lijkt mijn verbruik aan de hoge kant te zijn. Eerst dacht ik dat dit aan mijn nogal sportieve manier van gasgeven lag, maar vandaag heb ik 1:16.4 bij 270 km volledig snelweg tussen 100 en 120 km/h en 1:18.2 bij een mix van 60 en voornamelijk 80 en 100 wegen (ook die snelheden gereden) gehaald. Het overige stuk weet ik nog niet, moet nog tanken. Bij deze rit was het gas geven toch voornamelijk constant, dus een sportieve rijstijl is eigenlijk geen excuus meer.

Terug lezend zie ik 1:20 tot zelfs 1:25 voorbij komen. Zelf ben ik nog nooit voorbij de 1:20 gekomen en rij ik over het gehele bezit 1:18 (zie Fuelly link onderin). Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Zelf zit ik te denken aan een niet optimaal mengsel, voor zover dat überhaupt mogelijk is met een carburateur. Bij gas los wil hij nog aardig ploffen. Alhoewel ik dat eigenlijk wel leuk vind, hoort dat volgens mij niet zo te zijn.


Koppelingshevel, remhevel en rempedaal
De standaard hevels hebben geen verstelmogelijkheden. Heeft er hier iemand misschien een tip voor nieuwe hevels die wel verstelmogelijkheden hebben. Heb deze gezien, maar de passingen lijken niet overeen te komen. Ben opzich niet erg bang dat ze van Ali zouden komen, het lijkt mij niet iets dat gemakkelijk foutief (afbreken of vast zitten) is zolang de passing correct is.

Laatst had ik mijn rempedaal verbogen. Op zijn zachts gezegd was het niet gemakkelijk om deze weer terug te buigen en nogsteeds is hij niet perfect. Het schakelpedaal heeft zo'n inklapbaar uitsteeksel (dat wat je daadwerkelijk met je voet aanraakt), maar het rempedaal heeft dit niet. Ik zou eigenlijk hetzelfde willen als als het schakelpedaal. Ik denk dat het rempedaal dan in ieder geval niet meer zo gemakkelijk verbuigt wanneer ik de motor weer eens offroad neer leg.

Misschien zijn er andere modellen van Suzuki die dezelfde hevels/pedalen gebruikt waarvoor misschien meer aftermarket aanbod is of die al hebben wat ik zoek en over te zetten zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen Freewind kenner, maar 99,99% van de gevallen zit de bout onderaan de voorvork vast in je binnenpoot. Als je de voorvork eerst even in de motor laat zitten kun je m zo even een slag of 2 lossen. Daarna als de poten er uit zijn kun je die desnoods met z'n 2en wel even vast houden.
Wat je zelfs kunt doen als je de voorkant hoog genoeg kunt krijgen is de poten in de kroonplaat laten zitten. In weze kun je dan de onderpoten er zo vanaf trekken als die onderste bout los is.
Keerringen haal ik vaak bij NR1 motor als ik niet 100% zeker ben van de maten, ieder merk dat ze daar verkopen is sowieso goed genoeg voor voorvork keerringkjes. Stofkappen vervangen is wel netter, maar niet strikt noodzakelijk als je budget heel krap is. Goed schoonmaken doet ook wonderen mits ze niet beschadigd zijn.

Kwa gebruik....
Kan vanalles zijn. Misschien ben jij wel groter/zwaarder/breder dan de meeste bestuurders.
Ik zou eerst kijken of hij wel goed rolt. De juiste bandenspanning. Is er niet een rem die iets aanloopt? Als verbruik je wat doet echte straatbanden (geen all-road dus). Wiellagers al eens nagevoeld enz enz.
Het kan uiteraard zijn dat je mengsel niet alles is, al zal hij standaard vooral niet te rijk staan. Misschien een vervuild luchtfilter? Dan ga je ook naar de rijke kant. Carburateur die net wat vies is misschien.
 
Met de hulp van een bezemsteel als 'speciaal gereedschap' heb ik het allemaal los gekregen. Van eentje zat die bout wel erg vast moet ik zeggen. De olie die er in zat was ook aardig donker van kleur, dus maar goed dat die nu vervangen wordt. Binnen 2 uur had ik alles uit elkaar, niet slecht voor een eerste keer denk ik zo. Lang leven de instructie videos. Die ik hier boven plaatste was perfect qua uitleg.

WhatsApp Image 2021-03-08 at 18.41.43.jpeg


Boven is de kering en onder het stofkapje. Als ik het zo zie heeft dat stofkapje de olie voor een lange tijd tegen gehouden, want die kering is er echt slecht aan toe. Nu dus maar een nieuw setje kopen, van zowel de kering als het stofkapje. Jammer van die tweede, want zonder had ik het morgen allemaal in huis kunnen hebben. Nu uiterlijk de 16e. Niet dat het weer de komende tijd zo hard uitnodigt om te gaan rijden.

Ook doe ik er denk ik een tikkeltje dikkere olie in. Hij is vrij zacht zoals hij was.

Ik ga er ook van die voorvorkbalgen of een neopreen equivalent op zetten. Tot de volledige invering is de buis nog zo goed als nieuw en dit wil ik dan ook graag zo houden.
 
Koppelingshevel, remhevel en rempedaal
De standaard hevels hebben geen verstelmogelijkheden. Heeft er hier iemand misschien een tip voor nieuwe hevels die wel verstelmogelijkheden hebben. Heb deze gezien, maar de passingen lijken niet overeen te komen. Ben opzich niet erg bang dat ze van Ali zouden komen, het lijkt mij niet iets dat gemakkelijk foutief (afbreken of vast zitten) is zolang de passing correct is.

Laatst had ik mijn rempedaal verbogen. Op zijn zachts gezegd was het niet gemakkelijk om deze weer terug te buigen en nogsteeds is hij niet perfect. Het schakelpedaal heeft zo'n inklapbaar uitsteeksel (dat wat je daadwerkelijk met je voet aanraakt), maar het rempedaal heeft dit niet. Ik zou eigenlijk hetzelfde willen als als het schakelpedaal. Ik denk dat het rempedaal dan in ieder geval niet meer zo gemakkelijk verbuigt wanneer ik de motor weer eens offroad neer leg.

Misschien zijn er andere modellen van Suzuki die dezelfde hevels/pedalen gebruikt waarvoor misschien meer aftermarket aanbod is of die al hebben wat ik zoek en over te zetten zijn?
Ik ben een Duits bedrijf tegen gekomen dat o.a. Freewinds ombouwt tot SuperMoto's(?). Het fijne is dat ze daardoor een flink aantal onderdelen aanbieden. Denk aan bijvoorbeeld een schakelpedaal, voorvork balgen, olievuldopje, 320mm brake kit en nog veel meer, maar voor mij nu vooral handig zijn de verstelbare hendels.

Het bedrijf heet Hessler, maar de verstelbare hendels komen van Probrake af.

Even een filmpje van wat ze hebben gemaakt:
 
Ik heb van die neoprenen sokjes, dat werkt vrij goed. Wij hebben ze toen vastgezet met ijzerdraad om de stofkap, anders zakten ze af. Onderdelen bestel ik meestal op japparts.nl, die zijn vrij goedkoop en het is altijd prima spul.

Je kunt ook zwaardere veren overwegen ipv dikkere olie.
Dikkere olie zorgt vooral voor tragere demping, dat rijdt niet perse beter of prettiger.
Controleer ook meteen of je achterveer nog goed is; De achterkant van de motor induwen en als deze meteen opspringt dan is de demping daar weg.


Mijn verbruik zit al sinds het begin rond de 21km/L, alleen offroad of in de bergen wordt die een stuk hoger.
Ik vermijd snelweg meestal en rij meestal rond de 4500rpm.
Daarmee zit ik aan de lage kant, een wat hoger verbruik is vrij normaal.
 
Bedankt. De sokjes wilden bij mij niet zo goed blijven zitten. Uiteindelijk heb ik ze tot onder de spatbord bevestiging getrokken en ze daar met een slangklem vast gezet. Helemaal bovenin heb ik ze ook met een slangklem vast gezet, hoog genoeg zodat hij maximaal kan inveren. De sokken die ik had gekocht waren veel te lang, dus wat korter geknipt. Die extra stukjes heb ik dan weer gebruikt om over de slangklemmen te plaatsen, ideaal.

Resultaat:
WhatsApp Image 2021-03-18 at 21.01.03.jpeg


Zo met de dikkere olie merk ik eigenlijk geen verschil, maar het is ook echt maar een beetje dikker. Standaard gaat er SAE15 in, ik heb een mengsel van 355 ml SAE15 en 300 ml SAE20 per poot gebruikt. De motor wil aardig duiken bij hard remmen, maar dit zou best standaard kunnen zijn. Had er niet zo heel erg op gelet tot ik merkte dat de voorpoten ineens ernorm lekten. Morgen ga ik eens een proefritje maken, wat verder dan op en neer in de straat.

Ik heb de stofkapjes niet vervangen. Ik dacht deze mee besteld te hebben op NR1, maar dat bleek ook een set keringen te zijn. Een set stofkapjes was ook niet snel ergens leverbaar, dus dan maar de oude terug geplaats. Mijn hoop is dat ze met de stofhoezen er bij genoeg bescherming bieden. Heb die stofkapjes overigens wel gevonden, op Ebay en Hessler heeft ze ook zag ik net.

Op de een of andere manier heb ik het voor elkaar gekregen om de snelheidssensor kapot te maken tijdens het terug plaatsen van het wiel (zie foto hier onder). Het blijkt de magneet te zijn die nu vrij kon draaien, in de plaats van meedraaien met het wiel. Na wat zoekwerk kom ik er achter dat de magneet ook los verkrijgbaar is (onderdeelnummer: 3498314G01). Achteraf gezien had ik misschien zelf iets kunnen maken zodat de magneet weer met het wiel mee zou draaien, maar de nieuwe zit al op zijn plaats. Ik vind het toch maar een vreemde constructie, die snelheidssensor. Er zitten bovenop een paar uitspalkingen die in elkaar vallen, maar als ik de as op 65 Nm zet (zoals voorgeschreven) zit die sensor zo klem dat die toch al niet kan draaien.

WhatsApp Image 2021-03-18 at 21.07.58 (1).jpeg



Ondertussen heb ik ook maar gelijk de olie en het oliefilter vervangen en ben ik eens met karton aan de slag gegaan om te kijken of ik een bashplate kan maken. Heb toch al een paar keer gehad dat ik na een harde knal tijdens het offroaden even moest controleren of de onderkant nog heel was. Ook helpt het spatbord niet erg tegen opgeworpen stenen, waardoor het met mijn vakantieplannen misschien toch verstandig is om de oliekoeler te beschermen. Ik zit er dus aan te denken om het één geheel te maken van de oliekoeler tot de middenbok. Vanaf de oliekoeler een centimeter of 30 naar beneden zou ik dan van gaas of een geperforeerde plaat maken, dat is dus aan de onderkant van de vouwen in het karton. Daar onder zou ik dan denken aan 6 mm dik aluminium, alhoewel dat misschien te dik is om zelf te buigen. Heb geen spul om die platen netjes te buigen en lassen gaat ook niet, maar denk dat er misschien wel iets te maken is. Een eerste poging van karton:

WhatsApp Image 2021-03-18 at 21.28.55.jpeg



V.w.b. het verbruik. Ik ga mijn remblokken aan de voorkant iets meer in de gaten houden. Heb ze misschien 4000 km terug vervangen en heb het idee dat ze toch al aardig zijn gaan slijten. Misschien is er iets niet helemaal goed met de remklauw, waardoor deze aanloopt. Dat zou misschien het verbruik kunnen verklaren. Overigens in het tot op heden echt een fun bike, dus rij er behoorlijk sportief mee.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt. De sokjes wilde bij mij niet zo goed blijven zitten. Uiteindelijk heb ik ze tot onder de spatbord bevestiging getrokken en ze daar met een slangklem vast gezet. Helemaal bovenin heb ik ze ook met een slangklem vast gezet, hoog genoeg zodat hij maximaal kan inveren. De sokken die ik had gekocht waren veel te lang, dus wat korter geknipt. Die extra stukjes heb ik dan weer gebruikt om over de slangklemmen te plaatsen, ideaal.

Resultaat:
Bekijk bijlage 1608997

Zo met de dikkere olie merk ik eigenlijk geen verschil, maar het is ook echt maar een beetje dikker. Standaard gaat er SAE15 in, ik heb een mengsel van 355 ml SAE15 en 300 ml SAE20 per poot gebruikt. De motor wil aardig duiken bij hard remmen, maar dit zou best standaard kunnen zijn. Had er niet zo heel erg op gelet tot ik merkte dat de voorpoten ineens ernorm lekten. Morgen ga ik eens een proefritje maken, wat verder dan op en neer in de straat.

Ik heb de stofkapjes niet vervangen. Ik dacht deze mee besteld te hebben op NR1, maar dat bleek ook een set keringen te zijn. Een set stofkapjes was ook niet snel ergens leverbaar, dus dan maar de oude terug geplaats. Mijn hoop is dat ze met de stofhoezen er bij genoeg bescherming bieden. Heb die stofkapjes overigens wel gevonden, op Ebay en Hessler heeft ze ook zag ik net.

Op de een of andere manier heb ik het voor elkaar gekregen om de snelheidssensor kapot te maken tijdens het terug plaatsen van het wiel (zie foto hier onder). Het blijkt de magneet te zijn die nu vrij kon draaien, in de plaats van meedraaien met het wiel. Na wat zoekwerk kom ik er achter dat de magneet ook los verkrijgbaar is (onderdeelnummer: 3498314G01). Achteraf gezien had ik misschien zelf iets kunnen maken zodat de magneet weer met het wiel mee zou draaien, maar de nieuwe zit al op zijn plaats. Ik vind het toch maar een vreemde constructie, die snelheidssensor. Er zitten bovenop een paar uitspalkingen die in elkaar vallen, maar als ik de as op 65 Nm zet (zoals voorgeschreven) zit die sensor zo klem dat die toch al niet kan draaien.

Bekijk bijlage 1609006


Ondertussen heb ik ook maar gelijk de olie en het oliefilter vervangen en ben ik eens met karton aan de slag gegaan om te kijken of ik een bashplate kan maken. Heb toch al een paar keer gehad dat ik na een harde knal tijdens het offroaden even moest controleren of de onderkant nog heel was. Ook helpt het spatbord niet erg tegen opgeworpen stenen, waardoor het met mijn vakantieplannen misschien toch verstandig is om de oliekoeler te beschermen. Ik zit er dus aan te denken om het één geheel te maken van de oliekoeler tot de middenbok. Vanaf de oliekoeler een centimeter of 30 naar beneden zou ik dan van gaas of een geperforeerde plaat maken, dat is dus aan de onderkant van de vouwen in het karton. Daar onder zou ik dan denken aan 6 mm dik aluminium, alhoewel dat misschien te dik is om zelf te buigen. Heb geen spul om die platen netjes te buigen en lassen gaat ook niet, maar denk dat er misschien wel iets te maken is. Een eerste poging van karton:

Bekijk bijlage 1609024


V.w.b. het verbruik. Ik ga mijn remblokken aan de voorkant iets meer in de gaten houden. Heb ze misschien 4000 km terug vervangen en heb het idee dat ze toch al aardig zijn gaan slijten. Misschien is er iets niet helemaal goed met de remklauw, waardoor deze aanloopt. Dat zou misschien het verbruik kunnen verklaren. Overigens in het tot op heden echt een fun bike, dus rij er behoorlijk sportief mee.
Vwb de remklauw. Rem eens het laatste stuk van je rit niet met je voorrem. Is hij dan warm als je m weg zet weet je genoeg.
 
Ik heb nu een jaar geleden mijn freewind ingeruild... en kwam nog deze twee boekjes tegen. Gratis op te halen in leusden! Opsturen kan ook hoor, gaat er maar om dat er misschien iemand wat aan heeft.

Gr martijn
 

Bijlagen

  • 20210322_110315.jpg
    20210322_110315.jpg
    176,3 KB · Weergaven: 9
Iemand hier een linker voorvork buitenpoot te koop toevallig?
Of een hele linker vorkpoot? Of een complete voorvork?
 
Terug
Bovenaan Onderaan