Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Voorvork is vervangen :-)
Ik zie hier verschillende foto's waarop het voorspatbord in 2en is gezaagd en het voorste gedeelte hoog gemonteerd is.
Zit dat aan een draaiend deel bevestigd (dus zwenkt mee met het wiel) of aan een vast punt?

Iemand close-up foto's van de montage?
Of uitleg hoe te monteren?

Alvast bedankt!
 
Uitleg heb ik wel eens gezien in dit topic, maar volgens mij bleek dat uiteindelijk toch allemaal te zwak te zijn. Als ik het mij goed herinner bleek een universeel spatbord van bijvoorbeeld een crossmotor beter te werken, doordat die flexibeler zijn. Montage deden ze op de plaats van de claxon, deze kun je namelijk ook naar achteren richten zodat je iets meer plaats hebt. Dit gedeelte zit nog aan de voorvork vast, dus draait mee. Zelf heb ik het niet gedaan en er ook geen plannen voor, maar moeilijk kan het niet zijn als je een beetje handig bent.
 
Mocht iemand een leuk setje valbeugels hebben, ik zoek nog een setje.

Ik heb evt ook een rekje voor een topkoffer in de aanbieding, mocht iemand daar interesse in hebben!
 
Goedenavond ik ben nieuw hier sinds kort in het bezit van een freewind , paar dagen na de aanschaf begon de benzinekraan te lekken . De motor staat nu al 4 weken bij de dealer en die heeft nog geen kraantje weten te bemachtigen , iemand hier nog een idee welke kraan er ook op past evt , of heeft er nog iemand zon ding liggen ?
 
Hallo allen,
ik heb een vraag hopelijk weet iemand van hier het antwoord. ik ga ook even mij voorvork seals vervangen van m'n twee freewinds, allemaal lek.
In de voorvork zit een grote inbus die los moet, van onder de poot een kleine inbus en vanuit binnen draait de grote inbus mee. Weet iemand van jullie welke maat (die van de inbus aan de binnenkant) is ik denk z'n 24mmen denk dit opzetstuk ervoor nodig te zijn:

Schermafbeelding 2021-07-02 om 14.15.21.png
 
Laatst bewerkt:
Hallo allen,
ik heb een vraag hopelijk weet iemand van hier het antwoord. ik ga ook even mij voorvork seals vervangen van m'n twee freewinds, allemaal lek.
In de voorvork zit een grote inbus die los moet, van onder de poot een kleine inbus en vanuit binnen draait de grote inbus mee. Weet iemand van jullie welke maat dit is ik denk z'n 24mmen denk dit opzetstuk ervoor nodig te zijn:

Bekijk bijlage 1650328
Ik ben een aantal weken geleden hiermee bezig geweest, ook de bezemsteel methode geprobeerd, maar dit werkte niet. Daarna met een slagmoersleutel op accu aan de slag gegaan, inbus onderaan de poot was direct los.

Dat is denk ik het handigste, even een buurman of bedrijfje opzoeken met de juiste tools! Succes!
 
Bedankt voor de reacties.

Bezemsteelmethode klinkt niet gek, maar ik ben bang dat als ik zo 4 poten los moet gaan halen dit niet goed komt met de bezem + het ook weer vast zetten van de schroeven.

Het is niet 24mm ben in inmiddels achter (inbusmaat die aan de binnenkant van de poot zit) is nog een stukje groter.
 
Hallo allemaal!

Ik heb mezelf bijna 3 jaar geleden alweer voorgesteld op dit forum. Toen was ik voornemens om mijn Freewind om te bouwen naar een scrambler. Als het goed is leg ik morgen de allerlaatste hand aan de verbouwing en kan ik er eindelijk de weg mee op!

Omdat ik er een open luchtfilter, custom RVS linkpijp en Dominator demper op heb gezet loopt de motor minder mooi dan voorheen. Middels deze weg aan jullie de vraag voor een goed adres in Brabant om beide carbs af te laten stellen. Ik heb me namelijk laten vertellen dat dit een hels karwei kan zijn.

Super bedankt alvast voor het meedenken en hierbij wat foto's van de verbouwing :)
 

Bijlagen

  • PXL_20201121_161636507.jpg
    PXL_20201121_161636507.jpg
    228,7 KB · Weergaven: 53
  • PXL_20210731_143042241.jpg
    PXL_20210731_143042241.jpg
    210,1 KB · Weergaven: 50
  • PXL_20210731_143053526.jpg
    PXL_20210731_143053526.jpg
    248,3 KB · Weergaven: 50
Noppen banden met een directe opening richting een powerfilter _O-
Ik weet wet een adresje waar je de benodigde zuigers kunt bestellen :t

Zonder gekheid, als je met alle geweld met die open filters wilt rijden zou ik wel even een serieus spatscherm maken voor je achterwiel. Helemaal tot tussen de achterbrug.

Er bestaan van die dynojet kitjes. Die zijn dan gebaseerd op resultaten uit het verleden met zo'n blok. Als het niet 100% perfect hoeft scheelt dat zo een paar honderd euro tov laten afstellen.

Het is een 1 cilinder dus het afstellen is enigsinds op gevoel te doen natuurlijk. Wat je ook doet, bij beide carburateurs hetzelfde doen. Je kunt er nu aardig bij doordat je geen luchtfilter box meer hebt. Op die manier werkt het veel sneller.

Ik zou zelf gewoon uit nieuwsgierigheid de luchtschroeven een slagje verder open zetten en de gasnaald een clipje hoger zetten (clipje dus omlaag want de naald moet omhoog!). Dan heb je iig onderin en in het middengebied een wat rijker mengsel. Daar zul je toch meestal zitten.
 
Noppen banden met een directe opening richting een powerfilter _O-
Ik weet wet een adresje waar je de benodigde zuigers kunt bestellen :t

Zonder gekheid, als je met alle geweld met die open filters wilt rijden zou ik wel even een serieus spatscherm maken voor je achterwiel. Helemaal tot tussen de achterbrug.

Er bestaan van die dynojet kitjes. Die zijn dan gebaseerd op resultaten uit het verleden met zo'n blok. Als het niet 100% perfect hoeft scheelt dat zo een paar honderd euro tov laten afstellen.

Het is een 1 cilinder dus het afstellen is enigsinds op gevoel te doen natuurlijk. Wat je ook doet, bij beide carburateurs hetzelfde doen. Je kunt er nu aardig bij doordat je geen luchtfilter box meer hebt. Op die manier werkt het veel sneller.

Ik zou zelf gewoon uit nieuwsgierigheid de luchtschroeven een slagje verder open zetten en de gasnaald een clipje hoger zetten (clipje dus omlaag want de naald moet omhoog!). Dan heb je iig onderin en in het middengebied een wat rijker mengsel. Daar zul je toch meestal zitten.
Haha, je hebt helemaal gelijk Erwin, ik realiseer me nu dat op die foto's het achterspatbord niet is gemonteerd (zie foto voor het complete plaatje)
Ook heb ik de rubberen flap weer terug op de achterbrug gemonteerd dus in principe zou modder/water niet direct op de filter moeten komen 😇

Helaas is het me gisteren niet gelukt om de tank terug te plaatsen dus dat staat voor volgend weekend op het programma 🤞
 

Bijlagen

  • PXL_20201121_161247302.jpg
    PXL_20201121_161247302.jpg
    193 KB · Weergaven: 47
Olie lekkage.

(inmiddels los gehaald denk stuk pakking dat niet goed afsloot)
 

Bijlagen

  • IMG_1391.JPG
    IMG_1391.JPG
    369,3 KB · Weergaven: 30
  • IMG_1390.JPG
    IMG_1390.JPG
    326,2 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Ow, en mocht er iemand een alternatief weten voor de rechter voetsteun van de rempedaal dan hoor ik het graag.
Op mijn bek gegaan na een regenbui.
Knipperlicht kapot en voetsteun krom.
Een gebruikte origineel moet 35E kosten plus nog 10E verzendkosten.
Dan maar een ander merk wat ook werkt.
 
Per volgende week ben ik eigenaar van m'n eerste Freewind 650!
Het is weer een opknap project.

Zal weer een onderdelen zoektocht worden. Mocht je wat hebben liggen of een fatsoenlijk alternatief voor OEM weten hoor ik het graag.
De shortlist voor nu bestaat uit:
- Voorwielsensor
- Remschijf voor (+ eventueel achter)
- Knipperlichten voor en achter
- Werkplaatshandboek

Uiteraard ook alles voor een grote beurt, maar daar is allemaal prima aan te komen natuurlijk.
 
Ik zal ook maar eens wat foto`s van mijn Suzuki`s plaatsen. Het zijn geen orgineele brommers meer, 1 is gebouwd voor offroad rijden en 1 is de boodschappenfiets geworden.

XF1.PNG


XF2.PNG

De offroad fiets is vooral lichter gemaakt en heeft WP vering voor en achter voor het offroad werk. Hij is ook een heel stuk hoger als orgineel.
De ander heeft alleen een facelift gekregen en is iets verlaagd.

@Erwin P Je voorwiel sensor is waarschijnlijk het tandwiel ronsel in je voorwiel. bekend probleem bij deze brommers. Het is vrij goedkoop bij een dealer te krijgen.
 
Hmmm ik zag m staan voor ca €180 nieuw OEM. Of is er een fatsoenlijke aftermarket gekomen?

Origineel voorspatbord ben ik ook voor in de markt trouwens.
 
@Erwin P Dat is voor de complete set, ik ben toen ouderwets de dealer binnengelopen en die konden het deel los bestellen. ik zal straks eens kijken of ik een bestelnummer voor je heb, misschien heb ik het opgeschreven.
Ik zal ook eens kijken of ik knipperlichten voor je heb. een voorspatbord heb ik nog wel. Nu ik er aan denk heb ik dat ronsel waarschijnlijk ook.
 
@House
Mocht je dat nog hebben liggen hoor ik het zeker graag! Ook als je het niet hebt want dan ga ik het bestellen.

Is trouwens de Obesitas crossdag aankomende donderdag niet wat voor jou? Staat hier op het forum.

Edit: Ging die voorvork pas maken een beetje makkelijk? Ik heb namelijk nog iets vergelijkbaars staan...
 
Laatst bewerkt:
@Erwin P
De voorvork is nogal wat werk, als je een voorvork hebt waar je de balhoofd as van kan ompersen zou ik het zeker doen. Helaas ging dat bij mij niet. Ik heb momenteel de lagers van KTM gebruikt met de orgineele buitenschalen.
De motor word aan de voorkant ook een heel stuk hoger, zeker met een 21" voorwiel, wat de rij eigenschappen beinvloed. ik heb daarom de achterkant ook verhoogd door een link en een iets langere schokbreker. Daarnaast heb ik de voorpoten maximaal doorgestoken wat enigzins vreemd uitziet.
En dan heb je nog wat kleine dingetjes zoals de stuuruitslag is iets minder als orgineel bij mij, je zult een beugel moeten maken voor je contactslot ed. Als je een cross stuur wilt gebruiken heb je stuurverhogers nodig en moet je je kabels anders leggen anders zijn ze wat kort.

Het is even werk maar mij bevalt het heel goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan