Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Ik heb dus een Freewind gekocht gisteren, met 51.000 op de teller. Alle rekeningen ter inzage gehad en de slijtageonderdelen zijn allemaal perfect op tijd vervangen.

Heb wel bijna 1.000 euro minder betaald als die in bovenstaande advertentie moet kosten :X
 
Laatst bewerkt:
Hallo Oma, ik wil dit topic toch maar weer een klein schopje geven :X

Sinds afgelopen Zaterdag ben ik ook in het bezit van een Freewind. Na bijna 7 jaar op 4 cilinders gereden te hebben, best een behoorlijke stap. Ik had al wat op de DRZ400SM van mijn vriendin gereden en dat was goed bevallen. De eerste indruk (pas zo'n 200 km) is positief. De zit is ontspannen en het stuurt lekker. Ook op de grote weg kan er behoorlijk mee worden doorgereden, tot 120 km/uur trekt hij goed door, daarna gaat het wat langer duren. Nou kan mij dat niet zo boeien want ik heb de Freewind niet gekocht om er vaak mee de rijksweg op te gaan. Binnendoor gaat het een stuk prettiger. Ter opfleuring 8-) hier een piccie bij het vertrek bij de vorige eigenaar.

full


Het is een 97er met slechts 23.800km. Redelijk kompleet met middenbok en topkoffer. Er zit een splinternieuwe achterband (Pirelle Sport Demon) op en ook een nieuwe dubbele o-ring ketting.
Nou Oma dat was het dan voor nu *O*

:W
Aad
 
Veel plezier er mee !
Heb je niet een 25kw ? Mijn blok van mn DR650SE (ong. zelfde blok, 1 carburateur minder) trekt gewoon lekker door tot 150km/u, ik merk niet dat ie boven de 120 minder snel trekt. Maargoed ik heb dan ook een andere uitlaat en er is nog wat gespeeld met de carburateur en luchtfilterhuis enz. Maar binnendoor rijden ze inderdaad een stuk lekekrder dan op de snelweg ;) Het is dat je het er mee kan, snelweg is toch saai.
 
Bedankt JK. Nee hij is geen 25kw, uiteindelijk haalde hij 160 op de teller en misschien nog wel wat meer, maar het was nogal nat en ik zag geen moer met al dat opspattende water. Voor de Freewind had ik een Bandit 600 en die was gewoon een stuk sneller bij de 160.
Hij is helemaal standaard wat uitlaat en luchtfilterhuis betreft, dus misschien kan er best nog wat meer uitgehaald worden. Aan de andere kant, hij loopt verder lekker soepel dus ik laat het voorlopig zo en wat je zegt, die snelweg is niet wat we zoeken :N
 
Ja een Bandit is sneller bij de 160. Had hiervoor een GSX600F, beetje vergelijkbaar met de Bandit (alleen nog iets meer pk's). Wel heb ik meer koppel dan m'n GSX600F :)
Ander uitlaatje zou ik wel doen, ze klinken niet wat Suzuki er origineel op gedaan heeft en daar blijft ie soepel van lopen. Pas als je aan de carburateur gaat kloten, dan kan ie minder lekker lopen. Hoogste wat ik op mijn teller heb gezien was ongeveer 175km/u, maar dat was eens en nooit meer, meestal max 165km/u zo'n beetje. Hard zat, zeker op zo'n ding (en dan vang ik nog meer wind dan de Freewind).

Mogelijk heb je nog wel een schakelaar op je carburateurs die ervoor zorgt dat je niet al je vermogen hebt in de eerste 3 versnellingen. Als je het metalen onderdeeltje wat afbuigt, dan drukt ie het schakelaartje niet meer in en zou je meer vermogen hebben.

Kijk maar eens naar je carburateurs als je motor uit staat en draai je gas dan eens open, kijk dan eens of je een schakelaartje in ziet klikken. Moet je dus wel aan de rechterkant van je motor staan... maar de Freewind heeft 2 carburateurs, dus kan zijn dat jij het niet hebt. Ik heb er ergens nog wel een foto van.
 
@ JK, ik zal binnenkort eens naar de carbs kijken, ben wel benieuwd of die ook van die schakelaartjes hebben. Vanavond nog een rondje in de buurt gedaan. Ik ga de Freewind steeds leuker vinden. Alleen vind ik de lichtopbrengst van de koplamp wat mager, misschien dat ik er een rally lamp (80/90Watt) in ga doen en wellicht gelijk een iets zwaardere zekering 8-)
De uitlaat klinkt redelijk braaf, maar als ik het gas vol opentrek roffelt het toch best wel. Ik vind de uitlaat overigens niet echt lelijk, maar misschien kom ik nog iets tegen.

@ Mr.Zed. Thanks Edwin. Heb jij trouwens nog steeds een BMW, Funduro toch :?

:W
Aad
 
Laatst bewerkt:
@ JK, ik zal binnenkort eens naar de carbs kijken, ben wel benieuwd of die ook van die schakelaartjes hebben. Vanavond nog een rondje in de buurt gedaan. Ik ga de Freewind steeds leuker vinden. Alleen vind ik de lichtopbrengst van de koplamp wat mager, misschien dat ik er een rally lamp (80/90Watt) in ga doen en wellicht gelijk een iets zwaardere zekering 8-)
De uitlaat klinkt redelijk braaf, maar als ik het gas vol opentrek roffelt het toch best wel. Ik vind de uitlaat overigens niet echt lelijk, maar misschien kom ik nog iets tegen.

@ Mr.Zed. Thanks Edwin. Heb jij trouwens nog steeds een BMW, Funduro toch :?

:W
Aad

Uh ja en nee. :+ Ben alweer aan de 2e bezig, de vorige moest weg wegens wat omstandigheden. Het is me goed bevallen en nog steeds. Misschien over een paar jaar wel een dikkere allroad, maar ik wil eerst die Funduro nog verder leren uitmelken.
 
Laatst bewerkt:
Uh ja en nee. :+ Ben alweer aan de 2e bezig, de vorige moest weg wegens wat omstandigheden. Het is me goed bevallen en nog steeds. Misschien over een paar jaar wel een dikkere allroad, maar ik wil eerst die Funduro nog verder leren uitmelken.

OK, dus iig nog steeds tevreden met je keus dat is het belangrijkst. Voorlopig geldt voor mij hetzelfde, eerst maar eens genieten en de mogelijkheden uitproberen van de Freewind en wellicht dat er tzt dan een zwaardere allroad komt (V-Strom bijvoorbeeld :9 )
 
OK, dus iig nog steeds tevreden met je keus dat is het belangrijkst. Voorlopig geldt voor mij hetzelfde, eerst maar eens genieten en de mogelijkheden uitproberen van de Freewind en wellicht dat er tzt dan een zwaardere allroad komt (V-Strom bijvoorbeeld :9 )

Jep. Alleen vind ik een V-strom echt :r qua kwaliteit, uiterlijk, praktisch etc.

Er is meer dan Suzuki op de wereld hoor Aad. ;) Je doet jezelf tekort als je merktrouw bent, bij Suzuki hebben ze ook geen Aad900 posters aan de fabrieksmuur hangen. ;) *D

Hier het origineel waar de Freewind (vunzige naam eigenlijk :? :+ ) van gekopieerd is:

full
 
Ja de naam is niet helemaal top, maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb ook naar niet Suzuki modellen gekeken, vooral de BMW Funduro, maar die liggen toch wat prijs betreft best een stuk hoger. Uit wat ik aan tests heb gelezen blijkt de Freew... :X niet voor de BMW onder te doen, sommige tests zijn in het voordeel van de Soes. Ook naar de Cagiva en Aprillia heb ik gekeken, maar uiteindelijk toch voor de Suzuki gekozen. Wat merkentrouw betreft heb je natuurlijk wel gelijk. Maar ik moet zeggen dat de Suzuki's die ik tot heden heb gehad (5 stuks) mij heel goed bevallen zijn. Maar verder niets ten nadele van andere merken natuurlijk. Belangrijkste is dat je plezier aan het motorrijden beleefd :]
 
Ach t ligt allemaal dicht bij elkaar hoor. Freewind, Pegaso, Funduro.

Licht sturen doen ze allen denk ik.

Wel is grappig dat er onderling wel echt verschil is. Mijn huidige funduro stuurt net wat lekkerder nog dan de vorige.

Maar ik heb er wel al meer gezeik mee gehad dan met de vorige... :+
 
Laatst bewerkt:
Hier het origineel waar de Freewind (vunzige naam eigenlijk :? :+ ) van gekopieerd is:

Ach, beter in de vrije lucht dan in een klein benauwd gaatje toch? :+

En wat betreft die uitlaat, het lelijke gedeelte (ik noem het een darm) zit achter je zijkap.
Koop een Leovince X3 demper speciaal voor de Freewind, je zal er geen spijt van krijgen.
Het klopt dat ie hoog in toeren wel wat geluid maakt, maar laag in toeren hoort niemand je en persoonlijk vind ik het fijner als ze me toch een beetje horen (hoeft niet asociaal hard ofzo)
 
Ach t ligt allemaal dicht bij elkaar hoor. Freewind, Pegaso, Funduro.

Licht sturen doen ze allen denk ik.

Wel is grappig dat er onderling wel echt verschil is. Mijn huidige funduro stuurt net wat lekkerder nog dan de vorige.

Maar ik heb er wel al meer gezeik mee gehad dan met de vorige... :+

Toch maar eens een Freewind proberen :} , maar ik denk dat er altijd wel eens wat aan een motor kan mankeren. Om dit topic toch een beetje op te fleuren hier nog wat plaatjes van mijn aanwinst:

full

full


@JK - Die Leovince demper hou ik ff in beraad, budget is op moment niet toereikend, maar een beetje forser geluid is zeker niet verkeerd.

:W
Aad
 
Laatst bewerkt:
Ja, je moet wat doen om een topic een beetje levend te houden :P

Ik kwam nog een paar foto's tegen op het net, van Freewinds met de eerder genoemde Leovince X3 demper; ziet er mooi uit:

Foto-WQV33YGC.jpg


Foto-GY3UFLHM.jpg


Ik heb inmiddels een paar handkappen gemonteerd, die heb ik van mijn vriendin gekregen, ze zijn voor een DRZ, maar ik vind ze wel staan op de Freewind

Foto-W3QLZE7W.jpg


Foto-4CSWNWLM.jpg


Foto-U4MHF7DV.jpg


Hopelijk zijn er nog wat meer mensen die hun Freewind willen tonen 8-)

Ik ben wel benieuwd wie wat aan zijn Freewind heeft gedaan. Zelf wil ik behalve een demper, ook nog wel wat aan de jiffy doen. Je moet echt uitkijken hoe je hem neerzet, want hij staat behoorlijk recht en niet erg stabiel. Gelukkig zit er wel een middenbok onder :Y

:W
Aad

ps. die stickers op de handkappen ga ik er nog wel een keer afhalen :X
 
Kickje..

Heb er zelf gisteren ook een gekocht! *O*

568746153_6_a9uQ.jpeg

568746278_6_hXzL.jpeg


En zo kwam ik terug na 80km snelweg (na het ophalen van de motor), goed te doen nog. 120-130 is goed te rijden zonder trillingen.

568745794_6_UL1H.jpeg



Nog een vraagje, heeft de motor ergens een opbergmogelijkheid? Bijvoorbeeld onder de buddysit ofzo? Want ik zag zo nergens een slot om de buddysit open te maken (was bij mijn Diversion wel).

Vandaag ook al een beetje door de bossen gereden, hij heeft meer grip dan ik dacht, ondanks de sportbandjes.
 
Mooie Freewind Martin. Zelf rijd ik inmiddels een V-Strom 650, maar de Freewind heeft me nooit in de steek gelaten.
Om het zadel te verwijderen zit een slotje aan de achterkant (links) vlak bij de bagagedrager. Er is een kleine ruimte om wat op te bergen, oa. moet hier ook het gereedschapsetje zitten.
gr
Aad
 
Ha,

Dat ziet er leuk uit. Ik ben op zoek naar een motortje (net m'n rijbewijs gehaald) om alles een beetje mee te ontdekken. En dan niet zo'n ding waar je een kromme rug van krijgt maar iets waar je lekker rechtop op kunt zitten. En deze zien er reuze leuk uit. Alleen, is dit een motor waar je ook goed mee op de snelweg terecht kunt? En dan gewoon op het gemakje, dat het geen supersport is zie ik al wel :D

~[edit]

'120/130 is goed te doen zonder trillingen' schrijf je hierboven.. ik kan al motorrijden, nu nog leren lezen :z
 
Laatst bewerkt:
Jep, 130 is goed te rijden zonder ervan af te trillen. En dan trek je hem nog makkelijk door naar de 150/155 ongeveer. Daarna wordt hij wat langzamer, maar als het goed is kan je er zelfs 165 mee halen. :}

Mooie test

"...Suzuki's Freewind offers a true, rounded and sorted package..."
 
Laatst bewerkt:
Ik rij regelmatig Van Zeist naar Berkel-Enschot.
Naar mijn mening is het goed te doen.
Met een kiekje van mijn speelgoed :]

full
 
Laatst bewerkt:
Gaat ook goed met z'n 2en.
Het plastic onder het kapje vond ik maar nep. :X
Dus dat heb ik vervangen voor een valbeugel.
full
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn goede berichten alvast, thnx. Ik had ook een duits forum gevonden, maar dat is vast al eens genoemd. via www.xf650.com kom je op veel leuke info en het forum. Kun je meteen aan je talen werken :p
 
Nou, dat was een interessante proefrit. Leuk ding, rijdt inderdaad heel licht en fijn (zelfs bij windkracht 5 over een open polder) - en wat is zo'n eenpitter een fijn motortje.

Ik heb een rondje door de polder gemaakt met wat kleine weggetjes en kruip-door-sluip-door acties en dat is in vergelijking met een cbf of een andere lagere motor zo makkelijk! Overzicht is goed, en het ding stuurt en rijdt als een bromfiets.

Op de snelweg werkte het ruitje best goed, maar het houdt idd niet over. Wel een stuk fijner dan de rijles-naked :]

Alleen.. toen ik stopte om de motor goed te bekijken zeek de olie van bovenuit het blok. Er zat nog zat in dus de terugweg was geen probleem. Het leek het kapje bovenop het motorblok te zijn, waar het blok aan de bovenkant mee in het frame hangt. Dus deze werd het niet :N - al lijkt het me niet heel moeilijk om te fixen. Alleen veel werk.

En inderdaad: 'standaard freewind probleem', volgens het duitse forum:

http://www.xf650.com/forum/viewtopic.php?t=1646



groeten
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand wat er aan de hand is als het neutraallampje niet meer werkt? Want dat is bij mijne het geval.
En heeft iemand een idee waar je het spatbord wat over het wiel zit kan kopen? Die van mij mist helaas, en zo te zien is het ook meteen een kettingbeschermer.

Gaat ook goed met z'n 2en.
Het plastic onder het kapje vond ik maar nep. :X
Dus dat heb ik vervangen voor een valbeugel.[afbeelding]

Mag ik vragen waar je die valbeugel gehaald hebt en hoeveel je ervoor betaald hebt?
:)
 
Laatst bewerkt:
Als verder alle controle lampjes branden, denk ik dat het neutraal lampje kaduuk is. Ik heb hetzelfde gehad, best lastig als je niet kunt zien of hij in z'n vrij staat |(
Ik heb het lampje toen bij een onderhoudsbeurt laten vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan