Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Ik was ook in Brussel geweest, al was dat een paar weken geleden.
Eerste keer dat ik een foto van het Atomium heb gemaakt :)

Vej4JcH.jpg


Met de NC was het wel hobbelen geblazen in de stad over de kasseien. Voelde me wel door elkaar getrild :')
 
Inderdaad :Y Ik was vergeten hoe groot het atomium was. Jammer genoeg had ik broodjes in de bak dus kon ik niet langer blijven kijken :/

Haha ik wil dat wel geloven, vond het op de Freewilly soms al kudt.

Op mijn Freewilly waren de schokbrekers al zo brak dat het niet echt veel uitmaakte, ik zweefde gewoon over de drempels, alhoewel de wegligging daaronder lijdt.
Ik zie trouwens ook meer en meer Freewinds rijden in mijn buurt, of is dat gewoon omdat ik er op let? :')
 
Zondagavond terug thuis gearriveerd na een lang weekend Eiffel/Ardennen. Wat een wegen daar jôh, fenomenaal! Helemaal als je het vergelijkt met de flut weggetjes die ik hier in de buurt heb. Het weer daar was ook fantastisch, elke dag stralende zon en enkel op vrijdag een korte maar krachtige regenbui in de ochtend.
De Freewind heeft zich zeer goed gedragen in de bochten, stuurt zo fijn en makkelijk! Ook als pakezel kwam ze goed uit de verf. Zadeltasjes en topkoffer erop en gaan met die banaan.
Ik & m'n broer hadden wel echt veel te veel kleren meegenomen haha. Weten we dat ook voor de volgende keer. _O-

Kan niet wachten om nog eens te gaan. :t
 
Hoi Allemaal!

Het is al even geleden, ben nu terug van weggeweest!
2 weken lang door GB gereden met de freewind en dat ging perfect.
De wegen daar zijn geweldig om te rijden en het weer was natuurlijk prachtig.

Helaas daarna een paar weken geleden onderuit gegaan doordat ik te scherp instuurde en de valbeugel over de grond schuurde en ik mijn bocht niet haalde..
Ze hebben de motor verder wel goed beschermd maar mijn knipperlicht is definitief kapot na al een keer kapot gevallen te zijn, tegen een hek aan gebotst toen ik in wales door een weiland heen moest en nu de grond weer geraakt te hebben.
De linker passagierssteun is ook kapot.
 
Helaas daarna een paar weken geleden onderuit gegaan doordat ik te scherp instuurde en de valbeugel over de grond schuurde en ik mijn bocht niet haalde..
Ze hebben de motor verder wel goed beschermd maar mijn knipperlicht is definitief kapot na al een keer kapot gevallen te zijn, tegen een hek aan gebotst toen ik in wales door een weiland heen moest en nu de grond weer geraakt te hebben.
De linker passagierssteun is ook kapot.
-O- Op een facebook pagina verkoopt iemand onderdelen van zijn freewind. Kan wel even linken als je wilt?
Maar wat een avonturen heb jij daar beleefd! Tegen een hek aanrijden in Wales. _O-

En welkom terug in ons kikkerlandje! :W
 
-O- Op een facebook pagina verkoopt iemand onderdelen van zijn freewind. Kan wel even linken als je wilt?
Maar wat een avonturen heb jij daar beleefd! Tegen een hek aanrijden in Wales. _O-

En welkom terug in ons kikkerlandje! :W


Heb ergens al een nieuwe voetsteun gevonden en nieuw knipperlicht besteld. *O*

Tegen het hek ben ik gelukkig niet aangereden. Deze opende heuvelop en ik kon hem niet open houden en erdoorheen rijden tegenlijk.
Dus had hem open geduwd en probeerde er snel doorheen te gaan maar toen viel die dicht en kwam tegen het knipperlicht aan -O-

En haha zeker! Heb ook de schotse politie ontmoet omdat ik een rondje was gaan lopen en mn spullen had laten liggen op een klif. Iemand dacht dat ik daar af gesprongen was omdat mn kleding zo netjes lag :$
 
Yay, kan die weer shinen. :+

En haha zeker! Heb ook de schotse politie ontmoet omdat ik een rondje was gaan lopen en mn spullen had laten liggen op een klif. Iemand dacht dat ik daar af gesprongen was omdat mn kleding zo netjes lag :$
:o Dat zijn wel verhalen die in je geheugen gegrift blijven staan.
"Die ene keer in Schotland dat ze dachten dat ik van een klif gesprongen was..."
 
Zeker! Dit blijft me sowieso bij.

Verder is bijna alles weer gerepareerd. Nieuw knipperlicht, mistlampen goed aangesloten, voetstepje vervangen.
Nu getuigen alleen de krassen in de kappen nog van mijn onhandigheid.

het pinnetje in de voorrem is vastgeroest, dus dat is het laatste dat nog moet.
Dikke tip; je motor een halfjaar buiten laten staan kan ervoor zorgen dat delen (van je voorrem) vastroesten..
 
Zeker! Dit blijft me sowieso bij.

Verder is bijna alles weer gerepareerd. Nieuw knipperlicht, mistlampen goed aangesloten, voetstepje vervangen.
Nu getuigen alleen de krassen in de kappen nog van mijn onhandigheid.
*O*

het pinnetje in de voorrem is vastgeroest, dus dat is het laatste dat nog moet.
Dikke tip; je motor een halfjaar buiten laten staan kan ervoor zorgen dat delen (van je voorrem) vastroesten..
Tsja, het zijn en blijven Suzuki's hè. :+
 
Hallo Mensen,

Een nieuwe Freewind rijder erbij. Sinds begin September ben ik de trotse eigenaar van een Freewind uit '97. Mijn eerste motor en voornamelijk voor Forenzen aangekocht. Rij tussen Rotterdam en Den Haag en het bevalt uitstekend tot nu toe!

Ze heeft nu zo'n 53.000 gelopen, dus zeker geen nieuwertje. Maar heeft kort voor aankoop een grote revisie gehad. Voor de zekerheid laat ik hem nog nalopen.
Enige probleem tot nu toe is dat het Neutraal lampje het begeven heeft (sinds kort).
Ik ben overigens nog geen andere Freewinders tegengekomen.

Groeten,


Sjonkomel

Hier is ze;
freewind.png
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2018-09-01 at 11.26.50.jpeg
    WhatsApp Image 2018-09-01 at 11.26.50.jpeg
    254,9 KB · Weergaven: 2
Neutraallampje is een dingetje bij de XF,heb er zelf ook één gehad en bij de mijne waren de boutjes van de sensor losgelopen en de solderingen waren ook deels los.
Moet wel ff de koppeling eruit....
 
Mooi kleurtje hoor Sjon! :W

Dat neutraal lampje is inderdaad een dingetje bij deze blokken (zowel op de XF650 als de DR650). Z.S.M. repareren, die schroefjes wil je niet los in je olie hebben.
 
Thanks! Beetje in de Sony's my first motorbike kleuren...Kan ik wel waarderen

Hij gaat dit weekend sowieso voor een beurt omdat hij toch wel een tijdje heeft stilgestaan. Ik heb de monteur verzocht naar dit probleem te kijken. In de toekomst ga ik het (klein) onderhoud wel zelf doen, maar zo na aankoop wil ik er even goed naar laten kijken.
Tot die tijd rij ik er dan ook maar even niet op.
 
Gisteren even foto's wezen maken voor wanneer mijn Freewind de verkoop ingaat. Binnenkort mijn volledig A proberen te halen en dan staat er een V-Strom 650 klaar voor mij tot ik weer iets leuks (*kuch* FZ6 Fazer) kan betalen. _O-

Ik vond dit overigens wel een leuke om te delen.
E5V3tSy.jpg
 
Gisteren even foto's wezen maken voor wanneer mijn Freewind de verkoop ingaat. Binnenkort mijn volledig A proberen te halen en dan staat er een V-Strom 650 klaar voor mij tot ik weer iets leuks (*kuch* FZ6 Fazer) kan betalen. _O-

Ik vond dit overigens wel een leuke om te delen.

Mooi fotootje, heb nog nergens een grafitti muur gevonden om zoiets te maken.

En daarbij: Ik ook! *D gisteren mij ingeschreven bij de rijschool, 4 uur les op 6 november, avb op 9 november.
AVD doen ze niet tot in maart '( Voorlopig rbw is wel geldig tot het volgende jaar :)

NC'tje wordt dus zo ergens in april weer verkocht, dan heb ik 'm voor 2 jaartjes gehad. Zal wel de kofferruimte missen :/
Voor een leuker (*kuch* VFR800F) model ;)
 
En daarbij: Ik ook! *D gisteren mij ingeschreven bij de rijschool, 4 uur les op 6 november, avb op 9 november.
AVD doen ze niet tot in maart '( Voorlopig rbw is wel geldig tot het volgende jaar :)
*O* Ik hoef gelukkig alleen een combi examen af te leggen, ik weet alleen nog niet wanneer. Had al een contact formulier ingevuld bij rijschool, echter nog niks van gehoord.
Voor een leuker (*kuch* VFR800F) model ;)
Doe maar duur. :+ Wel echt een mooie moto, zat zelf al te kwijlen op een VFR800X (2015 - ...). Misschien over 5 jaar ofzo, als ze betaalbaar zijn. _O-
 
*O* Ik hoef gelukkig alleen een combi examen af te leggen, ik weet alleen nog niet wanneer. Had al een contact formulier ingevuld bij rijschool, echter nog niks van gehoord.

Doe maar duur. :+ Wel echt een mooie moto, zat zelf al te kwijlen op een VFR800X (2015 - ...). Misschien over 5 jaar ofzo, als ze betaalbaar zijn. _O-

Haha, rijlessen zijn altijd verplicht hier in BE, zelfs met het getrapte rijbewijs :') Altijd leuk om zo geld af te troggelen :r
Duur, inderdaad, hoop nog een 5k te krijgen voor mijn NC, of iets eronder, anders hou ik 'm wel :P
Maarehh, als ik zo eventjes kijk is een VFR1200F ietwat goedkoper 8)7
Of zou ik toch maar ook eens kijken naar een VFR800X?
 
Laatst bewerkt:
@CDA441 jij hebt toch Givi E22 zijkoffers (gehad)? Wat vond je daarvan?
Ben zelf al een beetje aan het rondkijken voor kleine zijkoffers voor de volgde motor en die GIVI's zagen er best leuk uit. Klein genoeg om het uiterlijk niet compleet te verpesten, maar zijn ze ook groot genoeg om bijvoorbeeld een week mee op vakantie te gaan?
 
@CDA441 jij hebt toch Givi E22 zijkoffers (gehad)? Wat vond je daarvan?
Ben zelf al een beetje aan het rondkijken voor kleine zijkoffers voor de volgde motor en die GIVI's zagen er best leuk uit. Klein genoeg om het uiterlijk niet compleet te verpesten, maar zijn ze ook groot genoeg om bijvoorbeeld een week mee op vakantie te gaan?

Die heb ik gehad :) eigenlijk nooit veel gebruikt, alleen om wat mcdonalds te halen en evt. een beetje inkopen.
Vond ik wel mooie koffers, zien er ook lekker strak uit. Er past wel nog veel in moet ik zeggen, maar je moet dan ook wel goed inpakken :)
laten we zeggen: in 1 koffer passen er ongeveer 20 opgerolde tshirts (of wat meer). Mijn rugzak past alleszins niet in omdat die koffers te dun zijn.
Ik zou zeggen: als je even bij een Givi dealer bent, kijk er eventjes naar ;)
 
Hallo allemaal,
Ik lees al een tijdje af en toe mee en vind het een vermakelijk forum! Ik rijdt nu iets meer dan een jaar op een freewind van 1998. dik 70.000km op de teller, maar rijdt maar door;)

Ik heb echter een vraag:

Nadat ik mijn achterlagers heb vervangen draait mijn wiel echt super soepel ( ook met ketting erop draait hij echt heerlijk licht). Alleen na het monteren van de remklauw begint het gedonder:

Na de rem een paar te hebben ingetrapt om de blokken in positie te krijgen blijft hij heel erg slepen. Het lijkt alsof het achterste blok ( niet de piston kant) niet vrij komt. Ik hauw op geb de lagers nog eens gecontroleerd, die zitten goed op de plek. Zodra de rembokken bij de remschijf komen is er ook geen beweging meer in de remklauw te krijgen. Ik heb vanaf de laatste lagers gezien de volgende dingen gemonteerd: buitenste lager in wiel, dan afstandhouder, dan bracker waar de klauw op komt, dan de swingarm, kettingspanner, ring en moer. Het lijkt wel of de remklauw net iets te ver naar de buietnkant staat?

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

Met vr gr , vanuit Leusden,
Martijn
 
Het zou kunnen zijn dat je bout #6 van het onderstaande schema kapot hebt gedraaid. Als je zoekt op DL650 / V-Strom 650 dragging rear brake krijg je dat verhaal veelal te lezen maar ook andere mogelijke oorzaken. (DL650 gebruikt dezelfde achterrem set-up als onze Freewinds)
1538491622126.png
 
Interessant om te lezen bij de dl650. Een topic leek precies mijn verhaal: alsof de blokken niet goed geleid werden. Nog eens goed nagekeken. Maar toch nog niet opgelost. De piston druk ik makkelijk terug, dus de rempompretour lijkt mij niet aan de orde.

Wat mij opvalt: na indrukken rem blijft het achterste remblok strak op de remschijf staan. Als ik even ter hoogte van bout nr 6 wrik is de boel weer los.

We komen steeds dichterbij de oplossing..
 
Terug
Bovenaan Onderaan