Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Heb je het pennetje al ingesmeerd met wat vet? Kan zijn dat ie niet goed genoeg geleid wordt :)
 
Een beetje aan horen lopen na aanduwen is niet erg maar als het wiel niet makkelijk een heel rondje draait als je dat met de hand doet dan zit er iets niet goed.
Als verder de remmen goed werken en niet aanlopen of blijven hangen dan zou het moeten het liggen aan die glijpennen.
Die pennen insmeren is inderdaad belangrijk.
Wat ook nog eventueel kan is dat door de lagers vervangen te hebben de remschijf net iets scheef komt te staan ten opzichte van de klauw en daardoor meer aanloopt aan een kant.
Slijten de remblokjes wel netjes recht af?
 
Bij mijn voorremklauw heb ik dat pinnetje in de onderkant moeten uitboren.. Deze was vastgeroest, was met geen mogelijheid met roestoplosser, slagschroevendraaier, kruipolie, enz eruit te krijgen. Hitte heb ik niet meer geprobeerd.
Dat pinnetje heeft zo weinig houvast dat het met een beetje roest al snel vast zit.
UIteindelijk omdat de remzuigers ook beschadigd waren besloten om een 2ehands remklauw te kopen en die te reviseren en erop te zetten.
Heeft veel moeite gekost maar nu is de voorrem volledig vervangen en werkt weer perfect.
 
hoi Lerris,

scheefstand door lagerwissel heb ik ook aan gedacht. Hele wiel er weer uit en alles helemaal nagelopen. Daar zou het niet moeten zitten. De glijpennen zijn schoon, glad en gesmeerd. Enige wat ik nog kan bedenken is dat de piston niet goed terug gaat. Toch misschien die rubbers maar vervangen.
 
Ik bedoelde niet zozeer scheefstand door de lagerwissel. (disclaimer, ik ben geen monteur)
Ik dacht dat het mogelijk zou kunnen zijn dat de remschijf gevormd is naar de stand van het wiel met de oude lagers en daardoor met de nieuwe lagers niet langer perfect in de remklauw ligt.
Dit zou je kunnen controleren door de motor op een middenbok te zetten en dan het wiel te draaien en kijken of de remschijf overal even recht oogt.

Als dat zo lijkt te zijn dan moet het inderdaad aan de remzuigers liggen.
Hoe oud is de remvloeistof?
Het blijft dan wel gek dat je de rem los krijgt door bout 6 los te draaien.
 
De remvloeistof is nu 1,5 jaar oud. De vorige eigenaar heeft wel aardig wat rekeningen achtergelaten mbt onderhoud, dus daarvoor ook regelmatig vervangen. Ik ben ook gaan twijfelen omdat bout 6 de vrije speling weer geeft. De schroefdraad zag er wat beschadigd uit en voor de zekerheid ( en om weer te kunnen rijden..) heb ik een 2e hands achterklauw met bracket besteld. Revisiesetje komt vrijdag en dan probeer ik dat maar eens. Dank voor het meedenken so far!

gr martijn
 
Kan het dan zijn dat de remmen eerder al aanliepen maar je dit niet wist/gemerkt hebt?
Dat de stofringen niet meer goed werken bijvoorbeeld en er zooi tussen de keerring is gekomen waardoor de zuigers niet meer vrij bewegen.

Met de howto van dit forum moet reviseren lukken zonder problemen. Zorg wel dat je een metalen stokje hebt om al die rotzooi uit de inkeping voor de stof en keerringen te peuteren.
Verder weet ik niet hoe makkelijk je de keerringen weer uit de klauw krijgt zonder deze te beschadigen, de oude ringen kreeg ik er in ieder geval alleen uit door met een schroevendraaier los te peuteren (en daarmee de ringen te beschadigen). Dus eventueel kun je beter wachten tot je de andere klauw ook hebt voor je beslist in welke klauw je de revisieset zet. Let daarbij op slijtage aan de zijkant van de zuigers, als er veel lichte krasjes zitten of iets dergelijks dan zijn de zuigers meer gebruikt en sluiten ze slechter af.

Veel succes!
 
Vandaag een XF rijder gezien en ermee gepraat, hij had zijn motort 3dehands gekocht met 80 000 op de teller ;)
Ik herkende de achterkant van de XF uit duizenden :)
 
Kan het dan zijn dat de remmen eerder al aanliepen maar je dit niet wist/gemerkt hebt?
Dat de stofringen niet meer goed werken bijvoorbeeld en er zooi tussen de keerring is gekomen waardoor de zuigers niet meer vrij bewegen.

Met de howto van dit forum moet reviseren lukken zonder problemen. Zorg wel dat je een metalen stokje hebt om al die rotzooi uit de inkeping voor de stof en keerringen te peuteren.
Verder weet ik niet hoe makkelijk je de keerringen weer uit de klauw krijgt zonder deze te beschadigen, de oude ringen kreeg ik er in ieder geval alleen uit door met een schroevendraaier los te peuteren (en daarmee de ringen te beschadigen). Dus eventueel kun je beter wachten tot je de andere klauw ook hebt voor je beslist in welke klauw je de revisieset zet. Let daarbij op slijtage aan de zijkant van de zuigers, als er veel lichte krasjes zitten of iets dergelijks dan zijn de zuigers meer gebruikt en sluiten ze slechter af.

Veel succes!
Alles was al binnen. De 2e hands klauw zag er erg goed uit. Inclusief zo goed als nieuwe blokken... Keerringen vervangen was inderdaad goed te doen. En hij remt weer als een nieuwe fiets! De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik ws zelf de schuldige ben geweest: de rechtersschroefdraad op de klauw ( waar de dikke pen ingaat) zag er beschadigd uit. Ik heb het ws een keer scheef ingedraaid.... Hoe dan ook: hij remt nu zelfs beter dan ooit en het wiel loopt nu erg soepel. Geen slepende rem en een soepel wiellager. Ben benieuwd of ik het nog merk in verbruik;)

Dank allemaal!

gr Martijn
 
*O*
Top dat het weer gefixt is!
Vandaag een XF rijder gezien en ermee gepraat, hij had zijn motort 3dehands gekocht met 80 000 op de teller ;)
Ik herkende de achterkant van de XF uit duizenden :)
Leuk!
Ik ben echter nog steeds geen andere tegengekomen in het laatste (half)jaar.
 
Alles was al binnen. De 2e hands klauw zag er erg goed uit. Inclusief zo goed als nieuwe blokken... Keerringen vervangen was inderdaad goed te doen. En hij remt weer als een nieuwe fiets! De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik ws zelf de schuldige ben geweest: de rechtersschroefdraad op de klauw ( waar de dikke pen ingaat) zag er beschadigd uit. Ik heb het ws een keer scheef ingedraaid.... Hoe dan ook: hij remt nu zelfs beter dan ooit en het wiel loopt nu erg soepel. Geen slepende rem en een soepel wiellager. Ben benieuwd of ik het nog merk in verbruik;)

Dank allemaal!

gr Martijn

Fantastisch! veel plezier ermee weer!

En @CDA leuk dat je die freewind rijder gezien/gesproken hebt!
Ik kom alleen maar mensen tegen die er ooit een hebben gehad.
De mijne staat trouwens ook op de 80000, loopt nog perfect (denk ik)
 
Vandaag weer even gaan rijden, mag ook wel met deze temperatuur (27°C hier :o).
Rijd toch wel echt lekker hoor op die dunne landweggetjes en dijken.
Verder weer eens wat nieuwe wegen in de omgeving ontdekt. *O*
 
Jullie hadden gelijk (uiteraard), de neutraal sensor was losgekomen. Vastgezet door Motoport in Rotterdam, helaas een paar dagen later is hij weer losgekomen denk ik.
Ik had een afspraak om terug te gaan, maar die ochtend wilde ze niet meer starten :?
Na heel veel tornen slaat hij wel aan, maar valt dan gelijk weer uit. Omdat de neutraal sensor niet werkt moet ik ook met de koppeling in starten (denk ik). Daarom heb ik geen hand vrij om met de choke en gas tegelijk te spelen, dus zou zomaar kunnen dat ik hem ergens verzopen heb.
Of zou het aan de neutraal sensor kunnen liggen? Ik ruik wel een sterke benzinelucht na starten (wat hij dus uiteindelijk niet doet) en zag zelfs benzine druppelen uit een zwart slangetje onder de motor, enig idee?

Verder zag ik op de benzinekraan ON-PRI-RES, waar staat PRI voor en moet hij daarop? Hij stond er op toen ik hem kocht en eigenlijk nooit naar gekeken. On lijkt me logischer.
 
Je kan inderdaad starten met de motor in 1 of eender welke versnelling, sowieso moet je de koppeling intrekken, maar als de knop kapot is dan start ie gewoon helemaal niet.
PRI staat voor primen dat is om de carburateurs vol te laten lopen als ze leeg staan, daarmee vloeit de benzine gewoon uit de tank. Normaal moet hij op ON staan zodat die alleen de carbs laat vollopen bij het rijden door de vacuum.
 
Dat zwarte slangetje kan de overflow van de carberateurs zijn?
Op de freewind zitten 3 startonderbrekers. De dodemansknop, een schakelaar bij de koppeling ( 2 metalen plaatjes die contact moeten maken om te kunnen starten) die door sommige al doorgelust en de zijstandaard (knopje dat ingedrukt moet zijn)

Die plaatjes bij de koppeling moeten nog wel eens schoongemaakt worden.
Als de startmotor het wel doet dan kun je de brandstof toevoer uitzetten en de carberateurs leeg laten lopen, misschien helpt dat?
Ik merkte zelf dat als de motor niet startte (zeker nadat ik hem om had laten vallen) wat gas geven ervoor kan zorgen dat die weer start.
Dus startknop induwen en het gas meteen openen.
 
Thanks!

Soms loopt hij wel even, maar dan valt hij al snel uit als ik het gas dicht doe. Ook als ik een tijdje toeren draai, lijkt hij niet in zijn stationair te vallen. Gas bij het starten is inderdaad wel de manier om hem draaiende te krijgen op dit moment.
Ik denk dat ik er niet aan ontkom om de koppeling eerst open te schroeven en de neutraal sensor weer te bevestigen.
Hieronder een foto van het slangetje. Zelf denk ik dat hij te ver naar achteren zit voor de overloop, maar ik ben nog niet thuis met de inrichting.

@Lerris; Caberateurs leeg lagen lopen doe je dan door de kraan dicht te draaien en te starten?



20181014_120014.jpg
 
@sjonkomel dan denk ik dat er iets mis is met de afstelling van je carburateur. Dat slangetje dat nat is, is geen overloop van de carb, dat is een overloop van je luchtfilterhuis, als je dat dopje ernaast eens afhaalt, stroomt er dan iets uit, en welke geur/kleur heeft het? Kan goed zijn dat er iets anders aan de hand is en dat je carb de benzine de verkeerde kant uit spuit.
 
Kijk bij de vloeistof in het luchtfilterhuis even of het benzine is of luchtfilter olie.
Als het benzine is staan de carburateurs misschien niet goed afgesteld.

Als het luchtfilterolie is dan kun je de bougies nog controleren en proberen je stationair toeren af te stellen.
Als je de neutraal sensor weer bevestigd hebt kun je het beste je de motor dan goed warm rijden en stationair toeren afstellen.
Er zit een wit wieltje onder de carburateur waarmee je dit afstelt, rond de 1500 toeren zou die moeten blijven lopen.
 
@Lerris er zijn ook 2(?) schroefjes met een "-" kop die het lucht/benzinemengsel aanpassen, die kan men ook gebruiken om de carbs te syncen.
Het witte wieltje is gewoon een stationairschroef.
 
@Lerris er zijn ook 2(?) schroefjes met een "-" kop die het lucht/benzinemengsel aanpassen, die kan men ook gebruiken om de carbs te syncen.
Het witte wieltje is gewoon een stationairschroef.

Oh ja klopt, Ik bedoelde ook de stationair schroef.
Ik zat nog met het idee dat de motor alleen stationair niet goed bleef lopen.
Daar moet je eigenlijk ook niks aan doen voordat de overige dingen gecheckt zijn.

De carburateurs syncen kan idd geen kwaad, meteen nieuwe bougies erbij en evt het luchtfilter vervangen als deze smerig lijkt en dan heb je de meeste problemen (of achterstallig onderhoud) wel gehad.
 
Het was benzine in het luchtfilterhuis, dus de carbs zullen niet goed zijn. Het was ook best een beetje, van het vele starten w.s. |(

Helaas lig ik even uit de running ivm een operatie, dus dit moet ik oppakken na het herstel.
Heb het werkplaatshandboek maar vast klaar gelegd...
 
Terug
Bovenaan Onderaan