Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Nu heb je er waarschijnlijk niet veel meer aan, maar om toch te reageren:

Voor zover ik weet heeft de freewind een erg solide blok.
Er wil nog wel eens het schroefje van de neutraalsensor loslaten (en dan draai je je blok kapot) maar dit is met wat loctite te fixen.
Verder is de kilometerteller een zwak punt. Er zit in het voorwiel een plastic soort gevleugelde sensor en dat plastic kan na verloop van tijd kapot gaan door slijtage van de verder metalen vooras.
Oh en die plastic kap die de ketting beschermt en om het achterwiel heen loopt wil nog wel snel sneuvelen. Die heb je verder volgens mij ook niet perse nodig.

Verder kan ik zogauw niks bedenken. De mijne heeft nu 87000+ km gelopen en loopt nog prima. Alles doet het nog.
 
Nu heb je er waarschijnlijk niet veel meer aan, maar om toch te reageren:

Voor zover ik weet heeft de freewind een erg solide blok.
Er wil nog wel eens het schroefje van de neutraalsensor loslaten (en dan draai je je blok kapot) maar dit is met wat loctite te fixen.
Verder is de kilometerteller een zwak punt. Er zit in het voorwiel een plastic soort gevleugelde sensor en dat plastic kan na verloop van tijd kapot gaan door slijtage van de verder metalen vooras.
Oh en die plastic kap die de ketting beschermt en om het achterwiel heen loopt wil nog wel snel sneuvelen. Die heb je verder volgens mij ook niet perse nodig.

Verder kan ik zogauw niks bedenken. De mijne heeft nu 87000+ km gelopen en loopt nog prima. Alles doet het nog.
75000 km en gaat nog steeds zonder hoog olieverbruik als een malle. Voorvorkkeeringen en balhoofdlagers vervangen. Dat scheelt! IMG-20190706-WA0001.jpeg

Alleen achterlicht wel eens kapot , denk door de trillingen. Spotgoedkope fiets om te rijden.
 
Beste Forumleden,

Ik heb geen idee of ik hier goed zit, maar ga het gewoon doen :)

Mijn naam is Ronald en sinds enkele maanden in bezit van het motorrijbewijs. Na op ongeveer 7-8 verschillende motoren te hebben gereden van buikschuiver tot grote chopper ben ik tot de conclusie gekomen dat de "enduro/allroad" klasse mij het beste voegt. fijne zitpositie en stuur/bochtenwerk vind ik erg fijn en tot op heden vind ik het gevoel en geluid van de 1 pitter echt het lekkerste.

Aangezien mijn budget niet al te groot is zat ik te twijfelen tussen de BMW F650GS en de Suzuki XF 650. zelf vond ik de BMW wat onrustiger aanvoelen en ben na een proefritje verliefd geworden op de Suzuki. Dus ben nu trotse eigenaar van een Freewind XF 650 (2001).

tot op heden geen spijt van en een leuk dingetje om de eerste 10k KM mee te oefenen in het echt!

Maar...

Zelf heb ik tot op heden weinig ervaring met het klussen aan motoren en ga later deze week even met een vriend (die wel ervaring heeft) belangrijkste onderdelen van het motorblok/ elektronica/ aandrijving/ remmen even nalopen en controleren.

Er is een ding wat mij momenteel opvalt. en dat is wanneer ik hem start hij stationair rustig 1500 RPM draait (als hij is opgewarmd zonder choke). Maar als ik een stukje heb gereden en terugschakel voor een stoplicht en mijn koppeling heb ingedrukt draait hij 2200/2500 en soms in neutraal spontaan richting de 3000 rpm.

Het lijkt net of de choke een stukje open staat.

Wie o wie kan mij alvast een beetje in de juiste richting sturen?

Groetjes Ronald

En een mooie fotootje hier onder :)
 

Bijlagen

  • D3DF5586-C658-454A-96C8-3158F6406811.JPG
    D3DF5586-C658-454A-96C8-3158F6406811.JPG
    396,4 KB · Weergaven: 29
  • 4B15D5EB-4D54-449E-99E1-713241320C9B.JPG
    4B15D5EB-4D54-449E-99E1-713241320C9B.JPG
    319,1 KB · Weergaven: 30
  • F8F3E17A-2E82-460B-8B5D-419C3B15E71D.JPG
    F8F3E17A-2E82-460B-8B5D-419C3B15E71D.JPG
    391,1 KB · Weergaven: 30
Beste Forumleden,

Ik heb geen idee of ik hier goed zit, maar ga het gewoon doen :)

Mijn naam is Ronald en sinds enkele maanden in bezit van het motorrijbewijs. Na op ongeveer 7-8 verschillende motoren te hebben gereden van buikschuiver tot grote chopper ben ik tot de conclusie gekomen dat de "enduro/allroad" klasse mij het beste voegt. fijne zitpositie en stuur/bochtenwerk vind ik erg fijn en tot op heden vind ik het gevoel en geluid van de 1 pitter echt het lekkerste.

Aangezien mijn budget niet al te groot is zat ik te twijfelen tussen de BMW F650GS en de Suzuki XF 650. zelf vond ik de BMW wat onrustiger aanvoelen en ben na een proefritje verliefd geworden op de Suzuki. Dus ben nu trotse eigenaar van een Freewind XF 650 (2001).

tot op heden geen spijt van en een leuk dingetje om de eerste 10k KM mee te oefenen in het echt!

Maar...

Zelf heb ik tot op heden weinig ervaring met het klussen aan motoren en ga later deze week even met een vriend (die wel ervaring heeft) belangrijkste onderdelen van het motorblok/ elektronica/ aandrijving/ remmen even nalopen en controleren.

Er is een ding wat mij momenteel opvalt. en dat is wanneer ik hem start hij stationair rustig 1500 RPM draait (als hij is opgewarmd zonder choke). Maar als ik een stukje heb gereden en terugschakel voor een stoplicht en mijn koppeling heb ingedrukt draait hij 2200/2500 en soms in neutraal spontaan richting de 3000 rpm.

Het lijkt net of de choke een stukje open staat.

Wie o wie kan mij alvast een beetje in de juiste richting sturen?

Groetjes Ronald

En een mooie fotootje hier onder :)


Mooi exemplaar hoor!
Ik heb mijn freewind nu net een jaar, maar eigenlijk pas sinds April in gebruik. Ik ben er ook heel tevreden over.
Het probleem wat je beschrijft heb ik zelf 1 keer gehad, na een snelwegrit van een kilometer of 20 voor het stoplicht ging het toerental ineens omhoog in neutraal. Ik heb toen op een rustig plekje met de stelschroef teruggedraaid tot 15/1600. Bij het starten na het werk bleef hij ook keurig weer op dat toerental draaien.

Wat ik nu wel nog heb is dat hij als hij warm is nog wel eens af wil slaan bij stationair draaien. Oorzaak heb ik nog niet gevonden, maar zou te maken kunnen hebben met het feit dat de mixture te lean is. Maar daar sta ik ook open voor suggesties ;-)

Groeten!

Joost
 
Beste Forumleden,

Ik heb geen idee of ik hier goed zit, maar ga het gewoon doen :)

Mijn naam is Ronald en sinds enkele maanden in bezit van het motorrijbewijs. Na op ongeveer 7-8 verschillende motoren te hebben gereden van buikschuiver tot grote chopper ben ik tot de conclusie gekomen dat de "enduro/allroad" klasse mij het beste voegt. fijne zitpositie en stuur/bochtenwerk vind ik erg fijn en tot op heden vind ik het gevoel en geluid van de 1 pitter echt het lekkerste.

Aangezien mijn budget niet al te groot is zat ik te twijfelen tussen de BMW F650GS en de Suzuki XF 650. zelf vond ik de BMW wat onrustiger aanvoelen en ben na een proefritje verliefd geworden op de Suzuki. Dus ben nu trotse eigenaar van een Freewind XF 650 (2001).

tot op heden geen spijt van en een leuk dingetje om de eerste 10k KM mee te oefenen in het echt!

Maar...

Zelf heb ik tot op heden weinig ervaring met het klussen aan motoren en ga later deze week even met een vriend (die wel ervaring heeft) belangrijkste onderdelen van het motorblok/ elektronica/ aandrijving/ remmen even nalopen en controleren.

Er is een ding wat mij momenteel opvalt. en dat is wanneer ik hem start hij stationair rustig 1500 RPM draait (als hij is opgewarmd zonder choke). Maar als ik een stukje heb gereden en terugschakel voor een stoplicht en mijn koppeling heb ingedrukt draait hij 2200/2500 en soms in neutraal spontaan richting de 3000 rpm.

Het lijkt net of de choke een stukje open staat.

Wie o wie kan mij alvast een beetje in de juiste richting sturen?

Groetjes Ronald

En een mooie fotootje hier onder :)

Hoi Ronald,

Dit probleem herken ik wel, met name bij ritten waar het blok ietsje warmer wordt.
bij mij was een deel van het probleem dat het schuifje van de choke op de carboratuer niet helemaal lekker gangbaar was. Bij het starten vond ie dat beetje extra brandstof wel lekker, maar als het blok eenmaal warm was ging het toerental idd flink omhoog. Sinds ik het schuifje een keer goed schoon gemaakt heb werd het veel minder, al is het gek genoeg nog niet verdwenen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt,

Groet
Karel
 
Hoi Allemaal

Karel hier, een newbie op het forum, en sinds begin dit jaar trotse eigenaar van een xf650 uit 2001.
Vraagje, op de carborateur van de freewind zit een schuifje waaraan de choke kabel bevestigd is. Aan de rechterzijde van de motor zit hieraan een retourveertje zodat het schuifje ook terug gaat als de choke niet meer ingeschakeld is. Mijn vraag: waar moet de andere kant van dit veertje aan bevestigd worden? hij bungelde er bij mij namelijk los aan waardoor mijn choke niet meer terug sprong. Ik zie er ook niets over staan in de tekening van de carborateur in de handleiding. (zie foto)
Indien mogelijk graag een fototje van het antwoord, want ik tast echt compleet in het duister en mijn onderdelen-namen-kennis is niet helemaal wat ik zou willen dat het is.
mvg,

een voorlopig nog geen choke gebruikende Karel
 

Bijlagen

  • carborateur freewind.JPG
    carborateur freewind.JPG
    159,9 KB · Weergaven: 13
Hoi Allemaal

Karel hier, een newbie op het forum, en sinds begin dit jaar trotse eigenaar van een xf650 uit 2001.
Vraagje, op de carborateur van de freewind zit een schuifje waaraan de choke kabel bevestigd is. Aan de rechterzijde van de motor zit hieraan een retourveertje zodat het schuifje ook terug gaat als de choke niet meer ingeschakeld is. Mijn vraag: waar moet de andere kant van dit veertje aan bevestigd worden? hij bungelde er bij mij namelijk los aan waardoor mijn choke niet meer terug sprong. Ik zie er ook niets over staan in de tekening van de carborateur in de handleiding. (zie foto)
Indien mogelijk graag een fototje van het antwoord, want ik tast echt compleet in het duister en mijn onderdelen-namen-kennis is niet helemaal wat ik zou willen dat het is.
mvg,

een voorlopig nog geen choke gebruikende Karel


Hoi Karel,

Ik heb me gisteren wezeloos gezocht, maar ik heb het niet kunnen vinden. Ik moest de fairing eraf halen om een knipperlicht te vervangen en heb eens goed gekeken (zonder de carbs eraf te halen), maar zoals gezegd het niet gevonden.
Bij mij werkt de choke overigens wel gewoon (met terugloop).
Heb je zelf al wat gevonden ondertussen?

Groeten,


Joost
 
Beste Freewind-rijders,

Ook maar even voorstellen. Ik ben Dennis, en ik woon in Andijk. Dit is mijn Suzuki XF 650 Freewind uit 1997:

DSC_0745.JPG
DSC_0746.JPG
DSC_0747.JPG
DSC_0748.JPG
Hoogspatbord en geen achterspatbord 2.jpeg
Hoogspatbord en geen achterspatbord.jpeg


Ik heb de motor in februari 2019 gekocht met iets meer dan 8600 km op de teller. Inmiddels staat er 13.700 km op de klok!
 
Bedankt voor het plezier en de informatie die ik op dit forum heb mogen vinden!

Ik heb mijn freewind ingeruild op een andere 1cilinder: BMW g310gs.....

Veilige km allemaal!

Gr Martijn
 
Vergelijking van de twee zadels. Ben er nog niet over uit of het lagere zadel nou een verbetering is, maar ik kan in ieder geval wel weer met de voeten aan de grond.
Bekijk bijlage 1386536 Bekijk bijlage 1386537

Ook een bok geïnstalleerd, super blij mee! Meteen maar even naar de remgerij gekeken, ik heb nog een nieuwe voor schijf liggen, echter zaten de bouten zo vast dat ik het niet aandurfde nog om dat aan te gaan. Bij inspectie bleken de achter wiellagers helemaal gaar te zijn en die heb ik meteen maar vervangen (had ik ook nog liggen).

Erg laat. Maar heb je je andere zadel nog?!
 
Wie is er bekend met benzine kraan problemen?
Wil er 1 kopen maar verkoper heeft aangegeven dat benzine kraantje niet meer vanzelf gaat maar handmatig moet worden bediend.
Groot probleem?
 
Wie is er bekend met benzine kraan problemen?
Wil er 1 kopen maar verkoper heeft aangegeven dat benzine kraantje niet meer vanzelf gaat maar handmatig moet worden bediend.
Groot probleem?
Die motoren hebben een vacuüm kraan ,het kan zijn dat deze niet meer werkt,een nieuwe kost 137,-,misschien
is de kraan te reviseren,maar dan zou je een revisie setje moeten kopen.
Op zich kan je hem op de PRI stand laten staan maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.
 
Hallo, ik heb een vraag gesteld, maar wist niet hoe ik deze in het “freewind” groepje moest krijgen
 
Hi, mijn carborateur probleem is inmiddels opgelost (dank voor alle hulp), maar de volgende klus dient zich aan.

Mijn voetpakking komt namelijk langzaam uit het blok, waardoor hij langzaam maar zeker steeds meer olie gaat lekken. Ik heb een lokale garage gevonden die voor "slechts" 350 euro de zaak wel wil vervangen, als ik zelf het blok uit mijn fiets haal.... Nu ben ik op zoek naar tips en tricks, do's en dont's etc... om dit te doen, maar ik moet ook nog een beetje een idee krijgen van hoe veel werk het is. Voor zover ik nu kan zien komt het hier op neer:
kappenset er af
tank leeg/er af
bodemplaat er af
Uitlaat er af
Olie er uit
Ketting er af
Bedrading los
x aantal bouten los
Motor er uit.

Wat mis ik nog? En is het bijvoorbeeld raadzaam om ook meteen de anti-vibratie-rubbers te vervangen?
Ik hoor het graag,

Karel
 
Hallo mede motormuizen,

Ik ben momenteel aan het twijfelen tussen een freewind en een BMW Funduro.

Iemand die mij kan overtuigen om toch voor een freewind te gaan?

Gr,
Luuk
 
Hallo mede motormuizen,

Ik ben momenteel aan het twijfelen tussen een freewind en een BMW Funduro.

Iemand die mij kan overtuigen om toch voor een freewind te gaan?

Gr,
Luuk
Ik heb op beide gereden en zou de BMW nemen,rijd nog net iets fijner,al rijd een Freewind ook niet verkeerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan