• Hoi Bezoeker, we hebben nieuwe functionaliteit toegevoegd aan het Techniek forum. Lees hier meer.

Het grote TIPS topic

___Ray___

MF veteraan
22 feb 2006
7.045
107
46
Maasbracht
Bezoek site
Hallo mede forumers, Ik heb eind vorig jaar een huis gekocht en daar ben ik al veel dingen tegen gekomen waarvan ik denk 'doe-het-zelf winkels moeten verboden worden'.
Nou denk je natuurlijk dat dit een motor forum is... klopt, want datzelfde heb ik ook vandaag geconstateerd bij de motor (alweer).
Vandaag het spruitsuk (bochtenwerk) van de motor vervangen voor een scheurloos exemplaar.
Toen ik de vervanger (ook een origineel) naast de kapotte legde zag ik waardoor het mis was gegaan.

Dat plaatje wat er naast de scheur is gelast hoort daar niet en dat is de oorzaak omdat de 2 delen niet konden werken door warmteuitzetting met dit als gevolg.
TIP: rommel niet met natuurwetten 8-)

Ik hoop dat er nog vele tips zullen volgen voor zowel de beginnende sleutelaar als de ervaren.
Gr. Ray alias Deadly_Paradox
 

ik en ik

MF veteraan
8 apr 2005
4.044
0
Nb
www.stuntrider.nl
Kopervet op uitlaatbouten/moeren.
Kopervet op accupolen.
Kopervet op alu boutjes in stalen draad, of stalen boutjes in alu draad.
Kopervet op de draad van bougie's smeren.
Kopervet op alles wat weer makkelijk los moet eigenlijk.
Voor elk ritje olie peilen :Y


Uitlaat bocht mooi zwart houden, stralen en spuiten en daarna regelmatig met kachelpoets in smeren om ze super mooi zijde glanzend zwart te houden.
 

___Ray___

MF veteraan
22 feb 2006
7.045
107
46
Maasbracht
Bezoek site
Wat was eigenlijk de reden dat iemand het nodig vond daar een plaatje te lassen :?
Dat vroeg ik mezelf ook al af :?
Maar diezelfde persoon vond het blijkbaar ook beter om de luchtdemper bij de luchtinlaat (is een busje met een gaasje om grof vuil tegen te houden en inlaatgeluid te verminderen) te vervangen voor een stuk vijverfilter :N
Ik hoop dat ik bij een volgend probleem (laat het nu maar ff een tijdje goed gaan) niet nog meer van die vage hobbyideeën tegenkom -O-
 

___Ray___

MF veteraan
22 feb 2006
7.045
107
46
Maasbracht
Bezoek site
Ik had gehoopt dat er meer animo was om in dit topic veel samen te voegen maar wie weet komen we nog los.
Aan de hand van een ander topic nog maar een tip van mij.
Trap niet in olieadditieven en superbrandstoffen zoals V-power e.d. :+
 

cawa

MF veteraan
17 aug 2004
2.650
0
43
groningen
Kopervet op accupolen.
Vaseline werk net zo goed (en is goedkoper :Y )

Schijfremslot eraf halen voor je probeert weg te rijden :Y

Na een goede maaltijd eerst scheiten voor je 3 kwartier over klinkerweggetjes gaat rijden met te hard afgestelde vering :Y
 

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
3
36
Noord-Holland
Bezoek site
hoe haal je een boutje uit je blok dat is afgebroken? dus een stalen boutje in een aluminium carter... -O-

boren is lastig omdat he snel uitschiet of scheef boort. nu weet ik dat er een soort van linkse tapjes zijn waarmee je de bout er weer uit kunt draaien alleen kan ik die nergens vinden.
 

cawa

MF veteraan
17 aug 2004
2.650
0
43
groningen
hoe haal je een boutje uit je blok dat is afgebroken? dus een stalen boutje in een aluminium carter... -O-

boren is lastig omdat he snel uitschiet of scheef boort. nu weet ik dat er een soort van linkse tapjes zijn waarmee je de bout er weer uit kunt draaien alleen kan ik die nergens vinden.
Als je een linkse tap wilt gebruiken zul je toch eerst een gaatje moeten boren in de afgebroken bout.
 

Maat

Die hard MF'er
3 apr 2004
545
0
37
Groningen
Linkse tap kan je gewoon krijgen bij de betere gereedschapszaken, dus niet bij de Praxis oid. Gewoon bij de gereedschapsboer om de hoek. Setjes kosten iets van 8 euro of zo en werken perfect hoor!
 

___Ray___

MF veteraan
22 feb 2006
7.045
107
46
Maasbracht
Bezoek site
Als je een vastzittende bout/tapeind wil uitboren en hij steekt nog iets uit dan slijp je hem vlak en gebruik je een koppelmoer als geleider voor het boren, zo zit je goed in het midden en heb je kans dat je na kan tappen zonder helicoil of overmaat.
Steekt er niets uit goed centeren en eerst kleiner voorboren (niet te klein want die knappen te snel, 3 à 3,5 mm)
 

jokertje

MF veteraan
29 aug 2002
1.158
0
43
Best
En wellicht dat je ook nog iets aan het boutje kunt lassen en dan met het aangelaste stuk eruit draaien?
 

johanv

MF veteraan
1 mrt 2003
1.117
0
37
Arnhem
Ik heb hetzelfde probleem met een bout die vol kalk (oid) zit van de koelvloeistof, die zit ook half in het carter en afgebroken '( .

Een aantal jaar geleden heeft een vriend van me met zo'n probleem zijn wiel met bout weggebracht naar een tuner die het alu wiel in een bak met een oplossing heeft gezet waarmee normaal gesproken nicasil van cilinderwanden wordt verwijderd. In deze bak loste het stalen boutje ook op, en bleef het aluwiel gewoon goed(op de verf na dan natuurlijk) Zal wel electrolyse principe oid zijn.
 
13 jan 2006
1.245
0
Wageningen
Afgebroken tap bouten.

Boren en dan een linkse tap ???? Lukt meestal niet, zeker niet als ie afgebroken is doordat ie vastgerot zit.

Betere methode. Boor een klein gaatje. Offer een Torx bitje op.

Sla een Torx bitje in het boorgat en draai het er uit.

Tip Gebruik een goede kwaliteit Tap/boor/bit. Gebruik je goedkope zooi heb je grote kans dat een van deze breken. Zit je verder in de puree.
 

Gixxer Fighter

MF veteraan
11 mrt 2003
14.253
0
38
Randje achterhoek - Zutphen
Afgebroken tap bouten.

Boren en dan een linkse tap ???? Lukt meestal niet, zeker niet als ie afgebroken is doordat ie vastgerot zit.

Betere methode. Boor een klein gaatje. Offer een Torx bitje op.

Sla een Torx bitje in het boorgat en draai het er uit.

Tip Gebruik een goede kwaliteit Tap/boor/bit. Gebruik je goedkope zooi heb je grote kans dat een van deze breken. Zit je verder in de puree.
Nog beter tip... pak gewoon een linkse boor...
99 van de 100 keer draai je em er zo uit..
 

___Ray___

MF veteraan
22 feb 2006
7.045
107
46
Maasbracht
Bezoek site
Ik gebruik altijd de motorreiniger van Castrol (voor de velgen en vliegjes puur en voor de rest 1:1 verdunt) en voor m'n helm een keukenpapier met een druppel afwasmiddel (citroen) en een klein beetje heet water, dan met een schone keukendoek met water navegen en droog maken met een theedoek.
Wat betreft die tip met dat Torx bitje, die truuc gebruik ik zelf ook wel eens.
 

JAMF

MF veteraan
12 aug 2006
2.536
5
44
Rotterdam
-Torx bitje werkt OK , Achterkant van een ouwe vijl werkt beter(harder, langer) beter grip aan het blad.

- Ketting vet van de velg halen met Lampenolie (1/10 van de prijs van WD40)

- Brilpoetsdoekjes voor 't vizier

- Lajenienaje door verkopers die vinden dat die veel duurdere je een stuk beter staat.

- Gebruik een condoom (niet specifiek op de motor , maar algemeen)