Het grote TIPS topic

___Ray___

MF veteraan
In memoriam
22 feb 2006
7.117
216
Hallo mede forumers, Ik heb eind vorig jaar een huis gekocht en daar ben ik al veel dingen tegen gekomen waarvan ik denk 'doe-het-zelf winkels moeten verboden worden'.
Nou denk je natuurlijk dat dit een motor forum is... klopt, want datzelfde heb ik ook vandaag geconstateerd bij de motor (alweer).
Vandaag het spruitsuk (bochtenwerk) van de motor vervangen voor een scheurloos exemplaar.
Toen ik de vervanger (ook een origineel) naast de kapotte legde zag ik waardoor het mis was gegaan.
full

Dat plaatje wat er naast de scheur is gelast hoort daar niet en dat is de oorzaak omdat de 2 delen niet konden werken door warmteuitzetting met dit als gevolg.
TIP: rommel niet met natuurwetten 8-)

Ik hoop dat er nog vele tips zullen volgen voor zowel de beginnende sleutelaar als de ervaren.
Gr. Ray alias Deadly_Paradox
 
Kopervet op uitlaatbouten/moeren.
Kopervet op accupolen.
Kopervet op alu boutjes in stalen draad, of stalen boutjes in alu draad.
Kopervet op de draad van bougie's smeren.
Kopervet op alles wat weer makkelijk los moet eigenlijk.
Voor elk ritje olie peilen :Y


Uitlaat bocht mooi zwart houden, stralen en spuiten en daarna regelmatig met kachelpoets in smeren om ze super mooi zijde glanzend zwart te houden.
 
Wat was eigenlijk de reden dat iemand het nodig vond daar een plaatje te lassen :?
Dat vroeg ik mezelf ook al af :?
Maar diezelfde persoon vond het blijkbaar ook beter om de luchtdemper bij de luchtinlaat (is een busje met een gaasje om grof vuil tegen te houden en inlaatgeluid te verminderen) te vervangen voor een stuk vijverfilter :N
Ik hoop dat ik bij een volgend probleem (laat het nu maar ff een tijdje goed gaan) niet nog meer van die vage hobbyideeën tegenkom -O-
 
Ik had gehoopt dat er meer animo was om in dit topic veel samen te voegen maar wie weet komen we nog los.
Aan de hand van een ander topic nog maar een tip van mij.
Trap niet in olieadditieven en superbrandstoffen zoals V-power e.d. :+
 
hoe haal je een boutje uit je blok dat is afgebroken? dus een stalen boutje in een aluminium carter... -O-

boren is lastig omdat he snel uitschiet of scheef boort. nu weet ik dat er een soort van linkse tapjes zijn waarmee je de bout er weer uit kunt draaien alleen kan ik die nergens vinden.
 
hoe haal je een boutje uit je blok dat is afgebroken? dus een stalen boutje in een aluminium carter... -O-

boren is lastig omdat he snel uitschiet of scheef boort. nu weet ik dat er een soort van linkse tapjes zijn waarmee je de bout er weer uit kunt draaien alleen kan ik die nergens vinden.

Als je een linkse tap wilt gebruiken zul je toch eerst een gaatje moeten boren in de afgebroken bout.
 
Linkse tap kan je gewoon krijgen bij de betere gereedschapszaken, dus niet bij de Praxis oid. Gewoon bij de gereedschapsboer om de hoek. Setjes kosten iets van 8 euro of zo en werken perfect hoor!
 
Als je een vastzittende bout/tapeind wil uitboren en hij steekt nog iets uit dan slijp je hem vlak en gebruik je een koppelmoer als geleider voor het boren, zo zit je goed in het midden en heb je kans dat je na kan tappen zonder helicoil of overmaat.
Steekt er niets uit goed centeren en eerst kleiner voorboren (niet te klein want die knappen te snel, 3 à 3,5 mm)
 
Ik heb hetzelfde probleem met een bout die vol kalk (oid) zit van de koelvloeistof, die zit ook half in het carter en afgebroken '( .

Een aantal jaar geleden heeft een vriend van me met zo'n probleem zijn wiel met bout weggebracht naar een tuner die het alu wiel in een bak met een oplossing heeft gezet waarmee normaal gesproken nicasil van cilinderwanden wordt verwijderd. In deze bak loste het stalen boutje ook op, en bleef het aluwiel gewoon goed(op de verf na dan natuurlijk) Zal wel electrolyse principe oid zijn.
 
Afgebroken tap bouten.

Boren en dan een linkse tap ???? Lukt meestal niet, zeker niet als ie afgebroken is doordat ie vastgerot zit.

Betere methode. Boor een klein gaatje. Offer een Torx bitje op.

Sla een Torx bitje in het boorgat en draai het er uit.

Tip Gebruik een goede kwaliteit Tap/boor/bit. Gebruik je goedkope zooi heb je grote kans dat een van deze breken. Zit je verder in de puree.
 
Afgebroken tap bouten.

Boren en dan een linkse tap ???? Lukt meestal niet, zeker niet als ie afgebroken is doordat ie vastgerot zit.

Betere methode. Boor een klein gaatje. Offer een Torx bitje op.

Sla een Torx bitje in het boorgat en draai het er uit.

Tip Gebruik een goede kwaliteit Tap/boor/bit. Gebruik je goedkope zooi heb je grote kans dat een van deze breken. Zit je verder in de puree.

Nog beter tip... pak gewoon een linkse boor...
99 van de 100 keer draai je em er zo uit..
 
Ik gebruik altijd de motorreiniger van Castrol (voor de velgen en vliegjes puur en voor de rest 1:1 verdunt) en voor m'n helm een keukenpapier met een druppel afwasmiddel (citroen) en een klein beetje heet water, dan met een schone keukendoek met water navegen en droog maken met een theedoek.
Wat betreft die tip met dat Torx bitje, die truuc gebruik ik zelf ook wel eens.
 
-Torx bitje werkt OK , Achterkant van een ouwe vijl werkt beter(harder, langer) beter grip aan het blad.

- Ketting vet van de velg halen met Lampenolie (1/10 van de prijs van WD40)

- Brilpoetsdoekjes voor 't vizier

- Lajenienaje door verkopers die vinden dat die veel duurdere je een stuk beter staat.

- Gebruik een condoom (niet specifiek op de motor , maar algemeen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan