Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic - deel 2

Ik meld me hierbij aan. Na 2 Honda’s (2 cilinders) en sinds 1978 en 2004 2 kawasaki’s (een 750 2 cilinder en een ZR7S (4 cilinder) staat er sinds vorige maand een 2013 Sprint GT in de garage. Gewoon omdat ik het een mooi model vindt. Ondanks het gewicht rijdt hij super. De kleur is dat mooie blauw en er zit een 3 delige kofferset bij.
Binnenkort een foto.
 
Ik meld me hierbij aan. Na 2 Honda’s (2 cilinders) en sinds 1978 en 2004 2 kawasaki’s (een 750 2 cilinder en een ZR7S (4 cilinder) staat er sinds vorige maand een 2013 Sprint GT in de garage. Gewoon omdat ik het een mooi model vindt. Ondanks het gewicht rijdt hij super. De kleur is dat mooie blauw en er zit een 3 delige kofferset bij.
Binnenkort een foto.

welkom

ik heb je gelijk toegevoegd aan M-F leden met een Sprint ST of GT
 
Hallo, sinds een week ben ik ook weer eigenaar van een sprint st1050 en wil me bij deze aanmelden. Na een aantal motoren gehad te hebben is de sprint st1050 voor mij toch de mooiste en hij rijd het fijnste. Ik heb heel wat motoren gehad, van XT500 tot R1, maar met mijn vorige st1050 heb ik meer als 50000km gereden en ik ben blij dat ik er weer eentje heb.
 
welkom,

ik heb je toegevoegd aan de lijst M-F leden met een Sprint ST of GT

ik zie dat je bij mij in de regio woont.
 
Colegae Sprint rijders,

Ik heb een probleem met het starten van mijn 2005 Sprint.
Soms start hij direct soms start hij na een aantal keer proberen en soms start hij helemaal niet.
Tijdens de vakantie heb ik er al een nieuwe accu in gezet.
Vandaag het startrelais vervangen.
Laadstroom is constant 14.5V bij variabel toeretal. (warm en koud)
Bij starten zakt de spanning over de accu naar 11.8V
Tussen de - pool van de accu en het frame is een weerstand van 0 ohm, dus de aansluiting is niet gecorrodeerd.

Wat zijn er verder nog voor opties die mogelijk de oorzaak van mijn probleem kunnen zijn?

met vriendelijke groet Berni
 
Colegae Sprint rijders,

Ik heb een probleem met het starten van mijn 2005 Sprint.
Soms start hij direct soms start hij na een aantal keer proberen en soms start hij helemaal niet.
Tijdens de vakantie heb ik er al een nieuwe accu in gezet.
Vandaag het startrelais vervangen.
Laadstroom is constant 14.5V bij variabel toeretal. (warm en koud)
Bij starten zakt de spanning over de accu naar 11.8V
Tussen de - pool van de accu en het frame is een weerstand van 0 ohm, dus de aansluiting is niet gecorrodeerd.

Wat zijn er verder nog voor opties die mogelijk de oorzaak van mijn probleem kunnen zijn?

met vriendelijke groet Berni

even voor de duidelijkheid er is een groot verschil tussen
niet starten (startmotor gaat niet rond)
en
niet aanslaan (startmotor gaat wel rond maar de motor pakt niet op)

ten eerste. de 1050 blokken zijn motoren die flink wat aansporing (van de startmotor) nodig hebben voordat ze aanslaan. zeker als ze langere tijd stil hebben gestaan.

zorg dat de accupolen ,maar ook de aansluitogen , goed corrosie vrij zijn. overgang weerstand.
bij grote stromen is een zeer kleine overgangsweerstand een groot probleem. een 0 ohm meting met de multimeter zegt nog niks.

hoe is het met de slijtage van de bougies gesteld?

corrosie op de contact punten van de startknop kan rare effecten geven. als je de aansluitingen op het startrelais direct doorverbind ipv de startknop gebruiken.
 
Accup
even voor de duidelijkheid er is een groot verschil tussen
niet starten (startmotor gaat niet rond)
en
niet aanslaan (startmotor gaat wel rond maar de motor pakt niet op)

ten eerste. de 1050 blokken zijn motoren die flink wat aansporing (van de startmotor) nodig hebben voordat ze aanslaan. zeker als ze langere tijd stil hebben gestaan.

zorg dat de accupolen ,maar ook de aansluitogen , goed corrosie vrij zijn. overgang weerstand.
bij grote stromen is een zeer kleine overgangsweerstand een groot probleem. een 0 ohm meting met de multimeter zegt nog niks.

hoe is het met de slijtage van de bougies gesteld?

corrosie op de contact punten van de startknop kan rare effecten geven. als je de aansluitingen op het startrelais direct doorverbind ipv de startknop gebruiken.[

Nou starten is bij mij dat hij ook loopt.
Startmotor draait goed en snel rond.
Accu is nieuw en contacten zijn blank.
Bougies zijn dit voorjaar vervangen.

Bij koude motor soms het probleem van niet oppakken. Bij warme motor heb ik vaker het probleem. Als ik hem net uit zet en binnen 5 min. weer start is niks aan de hand. Na 30 min, 1 of 2 uur wel probleem.
Startmotor draait altijd goed rond.
Heb al van alles gecontroleerd.
Vrijdag breng ik hem naar Brabant Motors.
Misschien dat ze dan wat vinden.
Heb 2 jaar en 20k probleemloos gereden tot deze zomer.

Ik heb ooit bij mijn alfa156 iets vergelijkbaars gehad. Starte niet bij warme motor. Bleek bovenste dode punt sensor defect te zijn.
Het zal toch niet......
Bedankt voor je reactie en hopelijk kan ik binnenkort melden wat het probleem was.
 
Ga zelf het onderhoud doen bij de Sprint. Weet iemand waar kan ik hier in Nederland het beste mijn voertuig-eigen onderdelen kan bestellen zoals pakkingen e.d.?
 
Ga zelf het onderhoud doen bij de Sprint. Weet iemand waar kan ik hier in Nederland het beste mijn voertuig-eigen onderdelen kan bestellen zoals pakkingen e.d.?
Die onderdelen zijn behoorlijk prijzig, Triumph hanteert een winstgevende verkoopstrategie die officiële dealers helpt. Bijvoorbeeld een achterrempedaal voor mijn 955i Sprint kost thuisbezorgd ongeveer 120 fckng euro!

Enige mogelijkheden zijn triumphworld in Duitsland of worldoftriumph in dw UK. Maar dan betaal je veel verzendkosten. Ik kwam er laatst achter dat het goedkoper is om die onderdelen via een dealer in de buurt te bestellen en ze daar dan af te halen.
 
ja de onderdeel prijzen van TOR parts worden gewoon verzonnen door de Britten. en grote keuze van imitatie onderdelen is er bijna niet.
 
Tijdje terug heb ik meegewerkt aan reportage tbv "Marathonmotor " in Moto73.
Mijn motor staat in de volgende uitgave ( nr 23) van Moto73 die uitkomt op 8 november.
In de tussentijd nog wat km's erbij gereden: nog een paar 100 km tot de 160.000 km beurt!
Laatst wilde ik de ketting spannen, bleek het exenter keivast te zitten. Met een stuk ijzer en een hamer is het toch gelukt om die stelring ietsje te verdraaien. Zal bij die beurt verholpen moeten worden. Verder kort geleden bij het poetsen van de motor gemerkt dat het hitteschild onder het zadel loszat.
Die hoort met 4 popnagels vast te zitten, maar zat nog maar met 1 vast. Op de andere plaatsen was een gat in het schild van ong. 12 mm.
Reparatie viel mee. Zadel, rail voor de koffers en beugel achter het zadel, zijkappen, rechtervoetsteun en kentekenplaathouder met achterlicht eraf.
Lange bout achter ( bij die beugel) eruit. Klem van uitlaatdemper en de 2 rubbers vooraan de demper met kruipolie ingespoten en een nacht laten intrekken.
Volgende dag de bout van de uitlaatklem losgedraaid en de demper kon ik vrij gemakkelijk verwijderen.
Met 4 ongeveer 10 mm lange popnagels en 20 mm ringen het schild weer vastgezet. Alles weer gemonteerd. Klusje van ongeveer 2x 2 1/2 uur.
En ook nog een keer een remschijf ( de rechter) vervangen. ( pas de 5e of 6e keer)
Begin dit jaar bleek een van de remschijven speling te hebben op de bussen tussen het hart en de remschijf. Nieuwe Triumph schijven gemonteerd.
Laatst een keer het slot in de remschijf vergeten :( Is me al vaker gebeurd en toen was er niets aan de hand.
Nu schrok ik me rot de 1e keer dat ik met de voorrem moest remmen: kon het hendel tot bijna tegen het stuur inknijpen. Maar dan remde het wel. Onder het rijden kon ik het remhendel steeds heel erg ver inknijpen, bij stilstand alleen de 1e keer, daarna weer een normaal hard hendel.
Conclusie: schijf ietsje krom waardoor tijdens het rijden de remschijf telkens een of beide ? remblokken naar buiten drukt.
Iets dergelijks is Casey Stoner ooit overkomen na een speedwobble waarbij toen ook de remblokken naar buiten werden gedrukt. Hij maakte toen een stevige crash.
Ik heb er nog enkele dagen zo mee gereden, maar echt lekker was dat niet. Als ik moest remmen, dan snel 2 x hendel inknijpen, dan ging het goed.
Helaas geen 2e handse kunnen vinden, dus nieuwe , helaas alleen per set van 2 te koop. Ik heb er nu dus 1 over.

Frans.
 
Voor degenen die het interesseert, een kopie van het artikel in Moto73.
 

Bijlagen

  • Marathonmotor001.jpg
    Marathonmotor001.jpg
    263,4 KB · Weergaven: 41
  • Marathonmotor002.jpg
    Marathonmotor002.jpg
    302,6 KB · Weergaven: 42
  • Marathonmotor003.jpg
    Marathonmotor003.jpg
    288,4 KB · Weergaven: 41
  • Marathonmotor004.jpg
    Marathonmotor004.jpg
    310,9 KB · Weergaven: 41
Voor degenen die het interesseert, een kopie van het artikel in Moto73.
Hoi Frans, Ik had Moto 63 gekocht om het artikel eens te lezen omdat ikzelf ook zo`n 50000km op mijn vorige sprint st 1050 gereden heb. Ik heb ook een keer de spanningsregelaar kapot gehad helemaal in Zuid Frankrijk. Toen toch nog kunnen rijden met de motor naar Nice waar een dealer zat. Die heeft een regelaar uit een speed triple gehaald en bij mij gemonteerd zodat ik a een dik uur weer verder kom. Verder waren bij mij de voorremmen vaak wat sponzig en de slijtage van de schijven was 0,1mm per 10000km. Voor de rest nooit geen problemen gehad, vandaar dat ik blij ben dat ik er weer eentje heb.
 
voor dat sponsige remmen is een goede oplossing. zie ook de openings post. de standaard remzuigers bij de sprint zijn zonder coating. de andere triump remzuigers zijn met een coating waardoor deze soepeler reageren op de remdruk.
ik heg het bij mijn sprint erin zitten en je merkt het verschil.
 
voor dat sponsige remmen is een goede oplossing. zie ook de openings post. de standaard remzuigers bij de sprint zijn zonder coating. de andere triump remzuigers zijn met een coating waardoor deze soepeler reageren op de remdruk.
ik heg het bij mijn sprint erin zitten en je merkt het verschil.
De goedkopere optie is om ze regelmatig goed schoon te maken.
 
En waarvoor zorgt dat gebruikte materiaal? Dat de zuigers met weinig weerstand in de klauw kunnen bewegen. Precies hetzelfde wat je hebt als je zoiets net helemaal schoon zijn geboend, maar dat is van tijdelijke aard.
 
En waarvoor zorgt dat gebruikte materiaal? Dat de zuigers met weinig weerstand in de klauw kunnen bewegen. Precies hetzelfde wat je hebt als je zoiets net helemaal schoon zijn geboend, maar dat is van tijdelijke aard.
Hoe goed je ook de RVS of gietijzeren remzuiger ook na bewerkt , hoe glad je het ook polijst. Het blijft meer glijweerstand houden dan die met de speciale coating.
Ook wel bekend onder de term slipstick,
 
Hoe goed je ook de RVS of gietijzeren remzuiger ook na bewerkt , hoe glad je het ook polijst. Het blijft meer glijweerstand houden dan die met de speciale coating.
Ook wel bekend onder de term slipstick,

Geen idee waar mijn vorige antwoord is gebleven, maar hierbij nogmaals.

Meer gladder is niet per definitie meer beter. Vloeistofkeerringen zijn juist afhankelijk van enige mate ruwheid voor de juiste werking. Mijn voorvorkpoten zijn zelfs opgeruwd door Hyperpro en in combinatie met SKF seals vertonen ze sindsdien duidelijk minder stick slip.

Mijn remzuigers zonder speciale coating zijn niet sponzig en voelen uitstekend, maar alleen als ze goed schoon zijn (gemaakt). Na een paar maanden voelen ze duidelijk slechter en dat is het verschil met gecoate remzuigers: die zijn niet zo gevoelig voor vervulling (een soort anti-aanbaklaag).

Nog een bijdehante opmerking om de post af te ronden, de zuigers zonder coating zijn niet van gietijzer en ook zeker niet van RVS, maar verchroomd staal.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan