Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic - deel 2

Een van mijn eerste berichten hier, ik ben geen forumheld.
Maar bij deze wil ik hier al even meedelen dat mijn mooie zwarte sprint st 1050 abs van 2010 waarschijnlijk de verkoop ingaat.
Ik ben de tweede eigenaar en heb steeds met veel plezier met de motor gereden.
De motor heeft enkele leuke upgrades zoals:
- triumph gelzadel / origineel aanwezig
- verhoogde kuipruit / origineel aanwezig
- verwarmde handvaten
- ingebouwde camera met micro sd kaart
- wilbers progressieve voorvering en instelbare achterste schokdemper
- motomaster flame voorste remschijven en achterste schijf
- valblokken
- instelbare koppelings en remhendel

Qua onderhoud zijn de banden nog goed (achterband is nieuw, voorband gewoon goed) en begin juni nieuwe olie en filter, remblokken voor en achteraan en nieuwe remschijf.

De motor heeft iets meer dan 115k kilometers en deze lopen nog op. Het enige waaraan deze kilometers te zien zijn is de teller. De motor rijd nog als nieuw, nooit gecrasht of omgevallen en dus in heel mooie staat.
Qua prijs zou ik graag 2600€ hebben voor deze mooie motor.

Later deze week zal ik hem met foto's in het verkoopstopic zetten maar via pm kan ik ze natuurlijk al rechtstreeks sturen.
 
Gave foto! Ik had hem ook gezien op marktplaats, de beste kleurencombinatie :) merk je veel verschil in hoe ze rijden?

Zeker de beste kleurencombi! Het stemt me veel te vrolijk om twee dezelfde motoren naast elkaar te hebben staan haha. Wbt rijden: de 'nieuwe' heeft me zeer verrast. Loopt als een trein. Ik was wat sceptisch betreft de opmerking 'getuned als een racer' in de advertentie maar er zit wel degelijk een mooie afstelling in. In combinatie met het k&n filter en de 19(!)/43 vertanding rijdt dit erg prettig.

Ook interessant om te merken is dat het originele rs stuur helemaal niet zo oncomfortabel is. Op mijn rs zat direct al het verhoogde st stuur waar ik niet echt lekker mee kon sturen. Nu heb ik er verhogers onder en is het helemaal perfect maar het lage originele rs stuur is ook helemaal niet verkeerd.

Banden zijn wel 13 jaar oud dus buiten het ritje naar huis om heb ik er nog niet mee gereden.. Daarnaast kleeft de voorrempomp wat dus die wordt vervangen. Heb nog een originele liggen.

Ik heb inmiddels alle mooiere onderdelen van de 'nieuwe' naar de 'oude' omgezet (neusje, k&n filter, tune) en de nieuwe eens goed gepoetst. Kwam een knappe motor onder vandaan in principe. Goede maat van me zit al een tijdje zonder motor dus waarschijnlijk gaat ie uiteindelijk naar hem toe.
 
Je kunt een revisiesetje in de rempomp knallen, heb ik vorig jaar ook gedaan. 19/43 is trouwens de standaard tandwielverhouding dus ik ben benieuwd waarom je dat een uitroepteken bij hebt gezet. Ik rij zelf met 18/44. Een keer netjes laten afstellen op de dyno staat ook nog op mijn verlanglijstje.
 
Je kunt een revisiesetje in de rempomp knallen, heb ik vorig jaar ook gedaan. 19/43 is trouwens de standaard tandwielverhouding dus ik ben benieuwd waarom je dat een uitroepteken bij hebt gezet. Ik rij zelf met 18/44. Een keer netjes laten afstellen op de dyno staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Ik haal ze even door elkaar. De vertanding is 17/43, dan is het uitroepteken wat meer op zijn plaats. Ik heb een 18 tands voortandwiel voor nummer 1 liggen, deze gaat er binnenkort op. De oudere Triumphs zijn heerlijk af te stellen met het relatief eenvoudige tuneboy, op een dyno geniet uiteraard de voorkeur.

Ik heb nog een complete rempomp liggen, heb op #1 een grotere kawasaki pomp gemonteerd voor een strakker gevoel in het remhendel.
 
Laatst bewerkt:
omdat ik ondertussen elke ST die te koop staat in een excel bestand heb staan :P
Misschien was er nog iemand die twijfelde of ie em verkopen wou en door mij overgehaald zou worden, haha
 
Vanochtend deze uit 2007 opgehaald :]

67840479_10156452345751592_2284656854665527296_o.jpg
 
Ik heb een Zero Gravity tour-ruit op m’n Sprint gezet, deze is een stuk hoger dan de originele ruit die er op zat. Bij de originele ruit had ik nogal last van turbulentie, met name op m’n schouders. Boven de 120 km/h reed het gewoon niet ontspannen. De nieuwe kuipruit neemt weliswaar nu de turbulente weg dus dat rijdt een stuk prettiger, maar de windruis is enorm toe genomen. Ik zit de denken om nog zo’n verstelbare opzetspoiler er op te zetten. Herkent iemand dit en heeft iemand ervaring hier mee op de Sprint?
 
Vorige week zondag onderweg naar de Ardennen hield de motor er plots mee op, startte ook niet meer. Via mijn reisbijstandsverzekering werd een "depanneur" gestuurd. Gelukkig bracht deze mij met de motor naar huis ipv naar zijn bedrijf.
Thuis kon ik de motor met startkabels starten en met een multimeter eea meten. Bleek dat de dynamo geen stroom leverde. Waarom werd duidelijk toen ik de deksel van de dynamo - waar de stator op bevestigd is - gedemonteerd had.
Enkele jaren geleden had ik in een motorblad een artikel gelezen over Carmo Electronics in Helmond, die oa dynamo's opnieuw wikkelt.
Maandagochtend kort na openingstijd was ik bij dat bedrijf met de kapotte stator. Reparatie zou ongeveer 1 week duren. Maar al donderdagmiddag kreeg ik een mail dat de stator klaar was en opgehaald kon worden. Meteen ook maar bij m'n dealer een nieuwe accu opgehaald. Monteren van de stator en wisselen van de accu was niet veel werk en vrijdagavond al een ritje kunnen maken.
Is de 2e keer dat ik met deze motor een kapotte dynamo heb, vorige keer was in 2012 bij km stand van bijna 79.000, nu 165.800. Toen een nieuwe gekocht voor ruim € 700.- deze keer was ik maar 217,20 kwijt. Heb nu ook 3 jr garantie !

Frans.
 

Bijlagen

  • Dynamo defect 2.jpg
    Dynamo defect 2.jpg
    152 KB · Weergaven: 16
Vorige week zondag onderweg naar de Ardennen hield de motor er plots mee op, startte ook niet meer. Via mijn reisbijstandsverzekering werd een "depanneur" gestuurd. Gelukkig bracht deze mij met de motor naar huis ipv naar zijn bedrijf.
Thuis kon ik de motor met startkabels starten en met een multimeter eea meten. Bleek dat de dynamo geen stroom leverde. Waarom werd duidelijk toen ik de deksel van de dynamo - waar de stator op bevestigd is - gedemonteerd had.
Enkele jaren geleden had ik in een motorblad een artikel gelezen over Carmo Electronics in Helmond, die oa dynamo's opnieuw wikkelt.
Maandagochtend kort na openingstijd was ik bij dat bedrijf met de kapotte stator. Reparatie zou ongeveer 1 week duren. Maar al donderdagmiddag kreeg ik een mail dat de stator klaar was en opgehaald kon worden. Meteen ook maar bij m'n dealer een nieuwe accu opgehaald. Monteren van de stator en wisselen van de accu was niet veel werk en vrijdagavond al een ritje kunnen maken.
Is de 2e keer dat ik met deze motor een kapotte dynamo heb, vorige keer was in 2012 bij km stand van bijna 79.000, nu 165.800. Toen een nieuwe gekocht voor ruim € 700.- deze keer was ik maar 217,20 kwijt. Heb nu ook 3 jr garantie !

Frans.


Dat is een domper....heb je ook een foto van de nieuw gewikkelde? Carmo is goed in Roelofarendsveen zit ook een bedrijf Sevior, ik had problemen en de beste man heeft me per mail heel veel tips gegeven en gaf aan om zelfs een gratis diagnose te stellen, en pas betalen als het probleem verholpen is.
 
dan rijst toch de vraag hoe kan het 2x gebeuren.
te veel zware (stroom-)gebruikers in aangesloten
spanning regelaar toch niet helemaal 100%. ook al zijn de meet waarden correct.
of iets anders....
 
voeg mij ook maar toe, ben in het bezit van een (eerste eigenaar) 955i van 2001, british racing green. ondertussen toch al een 130.000km.
 

Bijlagen

  • 20170807_155024.jpg
    20170807_155024.jpg
    121,5 KB · Weergaven: 13
Afgelopen weekend heb ik proefgereden op een 2007 Sprint ST (nog met kunststof tank) als mogelijke vervanger van mijn 1997 Kawasaki ZZR 600.
Ik wilde eigenlijk proefrijden op een 2011 Sprint ST, maar die had een lege accu.

Het blok en de manier van rijden beviel me goed, maar er waren 2 puntjes die me tegenvielen:
1. Ik heb gereden zonder motorbroek, maar met een gewone spijkerbroek aan. Mijn linker knie/dijbeen werd erg warm door de hitte van de motor/lucht.
2. Ik zat met mijn linker knie vaak net tegen de kuip aan. Bij het rijden is dat wat vervelend. Ik ben niet overdreven lang (1.85m) maar ik heb wel redelijk lange benen voor mijn lengte.

Herkennen meer Sprint ST rijders dit?
Is dit nog anders op het 2011 model (met de stalen tank, hoger stuur en iets aangepaste luchtkanalen, als ik het goed lees)? Of zijn er andere dingen die deze ongemakken oplossen?

Ik vind het wel echt een hele mooie motor, en het segment sport-tour bevalt me heel goed. Het rijden was ook prettig, blok voelt goed. Het zou dus top zijn als deze minpuntjes weggepoetst kunnen worden met een 2011 model :)
 
Dat je de warmte van het blok aan de linkerkant goed voelde zou veroorzaakt KUNNEN zijn door het ontbreken van een stukje schuimrubber wat tussen de kuip en het motorblok hoort te zitten. Dit zou de warmte tegen moeten houden. ( zit net achter het gat in de kuip.)

Ik ben "maar " 1.73 m en ik raak ook met - meen ik - mijn linkerknie soms net de kuip. Ik heb er niet echt last van. ( iets verder naar achter gaan zitten :) )

Ik heb model 2006 gehad en nu een uit 2008 ( met stalen tank), maar volgens mij is er wat dat betreft geen verschil tussen deze modellen ( maar ik kan het mis hebben).
De verschillen waren zover ik me herinner: stalen tank ipv kunststof tank en iets hogere stuurhelften, vermogen is dacht ik hetzelfde gebleven.

Frans.
 
Afgelopen weekend heb ik proefgereden op een 2007 Sprint ST (nog met kunststof tank) als mogelijke vervanger van mijn 1997 Kawasaki ZZR 600.
Ik wilde eigenlijk proefrijden op een 2011 Sprint ST, maar die had een lege accu.

Het blok en de manier van rijden beviel me goed, maar er waren 2 puntjes die me tegenvielen:
1. Ik heb gereden zonder motorbroek, maar met een gewone spijkerbroek aan. Mijn linker knie/dijbeen werd erg warm door de hitte van de motor/lucht.
2. Ik zat met mijn linker knie vaak net tegen de kuip aan. Bij het rijden is dat wat vervelend. Ik ben niet overdreven lang (1.85m) maar ik heb wel redelijk lange benen voor mijn lengte.

Herkennen meer Sprint ST rijders dit?
Is dit nog anders op het 2011 model (met de stalen tank, hoger stuur en iets aangepaste luchtkanalen, als ik het goed lees)? Of zijn er andere dingen die deze ongemakken oplossen?

Ik vind het wel echt een hele mooie motor, en het segment sport-tour bevalt me heel goed. Het rijden was ook prettig, blok voelt goed. Het zou dus top zijn als deze minpuntjes weggepoetst kunnen worden met een 2011 model :)

hitte dat onder de kuip vandaan komt is een bekend euvel bij de sprint st/gt 1050. vooral op heel hete dagen is het extreem.
ik meen dat vanaf modeljaar 2018 hoge stuur standaard op de st1050 gemonteerd waren.
stalen tank is in 2006/2007 gekomen, als het goed is omdat de kunststof versie niet goed bestand was tegen sommige benzine bestanddelen en de magneet tanktassen kunnen er op wat sommige mensen wilde.
de sprint gt 1050 is vanaf 2010. deze is iets langer. kofferophanging is anders. koplamp unit en achterlicht anders. uitlaat rechts laag naast het achterwiel.

ik heb totaal geen last dat de knieën tegen de kuip komen.(1m75)

kijk ook de OP voor meer info.
 
Na de dynamo, nu ook voor de 2e keer het achterlicht deels defect. Vorige keer was in 2015. Toen een 2e hands op de kop kunnen tikken.
Nu zo'n 43.000 km verder, werd ik erop geattendeerd dat het achterlicht niet goed brandde. Weer de rechteronderhelft die niet brandde. Gelukkig had Boonstra er nog enkele en voor net geen € 40,- had ik er enkele dagen na bestelling 1 in huis.
Zou dat nog te repareren zijn ??
Frans.
 

Bijlagen

  • 20191126_174001.jpg
    20191126_174001.jpg
    82,9 KB · Weergaven: 6
  • DSC_8582.JPG
    DSC_8582.JPG
    228,6 KB · Weergaven: 6
Terug
Bovenaan Onderaan