Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijk dat is duidelijk. Ik heb me er nog niet zo in verdiept, maar loop met het idee te spelen. Lampje met ballast weet ik wel te krijgen nu nog op zoek naar koelers.

Ander vraagje. Waarom is die ballast eigenlijk nodig? Ik heb begrepen dat xenon minder stroom verbruikt dan een gloeilamp en het lijkt me dan dat die ballast niet meer is dan een weerstand om de overige stroom te verbranden. Dat lijkt me, helemaal tegenwoordig, erg zonde van de efficiency. Opvangen van stroompieken kan het ook niet zijn, daar is tenslotte je accu voor.

Is het slechts een ballast dan zou het ook mogelijk moeten zijn om door middel van een relais de stroomtoevoer te verminderen. Wat is dus eigenlijk de functie van die ballast?
 
Ander vraagje. Waarom is die ballast eigenlijk nodig?
euh .... :$ weet ik niet O-)

weet wel dat om het xenon gas te ontsteken, er heel kort een hele hoge spanning nodig is, welke niet standaard uit de accu komt. een xenon lamp verbruikt inderdaad maar 35 watt, nadat deze opgestart is.
Bij een TL-lamp heb je ook zoiets nodig.
 
lexe, Wanneer hebben we de eerste ST Sprint Tourrit 8-)

iig niet komend weekend. dan heb ik storingdienst.
een toerrit heb ik al geheel op de plank liggen omgeving haarlemmermeer aka de haarlemmerrit.
dus het kan. *O* De eerste NL Triumph Sprint ST toerrit.


maar wie ben ik vanmiddag (in tegengestelde richting) tegengekomen op een rode sprint st 1050.
ergens tussen purmerend en enkhuizen.
ik was samen met mw Toverfee richting zwolle.
 
Laatst bewerkt:
Ballasten worden altijd warm, de vraag is meer of ze TE warm worden, en daarover heb ik nog geen idee, want ik moet mijn xenon nog monteren en ik neem nog wel even de tijd O-) Die foto is van iemand op een engels forum, die heeft dit laatst bij hemzelf en 4 anderen gedaan. Over een tijdje vraag ik wel over de terugkoppeling.

Met extra koelblokken zal het zeker wel gaan, echter die moet ik nog zien te " ritselen" kan ze nog nergens voordelig krijgen. Weet niet wat je van xenon weet, maar die ballasten worden altijd warm. Echter die opbergplaats zit niet vol in de wind, er is tijdens rijden echter wel een duidelijke luchtstroom aangelegd van de kier boven de koplamp tot naar de achterkant van de cockpit, via die ruimte dus.

Heb de xenon al wel aangehad, en ± 10 minuten lang zonder stilstand kan ik de ballasten nog vasthouden qua warmte, dus die extra koelblokken zijn wellicht ook wel een overkill. Ook die engelsman dacht er zo over, maar hij had die blokken nog liggen en dacht " better safe than sorry" ;)

als je opzoek bent naar koelblokken dan kan je kijken of je die van computerprocessoren kan gebruiken, dan wel koelpasta tussen smeren.
ander bij de echt elektronica speciaal zaak, daar waar ze losse componenten verkopen.

volgens mij is het niet nodig om de ballasten extra te koelen. anders zou de fabrikant dat wel in de behuizing hebben opgenomen.
 
moeten we niet nu al ons eigen 'club logo' gaan ontwerpen. ;) 8-)
Die staat bij mij al op de motor ;)

full
 
Laatst bewerkt:
Was er wat bijzonders in Zwolle dan ??? vroeg deze zwollenaar met een rode Sprint, die niet tussen Purmerend en Enkhuizen gereden heeft :P

niet iets bijzonders.
wel dat we naar Salland onderweg waren voor wat onderdelen.

we kwamen van Motoport wormerveer, onderdelen bestellen voor de BT1100 Bulldog van mw Toverfee.
daarna AFS Motorparts ,pumerend. heldere spiegel-knipperlichtglazen besteld + 2 banden voor mijn sprint, michelin road 2ct. tevens sponsor van de Welkom op de website van Suzuki Bandit Club Nederland.
 
ben vandaag oa bezig geweest met het online bestellen van de spullen die op mijn wenslijstje om de motor op tepimpen.

gedaan door vorige eigenaar: kofferset

accessoires:
al aangeschaft
Achter spatbord (hugger) origineel-speed triple
kentekenplaathouder (de taartschep gaat eraf)


wenslijstje v=besteld, x=volgt later
heldere RAW-glazen spiegels v
LED lampen in RAW-spiegels x
Xenonset H7 v
LED RAW achter v
LED kentekenplaat velichting v
hyperpro verenset x
rim stripping, zilver metalic v
2x inslagdop voor in de achteras x
(dat moet ik op mijn werk vinden)
3x iridium bougies NGK v

nu moet alles nog binnen komen en dan moet ik tijd maken om alles te monteren.
 
Laatst bewerkt:
ben vandaag oa bezig geweest met het online bestellen van de spullen die op mijn wenslijstje om de motor op tepimpen.

gedaan door vorige eigenaar: kofferset

accessoires:
al aangeschaft
Achter spatbord (hugger) origineel-speed triple
kentekenplaathouder (de taartschep gaat eraf)


wenslijstje v=besteld, x=volgt later
heldere RAW-glazen spiegels v
LED lampen in RAW-spiegels x
Xenonset H7 v
LED RAW achter v
LED kentekenplaat velichting v
hyperpro verenset x
rim stripping, zilver metalic v
2x inslagdop voor in de achteras x
(dat moet ik op mijn werk vinden)
3x iridium bougies NGK v

nu moet alles nog binnen komen en dan moet ik tijd maken om alles te monteren.
Met de taartschep wordt meestal bedoeld het onderste deel van je kuip dat achter het voorwiel zit. Aangezien dat stuk meestal iets naar voren loopt, lijkt het op een taartschep. Jij bedoelt waarschijnlijk de fender waar nu je kentekenplaat aanzit.

Mods gedaan:
- Rode rimstriping;
- double bubble MRA ruitje;
- Hyperpro verenset (voor en achter);
- seat cowl, origineel Triumph;
- hugger, origineel Triumph;
- TOR uitlaat;
- led achterlicht met wit glas en geïntegreerde knippers, Clearlights;
- weerstandsonafhankelijk RAW relais;
- verhoogd dmv kortere dogbone, vorige eigenaar zelfbouw.

Mods wishlist:
- dual xenon koplampen;
- wave remschijven;
- radiale hoofdremcilinder;
- K&N luchtfilter;
- afstellen op dynobank;
- fatsoenlijke oplossing voor de kogellagers in de kortere dogbone.
 
Laatst bewerkt:
Met de taartschep wordt meestal bedoeld het onderste deel van je kuip dat achter het voorwiel zit*. Aangezien dat stuk meestal iets naar voren loopt, lijkt het op een taartschep. Jij bedoelt waarschijnlijk de fender waar nu je kentekenplaat aanzit#.

Mods gedaan:
- Rode rimstriping;
- double bubble MRA ruitje;
- Hyperpro verenset (voor en achter);
- seat cowl, origineel Triumph;
- hugger, origineel Triumph;
- TOR uitlaat;
- led achterlicht met wit glas en geïntegreerde knippers, Clearlights;
- weerstandsonafhankelijk RAW relais;
- verhoogd dmv kortere dogbone, vorige eigenaar zelfbouw.

Mods wishlist:
- dual xenon koplampen¥;
- wave remschijven;
- radiale hoofdremcilinder;
- K&N luchtfilter;
- afstellen op dynobank;
- fatsoenlijke oplossing voor de kogellagers in de kortere dogbone¤.

*dat wordt ook wel eens puntbak genoemt.
#dat bedoel ik ook
¥ ik heb voordelige (á €49,=/st) monosets H7 gevonden met slim ballast.
¤ wat is het probleem.
 
Oh ja, puntbak dat kan ook.

De 955 heeft H4 lampen. Heb ik ook redelijk goedkope setjes van gezien. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Het grootste probleem komt voort uit het feit dat de binnen en buitenschaal van kogellagers even breed zijn en in vergelijking met naaldlagers smal zijn.
De dogbone van de 955 is 36 mm breed (heb de originele opgemeten) De originele naaldlagers zijn 25 mm breed en daar zit een bus door die 39mm breed is. De bouten gaan door de bussen heen. Wanneer je de bouten aandraait, zet je de bussen vast en kan de dogbone er omheen draaien bij inveren.
In de huidige dogbone zitten aan weerszijden 2 kogellagers die aan de binnenkant van de dogbone dmv ringen op afstand gehouden worden. Bij het aandraaien van de bouten bij deze constructie worden de lagers tegen de ringen aangedrukt en effectief geblokkeerd. De achterveer reageert nu niet op verstellingen van veervoorspanning en uitgaande demping. Ook in bochten rijdt het gewoon niet helemaal lekker. Ik heb een heel vaag gevoel vanuit de achterkant.

Komende week zet ik de originele dogbone met naaldlagers en bussen terug om de vering weer werkend te krijgen. Daarna ga ik op zoek naar grotere naaldlagers. Ondertussen wil ik voelen hoe de originele rijhoogte is.
 
Oh ja, puntbak dat kan ook.

De 955 heeft H4 lampen. Heb ik ook redelijk goedkope setjes van gezien. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Het grootste probleem komt voort uit het feit dat de binnen en buitenschaal van kogellagers even breed zijn en in vergelijking met naaldlagers smal zijn.
De dogbone van de 955 is 36 mm breed (heb de originele opgemeten) De originele naaldlagers zijn 25 mm breed en daar zit een bus door die 39mm breed is. De bouten gaan door de bussen heen. Wanneer je de bouten aandraait, zet je de bussen vast en kan de dogbone er omheen draaien bij inveren.
In de huidige dogbone zitten aan weerszijden 2 kogellagers die aan de binnenkant van de dogbone dmv ringen op afstand gehouden worden. Bij het aandraaien van de bouten bij deze constructie worden de lagers tegen de ringen aangedrukt en effectief geblokkeerd. De achterveer reageert nu niet op verstellingen van veervoorspanning en uitgaande demping. Ook in bochten rijdt het gewoon niet helemaal lekker. Ik heb een heel vaag gevoel vanuit de achterkant.

Komende week zet ik de originele dogbone met naaldlagers en bussen terug om de vering weer werkend te krijgen. Daarna ga ik op zoek naar grotere naaldlagers. Ondertussen wil ik voelen hoe de originele rijhoogte is.

begrijp ik het goed dat de kogellagers bij het aanhalen van de bout worden 'afgeknelt' zodat ze niet meer vrij kunnen draaien.
als je naald lagers gaat gebruiken bedenk wel dat dit geen gewone naaldlagers hoeven te zijn.
ze kunnen voorzien zijn van 1 of 2 rubber ringen (soort van RS-afdichting) om het water en vuil buiten tehouden en het vet binnen.
 
begrijp ik het goed dat de kogellagers bij het aanhalen van de bout worden 'afgeknelt' zodat ze niet meer vrij kunnen draaien.
als je naald lagers gaat gebruiken bedenk wel dat dit geen gewone naaldlagers hoeven te zijn.
ze kunnen voorzien zijn van 1 of 2 rubber ringen (soort van RS-afdichting) om het water en vuil buiten tehouden en het vet binnen.
Jep, helemaal goed begrepen.

Die rubberringen zitten er in. Ze zitten niet 'vast' aan de naaldlager, maar worden er tegenaan gedrukt.

In de originele dogbone zitten nog goede naaldlagers en bussen (heb t gecheckt) en ook nog keerringen. Ik heb nieuwe keerringen besteld voor de zekerheid, want deze kunnen wel eens uitgedroogd zijn.
 
Jep, helemaal goed begrepen.

Die rubberringen zitten er in. Ze zitten niet 'vast' aan de naaldlager, maar worden er tegenaan gedrukt.

In de originele dogbone zitten nog goede naaldlagers en bussen (heb t gecheckt) en ook nog keerringen. Ik heb nieuwe keerringen besteld voor de zekerheid, want deze kunnen wel eens uitgedroogd zijn.

als je dan een (afstand-)bus maakt die vrij nauwkeurig de afstand tussen de 2 binnenlagerschalen past kan je het probleem oplossen. hoeft niet meer dan dan van staal tezijn, wand dikte ~1mm
 
als je dan een (afstand-)bus maakt die vrij nauwkeurig de afstand tussen de 2 binnenlagerschalen past kan je het probleem oplossen. hoeft niet meer dan dan van staal tezijn, wand dikte ~1mm
Heb ik wel aan zitten denken. Ik zie er alleen niet zo snel een praktische oplossing in. De diameter van die afstandsbus is namelijk minder dan de binnendiameter van de dogbone. Zo niet zou je alsnog de lagers blokkeren. Het probleem dat je dan krijgt is hoe die afstandsbus op z'n plek te houden als je de lagers er in zet.
Een ander probleem is dat ik geen idee heb hoe ik die bussen zou moeten vervaardigen. Mijn eigen vakgebied is namelijk finance :$

Meer heil zie ik in grotere naaldlagers, keerringen en bussen in de kortere dogbone of een nieuwe kortere dogbone laten maken met dezelfde binnenmaat als de originele. Dan kunnen ook dezelfde naaldlagers, keerringen en bussen erin.
 
Heb ik wel aan zitten denken. Ik zie er alleen niet zo snel een praktische oplossing in. De diameter van die afstandsbus is namelijk minder dan de binnendiameter van de dogbone. Zo niet zou je alsnog de lagers blokkeren. Het probleem dat je dan krijgt is hoe die afstandsbus op z'n plek te houden als je de lagers er in zet.
Een ander probleem is dat ik geen idee heb hoe ik die bussen zou moeten vervaardigen. Mijn eigen vakgebied is namelijk finance :$

Meer heil zie ik in grotere naaldlagers, keerringen en bussen in de kortere dogbone of een nieuwe kortere dogbone laten maken met dezelfde binnenmaat als de originele. Dan kunnen ook dezelfde naaldlagers, keerringen en bussen erin.

die afstandbus moet de zelfde binnen diameter (of net iets groter) als de diameter van de lagerbinnenschaal. opzich moet het geen groot probleem zijn als de bus bij montage niet geheel op zijn plek zit. wil je zeker zijn dat hij op zijn plek blijft zitten tov de lagers dan kan je dat doen met een kunststof bus die over de afstandbus pas en de vrijruimte opvult.
de bus ertussen krijgen is 1 lager eruit halen, bus erin, lager terug, klaar.
de bus op juiste maat krijgen gaat het mooist met een draaibank, maar als je een beetje recht zaagt en vijlt dan lukt het ook wel.
 
Voor de geinteresseerden heb ik nog een MIG high level uitlaat liggen voor de ST 955i.

Heeft indertijd op mijn eigen ST gezeten.

Is nu stof aan het vergaren in de schuur...
 
ben vandaag oa bezig geweest met het online bestellen van de spullen die op mijn wenslijstje om de motor op tepimpen.

gedaan door vorige eigenaar: kofferset

accessoires:
al aangeschaft
Achter spatbord (hugger) origineel-speed triple
kentekenplaathouder (de taartschep gaat eraf)


wenslijstje v=besteld, x=volgt later
heldere RAW-glazen spiegels v
LED lampen in RAW-spiegels x
Xenonset H7 v
LED RAW achter v
LED kentekenplaat velichting v
hyperpro verenset x
rim stripping, zilver metalic v
2x inslagdop voor in de achteras x
(dat moet ik op mijn werk vinden)
3x iridium bougies NGK v

nu moet alles nog binnen komen en dan moet ik tijd maken om alles te monteren.
je snapt dat je zonder foto's hiermee niet weg gaat komen, he? ;)

P.s: iedere keer als ik dat kontje van die motor zie, dan slaat mijn hart toch weer een keer over... wat een lijnen :9~
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan