Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja die boutjes die draai ik wel goed vast. Maar t zal idd. wel loctite worden. Iig voordat ik de koffers er weer aanhang
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal. Na jaren op de toerbuffel bij uitstek de GTR 1000 gereden te hebben, wilde ik eens wat anders en ik had mijn oog laten vallen op een Triumph Sprint 955 ST. Eerst maar even wat geneusd, om te kijken of ie wel betrouwbaar was. Blijkt goed mee te vallen. Toen maar eens onderzocht of ie wel groot genoeg was voor mijn 1.91. Weer positieve bevestiging. Dus maar eens op zoek naar een mooi exemplaar. Eerst gebeld met een Triumphdealer, omdat op de Triumphwebsite bij hem een Sprint te koop stond. Heb ik, maar verkoop ik liever niet. :? Was onze ruilfiets en is nogal mee geragd. Eerlijk antwoord, maar was ik natuurlijk niets wijzer mee. Kapaza: bingo: Sprint 955 ST, met koffers, bouwjaar 1999, 16000 echte kilometers, dealeronderhouden, absolute nieuwstaat!!!
Dus ikke vanaf nu ook een Sprint en de eerste indruk is schitterend. In vergelijking met de GTR is dit gewoon een gooi en smijtfiets.........
Fijn dat er hier ook een forum voor is.
Ik ben er diagonaal doorheen gelezen; zijn er dingen over de ST die ik zeker moet weten of op moet letten, wijze raad van ervaren Triumphrijders als het ware???
Een eerste vraag die bij mij opkomt: Waarom brandt er maar één koplamp en hoe krijg ik die tweede erbij????
groeten
Herman
 
Allereerst welkom op het forum en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Je gaat er alleen maar meer plezier van krijgen.

Vwb die koplampen, dat is nu eenmaal zo. Ik heb wel een keer gehoord waarom dit zo is maar als het goed is kan je met een relais dit makkelijk omzeilen.

Wil geen reclame maken voor een bepaalde winkel maar hier zou je hem kunnen kopen. Hij heeft nog meer ST 955i goodies.

Heel veel plezier ermee, en hou de goede kant boven.
 
Hallo allemaal. Na jaren op de toerbuffel bij uitstek de GTR 1000 gereden te hebben, wilde ik eens wat anders en ik had mijn oog laten vallen op een Triumph Sprint 955 ST. Eerst maar even wat geneusd, om te kijken of ie wel betrouwbaar was. Blijkt goed mee te vallen. Toen maar eens onderzocht of ie wel groot genoeg was voor mijn 1.91. Weer positieve bevestiging. Dus maar eens op zoek naar een mooi exemplaar. Eerst gebeld met een Triumphdealer, omdat op de Triumphwebsite bij hem een Sprint te koop stond. Heb ik, maar verkoop ik liever niet. :? Was onze ruilfiets en is nogal mee geragd. Eerlijk antwoord, maar was ik natuurlijk niets wijzer mee. Kapaza: bingo: Sprint 955 ST, met koffers, bouwjaar 1999, 16000 echte kilometers, dealeronderhouden, absolute nieuwstaat!!!
Dus ikke vanaf nu ook een Sprint en de eerste indruk is schitterend. In vergelijking met de GTR is dit gewoon een gooi en smijtfiets.........
Fijn dat er hier ook een forum voor is.
Ik ben er diagonaal doorheen gelezen; zijn er dingen over de ST die ik zeker moet weten of op moet letten, wijze raad van ervaren Triumphrijders als het ware???
Een eerste vraag die bij mij opkomt: Waarom brandt er maar één koplamp en hoe krijg ik die tweede erbij????
groeten
Herman

Wilkommen!! Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Wat ik niet lees is de kleur! Niet geheel onbelangrijk natuurlijk!
En een fotoooottje *D

Donderdag nieuwe bandjes eronder. Dealer stelde de BT023 GT. Die heeft extra diepe groef waardoor ik er langer mee door kan rijden. En ben toch geen held op de fiets, dus hoef geen MPP 2CT. Benieuwd hoe die nieuwe rijden!

Bij mij brand er af en toe ook 1, maar dat heeft te maken met dat ik het zelf aan heb gesloten en volgens mij zit er iets verkeerd. Maar meestal branden er wel 2. Hoe het met de 955 zit, habe ich keine anung..

Bijna deel 2 btw........... *O*
 
~

Wilkommen!! Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Wat ik niet lees is de kleur! Niet geheel onbelangrijk natuurlijk!
En een fotoooottje *D

Donderdag nieuwe bandjes eronder. Dealer stelde de BT023 GT. Die heeft extra diepe groef waardoor ik er langer mee door kan rijden. En ben toch geen held op de fiets, dus hoef geen MPP 2CT. Benieuwd hoe die nieuwe rijden!

Bij mij brand er af en toe ook 1, maar dat heeft te maken met dat ik het zelf aan heb gesloten en volgens mij zit er iets verkeerd. Maar meestal branden er wel 2. Hoe het met de 955 zit, habe ich keine anung..

Bijna deel 2 btw........... *O*~


Fotootje post ik asap, de kleur????? Schitterend rood.
 
Bendevanmarx is toegevoegt aan de lijst M-F leden met een Sprint ST

welkom en veel plezier.

Een eerste vraag die bij mij opkomt: Waarom brandt er maar één koplamp en hoe krijg ik die tweede erbij????

1. omdat één unit dimlicht is en de andere is grootlicht.
2. om het groot licht telaten mee branden. NB je kan het grootlicht niet op de volle 100% laten mee branden. het moet dus gereduceerd worden dmv bijvoorbeeld een serie geschakelde weerstand.

triumph werkt met relais om het dim en grootlicht teschakelen. dit in tegenstelling tot andere merken die het gewoon via de schakelaar laten doen. ik denk dat het handigste is om het grootlicht relais de aansluiting 30 met een weerstand door teverbinden met 87, zodat in rust het grootlicht icm een weerstand zwak brand. zodra jij de grootlichtschakelaar of de 'pass' schakelaar bedient dan het relais over en kan het grootlicht voor de volle 100% branden.

Hella%20Relais.jpg
 
Laatst bewerkt:
...
2. om het groot licht telaten mee branden. NB je kan het grootlicht niet op de volle 100% laten mee branden. het moet dus gereduceerd worden dmv bijvoorbeeld een serie geschakelde weerstand.

triumph werkt met relais om het dim en grootlicht teschakelen. dit in tegenstelling tot andere merken die het gewoon via de schakelaar laten doen. ik denk dat het handigste is om het grootlicht relais de aansluiting 30 met een weerstand door teverbinden met 87, zodat in rust het grootlicht icm een weerstand zwak brand. zodra jij de grootlichtschakelaar of de 'pass' schakelaar bedient dan het relais over en kan het grootlicht voor de volle 100% branden.

Maar de hoogte is dan toch niet goed? Je verblindt dan volgens mij nog steeds tegenliggers, ook al is het vermogen naar beneden geschroefd. Zelfde effect als wanneer je dimlicht te hoog staat afgesteld: je verblindt dan ook!
 
Laatst bewerkt:
Maar de hoogte is dan toch niet goed? Je verblindt dan volgens mij nog steeds tegenliggers, ook al is het vermogen naar beneden geschroefd. Zelfde effect als wanneer je dimlicht te hoog staat afgesteld: je verblindt dan ook!


Ik heb er zo'n relais in, rijd altijd met mijn lampen aan, en top op heden heb ik geen enkele reactie van tegenliggers gehad. Het zal dus wel meevallen.
 
Maar de hoogte is dan toch niet goed? Je verblindt dan volgens mij nog steeds tegenliggers, ook al is het vermogen naar beneden geschroefd. Zelfde effect als wanneer je dimlicht te hoog staat afgesteld: je verblindt dan ook!

omdat de weerstand er tussen zit zal de licht opbrengst(felheid) van de lamp duidelijk minder zijn. je rijd dus idd met de 'verblindend' grootlicht aan, alleen het is niet zo fel.
misschien wel zo 'veilig' omdat het groot licht net ff beter opvalt. beetje vergelijkbaar met het dimlicht net ff tehoog zetten wat ook wel eens wordt gedaan door motorrijders.
 
Als ik het zo teruglees klinkt het misschien wat heftiger dan het is: niet heel mijn hand, maar de knokkel van mijn pink is verbrijzeld en het middenhandsbeentje gespleten. Ik heb hier posttraumatische dystrofie aan over gehouden, wat zorgt voor een erg pijnlijke hand en slecht beweegbare vingers. Na een uur rijden heb ik bijna geen kracht meer om mijn rem in te knijpen.
Het is helaas niet te zeggen of dit beter zal worden of over zal gaan.
 
Als ik het zo teruglees klinkt het misschien wat heftiger dan het is: niet heel mijn hand, maar de knokkel van mijn pink is verbrijzeld en het middenhandsbeentje gespleten. Ik heb hier posttraumatische dystrofie aan over gehouden, wat zorgt voor een erg pijnlijke hand en slecht beweegbare vingers. Na een uur rijden heb ik bijna geen kracht meer om mijn rem in te knijpen.
Het is helaas niet te zeggen of dit beter zal worden of over zal gaan.

Het blijft balen...
Beterschap en hopen dat het volledig hersteld!
 
Moin, moin. De eerste paar honderd kilometers zitten erop en de eerste bevindingen zijn schitterend. Loopt als een lier, en wat ze zeggen van een driecilinder, dat ie de voordelen van een twee- en een viercilinder paart, klopt wel. Wat een beetje tegenvalt voor een TOERsporter, is de windbescherming bij 120+
Bij mij zit er een standaard ruitje op. Zijn er hier ervaringen met hogere of zgn bubbelruitjes? Ik ben wel 1.91, wat wel een grote rol speelt, natuurlijk.
Wanneer ik vrij krachtig rem en mijn voorvork duikt ( doet ie naar mijn gevoel ook wat heftig, wat adviseren jullie, alleen bijstellen of andere veren en dikkere olie??) gaat dat soms gepaard met een metalig "klonk" geluid op het moment dat ie begint te duiken. Is dit normaal????? Lijkt precies of ie even vastzit en dan loskomt.
Voor wat betreft de verlichting. Ik heb op een paar websites zo'n relais gevonden, dat er blijkbaar alleen maar tussengezet moet worden, klopt dit????
Een andere optie zou zijn om onder de kuip zgn dagrijleds te plaatsen. Ik had dit ook op mijn GTR en viel wel erg goed op. Levert de elektrische installantie van de 955 eigenlijk genoeg om voortdurend met twee koplampen te rijden??? Ik had ooit eens verstralers op een XJ 900F gezet en die moest ik de laatste kilometers voor ik thuis was uitzetten, want eigenlijk laadde hij hiermee niet voldoende, als je me begrijpt.

fijn weekend allemaal

btw, heb inmiddels een foto, maar geen idee hoe ik die hier op het forum krijg. Wie helpt even??
Herman
 
Laatst bewerkt:
Moin, moin. De eerste paar honderd kilometers zitten erop en de eerste bevindingen zijn schitterend. Loopt als een lier, en wat ze zeggen van een driecilinder, dat ie de voordelen van een twee- en een viercilinder paart, klopt wel. Wat een beetje tegenvalt voor een TOERsporter, is de windbescherming bij 120+
Bij mij zit er een standaard ruitje op. Zijn er hier ervaringen met hogere of zgn bubbelruitjes? Ik ben wel 1.91, wat wel een grote rol speelt, natuurlijk.
heb ervaring/kennis van de 955 model. maar bij mijn 1050 is een dubble bouble of hoger een verbetering.



Wanneer ik vrij krachtig rem en mijn voorvork duikt ( doet ie naar mijn gevoel ook wat heftig, wat adviseren jullie, alleen bijstellen of andere veren en dikkere olie??) gaat dat soms gepaard met een metalig "klonk" geluid op het moment dat ie begint te duiken. Is dit normaal????? Lijkt precies of ie even vastzit en dan loskomt.
de motorfiets is al wat ouder dus het zou zomaar kunnen dat de olie te oud is.
maar over het algemeen is de vering te slap. vervangs veren en bijbehorende olie is meestal de beste oplossing.
dikkere olie zorgt er alleen voor dat veren minder snel ingeveert worden, maar ook minder snel uit kunnen veren. uiteindelijk zal de vering bij remmen nog steeds diep duiken.
die 'klonk' kan een aantal oorzaken hebben. remblokjes die in de remzadel wat ruimte hebben. balhoofdlager die iets speling heeft. of zelfs dat het alleen bij inveren is als de vering op het eind is van de veerweg.

Voor wat betreft de verlichting. Ik heb op een paar websites zo'n relais gevonden, dat er blijkbaar alleen maar tussengezet moet worden, klopt dit????
als het goed is zit zo'n relais gemonteerd je moet dus alleen een weerstand 'er over heen' (parallel) teplaatsen

Een andere optie zou zijn om onder de kuip zgn dagrijleds te plaatsen. Ik had dit ook op mijn GTR en viel wel erg goed op. Levert de elektrische installantie van de 955 eigenlijk genoeg om voortdurend met twee koplampen te rijden??? Ik had ooit eens verstralers op een XJ 900F gezet en die moest ik de laatste kilometers voor ik thuis was uitzetten, want eigenlijk laadde hij hiermee niet voldoende, als je me begrijpt.
de dagrij lampen is een mogelijkheid, alleen moeten die 's avonds gedimt worden omdat ze dan verblindend zijn(zoals bij grootlicht)
de dynamo kan het verwakte grootlicht met gemak hebben. immers er kan ook elektrische handvaten aangesloten worden en hier voor is de dynamo op berekend.

fijn weekend allemaal

btw, heb inmiddels een foto, maar geen idee hoe ik die hier op het forum krijg. Wie helpt even??
Herman

als je naar onder scrolt bij het reactie maken zie je Nieuwe bijlage toevoegen:
hier kan je afbeeldingen uploaden.
je kan ook de afbeelding op een site plaatsen en dan vervolgens de link invoegen met
 
Goed hoor. Jij maakt toch de route? *D
Ik wil ook wel de route maken hoor... :+

Verzamelen dacht ik in Schoonhoven (ben ik naar school geweest :P)
en dan ritje maken van +/- 150 km.
Eindigen in de buurt van Utrecht.

dan mag jij de route maken. rij ik met de videocamera er achter aan.


zijn er nog meer mensen die een stukkie willen rijden.

Alvast eerste datum pakken 3 juli??


Ff lijstje maken:
Tourrit Sprint ST & GT 3 Juli!
*GoldSmittie
*Lexe
*Cllut
*Scubarider (OVB)
*
*
*
*
*
 
Stukje rijden, altijd. Vervelende is dat die ritten vaak uit de buurt zijn voor me.
 
Laatst bewerkt:
Waar woon je dan?
alsje een beetje zoekt, dan zou ik westervoort bij Arnhem gokken ;)

Wat uiteraard dichterbij is dan mijn "Zwolle" , en dan zijn er nog noorderlijkere sprinters ;)

[me="Ted"]rijdt overigens niet in NL O-) , teveel verwend door buitenland *O* , woensdag weer weg voor lang weekend schwarzwald :] [/me]
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan