Het grote Triumph Tiger topic deel 5 "The roar of the Tiger"

Heb de boel uit elkaar gehad. Gever was wat ingeslagen bij aangrijp punten. Wat ik zag was dat de afstandbus misschien verkeerd gemonteerd is. Heb hem omdraait. Nu werkt alles weer. Ook n sensor gemonteerd ivm met verkeerslichten.
20210206_100246.jpg
 
Leuke topic! Deze ga ik vaak raadplegen, denk ik :-)

Want ik heb een Tiger 800 uit 2013 gekocht! Slechts 13000 km op de teller. In de kleur Sapphire Bleu. Als nieuw!

Ik heb gisteren (voordat de sneeuw ging vallen) een proefrit gemaakt. Had mijn zinnen gezet op een lekkere 3 cilinder van Triumph (ook Yamaha 900 Tracer geprobeerd maar vond ik wat anoniem). De 1200 Explorer had ik al eens eerder gereden en daar wilde ik eigenlijk voor gaan. Maar de 800 vond ik ook wel erg interessant, vooral vanwege z'n behoorlijk lagere gewicht. Ik had 'm echter nog nooit 'live' van dichtbij bekeken. Was bang dat ie te klein zou zijn voor mij (ik ben 2 meter lang). Maar toen ik 'm zag staan was ik blij verrast. Helemaal niet te klein, ik zag weinig verschil in formaat met de Explorer. Wát een stoer ding! De proefrit deed ik met een big smile op mijn gezicht. Dít moest 'm worden. Het lage(re) gewicht vind ik heerlijk! En de zit? Ik trok 'm aan als een maatpak. Toch ook eerst nog even de Explorer geprobeerd en toen wist ik het zeker. Voor mijn doel is de 800 perfect!

Hij krijgt nog een (echte) grote beurt. Nu 2 weken wachten, de aflevering staat gepland op 20 FEB. Dat worden lange 2 weken O-)



Ik heb nog wel wat wensen:
1. Er zit geen snavel/beak op en dat wil ik eigenlijk wel. Iemand een idee waar dit voor een goede prijs te krijgen is?
2. Zou graag een originele mistlampenset hebben. Is wel flink aan de prijs (400 euro). Heeft iemand nog tips? Evt. niet-origineel?
3. Ik denk aan een Osco kettingsmeersysteem. Iemand ervaring mee?
 
Ik heb nog wel wat wensen:
1. Er zit geen snavel/beak op en dat wil ik eigenlijk wel. Iemand een idee waar dit voor een goede prijs te krijgen is?
2. Zou graag een originele mistlampenset hebben. Is wel flink aan de prijs (400 euro). Heeft iemand nog tips? Evt. niet-origineel?
3. Ik denk aan een Osco kettingsmeersysteem. Iemand ervaring mee?
Welcome to the club!

1. Sowieso nieuw te koop uiteraard, bij willekeurige Triumph dealer. Voor Brexit kocht ik ook bij fowlersparts.co.uk, die hebben een hele fijne catalogus met goedwerkende exploded views etc. Voor 2e hands kijk ik altijd op boonstraparts.nl. Niet de goedkoopste, maar wel een goedwerkende en complete website. Ook nette service.
2. Zijn genoeg alternatieven, maar let wel op de aansturing. Op mijn 800 zat een set van SW met gloeilampen (55W per stuk), aangesloten op het Triumph knopje op het stuur. Dat gaf storingen, omdat het knopje niet gemaakt is voor 110W (er zit een printplaatje in, is niet alleen een knopje). Uiteindelijk onder coulance een originele set voor inkoopprijs gekregen.
3. Geen ervaring mee. Lekker op de middenbok en S100 er tegenaan :).
 
Bedankt voor de tips! Ik ga de genoemde websites bekijken. Is het lekker weer voor 8-)

In smeersysteem is ook geen must, we gaan het eerst maar eens zonder proberen.
 
Ik heb nog wel wat wensen:
1. Er zit geen snavel/beak op en dat wil ik eigenlijk wel. Iemand een idee waar dit voor een goede prijs te krijgen is?
2. Zou graag een originele mistlampenset hebben. Is wel flink aan de prijs (400 euro). Heeft iemand nog tips? Evt. niet-origineel?
3. Ik denk aan een Osco kettingsmeersysteem. Iemand ervaring mee?
1. Boonstra inderdaad. En geduld. Op dit moment wordt er weinig gereden, dus komen er bij hen ook minder motoren binnen. Overigens zijn kappen etc. vaak toch lastiger, omdat die ook vaak beschadigen. Als je er haast mee hebt, nieuw kopen, zo niet lekker Marktplaats en Boonstra en wat motorslopen in de gaten houden. Soms komt er wel eens wat langs.

2. Eigenlijk hetzelfde als hierboven. Ik heb voor die van mij vorig jaar een originele set mistlampen gekocht bij iemand in Tilburg. Hebben wel even gemonteerd gezeten, maar de set was eigenlijk als nieuw. Ook hier is geduld hetgeen dat je het meeste oplevert. Hoe meer geduld, hoe meer kans. ;)

3. Ik heb er nu een Scottoiler op zitten, maar ik vind het uiteindelijk een ramp. Ligt er misschien ook aan hoe de vorige eigenaar hem er op gezet heeft, maar ik vind het lastig doseren en het bijvullen is altijd een bende. Eerder bouwde ik ze altijd zelf en dat was een stuk netter in gebruik. Maar goed, deze zat er op en er zijn ook mensen die er helemaal gelukkig mee zijn. Geen ervaring met Osco.
 
Bedank voor de tips!

De snavel is nieuw eigenlijk niet meer te bestellen maar via Blom in Leusden heb ik er nog eentje gevonden in de juiste kleur (nieuw). Ook direct een set originele handkappen besteld.

De mistlampenset blijf ik rustig naar zoeken, ik heb het niet echt nodig maar wil het puur voor de looks.

Voor het kettingsmeersysteem heb ik wel interesse in een Cobrra. Is eenvoudig in installatie, geen gedoe met elektra of vacuum en met een draai aan de knop smeer je je ketting. Ik ga eerst de aflevering van de motor afwachten en maar eens lekker rijden en dan besluit ik of ik zo'n ding écht nodig heb 8-)
 
Bedank voor de tips!

De snavel is nieuw eigenlijk niet meer te bestellen maar via Blom in Leusden heb ik er nog eentje gevonden in de juiste kleur (nieuw). Ook direct een set originele handkappen besteld.

De mistlampenset blijf ik rustig naar zoeken, ik heb het niet echt nodig maar wil het puur voor de looks.

Voor het kettingsmeersysteem heb ik wel interesse in een Cobrra. Is eenvoudig in installatie, geen gedoe met elektra of vacuum en met een draai aan de knop smeer je je ketting. Ik ga eerst de aflevering van de motor afwachten en maar eens lekker rijden en dan besluit ik of ik zo'n ding écht nodig heb 8-)
De Tutoro chain oiler schijnt ook goed te zijn en betaalbaar. Ik heb m (nog) niet maar zit er wel aan te denken. Scotoiler heb ik gehad maar ben ik klaar mee.
 
Die Tutoro heb ik ook bekeken (youtube :)). Ziet er qua installatie wat ingewikkelder uit dan de Cobrra, met beugeltjes die je nog op maat moet maken en moet buigen enzo. Maar lijkt me inderdaad ook een goed ding.
 
Ik heb afgelopen zaterdag m'n Tiger opgehaald. Wat een geweldig weer om de maiden trip te maken :)

De verkoper gaf nog een tip mbt de ketting smeren: met een tandenborstel en een pot kettingvet. Dat blijft beter zitten en slingert er minder makkelijk vanaf. Iemand hier ervaring mee?
(die tandenborstel zal ik dan maar niet meer gebruiken om m'n tanden te poetsen, toch? ;))
 
Ik heb afgelopen zaterdag m'n Tiger opgehaald. Wat een geweldig weer om de maiden trip te maken :)

De verkoper gaf nog een tip mbt de ketting smeren: met een tandenborstel en een pot kettingvet. Dat blijft beter zitten en slingert er minder makkelijk vanaf. Iemand hier ervaring mee?
(die tandenborstel zal ik dan maar niet meer gebruiken om m'n tanden te poetsen, toch? ;))
Dat kun je doen. Ik weet uit ervaring dat het meer werk is dan een spuitbus en dat de levensduur gelijk is.
 
Ah, oke? Je bedoelt de levensduur van het invetten? Niet van de ketting/tandwiel?
Eigenlijk beide, als je speciaal kettingvet uit een pot gebruikt, blijft het even lang zitten als vet uit een spuitbus. De levensduur van de kettingset verschilt dan ook niet. Gewoon (kogellager of multi purpose) vet vliegt er zo vanaf.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik een Osco met kettingzaag olie, ketting wordt goed gesmeerd en blijft aardig goed schoon, je kan ook je motor op de middenbok met de hand je achterwiel draaien en gebruik maken van je Osco, hoef niet elke 50 a 150 km te gebruiken, ik tussen de 200 a 300 km of als de motor lang stil gestaan heeft.
 
Ik gebruik een Osco met kettingzaag olie, ketting wordt goed gesmeerd en blijft aardig goed schoon, je kan ook je motor op de middenbok met de hand je achterwiel draaien en gebruik maken van je Osco, hoef niet elke 50 a 150 km te gebruiken, ik tussen de 200 a 300 km of als de motor lang stil gestaan heeft.
Als je een middenbok gebruikt hoef je ook geen Osco te kopen. Dan houd je gewoon een oliespuit boven de ketting terwijl je het achterwiel ronddraait.
 
Ik heb afgelopen zaterdag m'n Tiger opgehaald. Wat een geweldig weer om de maiden trip te maken :)

De verkoper gaf nog een tip mbt de ketting smeren: met een tandenborstel en een pot kettingvet. Dat blijft beter zitten en slingert er minder makkelijk vanaf. Iemand hier ervaring mee?
(die tandenborstel zal ik dan maar niet meer gebruiken om m'n tanden te poetsen, toch? ;))

Zo smeer ik mijn ketting inderdaad ook met red chain grease en de tandenborstel. Even werk, maar het gaat prima.
 
Ik heb de osco op mn tiger 800 , smeer ook gewoon met kettingzaag olie , de ketting en tandwielen zijn bij 43000 km vervangen bij de grote beurt , maar had ook nog wel wat langer meegegaan.
Ketting schoonmaken heb ik nog nooit gedaan , ketting spannen ook niet , de achterband is eerder versleten .
Werkt perfect de osco !
 
Het voordeel van zo'n smeersysteem is dat ik er niet bij na hoef te denken. Mijn vorige motor had een cardan, vandaar. Ik overweeg alle opties nog even. Ik heb geen haast O-) .

Bedankt voor de tips!
 
Op mijn Speed Triple had ik een Osco, ik moest oppassen dat ik het niet vergeet: Helm af, jas en handschoenen uit, en dan o ja vergeten te smeren, volgende keer maar weer.
 
Beste leden Ik wou dit weekend mijn eerste ritje van het jaar maken,helaas kon deze niet doorgaan Mijn achter rem bleef iets aanlopen waardoor de schijf warm werd Nu ben ik op zoek naar een revisie setje Maar is het slim om meteen de zuigers erbij te doen of alleen de rubbers Ik neig naar ook met zuigers Heeft iemand dit al eens voor een 1050 gedaan? En waar besteld want ik google me suf maar ben er maar 1 tegen gekomen voor 98 euro Maar dat kan goedkoper toch lijkt mij Ik wil niet perse voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar 98 euro voor 2 zuigertjes en 4 rubbers lijkt mij aardig prijzig Mvg Roy
 
Beste leden Ik wou dit weekend mijn eerste ritje van het jaar maken,helaas kon deze niet doorgaan Mijn achter rem bleef iets aanlopen waardoor de schijf warm werd Nu ben ik op zoek naar een revisie setje Maar is het slim om meteen de zuigers erbij te doen of alleen de rubbers Ik neig naar ook met zuigers Heeft iemand dit al eens voor een 1050 gedaan? En waar besteld want ik google me suf maar ben er maar 1 tegen gekomen voor 98 euro Maar dat kan goedkoper toch lijkt mij Ik wil niet perse voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar 98 euro voor 2 zuigertjes en 4 rubbers lijkt mij aardig prijzig Mvg Roy
€25 bij Brabantmotors in Grave. (Zonder zuigers). Ik zou eerst even checken of zuigers wel nodig zijn.
 
wat is de beste, met meeste CCA's accu voor de triumph tiger 1050 2009?...
ben al aan derde accu toe in drie jaar......
laatste accu is nu iets meer dan jaar oud, maar houdt zijn spanning niet vast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan