Het grote Triumph Tiger topic deel 5 "The roar of the Tiger"

Een vriend van me met een tiger 1050 bwj 2007, heeft af en toe startproblemen , en dat is bijzonder irritant als je bvb een pontje af wil rijden.
Vanmorgen startte de motor weer niet , en hebben we hem met starterkabels , met moeite , aan de praat gekregen.

Daarna de laadspanning gemeten 13,8 volt , accu in rust stand gemeten [ na de rit] 12,3 volt .
Spanning gemeten bij starten , zakt in tot 10,3 volt , electra verbruik met contact af 0,53 ampere .
Ik heb het idee dat de startmotor behoorlijk wat stroom trekt , maar dat is lang niet altijd zo , en dat maakt het ook een lastig probleem.

Herkend iemand dit probleem ?
Ik heb n Tiger 955i uit 2003. Ik herken dat probleem. Bij mij was het probleem in eerst instantie de spanningsregelaar. Dat is opgelost. Maar als ik 2x achter elkaar wil starten lukt niet. Ik heb het idee dat de accu te licht is voor de grote slag Triumph motoren.
 
Ik weet niet wat voor accu de 955i heeft, maar voor de 1050 zijn er sterkere accu's van hetzelfde formaat als de originele.
 
De foto's van iedereen die het afgelopen jaar niet online is geweest heb ik uit de openingspost gehaald.
Zo houden we de boel een beetje up to date.
Als je er weer in wil met je foto, kan dat uiteraard *D
 
Ik weet niet wat voor accu de 955i heeft, maar voor de 1050 zijn er sterkere accu's van hetzelfde formaat als de originele.
20210314_085544.jpgDeze accu zit in mijn Tiger 955i
 
Dat is waarschijnlijk al zwaarder dan origineel, standaard zit er ytx12bs in zo uit mijn hoofd.
 
Beste allemaal
Ik hoop binnenkort in de gelegenheid te zijn om een andere motor te kopen
Een wat jongere
Nu komt mijn tiger uit 2011 met 45k op de teller
Mijn oog is stiekem gevallen op een s1000xr en een ktm 1290 super adventure s
Maar toch kan ik ook niet ontkennen dat de tiger het zeer goed doet
Vooral het geluid van de 3 pitter met de Scorpion uitlaat zonder db killer
Heerlijk diep met mooie ploffen
Nu zat ik op internet te kijken en kwam ik deze tegen
https://www.motoroccasion.nl/motoren/triumph-tiger-1050-sport-m1392544.htmlGewoon een hagelnieuwe
En dat voor de prijs of eigenlijk nog goedkoper dan de andere 2 opties
Is dit type een goede upgrade op mijn huidige tiger?
Want de tiger rijd eigenlijk super
Vooral met de hyperpro upgrade voor en achter
Maar heeft geen quickshifter helaas
Vind ik wel een leuke optie hahaha
 
Beste allemaal
Ik hoop binnenkort in de gelegenheid te zijn om een andere motor te kopen
Een wat jongere
Nu komt mijn tiger uit 2011 met 45k op de teller
Mijn oog is stiekem gevallen op een s1000xr en een ktm 1290 super adventure s
Maar toch kan ik ook niet ontkennen dat de tiger het zeer goed doet
Vooral het geluid van de 3 pitter met de Scorpion uitlaat zonder db killer
Heerlijk diep met mooie ploffen
Nu zat ik op internet te kijken en kwam ik deze tegen
https://www.motoroccasion.nl/motoren/triumph-tiger-1050-sport-m1392544.htmlGewoon een hagelnieuwe
En dat voor de prijs of eigenlijk nog goedkoper dan de andere 2 opties
Is dit type een goede upgrade op mijn huidige tiger?
Want de tiger rijd eigenlijk super
Vooral met de hyperpro upgrade voor en achter
Maar heeft geen quickshifter helaas
Vind ik wel een leuke optie hahaha
In ieder geval een pk tje of 30 meer vergeleken met de 800, maar elektronica stukken minder. Vergeleken met de XR en 1290
 
Laatst bewerkt:
In ieder geval een pk tje of 30 meer, maar elektronica stukken minder.
Heeft de tiger sport zoveel meer ja
Die van mij komt uit Engeland
Is daar geïmporteerd
Volgens de papieren 105 pk
En dat gaat al prima
Ze lust alleen een slokje
Ik haal 180km op een tank en dan gaat het lampje aan
Maar ik zag ook dat de sport 3 rijmodussen heeft en toch ook tc
Dus al heel wat meer dan nu
Quickshifter is ook achteraf erop te zetten
Lastige keuze
Het model is wel mooi met de single swingarm
En met 130 pk gaat het ook hard
 
Heeft de tiger sport zoveel meer ja
Die van mij komt uit Engeland
Is daar geïmporteerd
Volgens de papieren 105 pk
En dat gaat al prima
Ze lust alleen een slokje
Ik haal 180km op een tank en dan gaat het lampje aan
Maar ik zag ook dat de sport 3 rijmodussen heeft en toch ook tc
Dus al heel wat meer dan nu
Quickshifter is ook achteraf erop te zetten
Lastige keuze
Het model is wel mooi met de single swingarm
En met 130 pk gaat het ook hard
Je houdt in ieder geval een leuk beetje geld in je zak.
 
zo, seal zit er in....zonder speciaal gereedschap.....zelf maar wat gefreubeld.... seal driver van tape, en een winkelhaak wat verbouwd.....
Bekijk bijlage 1612215
Bekijk bijlage 1612217
Bekijk bijlage 1612218
Bekijk bijlage 1612220
Leuk om te zien dat jij een ander foefje als ik gebruik met die winkelhaak. Ik had een haakje in die gaten gemaakt en dan met een spanband door de onderkant van de poot trek je die band op spanning en heb je ruimschoots de ruimte.

Maarja als het maar werkt! 👌

Welk merk keringen heb je er in gedaan?
 
Leuk om te zien dat jij een ander foefje als ik gebruik met die winkelhaak. Ik had een haakje in die gaten gemaakt en dan met een spanband door de onderkant van de poot trek je die band op spanning en heb je ruimschoots de ruimte.

Maarja als het maar werkt! 👌

Welk merk keringen heb je er in gedaan?
SKF low friction,
de winkelhaak...tja was noodoplossing, eigenlijk net te weinig ruimte om je sleutel 14 op de borgmoer te zetten...maar het is gelukt :)
 
Er is ook een set te koop met dikkere kabels voor de startmotor en accu, dat schijnt ook te helpen.

Maar inderdaad, een gel accu is een grote verbetering, ik heb de Yuasa ytz14, maar motobatt schijnt ook erg goed te zijn.
Die Yuasa heb ik nog niet lang genoeg om te kunnen beoordelen.

Ik had ook een 1050 met startproblemen. Na veel onderzoek op internet heb ik ontdekt dat het probleem in de startmotor zit. De koolborstel van de min zit in het huis van de startmotor op een soort tussenplaat geklemd. Die maakt slecht massa met het huis van de startmotor, schijnt een kwaaltje van dit type startmotor te zijn. Daardoor is er veel weerstand en verlies. Als de accu maar ietsje leeg is wil hij al niet meer starten. Ik heb alles goed schoongemaakt maar vooral de lippen van de plaat wat omgebogen zodat die goed contact maken met het huis van de startmotor. Er zijn ook mensen die een extra minkabel aan deze plaat maken en die via een gat in de startmotorhuis ergens aan de massa van de motor vastmaken. Probleem opgelost. Het monteren van dikkere startkabels of een betere accu is een beetje symptoom bestrijding. Het kan helpen maar verbergt eigenlijk het echte probleem. Het is niet veel werk. De startmotor kan makkelijk verwijderd worden. Als je hem open maakt zie je vanzelf wat het probleem is. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Hier nog een linkje naar een how-to filmpje op youtube
 

Bijlagen

  • 20210315_191502.jpg
    20210315_191502.jpg
    241,4 KB · Weergaven: 37
  • 20210315_191512.jpg
    20210315_191512.jpg
    304,8 KB · Weergaven: 35
  • 20210315_211015.jpg
    20210315_211015.jpg
    214,9 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Kijk, dat is mooie informatie :t

Ik zet een link naar je bericht in de openingspost, zodat het altijd terug is te vinden.
 
Ik had ook een 1050 met startproblemen. Na veel onderzoek op internet heb ik ontdekt dat het probleem in de startmotor zit. De koolborstel van de min zit in het huis van de startmotor op een soort tussenplaat geklemd. Die maakt slecht massa met het huis van de startmotor, schijnt een kwaaltje van dit type startmotor te zijn. Daardoor is er veel weerstand en verlies. Als de accu maar ietsje leeg is wil hij al niet meer starten. Ik heb alles goed schoongemaakt maar vooral de lippen van de plaat wat omgebogen zodat die goed contact maken met het huis van de startmotor. Er zijn ook mensen die een extra minkabel aan deze plaat maken en die via een gat in de startmotorhuis ergens aan de massa van de motor vastmaken. Probleem opgelost. Het monteren van dikkere startkabels of een betere accu is een beetje symptoom bestrijding. Het kan helpen maar verbergt eigenlijk het echte probleem. Het is niet veel werk. De startmotor kan makkelijk verwijderd worden. Als je hem open maakt zie je vanzelf wat het probleem is. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Hier nog een linkje naar een how-to filmpje op youtube

De meningen zijn hier nogal verdeeld over. Ik had de massa ook aangepast/schoongemaakt maar bleef de start prima problemen houden.

Zoals enkele pagina's terug te lezen toen op onderzoek gegaan. Een kennis van me die bij een accu importeur/fabrikant werkt gaf aan dat veel accu's niet geschikt zijn voor de Tiger omdat als je hem op de zijstandaard zet de agm matten niet meer in het zuur liggen dus droog liggen en hij dus erg veel vermogen verliest of zelfs stuk kan gaan.

Bij de tiger dien je een accu te gebruiken die ongeveer op z'n kop gebruikt mag worden. Bij veel accu's vind je in de datasheets wel terug tot welke maximale hoek ze gemonteerd mogen worden. Mijn uitkomst was een motobatt monteren.

Ook op die persoon zijn advies heb ik de dikkere kabels gemonteerd hij heeft ze even voor me gemaakt overigens.

Kortom ik heb alle 3 de dingen gedaan... Maar ik start nu wel probleem vrij! En dat is wat uiteindelijk telt welke oplossing je ook gebruikt😉
 
heb je ook de startmotor gedaan? Niet alleen schoon gemaakt, maar ook de lipjes omgebogen zodat de plaat beter ingeklemd wordt?
Mijn Tiger staat overigens nooit op de zijstandaard.
 
heb je ook de startmotor gedaan? Niet alleen schoon gemaakt, maar ook de lipjes omgebogen zodat de plaat beter ingeklemd wordt?
Mijn Tiger staat overigens nooit op de zijstandaard.
Schoon gemaakt en bewerkt zoals de handleiding op tiger 1050.com aangaf. Ik heb de lipjes inderdaad ook iets gebogen.

Op de zijstandaard gaat de accu echt op z'n kop zo ongeveer. Dus als je die niet gebruikt zul je minder problemen ondervinden denk ik. Des ondanks liggen de meeste accu's nog steeds onder een verdere hoek als dat ze aankunnen.

Het is gewoon een rare hoek hoe triumph de accu heeft geplaatst en veel onwetendheid bij motor zaken en eigenaren dat ze niet zo maar elke accu kunnen plaatsen.
 
Bij mijn 1050 gaat de startmotor opzich wel redelijk vlot rond, alleen na een paar seconden stopt hij gewoon met draaien.
Dan moet het contact uit en weer aan om opnieuw te kunnen starten, brandstofmeter is dan meestal ook even in de war, maar die komt na een tijdje weer in beeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan