Het grote Triumph Tiger topic deel 5 "The roar of the Tiger"

Pffff... Voor 't weekend kwamen de SW Motech valbeugels binnen, dus ik denk, die zet ik er vanmiddag mooi even snel op. Bij zowel mijn vorige motor als Die van Haar kostte dat al met al nog geen halfuurtje; bovenste blokbouten eruit, valbeugels erop, bouten er weer in, op moment zetten en gas op die lollie.

Ik heb het idee dat er ergens op een ontwerpafdeling bij Triumph een ontzettende sadist zit. De achterste blokbouten werken precies zoals bovenstaand, geen enkel probleem. De voorste blokbouten echter hebben geen schroefdraad in het frame, maar zitten met een moer aan de achterzijde vast, waar je met vrijwel geen mogelijkheid bij komt. Na 4 uur gesleutel, gevloek en 2 tripjes naar de bouwmarkt voor een extra ratel, lange dop en verloopstuk heb ik ze nu los, de beugel hangt eraan, bouten zitten provisorisch vast, alleen nog op moment trekken. Dat wordt dan maar een klusje voor morgen, het licht is op en ik kwam er met geen mogelijkheid meer bij. Even ademhalen en morgen verder, desnoods trek ik eerst de radiateur eronderuit, heb ik in ieder geval wat werkruimte. Man man man, de fiets zit ontzettend degelijk en stevig in elkaar, maar dat heeft ook nadelen blijkbaar. _O-
 
Oh. Ik kan me niet herinneren dat dat bij de 1050 zoveel werk was. Maar het begint vaak wel met het demonteren van de tank. Helaas.

En die RVS bouten die je uit het frame haalt kun je weggooien. Die mogen niet hergebruikt worden heb ik begrepen.
 
SW Motech levert nieuwe bouten mee gelukkig, dus dat scheelt. :t Onderste twee bouten van de radiateur gelost zodat ik net voldoende werkruimte heb om er een steeksleutel in te vrotten. Maar inmiddels ben ik erachter dat ik toch echt een tweede set handjes nodig ga hebben, zet net mijn linkerhand klem tussen sleutel 17 en de radiateur bij de bout linksvoor, en ik krijg die bout niet strakker met gebruik van een steeksleutel. De momentsleutel klikt nog niet dus er moet nog wat bij, dus nu maar via de andere kant oplossen met een verlengstuk en een tweede ratel. Eens kijken of de wederhelft 115Nm tegen weet te houden. :+
 
Ik kom me ook even melden in de groep. Sinds afgelopen weekend eigenaar van deze brommer.
20230206_114654.jpg
20230206_115909.jpg
 
Thx. Nu de pekel nog van de weg en km's maken. En hij is in goed gezelschap:)
 

Bijlagen

  • 20230204_171651.jpg
    20230204_171651.jpg
    210,7 KB · Weergaven: 50
Van de week de voorband vervangen van mijn Tiger 800. Ik had al een Bridgestone T31 aan de achterkant zitten, nu dus ook op de voorkant.

De maat is veranderd van 100/90/19 naar 110/80/19. Gisteren even uitgeprobeerd en de eerste indruk is erg goed! De motor stuurt veel strakker en voelt een stuk beter aan in de bochten. Daarna de pekel er maar afgewassen en weer warm in de garage gezet.

IMG_20230216_121956.jpg
 
Pffff... Voor 't weekend kwamen de SW Motech valbeugels binnen, dus ik denk, die zet ik er vanmiddag mooi even snel op. Bij zowel mijn vorige motor als Die van Haar kostte dat al met al nog geen halfuurtje; bovenste blokbouten eruit, valbeugels erop, bouten er weer in, op moment zetten en gas op die lollie.

Ik heb het idee dat er ergens op een ontwerpafdeling bij Triumph een ontzettende sadist zit. De achterste blokbouten werken precies zoals bovenstaand, geen enkel probleem. De voorste blokbouten echter hebben geen schroefdraad in het frame, maar zitten met een moer aan de achterzijde vast, waar je met vrijwel geen mogelijkheid bij komt. Na 4 uur gesleutel, gevloek en 2 tripjes naar de bouwmarkt voor een extra ratel, lange dop en verloopstuk heb ik ze nu los, de beugel hangt eraan, bouten zitten provisorisch vast, alleen nog op moment trekken. Dat wordt dan maar een klusje voor morgen, het licht is op en ik kwam er met geen mogelijkheid meer bij. Even ademhalen en morgen verder, desnoods trek ik eerst de radiateur eronderuit, heb ik in ieder geval wat werkruimte. Man man man, de fiets zit ontzettend degelijk en stevig in elkaar, maar dat heeft ook nadelen blijkbaar. _O-
Inderdaad lastig bij komen ,maar met de valbeugels van Heed is het helemaal een crime want die lopen dan ook nog eens aan de voorkant naar binnen maar ik kon er net met de steeksleutel tussen komen 😤
 

Bijlagen

  • FD19729D-647F-41F8-9EDE-8A74DA85681D.jpeg
    FD19729D-647F-41F8-9EDE-8A74DA85681D.jpeg
    158,1 KB · Weergaven: 27
  • 7AC27EDB-73EC-4D09-BE4C-8764A17EBBD1.jpeg
    7AC27EDB-73EC-4D09-BE4C-8764A17EBBD1.jpeg
    162,3 KB · Weergaven: 27
Inderdaad lastig bij komen ,maar met de valbeugels van Heed is het helemaal een crime want die lopen dan ook nog eens aan de voorkant naar binnen maar ik kon er net met de steeksleutel tussen komen 😤
Dat ziet er al helemaal uit als rubberen-armwerk ja. _O-

Heb de mijne inmiddels zitten, met een 30cm verlengstuk op de ratel kon ik precies via de andere kant bij de bout, zittend op de motor hefbomend kwamen ze er aardig op. Tot zover het goede nieuws, want ik heb het idee dat de vibraties wel behoorlijk zijn toegenomen. Van 't weekend nog maar eens de bouten lossen en opnieuw aandraaien, en anders gaat 'ie eraf, normale bouten er weer in, en betaal ik op een later moment wel een keer wat leergeld aan de dealer. Ze staan wel mooi en dekken de tank goed af, dus ik hoop dat ik zelf gewoon heb lopen prutsen. :Y
 
Heb de mijne inmiddels zitten, met een 30cm verlengstuk op de ratel kon ik precies via de andere kant bij de bout, zittend op de motor hefbomend kwamen ze er aardig op. Tot zover het goede nieuws, want ik heb het idee dat de vibraties wel behoorlijk zijn toegenomen. Van 't weekend nog maar eens de bouten lossen en opnieuw aandraaien, en anders gaat 'ie eraf, normale bouten er weer in, en betaal ik op een later moment wel een keer wat leergeld aan de dealer. Ze staan wel mooi en dekken de tank goed af, dus ik hoop dat ik zelf gewoon heb lopen prutsen. :Y

Ik heb mijn SW Motech valbeugels er ook zelf opgezet. Het was inderdaad een beetje "prutsen" maar het is gelukt. Wat betreft jouw bevindingen met betrekking tot toegenomen vibraties die deel ik dan weer niet. Ik merkte geen verschil ten opzichte van het rijden zonder beugels en met beugels.
 
mijn motortje is er ook weer klaar voor.
achterrem...viel dit jaar mee met schoonmaken, het helpt toch wel als je het bijhoudt. de ongelijke slijtage is nu ook minder.
remklauwen voor ook maar diep gereinigd, volgend jaar maar eens helemaal voorzien van nieuwe rubberstjes en seals.
groter tandwiel achter gemonteerd....gaat mij vast helpen op het circuit.
tevens street triple airbox er op gezet.....gaat het ademen wat makkelijker.
gear indicator gemonteerd op andere plek, kan nu de hele klok weer zien.
voorvork begint helaas wat pitting te krijgen......moet het nog maar ff volhouden. gepolijst in ingesmeerd met vaseline.
nieuwe tweedehands buddy er op (gel) de oude had wat scheurtjes bij aansluiting tank.
klaar voor assen, zandvoort, de alpen en de ardennen :)
 
Wie van jullie heeft op een Tiger (1050) een voorspatbord verlenger? Welke is het en hoe bevalt 'ie?

Bij webshops staan er een heleboel modellen te koop, allemaal after market met net weer andere pasvorm. Soms staat erbij dat het past op de Tiger 1050, maar dan staat datzelfde er ook voor ieder ander model motor... Wat echt goed past, is dus onduidelijk. Helaas weinig op voorraad dus een rondje rijden om te passen is ook lastig.

Verder wil ik even kwijt dat ik het echt belachelijk vind hoeveel water er in de regen op je bochten/radiatoren wordt gedumpt, haha. Dacht even dat er iets lek was.
 
ik heb dat wel, maar geen idee welk mek.
het is een hardplastic verlengstukje die met 4 schroefjes vast zit.
eigenlijk is hij nog te kort....krijg nog steeds natte potuhh
 
SW Motech levert nieuwe bouten mee gelukkig, dus dat scheelt. :t Onderste twee bouten van de radiateur gelost zodat ik net voldoende werkruimte heb om er een steeksleutel in te vrotten. Maar inmiddels ben ik erachter dat ik toch echt een tweede set handjes nodig ga hebben, zet net mijn linkerhand klem tussen sleutel 17 en de radiateur bij de bout linksvoor, en ik krijg die bout niet strakker met gebruik van een steeksleutel. De momentsleutel klikt nog niet dus er moet nog wat bij, dus nu maar via de andere kant oplossen met een verlengstuk en een tweede ratel. Eens kijken of de wederhelft 115Nm tegen weet te houden. :+
Dank voor je verslag. Ik heb er een met precies deze valbeugels erop, en twijfelde ze eraf te halen (vind ze niet echt nodig, en vooral het grote SW-Motech logo heeeel lelijk). Maar ben nu genezen van dat idee. Succes!
 
Gisteren weer even een stuk gereden.
hebben jullie ook dat de brandstof meter traag op gang komt na tanken?
Wat ben ik blij met de keuze voor deze motor het rijd echt super.:]
6.jpg
 
Ik heb mijn SW Motech valbeugels er ook zelf opgezet. Het was inderdaad een beetje "prutsen" maar het is gelukt. Wat betreft jouw bevindingen met betrekking tot toegenomen vibraties die deel ik dan weer niet. Ik merkte geen verschil ten opzichte van het rijden zonder beugels en met beugels.
Dat vermoeden had ik al inderdaad, vandaar de verwachting/'hoop' dat het aan mijn eigen gepruts ligt. :+ Nog geen tijd gehad om de beugels opnieuw vast te draaien, maar dat komt binnenkort wel een keer. En anders met hangende pootjes terug naar de dealer. _O-
 
@korby Ja, dat duurt altijd een paar kilometer.

Wat ik nog vervelender vindt is dat het dashboard blijft staan op het aantal km’s dat je nog kunt rijden. Ik heb liever dat hij na het tanken weer terug gaat naar de setting waar hij op stond (in mijn geval de klok).
 
@korby Ja, dat duurt altijd een paar kilometer.

Wat ik nog vervelender vindt is dat het dashboard blijft staan op het aantal km’s dat je nog kunt rijden. Ik heb liever dat hij na het tanken weer terug gaat naar de setting waar hij op stond (in mijn geval de klok).
Thanks voor je reactie. Bij mij bleef ook het aantal km staan, dacht al dat het erbij hoorde.
 
Gisteren weer even een stuk gereden.
hebben jullie ook dat de brandstof meter traag op gang komt na tanken?
Wat ben ik blij met de keuze voor deze motor het rijd echt super.:]Bekijk bijlage 1850001

Hier hetzelfde, maar sinds de laatste tankbeurt de meter ook niet meer tot helemaal vol (terwijl de tank écht vol zit). Hij blijft bij 6 streepjes hangen. Zelfs na ~30 km te hebben gereden. Iemand die dit probleem herkent?
 
Terug
Bovenaan Onderaan