Het grote vastzittende/afgebroken bouten, moeren, tapeindes ed hulp topic

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.575
36.087
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
1609364157136.png
1609364202749.png


Het zijn terugkerende problemen, vast gerotte bouten, moeren, tapeindes en hoe krijg je ze los? Of is hij al afgebroken en moet het restant eruit?
Er zijn een aantal beproefde methodes die ik hier zal beschrijven maar heb je een situatie waar je graag wat advies bij wil?
Plaats een foto van wat vast zit en los moet en omschrijf het probleem en er zal vast hulp komen!
(Onderstaand is van diverse mensen, ik som alleen op wat ik aan info heb.)

Ben hier al lang genoeg mee aan het prutsen geweest, maar zal in de loop van het topic nog wel wat meer "standaard" dingen toevoegen.

Vooraf:
  • Kruipolie, baad het niet schaad het niet.
    Youtube: Kruipolie werking
    Qua merken is er ontzettend veel keuze, WD40 (de normale) is géén kruipolie, maar hier zie je de MF keuzes:
    Remvloeistof, ovenreiniger, transmissie olie en nog vele andere meuk word ook vaak genoemd maar persoonlijk gebruik ik dan liever iets wat er ook echt voor ontwikkeld is.
  • Een goeie klap erop. Door de klap schrikt de bout/moer en breekt de verbinding als het goed is.
  • Inductie heater, de betere optie boven een knal geven. Dit maakt een bout/moer in zeer korte tijd zeer heet en breekt hierdoor de verbinding waardoor de bout/moer vast zit.
    Youtube: Inductie heater effect
    Wel erg duur voor eenmalige aanschaf, bij ome Ali is een goedkope te vinden voor zo'n 135 euro echter heeft die maar 500w (al zeggen ze 1000w). En bij www.autogereedschap.com in Soest is een goeie te huur voor 30 euro per dag.
  • Gebruik een goed passende sleutel en bij 6 kant moeren/bouten ook het liefst een 6 kant sleutel of dop. Ook bij schroeven de juiste maat PH/PZ/JIS en met een bitje en ratel kan je makkelijker kracht zetten.
  • Niet keihard door draaien. Stukje bij beetje losser en vaster draaien. Neem je tijd!
The shit has hit the fan:
(Voor alle onderstaande opties geldt dat flink uitschelden ook helpt!)
Dol:
  • Spiraaldoppen. Deze vreten zich vast op de afgedraaide moer of kop van een bout.
    Youtube: Spiraaldop uitleg
  • Boren. Met een links snijdende/draaiende boor kan je soms geluk hebben dat de spanning van de schroefdraad komt en de boor een beetje "hapt" en draait hij met boren er al uit.
  • Kop eraf boren: Als je de kop eraf boort kan de spanning van de bout zijn en kan je het restant wellicht met een griptang er gewoon uitdraaien.
  • Linkse tap. Boor een juist formaat gat in de bout (ongeveer de helft van de bout dikte) en dan een linkse tap. Veeeeeel beleid, breek de tap niet want uitboren is een drama. Over het algemeen op vastzittende bouten kansloos, maar draai je iets vast en breekt het heb je een goede kans van slagen.
    Youtube: Linkse tap gebruik
  • Inbus bout. Een iets grotere torx erin slaan kan succes hebben.
  • Slagschroevendraaier. Hij moet nog wel iets grip hebben wil dit werken en met de juiste bit! Laatste middel want als hij nu niet pakt is hij sowieso verrot. Indien bereikbaar is het misschien een optie om er een sleuf in slijpen om zo een platte bit te gebruiken.
    Youtube: Slagschroevendraaier gebruik
Afgebroken:
  • 2 moeren. Steekt er nog erg veel draad uit? Dan kan je met 2 moeren werken, maar kijk dan wel weer even in het rijtje met "vooraf" voor je weer gaat proberen hem los te draaien.
  • Moer erop lassen. Steekt er nog voldoende draad uit? Draai er een moer op (een lasmoer of blanke moer last beter en is gezonder) en las deze vast aan de draad. Vervolgens met een normale dop weer proberen. Indien hij dieper in een gat ligt kan je hem telkens oplassen tot je hoog genoeg bent. Ook weer vervolgens het "vooraf" rijtje volgen.
    Youtube: Op lassen
  • Tapeind verwijderaar. Mooi stukje gereedschap, die zich klemt om de schroefdraad.
    Voorbeelden tapeind verwijderaars
Lastige situaties:
  • In een diep en klein gat boren? Je kan het boortje dat je nodig hebt in een as vast zetten om zo je boor te verlengen. Een 2mm boor wil je geen 10cm lang hebben tenslotte.
    Foto boortje verlengt in een as
  • Kop kapot en slecht bereikbaar maar je wil een poging doen te draaien? Met een beitel een sleuf in de kop slaan en een platkop (slag)schroevendraaier gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
De teringleier is dr af.

Man met Tig apparaat gezocht. Tig apparaat net niet lekker dr bij kunnen krijgen.
In stapjes van onderuit steeds verder uitgeboord tot 7,5mm (8 pakte niet lekker) en met een centerpunt een paar klappen gegeven. Nu zit er alleen nog een dun stukje metaal in m'n schroefdraad en gat dus niet bruikbaar.

Ik vond m'n dag wel weer productief genoeg voor een zondag tussen 2 nachtdiensten.
Gat ga ik zelf niet gebruiken, maar zou t wel fijn vinden als het kon...

Ik zou toch proberen met een dremeltje de restanten weg te frezen zo ver als je durft, en als laatste een tap er door heen om de restanten te verwijderen, hoef je niet eens met een helicoil te klooien
 
Van een oude XJ600 ook al eens zelf gedaan. Ik pak m dan altijd even heel stevig vast met een waterpomptang. Ook al draai je maar 1/8 rond kun je het daarna met eens kruis/plat wel weer verder doen.

Edit: Jis is idd heel mooi voordat hij vergaan is.
 
Van een oude XJ600 ook al eens zelf gedaan. Ik pak m dan altijd even heel stevig vast met een waterpomptang. Ook al draai je maar 1/8 rond kun je het daarna met eens kruis/plat wel weer verder doen.

Edit: Jis is idd heel mooi voordat hij vergaan is.
Ik heb een doos bouten hiervoor aangeschaft, ben er zuinig mee maar kan er eel ff 16 opsturen
 
Als je er zo'n ding op kan zetten kan je deze er ook op zetten

En die schiet niet door, hoe harder je er aan draait deste vaster gaat-ie zitten door het "startkoppelingsprincipe" Als het boutje niet losgaat breekt het af, da's dan een andere demensie. Tangetjes werken niet joh


1658330431330.png
 
  • Geweldig
Waarderingen: JAMF
Terug
Bovenaan Onderaan