Het grote vastzittende/afgebroken bouten, moeren, tapeindes ed hulp topic

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.638
36.175
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
1609364157136.png
1609364202749.png


Het zijn terugkerende problemen, vast gerotte bouten, moeren, tapeindes en hoe krijg je ze los? Of is hij al afgebroken en moet het restant eruit?
Er zijn een aantal beproefde methodes die ik hier zal beschrijven maar heb je een situatie waar je graag wat advies bij wil?
Plaats een foto van wat vast zit en los moet en omschrijf het probleem en er zal vast hulp komen!
(Onderstaand is van diverse mensen, ik som alleen op wat ik aan info heb.)

Ben hier al lang genoeg mee aan het prutsen geweest, maar zal in de loop van het topic nog wel wat meer "standaard" dingen toevoegen.

Vooraf:
  • Kruipolie, baad het niet schaad het niet.
    Youtube: Kruipolie werking
    Qua merken is er ontzettend veel keuze, WD40 (de normale) is géén kruipolie, maar hier zie je de MF keuzes:
    Remvloeistof, ovenreiniger, transmissie olie en nog vele andere meuk word ook vaak genoemd maar persoonlijk gebruik ik dan liever iets wat er ook echt voor ontwikkeld is.
  • Een goeie klap erop. Door de klap schrikt de bout/moer en breekt de verbinding als het goed is.
  • Inductie heater, de betere optie boven een knal geven. Dit maakt een bout/moer in zeer korte tijd zeer heet en breekt hierdoor de verbinding waardoor de bout/moer vast zit.
    Youtube: Inductie heater effect
    Wel erg duur voor eenmalige aanschaf, bij ome Ali is een goedkope te vinden voor zo'n 135 euro echter heeft die maar 500w (al zeggen ze 1000w). En bij www.autogereedschap.com in Soest is een goeie te huur voor 30 euro per dag.
  • Gebruik een goed passende sleutel en bij 6 kant moeren/bouten ook het liefst een 6 kant sleutel of dop. Ook bij schroeven de juiste maat PH/PZ/JIS en met een bitje en ratel kan je makkelijker kracht zetten.
  • Niet keihard door draaien. Stukje bij beetje losser en vaster draaien. Neem je tijd!
The shit has hit the fan:
(Voor alle onderstaande opties geldt dat flink uitschelden ook helpt!)
Dol:
  • Spiraaldoppen. Deze vreten zich vast op de afgedraaide moer of kop van een bout.
    Youtube: Spiraaldop uitleg
  • Boren. Met een links snijdende/draaiende boor kan je soms geluk hebben dat de spanning van de schroefdraad komt en de boor een beetje "hapt" en draait hij met boren er al uit.
  • Kop eraf boren: Als je de kop eraf boort kan de spanning van de bout zijn en kan je het restant wellicht met een griptang er gewoon uitdraaien.
  • Linkse tap. Boor een juist formaat gat in de bout (ongeveer de helft van de bout dikte) en dan een linkse tap. Veeeeeel beleid, breek de tap niet want uitboren is een drama. Over het algemeen op vastzittende bouten kansloos, maar draai je iets vast en breekt het heb je een goede kans van slagen.
    Youtube: Linkse tap gebruik
  • Inbus bout. Een iets grotere torx erin slaan kan succes hebben.
  • Slagschroevendraaier. Hij moet nog wel iets grip hebben wil dit werken en met de juiste bit! Laatste middel want als hij nu niet pakt is hij sowieso verrot. Indien bereikbaar is het misschien een optie om er een sleuf in slijpen om zo een platte bit te gebruiken.
    Youtube: Slagschroevendraaier gebruik
Afgebroken:
  • 2 moeren. Steekt er nog erg veel draad uit? Dan kan je met 2 moeren werken, maar kijk dan wel weer even in het rijtje met "vooraf" voor je weer gaat proberen hem los te draaien.
  • Moer erop lassen. Steekt er nog voldoende draad uit? Draai er een moer op (een lasmoer of blanke moer last beter en is gezonder) en las deze vast aan de draad. Vervolgens met een normale dop weer proberen. Indien hij dieper in een gat ligt kan je hem telkens oplassen tot je hoog genoeg bent. Ook weer vervolgens het "vooraf" rijtje volgen.
    Youtube: Op lassen
  • Tapeind verwijderaar. Mooi stukje gereedschap, die zich klemt om de schroefdraad.
    Voorbeelden tapeind verwijderaars
Lastige situaties:
  • In een diep en klein gat boren? Je kan het boortje dat je nodig hebt in een as vast zetten om zo je boor te verlengen. Een 2mm boor wil je geen 10cm lang hebben tenslotte.
    Foto boortje verlengt in een as
  • Kop kapot en slecht bereikbaar maar je wil een poging doen te draaien? Met een beitel een sleuf in de kop slaan en een platkop (slag)schroevendraaier gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Het blijft moeilijk om je in techniek aan de techniek code te houden... :')


Roy, wellicht kan je aan de startpostoplossingen de Inductieve verhitter nog toevoegen, en om yapeinden te verwijderen kan je de door jou voorgestelde tapeindverwijderaar niet makkelijk kwijt, ik ben daardoor bij deze terechtgekomen en die bijt ook als een pitbull

1609568512239.png
 
Ik denk, nou, blok staat helemaal in elkaar ik zal er eens een paar goede bougies in draaien. Ik zet 'm aan; KNAK, gvd.....
Ja, ik ken mijn kracht, ik sleutel al langer dan vandaag!

Gelukkig geen porselein in de cylinder, en met een M6 tap begon ie te draaien en kwam er gelukkig zo uit.
Voortaan gebruikte bougies toch eerst maar eens 'testaandraaien' in een losse kop of ik maak effe een frot ijzer met een getapt gat.

lHaCf_DKxgxmr8H-EXZgNMt6gx9wqx8RWCOVpDAUIiW4tdjvCazY4I_BHE5YC5aifw9EmKHkPPxfqtFkU7uMYy0yNqKyYhzkwI0B_cIyqBXKGmfUuuWlzMvGxxGbzdMc2eQgPHdMv-3TE5kB0MdTTZvz6qmq8Vs8cx4LXne3YYD3rTHiQpldwqCRiI5eXpILwh1FuBLkwWyYg255luPofVeC5t1PO9S4GK48NgupvL_3oULFplIYf4SM-xxhXLUFDDm-XBeBrd07V08CHXVRMFljKwrLTe5A_O8v7PpyJ4XJxSBvV_njBSR415hcvM3EA4HYq1LByn55L4eiEwjZP6ZHq-hfCba9k0oTKPnf_XBh5Bg7zldhWESBWRmzlgEQGJzEayGD5dfGqF5SZzhAhgj5SkNZlt-yXluLiaqhwWpuRPYSs4TvSwG7satI5JzOv2mfGeQ2ebcDYTEyI5quaXVN15qDUEkIlgTAYLlC1Lq84jcXx89vOTRtrNUkIsbRtxdrkyQs28T5h85QEV5dqpK8MVbwMYqxLztUUqQ1Z1K280lAwF-Keb088W7Pj9tJ0PNx7bHzyyogd35ua15sFII3OORuCji5oCaAKeZFRibmEuz4ffqsq9h810sakmPuzMRLYozEyRnjkZho0eYHfPe61m1yw9AIS8Tc1Jk2FLHSLmRRzFstrittYD4FxA=w574-h1019-no
 
Het blijft moeilijk om je in techniek aan de techniek code te houden... :')


Roy, wellicht kan je aan de startpostoplossingen de Inductieve verhitter nog toevoegen, en om yapeinden te verwijderen kan je de door jou voorgestelde tapeindverwijderaar niet makkelijk kwijt, ik ben daardoor bij deze terechtgekomen en die bijt ook als een pitbull

Bekijk bijlage 1579873

Inductie staat er al in.
Tapeind verwijderaar was als voorbeeld maar zal er iets bij verzinnen dat er meerdere opties zijn 👌🏻
 
Ik denk, nou, blok staat helemaal in elkaar ik zal er eens een paar goede bougies in draaien. Ik zet 'm aan; KNAK, gvd.....
Ja, ik ken mijn kracht, ik sleutel al langer dan vandaag!

Gelukkig geen porselein in de cylinder, en met een M6 tap begon ie te draaien en kwam er gelukkig zo uit.
Voortaan gebruikte bougies toch eerst maar eens 'testaandraaien' in een losse kop of ik maak effe een frot ijzer met een getapt gat.

lHaCf_DKxgxmr8H-EXZgNMt6gx9wqx8RWCOVpDAUIiW4tdjvCazY4I_BHE5YC5aifw9EmKHkPPxfqtFkU7uMYy0yNqKyYhzkwI0B_cIyqBXKGmfUuuWlzMvGxxGbzdMc2eQgPHdMv-3TE5kB0MdTTZvz6qmq8Vs8cx4LXne3YYD3rTHiQpldwqCRiI5eXpILwh1FuBLkwWyYg255luPofVeC5t1PO9S4GK48NgupvL_3oULFplIYf4SM-xxhXLUFDDm-XBeBrd07V08CHXVRMFljKwrLTe5A_O8v7PpyJ4XJxSBvV_njBSR415hcvM3EA4HYq1LByn55L4eiEwjZP6ZHq-hfCba9k0oTKPnf_XBh5Bg7zldhWESBWRmzlgEQGJzEayGD5dfGqF5SZzhAhgj5SkNZlt-yXluLiaqhwWpuRPYSs4TvSwG7satI5JzOv2mfGeQ2ebcDYTEyI5quaXVN15qDUEkIlgTAYLlC1Lq84jcXx89vOTRtrNUkIsbRtxdrkyQs28T5h85QEV5dqpK8MVbwMYqxLztUUqQ1Z1K280lAwF-Keb088W7Pj9tJ0PNx7bHzyyogd35ua15sFII3OORuCji5oCaAKeZFRibmEuz4ffqsq9h810sakmPuzMRLYozEyRnjkZho0eYHfPe61m1yw9AIS8Tc1Jk2FLHSLmRRzFstrittYD4FxA=w574-h1019-no
Dat was nou typisch iets voor een linkse tap
 
It aint pretty but it’s not stupid if it works.

Torx 27 in de klembout gemept, daar bithouder 1/4 op ivm gebrek aan ruimte, verlengstukje, 1/4 naar 3/8, 3/8 naar 1/2, slag schroevendraaier.
DD4B8313-FAA6-4794-B7CA-7FBCF306B207.jpeg

Onder de lip amper ruimte en met de zijkant van de moker tikken, zowel los als vast!
7CFB297E-06AC-4B20-B024-BE532E0F9269.jpeg

Maar alle 8 klembouten zijn eruit met veeeeeeeeel beleid!
51E7E3DC-805B-4C27-9FB4-002076FFD054.jpeg

De staat van de boutkoppen.
AE6F6E89-867B-4328-8AF8-99C3A39D66E9.jpeg


Nu de gloeipluggen en verstuivers zelf nog. Geeft toch hoop!
 
De verstuiver en gloeibougies zijn van een hele ander orde om deze heel eruit te krijgen. ben benieuwd hoe ver je komt

2 kwamen makkelijk!
De 2 bestuurderszijde kan ik alleen een korte lichte trekker gebruiken en dat wil nog niet...
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet zo'n ervaren sleutelaar en heb het nog maar een keer meegemaakt dat een schroef gemaakt van boterstaal niet meewerkte. Ik heb toen speciaal voor die schroef een dremel gekocht, een sleuf in de kop geslepen en vervolgens met een inbusbus op een 1/4" ratel de schroef vrij makkelijk kunnen verwijderen.

Je hebt voor een schroef een dremel gekocht, een sleuf in de kop geslepen en daarna een inbus gebruikt :?

Hoe gebruik je een inbus op een schroef waar een sleuf in is geslepen ?????



Dit gaat echt over niks,elke moer kan je er op lassen als je lassen kan

Gaat wel ergens over. Nadenken over gevaarlijke stoffen die vrijkomen bij welk proces dan ook gaat altijd ergens over.
 
Je hebt voor een schroef een dremel gekocht, een sleuf in de kop geslepen en daarna een inbus gebruikt :?

Hoe gebruik je een inbus op een schroef waar een sleuf in is geslepen ?????





Gaat wel ergens over. Nadenken over gevaarlijke stoffen die vrijkomen bij welk proces dan ook gaat altijd ergens over.
Het heeft geen zin om in discussie te gaan met iemand die zoveel eigen “ervaring“ heeft want die trekt je naar beneden en slaat je ermee om de oren.
 
2 verstuivers zijn eruit.
EA3F090D-F830-41B0-BFF4-C4917A6C3ED3.jpeg


Deze lip (wit, midden boven) zorgt ervoor dat ik alleen een kleine korte en (te) lichte trekker kan gebruiken en dus geen kracht kan zetten.
FDFB94A2-A958-43AF-99DF-C243213489A0.jpeg


Ik kan een totale lengte van 25cm kwijt (incl 3 cm in de adapter) Ik denk dat ik dus even mijn sponsor lief moet aan kijken of zijn 1 van de trekkers kunnen inkorten en nieuw draad kunnen snijden.
Voor nu nog maar even Makra rood (voor injectoren) spuiten en wachten tot ik die trekker aan gepast heb.
1859F29D-69E3-463F-BFF3-B62D02D73C70.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan