Het grote vastzittende/afgebroken bouten, moeren, tapeindes ed hulp topic

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.525
36.003
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
1609364157136.png
1609364202749.png


Het zijn terugkerende problemen, vast gerotte bouten, moeren, tapeindes en hoe krijg je ze los? Of is hij al afgebroken en moet het restant eruit?
Er zijn een aantal beproefde methodes die ik hier zal beschrijven maar heb je een situatie waar je graag wat advies bij wil?
Plaats een foto van wat vast zit en los moet en omschrijf het probleem en er zal vast hulp komen!
(Onderstaand is van diverse mensen, ik som alleen op wat ik aan info heb.)

Ben hier al lang genoeg mee aan het prutsen geweest, maar zal in de loop van het topic nog wel wat meer "standaard" dingen toevoegen.

Vooraf:
  • Kruipolie, baad het niet schaad het niet.
    Youtube: Kruipolie werking
    Qua merken is er ontzettend veel keuze, WD40 (de normale) is géén kruipolie, maar hier zie je de MF keuzes:
    Remvloeistof, ovenreiniger, transmissie olie en nog vele andere meuk word ook vaak genoemd maar persoonlijk gebruik ik dan liever iets wat er ook echt voor ontwikkeld is.
  • Een goeie klap erop. Door de klap schrikt de bout/moer en breekt de verbinding als het goed is.
  • Inductie heater, de betere optie boven een knal geven. Dit maakt een bout/moer in zeer korte tijd zeer heet en breekt hierdoor de verbinding waardoor de bout/moer vast zit.
    Youtube: Inductie heater effect
    Wel erg duur voor eenmalige aanschaf, bij ome Ali is een goedkope te vinden voor zo'n 135 euro echter heeft die maar 500w (al zeggen ze 1000w). En bij www.autogereedschap.com in Soest is een goeie te huur voor 30 euro per dag.
  • Gebruik een goed passende sleutel en bij 6 kant moeren/bouten ook het liefst een 6 kant sleutel of dop. Ook bij schroeven de juiste maat PH/PZ/JIS en met een bitje en ratel kan je makkelijker kracht zetten.
  • Niet keihard door draaien. Stukje bij beetje losser en vaster draaien. Neem je tijd!
The shit has hit the fan:
(Voor alle onderstaande opties geldt dat flink uitschelden ook helpt!)
Dol:
  • Spiraaldoppen. Deze vreten zich vast op de afgedraaide moer of kop van een bout.
    Youtube: Spiraaldop uitleg
  • Boren. Met een links snijdende/draaiende boor kan je soms geluk hebben dat de spanning van de schroefdraad komt en de boor een beetje "hapt" en draait hij met boren er al uit.
  • Kop eraf boren: Als je de kop eraf boort kan de spanning van de bout zijn en kan je het restant wellicht met een griptang er gewoon uitdraaien.
  • Linkse tap. Boor een juist formaat gat in de bout (ongeveer de helft van de bout dikte) en dan een linkse tap. Veeeeeel beleid, breek de tap niet want uitboren is een drama. Over het algemeen op vastzittende bouten kansloos, maar draai je iets vast en breekt het heb je een goede kans van slagen.
    Youtube: Linkse tap gebruik
  • Inbus bout. Een iets grotere torx erin slaan kan succes hebben.
  • Slagschroevendraaier. Hij moet nog wel iets grip hebben wil dit werken en met de juiste bit! Laatste middel want als hij nu niet pakt is hij sowieso verrot. Indien bereikbaar is het misschien een optie om er een sleuf in slijpen om zo een platte bit te gebruiken.
    Youtube: Slagschroevendraaier gebruik
Afgebroken:
  • 2 moeren. Steekt er nog erg veel draad uit? Dan kan je met 2 moeren werken, maar kijk dan wel weer even in het rijtje met "vooraf" voor je weer gaat proberen hem los te draaien.
  • Moer erop lassen. Steekt er nog voldoende draad uit? Draai er een moer op (een lasmoer of blanke moer last beter en is gezonder) en las deze vast aan de draad. Vervolgens met een normale dop weer proberen. Indien hij dieper in een gat ligt kan je hem telkens oplassen tot je hoog genoeg bent. Ook weer vervolgens het "vooraf" rijtje volgen.
    Youtube: Op lassen
  • Tapeind verwijderaar. Mooi stukje gereedschap, die zich klemt om de schroefdraad.
    Voorbeelden tapeind verwijderaars
Lastige situaties:
  • In een diep en klein gat boren? Je kan het boortje dat je nodig hebt in een as vast zetten om zo je boor te verlengen. Een 2mm boor wil je geen 10cm lang hebben tenslotte.
    Foto boortje verlengt in een as
  • Kop kapot en slecht bereikbaar maar je wil een poging doen te draaien? Met een beitel een sleuf in de kop slaan en een platkop (slag)schroevendraaier gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Hoi.

Dat hebben ze allemaal omgekleurd, zeker?

Die blauwe heb ik als 243.
Die 290 heb ik in het geel, dat druppel je op een bout/moer als die al vast zit, trekt ertussen, zegt men. (doet niet veel).
De groene hier heeft geen sticker meer........

Nou zijn die flesjes al wat op leeftijd, dus ws ver voorbij de houdbaarheidsdatum.
Staan wel in de koelkast.

Groeten, Paul.
 
Vandaag weer wat gereedschap binnen gekregen en aan laten passen om er überhaubt mee uit de voeten te kunnen maar still no luck!
Laatste optie is volgend weekend met een zware slagtrekker er tegenaan te gaan daarna moet ik helaas mijn meerdere erkennen in de verstuivers...
(De gloeibougies komt komende week een uitboorsetje voor binnen)

9C1E9E28-A16F-4F3E-A94B-9D99C88E3DEE.jpeg
 
Ik vind het idee helemaal niet slecht zeer goed eigenlijk zo maken wij ook veel dingen los, ik denk alleen dat je dit aan 2 kanten tegelijk dient te doen.
Er gaar nu veel te veel kracht scheef zitten , het zelfde als iets met een slagmoer los wilt halen met een te lange verlengstuk , doe je het zonder gaat het zo los.
 
Ik vind het idee helemaal niet slecht zeer goed eigenlijk zo maken wij ook veel dingen los, ik denk alleen dat je dit aan 2 kanten tegelijk dient te doen.
Er gaar nu veel te veel kracht scheef zitten , het zelfde als iets met een slagmoer los wilt halen met een te lange verlengstuk , doe je het zonder gaat het zo los.
Moet eerlijk zeggen dat ik niet verwachtte hem hier mee los te halen, maar meer proberen de verbinding wat te breken/los trillen.
 
Aandrijfassen krijg je soms met een voorhamer niet uit de fuseelichaam met de luchtdrillhamer komt hij er zo uit.
Ik zou er nog eentje bij pakken en dan aan twee kanten hameren , je zou nog eens versteld kunnen staan.
 
Aandrijfassen krijg je soms met een voorhamer niet uit de fuseelichaam met de luchtdrillhamer komt hij er zo uit.
Ik zou er nog eentje bij pakken en dan aan twee kanten hameren , je zou nog eens versteld kunnen staan.

Dit is niet iets wat ik ff op ebay kan regelen ;) Dus nee. ergens houd het op. En in dit geval nadat ik met 5kg heb lopen rammen.
 
Ik bedoel dan aan de andere kant daar heb je nog ruimte.. het boven stuk zou dan een ander stuk ijzer moeten zijn. kan je ook laten snijden(van lochem in aalten die maken snijden alles zo op maat)
 
Ik bedoel dan aan de andere kant daar heb je nog ruimte.. het boven stuk zou dan een ander stuk ijzer moeten zijn. kan je ook laten snijden(van lochem in aalten die maken snijden alles zo op maat)

Ansich leuk bedacht maar dan zouden ze ook precies synchroon moeten werken want anders hameren ze nog scheef net als met 1.

Nee ik ram van het weekend zo nog even en volgend weekend met de slagtrekker en dan geef ik op en moet er hydrauliek aan te pas komen.
 
Heb je misschien ruimte genoeg om met de luchthamer aan de voet van de verstuiver te komen?
Om te proberen de verstuiver een fractie links of rechtsom te stoten.
De voet van de linker is al los getrild en naar onder gezakt dus áls ik al bij die voet kon komen zou dat bij die andere hetzelfde effect hebben.
Je had toch een trekker met taatslager? Heb je die al geprobeert?
Ik moet ff een weekje wachten, daar moet een speciale as voor komen maar dat gaan we komend weekend proberen.
 
Soms ben ik fucking briljant! Maar dit was niet 1 van die momenten...
Niets spannends maar waarom zit ik te wachten op een as op maat voor de slagtrekker als die van de luchthamer bijba dat is wat ik nodig heb?
Beetje meer schroefdraad dus het word er niet beter op maar als het zo niet werkt waarom dan wel met een ietsje betere?
DC209893-2634-480A-B4B6-ED6B67D87E52.jpeg


Lang verhaal kort... ze zitten muurvast.
Komend weekend de gloeibougies nog proberen uit te boren en dan kan (lees: moet) ik versterking inroepen met een 10-20t hydraulische trekker en hopen dat ze niet breken maar dat is puur financieel, eruit komen gaan ze!
 
Ah ok,
Ik ken dat goedje niet, dacht dat het een soort imal was.
Denk niet dat het het juiste effect heeft als de omgeving van de verstuiver ook tegelijk afkoelt.
Met zo`n spuitbusje met slangetje kan je een op een redelijk kleine plek koelen.
 
Ah ok,
Ik ken dat goedje niet, dacht dat het een soort imal was.
Denk niet dat het het juiste effect heeft als de omgeving van de verstuiver ook tegelijk afkoelt.
Met zo`n spuitbusje met slangetje kan je een op een redelijk kleine plek koelen.
Ah zo'n spul! Verstuiver zit over zo'n 5cm in een passing dus of die kou er zover in komt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan