Het grote Vespa GTS topic

Nee, inrijden ik doe dat altijd hetzelfde.
Mrs. Motorhead haar GTS uit 2019 is ook minder dorstig (olie en brandstof) dan de mijne uit 2019, maar ze draait ook minder vaak die gaskraan vol open. Redelijk normaal zou je zeggen.
We rijden ook vaak samen dezelfde route en dan is er met tanken ook een verschil van 0,5 liter brandstof (ten nadele van mijne) op dezelfde afstand en rijgedrag. .. maar nu ga ik er brandstof bij betrekken en het ging over olieverbruik.
 
Ik heb bij mijn 250 GTS nog nooit de olie hoeven bijvullen tussen 2 beurtjes in.
Ook niet na lang op hoge snelheden rijden.
Verbruik is wel toegenomen de laatste jaren, of de aanduiding van de tank klopt gewoon niet meer.
Voorheen kon ik 250km wel halen, laatste stuk wel met het reserve lampje aan.
Nu gaat het lampje al ergens rond de 200km rijden aan.
 
Dan is voorzichtig inrijden volgens de regelen der kunst blijkbaar nefast voor een Vespa HPE …

Niet om te pochen ( ik heb de wijsheid niet in pacht ), maar ik was vroeger bevriend met mijn toenmalige HONDA-YAMAHAdealer en ik reed al zijn demo’s in gedurende vele jaren .

Tezamen met mijn eigen motoren , denk ik dat ik ongeveer een 200-tal motorfietsen heb ingereden .

Ik VERMOED dan ook dat mijn Vespa niet onbehoorlijk werd ingereden …, waardoor hij nu olie verbruikt …:)
 
Hoeveel kilometer heeft je Vespa gereden? Het olieverbruik werd bij mij na een kilometer of 10.000 ook wat minder.
Nu een 2.500 km … er is dus nog hoop 😀.

BTW, het verwondert me van mezelf dat ik daar zo zwaar aan til .
De oude, luchtgekoelde BMW GS-en verbruikten ook allemaal wat olie , maar daar was een technische verklaring voor .

Bij een moderne, watergekoelde Vespa is die verklaring er echter niet …
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij mijn 250 GTS nog nooit de olie hoeven bijvullen tussen 2 beurtjes in.
Ook niet na lang op hoge snelheden rijden.
Verbruik is wel toegenomen de laatste jaren, of de aanduiding van de tank klopt gewoon niet meer.
Voorheen kon ik 250km wel halen, laatste stuk wel met het reserve lampje aan.
Nu gaat het lampje al ergens rond de 200km rijden aan.
Het olieverhaal is niet voor de oudjes.
 
Tof ding @Sender ik heb ook een 250 ABS. Die van mij is nog een jaartje ouder zelfs.
Doet de ABS het nog?
Is een beetje een "basis abs", werkt alleen op het voorwiel en redelijk heftig ingrijpen.
Grootste nadeel is echter dat het een gecombineerd systeem is, als je met de achterrem goed hard remt dan remt voor ook mee.
Dat is met die kleine wieltjes niet altijd een voordeel.
En het gevoel in de rem handles is wel erg vaag, doseren is een beetje wennen dus.

Overigens wel een betrouwbaar ding, althans die van mij tot nu toe dan toch.
De ABS sensor in het voorwiel is een keertje defect geweest bij die van mij (vlak aanschaf).
Veder eigenlijk alleen regulier onderhoud nodig gehad.
Ook hier een VESPA GTS250 IE ABS in huis, met de vraag of dat heftig ingrijpen vd ABS eenigszins te reguleren is...?
 
Ik ken het antwoord niet, maar durf het te betwijfelen… op mijn YAMAHA TDM 900 stond indertijd ook een eerste versie van ABS .

Dat greep zelfs op droge weg zo heftig in (op klinkertjes) , dat ik tweemaal bijna een fataal ongeval heb gehad …

Volgens de importeur was dat eigen aan die vroege versies van ABS units en was er niks aan te doen.

Bij mijn huidige GTS 300 HPE (2022) werkt het ABS perfect en onmerkbaar bij droge omstandigheden.
 
Ook hier een VESPA GTS250 IE ABS in huis, met de vraag of dat heftig ingrijpen vd ABS eenigszins te reguleren is...?
Niet dat ik gevonden heb. Remt inderdaad abrupt.
Vooral bij de voorrem ook met een weinig gevoel in de remhendel.
Achterrem werkt voor mij in de meeste gevallen beter, daarop geen ABS .
Bij hard door remmen is die ook nog gecombineerd met de voorrem.
 
Niet dat ik gevonden heb. Remt inderdaad abrupt.
Vooral bij de voorrem ook met een weinig gevoel in de remhendel.
Achterrem werkt voor mij in de meeste gevallen beter, daarop geen ABS .
Bij hard door remmen is die ook nog gecombineerd met de voorrem.
Mijn voorrem remt ook als een natte krant .

Volgens mijn dealer zou ik er een keertje mee moeten remmen tot-ie roodgloeiend staat .

Volgens mij is dat echter het recept om je blokjes te laten verglazen …

Voornaamste rem is dan ook de achterrem bij mijn HPE.

Het ABS stoort echter niet .
 
Kleine domper voor de hpe vandaag.
Het SIP onderdeel met kijkglas zou gemonteerd worden
Dus samen met de monteur ( mocht een beetje mee helpen) wat zaken gedemonteerd, olie er uit etc.
Nieuwe onderdeel erop en toen..........

Kwamen wij erachter dat SIP het verkeerde onderdeel had geleverd..
Er zat nl een extra vulopening op om via die opening makkelijker olie te vullen of bijvullen...maar dan past de kap niet meer....
Potverrrrr
Alles er weer af, de oude er weer op, olie er in en weer huiswaarts. Wachten tot het juiste onderdeel binnen komt.... dat was 90 minuten sleutelen zonder resultaat...

Kreeg gisteren overigens ook via Louis Dtl de MRA spoiler binnen..
Hadden ze een getinte versie gestuurd...grrrrrr
Die moet dus ook worden geruild.. .
En nu een tas pakken voor een paar dagen Sauerland....op de bmw RS
 
Net boven zn duim.......
20220512_111027.jpg

20220512_111018.jpg
 
Achterlicht enigszins loshalen. Hoeft er niet af. Zit behalve schroeven met enkele rubberen drukkers vast...
Voorzichtig lostrekken dus en vooral achteraan is de ruimte wat krapper vanwrge de beugel..doekje tussen beugel en plaatwerk
 
Ja, mijn dealer heeft de versie met kijkglas geplaatst, die door een Duitse firma gemaakt wordt van het originele Piaggio-carter, dat vervolgens wordt gemachineerd en gepoedercoated... en dus gegarandeerd past...

Murphy zal wel weer in zijn nopjes zijn geweest vandaag.

Ik vertrek morgen met de GS eerst naar de Eiffel, waar ik mijn Groninger maat ontmoet en daarna rijden we door naar de Alpen en Oostenrijk... heb er zin in...

Goeie reis, Dirk en hou het veilig !
 
Mijn voorrem remt ook als een natte krant .

Volgens mijn dealer zou ik er een keertje mee moeten remmen tot-ie roodgloeiend staat .

Volgens mij is dat echter het recept om je blokjes te laten verglazen …

Voornaamste rem is dan ook de achterrem bij mijn HPE.

Het ABS stoort echter niet .
Wat bedoel je met "remt als een natte krant"?
Je voorrem is je belangrijkste rem, niet je achterrem. Voor een stevig remmaneuver moet je op je voorrem kunnen vertrouwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan