Het grote Vespa GTS topic

Mensen zien door de band een scooter niet als een motorfiets, ook al hangt er achteraan een M nummerplaat op. (in BE een nummerplaat die begint met M betekent: motorfiets, indien die begint met S dan is dat bromfiets)
Zelfs met mijn Beverly kan ik, tot nu zonder protest, nu en dan een stuk fietspad meepakken. Ik gedraag me dan wel alsof ik een bromfiets B ben.

Wij hebben hier die fietssnelwegen, "fietsostrades". Het lijkt me wel het experiment waard om eens te proberen of er iemand protesteert als ik daar een stuk van meepik. Speedpedelecs (motorfiets P) mogen ze doorgaans gebruiken, dus bromfiets B zal ook wel OK zijn.
 
Viel me net op 🤔
Ik zat te kijken naar de vespa gtv sei giorni 2023 en of ik deze versie nu mooier vind of niet dan mijn gts … ik ben er nog niet uit 😂.

Maar apart dat de nieuwe voorwiel ophanging / vering er niet op zit .
Ik zie in ieder geval die extra strip niet zitten ..
 

Bijlagen

  • 531A7527-CBD1-4119-A6A0-B2A20431DBDF.jpeg
    531A7527-CBD1-4119-A6A0-B2A20431DBDF.jpeg
    78,8 KB · Weergaven: 25
  • CE81516D-CE0C-4A99-B321-95744F3AAB24.jpeg
    CE81516D-CE0C-4A99-B321-95744F3AAB24.jpeg
    66 KB · Weergaven: 24
Nog een vraag m.b.t werkplaats handboek van haynes, ze gaan maar tot 2010 ??
Vespa GTS125, 250 & 300ie, LX, S, Primavera 125 & 150 Servic : Haynes Publishing: Amazon.nl: Boeken

Is dit diegene die ik moet bestellen? Geen andere Nederlandse variant? Download link zou ook gewaardeerd worden. De links die ik vond waren niet recent 😅

En sommige bouten/schroeven van mijn kappen beginnen lichtelijk te roesten waar ik mij aan irriteer, iemand een overzicht van de meest voorkomende/gebruikte afmetingen? Zodat ik die kan vervangen.
Wil toch zelf proberen het onderhoud eraan te doen en dan meteen goed dat het allemaal weer fris is.
 
Nog een vraag m.b.t werkplaats handboek van haynes, ze gaan maar tot 2010 ??
Vespa GTS125, 250 & 300ie, LX, S, Primavera 125 & 150 Servic : Haynes Publishing: Amazon.nl: Boeken

Is dit diegene die ik moet bestellen? Geen andere Nederlandse variant? Download link zou ook gewaardeerd worden. De links die ik vond waren niet recent 😅

En sommige bouten/schroeven van mijn kappen beginnen lichtelijk te roesten waar ik mij aan irriteer, iemand een overzicht van de meest voorkomende/gebruikte afmetingen? Zodat ik die kan vervangen.
Wil toch zelf proberen het onderhoud eraan te doen en dan meteen goed dat het allemaal weer fris is.
Deze is van 2015, heb je hier wat aan? Is wel in het Engels

https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/GTS300-2015-ABS/GTS300-2015-ABS.pdf
 
Ik zat te kijken naar de vespa gtv sei giorni 2023 en of ik deze versie nu mooier vind of niet dan mijn gts … ik ben er nog niet uit 😂.
Heb je er al eens op gezeten of gereden?
Ik wilde een GTV en had die zelfs bijna blindelings besteld🫣
Gelukkig niet gedaan, want toen ik er op ging zitten miste ik echt het volume van stuurkappen en dashboard. Erg “kaal” zo vond ik. Denk er ook aan dat accessoires minder goed verkrijgbaar zijn, zoals bijv. windschermen.
 
Thnx, kan ik me idd voorstellen .. en bedankt voor je tip 👍

er spelen verschillende dingen mee 🫣
- of mijn vrouw haalt haar motorrijvewijs en koopt ook een vespa 300.
- of ze kijkt voor mp3 - 300
- of ik kijk voor een leuke vintage vespa .. maar moet wel met duo gereden kunnen worden en hou ouder hoe mooier maar voor 2 personen volgens mij wat krap.
Vandaar dat ik keek voor een gtv , of beverly400 ofzo ..
andere optie was , zelf kijken naar mp3 bijv de 530 als ik het geinig vind zelf erbij kopen en kan mijn vrouw altijd nog zien of ze daarmee alleen gaat rijden 🤔.
Allebei een 50cc vespa is ook nog even als optie voorbij gekomen ..

Was ff off-topic .. maar goed ,
Hoop dat mijn vrouw beslist wat ze wil kan ik verder met eventueel nog iets voor in de schuur, plek is nl beperkt 😬
 
On-topic 😉
Vanmorgen nog wat geknutseld … kwam er achter dat ik mijn reflector toch al was verloren 😂.
 

Bijlagen

  • CD52DF99-44F7-4381-9CF7-BC6F67D416FB.jpeg
    CD52DF99-44F7-4381-9CF7-BC6F67D416FB.jpeg
    225 KB · Weergaven: 30
  • 01577949-991B-4D8D-BC13-BACDE08F0CEA.jpeg
    01577949-991B-4D8D-BC13-BACDE08F0CEA.jpeg
    276,2 KB · Weergaven: 29
(...)Vandaar dat ik keek voor een gtv , of beverly400 ofzo ..
andere optie was , zelf kijken naar mp3 bijv de 530 als ik het geinig vind zelf erbij kopen en kan mijn vrouw altijd nog zien of ze daarmee alleen gaat rijden 🤔.
Allebei een 50cc vespa is ook nog even als optie voorbij gekomen ..

Was ff off-topic .. maar goed ,
Hoop dat mijn vrouw beslist wat ze wil kan ik verder met eventueel nog iets voor in de schuur, plek is nl beperkt 😬
Een Beverly 400 ken ik niet, ik denk dat je dan het oudere model Beverly 400 bedoelt, niet de huidige Beverly 400 HPE.

Mijn Beverly 300ie is iets kleiner dan een 400, en leent zich heel goed voor duorijden. Plaats genoeg en het veergedrag wordt er duidelijk comfortabeler door. Dus zo een 400 zal daar helemaal geen problemen mee hebben.

Langs de andere kant zal een GTV vlotter zijn in een stedelijke omgeving, wat wendbaarder, wat minder breed, wat lichter. Maar dan mits goede bestrating want de kleinere wielen zijn gevoeliger voor oneffenheden, het navolgen van sporen enz dan de grotere wielen van een Beverly.
 
Ik zou nu voor een nieuwe 400 gaan als het zoiets zou worden, al merk ik gaande weg dat de vespa voor wat ik tot nu toe heb gereden prima voldoet .. met duo gaat net , bedankt voor je reactie👍
 
Langs de andere kant zal een GTV vlotter zijn in een stedelijke omgeving, wat wendbaarder, wat minder breed, wat lichter. Maar dan mits goede bestrating want de kleinere wielen zijn gevoeliger voor oneffenheden, het navolgen van sporen enz dan de grotere wielen van een Beverly.
Een GTS of GTV met grotere wielen is dan ook nog een interessante optie en zou mijn keuze zijn, hoewel ik nog geen probleem heb ervaren met de standaard wielen.
 
Ik heb ook aan 13” gedacht maar met wat ik heb gelezen geloof ik niet dat het in de praktijk ook echt beter wordt… al zal het placebo effect natuurlijk z’n werk doen😜.

Vandaag de kans gehad om op een bmw c400gt te rijden ..
ik vond het blok minder mooi lopen , wat rauw tov mijn vespa.
Het zal best harder lopen maar zo voelt het niet, ja boven de 100 pas en oppakken etc doet de vespa ook veel mooier .. wel leuk een keer geprobeerd te hebben en heel anders maar ook een mooie fiets maar geen vespa 😜👍
 
Die Piaggio 300 blokken lopen inderdaad echt wel heel mooi, of ze nu onder een Vespa of een Beverly of een Scarabeo liggen.

Heb je al een tweedehands Beverly 350 overwogen? Die motor is afgeleid van de 300 maar heeft flink wat meer vermogen, bijna zoveel als de nieuwe 400, en krijgt door de band zeer goede kritieken, en er zijn er veel van hier in de lage landen.
Zou misschien het goede compromis kunnen zijn. Niet te groot, niet te zwaar, prima geschikt voor duo-rijden en je kan er ook eens flink mee tegenaan gaan als de omstandigheden dat toelaten.
 
ik hoorde dat vespa ook met een groter blok bezig was maar ook dat dat gerucht al langer rond gaat .. zou mooi zijn, net ff wat meer kracht en top hoeft niet heel veel sneller maar ff vlot naar de 130 is wel lekker 😇
 
Terug
Bovenaan Onderaan