Het grote Vespa GTS topic

Goedemorgen! @superduc again ja de juiste gister ontvangen en net gemonteerd.
Vandaag eens met vriendin samen testen 😎
Maar was echt een pleuriswerkje
 

Bijlagen

  • IMG_8872.jpeg
    IMG_8872.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 0
  • IMG_8873.jpeg
    IMG_8873.jpeg
    623,9 KB · Weergaven: 0
Een vraag!

Ik neem dus de GTS mee naar de Canarische Eilanden voor een maand. Ik twijfel over mijn Akrapovic uitlaat. De looks zijn mooier dan de originele maar...het geluid ook wat harder (duh). Nu weet ik eerlijk gezegd niet eens meer hoe origineel klinkt, ik heb deze uitlaat al een jaar denk ik, maar zouden jullie de originele er weer onder zetten voor deze trip? Niet vanuit twijfel over regelgeving in Spanje met de Akra maar meer vanwege het geluid? Mijn vriendin gaat regelmatig achterop enz. Zit gewoon even te twijfelen. Misschien is het relaxter minder te brommen.


Mijn GTS staat nu bij Motoport Leek in Groningen overigens. Gisteren een heerlijk 102km rit gehad die kant op. De 20.000km beurt. Ik zit nog net niet aan die 20.000 maar, zoals gezegd, er komen behoorlijk wat kilometers aan en wil zo veel mogelijk zekerheid op geen stilstand dus nu alvast even de beurt. Had even het windscherm (en voor bagagerek) verwijderd. Wou eens weten hoe het was te rijden zonder. Beviel ook erg goed moet ik zeggen, windgeruis viel mij nog mee (uiteraard otoplastieken in). Ook verwijdered omdat ze via de “stropdas” mijn handschoenenvakje nog open moeten zien te krijgen. Die wil dus niet meer open sinds vervanginging knipperlichten. Ben benieuwd of ze het lukt, mij niet nl.Bekijk bijlage 2015148
Ik vind de akra op snelheden boven de 50km/h nauwelijks hoorbaar. Maar snap ook dat de originele uitlaat lekker stil is. Ik wissel gewoon af en toe 😉
 
Hebben de 300gts ook vaak last van roest?
Zag een gts staan in de buurt voor heel weinig, maar deze heeft dus last van roest….
 
Hebben de 300gts ook vaak last van roest?
Zag een gts staan in de buurt voor heel weinig, maar deze heeft dus last van roest….
Ja. Dat komt mede omdat de hele constructie van staal is. Goed beschermen/behandelen en waar mogelijk binnen stallen.
Ik spuit die van mij altijd met perslucht droog als ik thuis kom van een natte rit.

Denk dat het moeilijk helemaal te voorkomen is, zeker aan de onderkant. Door gebruik heb je toch kans dat door steenslag de lak beschadigd waardoor het staal in contact kan komen met vocht.
 
Ik heb hem lekker in gespoten met ACF50 door het met de verfspuit aan de binnenkant te spuiten zolang dat de wolk overal uit kwam dus ik denk dat hij in iedergeval van binnen uit niet meer roest
 
Nou. Met schade naar de Canarische Eilanden.
Gisteren stond mijn GTS bij de Lidl geparkeerd in Zwolle. Loopt er een dronken vrouw tegen mijn scooter aan en deze valt om. Vrouw had niets, de foto’s zeggen genoeg dat mijn Vespa niet ongeschonden is weggekomen. Heel erg matig. Politie en al kwam er bij (hadden omstanders gebeld). Ik heb het geheel niet zien gebeuren.
Mw was vandaag erg cooperatief en alles is ingevuld en inmiddels naar de verzekeraar. Je snapt dat dit natuurlijk iets van de lange adem is. Motorzaken erg druk, gemiddelde reactietijd verzekeraar 15-30 werkdagen aldus de site enz. Kortom, ik kan mijn hele reis tegen die lelijke plekken aankijken. Gelukkig rijdt ie nog verder prima maar ik baal wel. 1e keer schade na zeker 100.000 Vespa km's de afgelopen jaren.

Vespucci heeft al op basis van de foto's een schatting gemaakt van 2750 euro reparatiekosten.... Verzekeringskwestie enz. Mw. is verzekerd, ik ook all risk enz. maar goed.
 

Bijlagen

  • IMG_5538.jpeg
    IMG_5538.jpeg
    266,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5537.jpeg
    IMG_5537.jpeg
    305,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5536.jpeg
    IMG_5536.jpeg
    219,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5535.jpeg
    IMG_5535.jpeg
    262,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5534.jpeg
    IMG_5534.jpeg
    267,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5533.jpeg
    IMG_5533.jpeg
    241,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5531.jpeg
    IMG_5531.jpeg
    325,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_5530.jpeg
    IMG_5530.jpeg
    235,8 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Nou. Met schade naar de Canarische Eilanden.
Gisteren stond mijn GTS bij de Lidl geparkeerd in Zwolle. Loopt er een dronken vrouw tegen mijn scooter aan en deze valt om. Vrouw had niets, de foto’s zeggen genoeg dat mijn Vespa niet ongeschonden is weggekomen. Heel erg matig. Politie en al kwam er bij (hadden omstanders gebeld). Ik heb het geheel niet zien gebeuren.
Mw was vandaag erg cooperatief en alles is ingevuld en inmiddels naar de verzekeraar. Je snapt dat dit natuurlijk iets van de lange adem is. Motorzaken erg druk, gemiddelde reactietijd verzekeraar 15-30 werkdagen aldus de site enz. Kortom, ik kan mijn hele reis tegen die lelijke plekken aankijken. Gelukkig rijdt ie nog verder prima maar ik baal wel. 1e keer schade na zeker 100.000 Vespa km's de afgelopen jaren.

Vespucci heeft al op basis van de foto's een schatting gemaakt van 2750 euro reparatiekosten.... Verzekeringskwestie enz. Mw. is verzekerd, ik ook all risk enz. maar goed.
Wat klote zeg!
 
Dat is echt balen! 😢
Gelukkig is de dader wel bekend en wordt reparatie van de schade vergoed. Dat is weleens anders ...
Erg jammer dat je er nu de hele tijd naar moet kijken op de Canarische eilanden (en het de foto's ontsiert!), want je kunt er niet niet naar kijken weet ik uit ervaring.

Mocht je daar nog andere lichte schade krijgen (hoop het niet, kan altijd), dan kan die straks wel meteen mee worden gerepareerd 😉
 
Nou. Met schade naar de Canarische Eilanden.
Gisteren stond mijn GTS bij de Lidl geparkeerd in Zwolle. Loopt er een dronken vrouw tegen mijn scooter aan en deze valt om. Vrouw had niets, de foto’s zeggen genoeg dat mijn Vespa niet ongeschonden is weggekomen. Heel erg matig. Politie en al kwam er bij (hadden omstanders gebeld). Ik heb het geheel niet zien gebeuren.
Mw was vandaag erg cooperatief en alles is ingevuld en inmiddels naar de verzekeraar. Je snapt dat dit natuurlijk iets van de lange adem is. Motorzaken erg druk, gemiddelde reactietijd verzekeraar 15-30 werkdagen aldus de site enz. Kortom, ik kan mijn hele reis tegen die lelijke plekken aankijken. Gelukkig rijdt ie nog verder prima maar ik baal wel. 1e keer schade na zeker 100.000 Vespa km's de afgelopen jaren.

Vespucci heeft al op basis van de foto's een schatting gemaakt van 2750 euro reparatiekosten.... Verzekeringskwestie enz. Mw. is verzekerd, ik ook all risk enz. maar goed.
Balen zeg. Fijn dat mw verder coöperatief is en de schade vroeg of laat gerepareerd en vergoed gaat worden.

Tip; plaats tijdelijk een vlotte sticker op de bil over de beschadiging, zoals onderstaand;

Schermafbeelding 2024-06-11 110222.jpg
 
Vorige week naar Motoport Leek geweest voor onderhoud. De 20.000km beurt, terwijl er dik 18.000 op staat maar dus alvast i.v.m. trip Canarische Eilanden. Anyway, paar maand van te voren gepland. Had ook om nieuwe banden gevraagd en op een enkele vertraagde of vergeten mail na geen bijzonderheden voor wat betreft planning en aanvraag onderdelen enzovoorts.


De beurt kostte mij 1339 euro. Ja zeker. Als bijlage even de factuur toegevoegd.
De kosten waren dus voor de 20.000km beurt, nieuwe banden, balanceren banden/velgen (broodnodig, ik wist al van de vibraties en had dit ook vermeld, zie melding boven aan de factuur hoeveel onbalans erwas) en open maken handschoenen vakje (deze kreeg ik niet meer open na vervanging knipperlichten voor aftermarket lichten). Balhoofdlager moest ook bijgesteld worden.

De berekende kosten van de oliefilter, riem en al die andere zaken zijn niet al te gek. Herken ze en kan ze online wel wat goedkoper krijgen en zij kopen ook nog weer goedkoper in dan de consument bla bla maar zo'n zaak moet ook blijven bestaan enz. enz. Ik snap het.

UITERAARD, zoals ik van elke motorzaak tot nu toe gewend ben, hebben ze er weer te veel motorolie in gedaan. Mijn relaas hierover eerder al gedaan en ook Motoport Leek stelt mij hierin niet teleur #cynismeoff. Een hele centimeter boven het max streepje zijn ze uitgekomen en dat is best wat. Volgens mij denken ze dat als het kijkglaasje volledig vol zit het dan ook een goed peil heeft? Ik snap echt niet hoe ze dit allemaal niet voor elkaar krijgen. Maar goed, ik zuig er binnenkort wat olie uit. De cardan/naafolie? Ook bijna een cm te veel gedaan.... _O-
De halve liter motorolie die overbleef kreeg ik wel mee naar huis overigens. Kan ik niks van zeggen. Zij haalde het uit flesjes ook, niet uit een groot vat dus.

Dan het abeidsloon. Tijd is geld, het moet en mag wat kosten natuurlijk. Maar ja....niet gedefinieerd hoeveel uren hè.... 675 euro...oke...?!
Het handschoenenvakje open krijgen zal vast een pain in the ass zijn geweest. Hier is tijd in gaan zitten. Ze moesten het bolhoofdlager aanpassen (zoiets? in ieder geval het stuurt nu inderdaad lekkerder dan daarvoor), dit was onvoorzien en is tijd in gaan zitten.
Zonder dus gelijk te zeggen dat het niet klopt, het is net iets te vaag qua tijd (en dus loon).

Een uitgebreide proefrit is gemaakt aldus de factuur Wat is uitgebreid? Mijn GTS heeft een hele precieze tracker en dan kan je heel precies terugkijken hoe/waar/wat en met welke snelheid is gereden. Op de dag van brengen (dinsdag) is een korte rit gemaakt zag ik (minuut of 6) en donderdag (denk na aanpassen bolhoofdlager) ook een rit van 8 minuten nog. Uitgebreid? Misschien uitgebreid genoeg?
Ook hier: ik bedoel dit niet zeurderig maar gewoon een beetje schetsend en vragend aan jullie? Legitiem? prima? Misschien ligt het aan mijn interpretatie van "uitgebreid".

Ik had een piepende achterrem. Op de terugweg naar Zwolle (100km) heb ik dit niet meer gehoord. Sinds de dag erna als "vanouds" weer het zelfde gepiep. Meermaals inmiddels ook gehad dat de Vespa kortstondig hapert bij optrekken, direct in het begin, en dit was voor het onderhoud ook niet.

Een kleine afronding van 1339 naar 1300 om de pijn wat te verzachten zat er niet in.

Een naar gevoel heb ik er niet van maar wel bedenkingen.
Dit geheel is een beschrijving over mijn ervaring met Motoport Leek, niet meer niet minder.

Benieuwd wat jullie denken!?
 

Bijlagen

  • Scan 12 Jun 2024 at 18.05.pdf
    646,6 KB · Weergaven: 0
Bandjes nooit bij en motorzaak kopen, dat scheelt al heel wat tientjes.
Gelukkig doe ik alles zelf, omdat ik het leuk vind. .. en nu zeker ook omdat mij zo’n beurtje bijna 1000,- minder kost.
 
Bandjes nooit bij en motorzaak kopen, dat scheelt al heel wat tientjes.
Gelukkig doe ik alles zelf, omdat ik het leuk vind. .. en nu zeker ook omdat mij zo’n beurtje bijna 1000,- minder kost.
Ik kan inmiddels aardig met zelf. Maar bijv. kleppen stellen? Geen enkel idee, weet niet eens waarvoor het is. Ook dit is waarschijnlijk te youtuben maar goed. Voor een eventuele verkoop ooit is het een extra iets, duidelijk bewijs van onderhoud. Vwb banden: zo heb ik het wel voor de auto gedaan destijds, zelf winterbanden gekocht en toen naar een zaak gegaan. Overigens zei Motoport Leek dat als ik zelf met attributen aankwam dat ze meerprijs montage zouden rekenen (echt waar!)
 
Er zijn ook gespecialiseerde Motorbanden zaken die wel normale prijzen rekenen voor zowel banden als montage
Dat achterwiel van een Vespa er uit halen is wel een een tijdrovend werkje ,als je dat zelf doet zou je voor 75 € een nieuwe band er om hebben
Olie verversen is een werkje van niets en de olie online kost de helft
Je kunt ook alleen voor kleppen stellen naar een dealer gaan , kan hij daar je flink voor laten betalen maar dat is overzichtelijk
En dat vakje openmaken zou zelf toch moeten lukken
 
Bandjes via internet heb je ze thuis bezorgd voor wat 75 euro??
Uurtje werk en ze liggen er op.
Kleppen stellen? Op Jouw buis genoeg tutorials te vinden, met wat geduld moet dat toch ook wel lukken?

Ja. Dat komt mede omdat de hele constructie van staal is. Goed beschermen/behandelen en waar mogelijk binnen stallen.
Ik spuit die van mij altijd met perslucht droog als ik thuis kom van een natte rit.

Denk dat het moeilijk helemaal te voorkomen is, zeker aan de onderkant. Door gebruik heb je toch kans dat door steenslag de lak beschadigd waardoor het staal in contact kan komen met vocht.
Mijn 2006 Vespa geen enkele roest te vinden. Ook echt wel in de winter mee gereden, binnen of onder een afdakje gestald. Had ik misschien geluk?
 
Terug
Bovenaan Onderaan