Het grote Vespa GTS topic

Malossi variokit.
Veel positieve ervaringen over gelezen en gehoord. Nou moet ik zeggen dat ik onderweg naar de dealer een keer volgas weg reed bij een verkeerslicht en aangenaam werd verrast door de acceleratie. Zal dus voorzichtig moeten zijn onderweg naar huis met herfstbladeren en vochtig wegdek ;)

Nooit verwacht ooit nog een yasuni pijp te kopen!
Wat een fantastisch geluid.
Die lijkt wel héél erg op een Akrapovic!

Die komt er bij mij niet op. Voor een E5 is die érg duur en nauwelijks verschil met een standaard uitlaat! Echt een groot verschil met de versie voor E4 en ouder.
 
Welke vario kit gaat er onder.. ben heel benieuwd naar je bevindingen.
Bij mij staat er bijna 10.k op.. dus gaat het motorblok er onder uit halen.. voor een grote beurt.. wellicht gaat er dan ook een ander variotje in.
Waarom gaat het motorblok eruit voor een 10k? Reden dat ik het vraag is dat ik het onderhoud zelf ga doen en het motorblok eruit halen staat (nog) niet op de planning.

Die yasuni pijp lijkt idd op een E5 Akra. Wat heeft die gekost ?
 
Waarom gaat het motorblok eruit voor een 10k? Reden dat ik het vraag is dat ik het onderhoud zelf ga doen en het motorblok eruit halen staat (nog) niet op de planning.

Die yasuni pijp lijkt idd op een E5 Akra. Wat heeft die gekost

Ik heb geen werkplaats handboek.. maar lijkt.me dat je na 11 jaar en 10000km wel een keer moet kleppenstellen.
Vandaar dat ik hem er onder uit ga halen.. en dan kan alles ook is goed schoongemaakt worden.

Yasuni kon ik via Mplaats kopen.. nieuw in doos voor 169 euro.
Mijn Vespa is nog een E3 en heb dat catalisator er niet bij.
Geen merkbaar verschil.qua snelheid wel qua geluid.. dat is wel bruut
 
Dat is idd een behoorlijk verschil met de 700 euro kostende E5 Akra. Het geluid van een E5 Akra (ik heb zo’n ding) is okay, maar geen 700 euro waard eigenlijk. Ik ben wel benieuwd die yasuni in het echti klink
 
Ik heb geen werkplaats handboek.. maar lijkt.me dat je na 11 jaar en 10000km wel een keer moet kleppenstellen.
Vandaar dat ik hem er onder uit ga halen.. en dan kan alles ook is goed schoongemaakt worden.

Yasuni kon ik via Mplaats kopen.. nieuw in doos voor 169 euro.
Mijn Vespa is nog een E3 en heb dat catalisator er niet bij.
Geen merkbaar verschil.qua snelheid wel qua geluid.. dat is wel bruut
Bij de 300cc motor van mijn Beverly uit 2012, en dat is volgens mij dezelfde motor als in jouw GTS, wordt kleppenstellen in het werkplaatshandboek elke 20.000km voorgeschreven.
De tijd is daarbij niet van belang. Als de scooter stil staat dan slijt er niets aan die kleppen.
Maar dat moet je niet tegenhouden als je graag je motor er eens onder uit haalt.
 
Bij de 300cc motor van mijn Beverly uit 2012, en dat is volgens mij dezelfde motor als in jouw GTS, wordt kleppenstellen in het werkplaatshandboek elke 20.000km voorgeschreven.
De tijd is daarbij niet van belang. Als de scooter stil staat dan slijt er niets aan die kleppen.
Maar dat moet je niet tegenhouden als je graag je motor er eens onder uit haalt.
Dit is geweldig nieuws!
Dan laat ik het motorblok nog een jaartje zitten 8-) ..
Vario-set en powercommendor.. staan nog op het wensenlijstje.
Dan doe ik volgendjaar wel de malossi cilinderkop.
 
Nooit verwacht ooit nog een yasuni pijp te kopen!
Wat een fantastisch geluid.

Weet er iemand of er ook een 2persoons zadel is waar de achterkant wat platter is.
Of kun je gewoon met z'n 2e zitten op een 1 persoons zadel
Officieel mag je niet met z’n tweeën op een eenpersoons zadel zitten, maar wij deden het ook altijd toen Mrs. Motorhead nog niet haar eigen GTS had.
 
Zou niet weten hoe je anders het kleppendeksel moet demonteren
Achter vering los links en rechts van de tankdop.
Achterzijde opkrikken/hijsen.
Zodat het blok er verder onderuit scharniert.
Even de diverse kabels enzo in de gaten houden.
Dit zo ver doen als gaat.
Dan kun je bij de boutjes van het kleppendeksel.
Ook kun je de kleppen dan redelijk makkelijk stellen.

Geen reden om het complete blok er onderuit te halen dus.
 
Dat is idd een behoorlijk verschil met de 700 euro kostende E5 Akra. Het geluid van een E5 Akra (ik heb zo’n ding) is okay, maar geen 700 euro waard eigenlijk. Ik ben wel benieuwd die yasuni in het echti klink
Voor €700 is nog een koopje als ik hier €832 zie 🤪
Nee, de Akra is van het lijstje en misschien ooit nog wel een andere die het wel waard is.
 
Ik laat de orginele pijp er wel op zitten..
Heeft geen meerwaarde voor mij en zeker niet voor 10% vd waarde van de vespa
Bij een goede vriend van mij werd zijn Akrapijp de allereerste avond, dat-ie zijn nieuwe Vespa in zijn bezit had , er reeds afgejat.... maakte het ding nog méér lawaai bij het naar huis rijden... :+

BTW, ik stel mij hier even voor : net zoals Motormaniac, ben ik al decennia een enthousiast BMW GS-rijder, maar zie ik wel de charme in van het bezit van een VESPA GTS 300 "voor erbij" (ik steunde mij hiervoor niet in het minst op het enthousiasme van voormelde Heer Maniac, die ik dan ook ten volle aansprakelijk houd, als dit onverhoopt een flop zou blijken te zijn :+ ) .

Sinds mijn recente pensionering, zijn beide bedrijfswagens immers ingeruild voor 1 enkel privékoekblik, maar dat blijkt in de praktijk zéér vaak door vrouwlief opgevorderd te worden... teneinde in zowat àlle omstandigheden (minus sneeuw, ijs en natte pekel) dan toch mobiel te blijven, komt de VESPA er dus bij.

Bij mijn zoektocht , bleek ook in dit segment Corona de zaken erg te compliceren : een nieuwe VESPA "naar eigen smaak" samenstellen en bestellen, wordt een hachelijke zaak : geen enkele dealer kon mij garanderen welke leveringstermijn zou gehanteerd worden. (varieerde van een 4-tal maanden tot "geen flauw idee").

Ik was m.a.w. beperkt qua keuze tot hetgeen er reeds màànden geleden besteld werd door de dealer én intussen nog niet verkocht was....

Het wordt dus een Classic Blu Energia met een zwart sportzadel (ik meet 1.92 m), een middelhoog ruitje, een bagagerekje en een topcase.

De centjes zijn inmiddels overgeschreven naar de dealer, die alles reeds in huis heeft (accessoires én de papieren) ... behalve de scooter zélf... er schijnen immers enorme transportproblemen te zijn, waardoor in B de scooters soms wekenlang onderweg naar de dealers zijn.

Ik post wel een fotootje, wanneer het vehikel in mijn bezit is en ik hoop hier nog wat goede tips en interessante ervaringen te mogen vernemen... (ik las het topic vanaf begin 2019, met het lanceren van huidige HPE-motor).

Alleszins bezwoer de dealer me vandaag nog om géén andere vario te monteren, daar dit ten koste van de betrouwbaarheid van de Vespa gaat... een stelling die hier wellicht op nogal wat tegenkanting zal botsen, vermoed ik. :+
 
Goedeeemogguuh,

Ik ben van plan om dr. Pulleys sliders in de vario te plaatsen. Iemand ervaring hoeveel gr het beste is en welke riem?

Ik lees dat de oem riem het beste is in combi met de sliders??
 
Bij een goede vriend van mij werd zijn Akrapijp de allereerste avond, dat-ie zijn nieuwe Vespa in zijn bezit had , er reeds afgejat.... maakte het ding nog méér lawaai bij het naar huis rijden... :+

BTW, ik stel mij hier even voor : net zoals Motormaniac, ben ik al decennia een enthousiast BMW GS-rijder, maar zie ik wel de charme in van het bezit van een VESPA GTS 300 "voor erbij" (ik steunde mij hiervoor niet in het minst op het enthousiasme van voormelde Heer Maniac, die ik dan ook ten volle aansprakelijk houd, als dit onverhoopt een flop zou blijken te zijn :+ ) .

Sinds mijn recente pensionering, zijn beide bedrijfswagens immers ingeruild voor 1 enkel privékoekblik, maar dat blijkt in de praktijk zéér vaak door vrouwlief opgevorderd te worden... teneinde in zowat àlle omstandigheden (minus sneeuw, ijs en natte pekel) dan toch mobiel te blijven, komt de VESPA er dus bij.

Bij mijn zoektocht , bleek ook in dit segment Corona de zaken erg te compliceren : een nieuwe VESPA "naar eigen smaak" samenstellen en bestellen, wordt een hachelijke zaak : geen enkele dealer kon mij garanderen welke leveringstermijn zou gehanteerd worden. (varieerde van een 4-tal maanden tot "geen flauw idee").

Ik was m.a.w. beperkt qua keuze tot hetgeen er reeds màànden geleden besteld werd door de dealer én intussen nog niet verkocht was....

Het wordt dus een Classic Blu Energia met een zwart sportzadel (ik meet 1.92 m), een middelhoog ruitje, een bagagerekje en een topcase.

De centjes zijn inmiddels overgeschreven naar de dealer, die alles reeds in huis heeft (accessoires én de papieren) ... behalve de scooter zélf... er schijnen immers enorme transportproblemen te zijn, waardoor in B de scooters soms wekenlang onderweg naar de dealers zijn.

Ik post wel een fotootje, wanneer het vehikel in mijn bezit is en ik hoop hier nog wat goede tips en interessante ervaringen te mogen vernemen... (ik las het topic vanaf begin 2019, met het lanceren van huidige HPE-motor).

Alleszins bezwoer de dealer me vandaag nog om géén andere vario te monteren, daar dit ten koste van de betrouwbaarheid van de Vespa gaat... een stelling die hier wellicht op nogal wat tegenkanting zal botsen, vermoed ik. :+
Die slip-ons trek je er idd binnen een paar minuutjes van af. ik ga er maar een slotboutje op zetten 🤔
 
Alleszins bezwoer de dealer me vandaag nog om géén andere vario te monteren, daar dit ten koste van de betrouwbaarheid van de Vespa gaat... een stelling die hier wellicht op nogal wat tegenkanting zal botsen, vermoed ik. :+
Mijn dealer heeft niets met vrijwel álle veranderingen aan een Vespa, behalve monteren van originele accessoires. Voorspatbordverlenging is hij het al niet mee eens (maar het is mijn scooter). Montage van een Malossi variokit is volgens hem echter geen probleem. Zelf heb ik wel besloten om dat pas na 1000km te doen. De motor daarmee origineel ingereden en bovendien kan ik nu het verschil ervaren. Anders had ik niet geweten waarom ik er geld aan uit had gegeven 😉
 
Bij een goede vriend van mij werd zijn Akrapijp de allereerste avond, dat-ie zijn nieuwe Vespa in zijn bezit had , er reeds afgejat.... maakte het ding nog méér lawaai bij het naar huis rijden... :+

BTW, ik stel mij hier even voor : net zoals Motormaniac, ben ik al decennia een enthousiast BMW GS-rijder, maar zie ik wel de charme in van het bezit van een VESPA GTS 300 "voor erbij" (ik steunde mij hiervoor niet in het minst op het enthousiasme van voormelde Heer Maniac, die ik dan ook ten volle aansprakelijk houd, als dit onverhoopt een flop zou blijken te zijn :+ ) .

Sinds mijn recente pensionering, zijn beide bedrijfswagens immers ingeruild voor 1 enkel privékoekblik, maar dat blijkt in de praktijk zéér vaak door vrouwlief opgevorderd te worden... teneinde in zowat àlle omstandigheden (minus sneeuw, ijs en natte pekel) dan toch mobiel te blijven, komt de VESPA er dus bij.

Bij mijn zoektocht , bleek ook in dit segment Corona de zaken erg te compliceren : een nieuwe VESPA "naar eigen smaak" samenstellen en bestellen, wordt een hachelijke zaak : geen enkele dealer kon mij garanderen welke leveringstermijn zou gehanteerd worden. (varieerde van een 4-tal maanden tot "geen flauw idee").

Ik was m.a.w. beperkt qua keuze tot hetgeen er reeds màànden geleden besteld werd door de dealer én intussen nog niet verkocht was....

Het wordt dus een Classic Blu Energia met een zwart sportzadel (ik meet 1.92 m), een middelhoog ruitje, een bagagerekje en een topcase.

De centjes zijn inmiddels overgeschreven naar de dealer, die alles reeds in huis heeft (accessoires én de papieren) ... behalve de scooter zélf... er schijnen immers enorme transportproblemen te zijn, waardoor in B de scooters soms wekenlang onderweg naar de dealers zijn.

Ik post wel een fotootje, wanneer het vehikel in mijn bezit is en ik hoop hier nog wat goede tips en interessante ervaringen te mogen vernemen... (ik las het topic vanaf begin 2019, met het lanceren van huidige HPE-motor).

Alleszins bezwoer de dealer me vandaag nog om géén andere vario te monteren, daar dit ten koste van de betrouwbaarheid van de Vespa gaat... een stelling die hier wellicht op nogal wat tegenkanting zal botsen, vermoed ik. :+

Leuk Marc
Ben zeer benieuwd wat je er van gaat vinden..
Die voorspatbord verlenger zit er bij mij ook op..kan ik aanbevelen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan