Het grote Vespa GTS topic

Is het niet elke 10.000km nieuwe olie volgens het boekje?
Als er maar genoeg olie in zit desnoods bijvullen, kan 10.000km geen kwaad.
Maar elke 6000km nieuwe olie vindt dat 300cc blok toch wel erg fijn is mijn ervaring.
Waar merk je dat dan aan bij dat blok? Jij praat uit eigen ervaring dus ik ben gewoon oprecht benieuwd.

Ik ben het wel eens met Tmax4LIife eens dat het nogal scheelt of je de scooter gebruikt voor boodschappen of langere ritten. Bij de Piaggio blokken heeft een of andere Italiaan bedacht dat de riem bij 15k moet worden vervangen. Dan kom je dus niet uit als je een onderhoudsinterval van 10k aanhoudt. In de praktijk voeren veel mensen bij 10k het onderhoud uit en vervangen dan ook gelijk de riem. Die zijn ook niet duur voor het Piaggio 300cc blok.

Je kunt het boekje volgen daar is niets mis mee. Je kunt ook kijken hoe de techniek zich gedraagt. Bij mijn Kymco merkte ik bijvoorbeeld dat de klepspeling wel verloopt. Yamaha staat er al jaren om bekend dat de klepsspeling nauwelijks verloopt. Van het Piaggio 300cc blok ken ik maar 1 exemplaar en daar verloopt de klepspeling ook niet of nauwelijks. Zo maar wat voorbeeldjes.
 
Ok, zelf rij ik zo'n 12 tot 14 k per jaar. Regelmatig onderhoud zal het wel worden. Ik ken het Quasar blokje. Loopt heel mooi, ik vind het ook altijd wat fijner aanvoelen dan de 350 of 500. Maar goed, met de betrouwbaarheid zal het wel ok zijn.

- Hebben mensen die wat groter zijn dan gemiddeld ervaring met de GTS 300? Ik ben zelf 1,93 en 100+ in kilo's.

- Mocht je onderuit gaan, hoe is een Vespa te repareren? Is zo'n bil te vervangen of een integraal onderdeel van het frame?

Msh
 
1,93m dan is de gts 300 geen goed idee denk ik, denk meer aan een 400 burgman of de xmax 400 voor de bennen ruimte ik rij de gts al 2 jaar de grootse nadele is dat hij wiebelig is op hoog snelheid op zijn enkele voorpoot. Top snelheid is ook maar 120km/h max (GPS) en niet met een lekker gevoel. De gts is een scooter voor de stad en rondom de stad. De comfort is iets beter dan de beverly 350 (heb ik ook gehad in 2012), maar veel minder stabiel . Over de billetjes van de Gts is alles in in stuk gelassen, maar met een goede carrosserie auto zal te doen zijn. Behalve de stabiliteit op hoog snelheid en de wiebelige gevoel de Gts blijf een betrouwbaar motorscooter die weinig geld kost in onderhoud en fun in de stad, voila. (Sorry voor mijn Nederlands, c'est pas facile ;-)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, je doet het goed hoor.

Ik wil juist dichter naar de kern met scooter rijden. De Xmax en de Burgman zijn schitterende scooters, maar ook weer groot. Het instappen op een Xmax is al een dingetje (smalle doorgang), daarnaast moet er een behoorlijk scherm op de scooter komen om mij uit de wind te houden (voorwaarde 1...). Zithouding op de Vespa is voor mij beter dan de Xmax.

Op de snelweg tik ik af en toe de 120/130 aan, maar het meest prettige is rond de 100/110. Morgen zal ik een proefritje maken met de GTS van mijn buurman. Eerder op provinciale weg gedaan, niet op de snelweg.

Zijn alle GTS-ers klein en licht dan? :)

Mish
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben een gt200 en rijden er niet zo veel mee maar wel altijd met z,n 2e.
Top van de 200 is net aan 110 op de gps.
De vespa vind ik meer een rond de stad scooter,ik vind het wat lomp sturen maar wel redelijk stabiel op de snelweg.(vergeleken bij mijn 150cc honda dylan)

Ik zou liever een xmax 250 of de sh300 willen maar de vespa is van mijn vrouw dus heb ik er niks over te vertellen.
 
Ik heb sinds begin 2007 een gts 250 en nu ook een gts 300 sinds voorjaar 2017
De nieuwe 300 rijdt absoluut niet lomp maar stuurt heerlijk ! De 250 wobbelt meer en hoewel ik jaren heb gedacht dat ik de fijnste Vespa van de wereld had vind ik het moeilijk er weer een stukje op te rijden.
De 250 lijkt inderdaad wat meer lomp in het sturen. Alsof je een lekke band hebt zo ervaarde ik het van de week. Dan toch maar weer snel op de 300.

En je kunt inderdaad enorm veel zelf doen in onderhoud. Nou ja. ...ik niet maar mijn man wel die vrijwel alle filmpjes van Robot uit zijn hoofd kent haha.
Onderdelen koopt hij soms bij Sip maar ook vaak bij MotoVeda omdat het daar dan goedkoper is.
 
Ik lees hier over makkelijk onderhoud waarbij het lijkt of dat specifiek is voor de Vespa. Daarin zie ik geen verschil met een andere scooter, waarbij ik dan even een Piaggio 300cc vergelijk met een Kymco 300cc. Van Honda hoor ik dat het (de)monteren van de kappen meer werk is, maar het echte sleutelwerk zal toch ook niet verschillen.
 
Ok, vandaag kon ik op een GTS van een kennis gaan rijden. Wat stuurt dit makkelijk zeg! Daarbij de looks, om te smullen. Echter zie ik toch af van een aanschaf. Op de snelweg was het iets wiebeliger op de snelweg. De snelheid vond ik wel iets tegenvallen. Ik kwam net iets boven de 120. Zal mogelijk wel iets harder kunnen, maar ik mis net het laatste eindje. Op de terugweg lichte rugpijn, gaat het niet worden.

Helaas, ik vind de Vespa GTS echt een mooie scooter, vooral de eenvoud spreekt mij aan. Ik blijf verder rijden op de BV350 :)

Mish
 
Hallo Mish.. Ik weet niet uit welk jaar die GTS van je kennis komt maar de nieuwe GTS rijdt een stuk stabieler. De snelheid is echter niet veel hoger. Ietsje maar.
Ik heb ook een GTS 250 uit 2006 en die rijdt inderdaad een stuk minder stabiel.
 
Goed review Misch dat is precies de Gts. Maar ik ben toch blij met mijn GTsje zeker voor zijn eenvoud.
Andere maxiscoot zijn iets moeilijker om er op te klussen.
 
Dit is zeker een groot voordeel. Ik heb een motorhefbrugtafel in mijn schuur(tje) staan. De Vespa leent zich om heerlijk aan te sleutelen. Compact en handelbaar op de brug. Verder lijkt het motorblok via de bagageruimte goed bereikbaar. Top ding voor in de stad en provinciale wegen en zo nu en dan snelweg.

Mish
 
Bij mijn Kymco moest ik een paar boutjes losdraaien om de bagagebak eruit te tillen en dan kon ik bij het hele blok voor kleppen stellen etc. Die kleppen zijn gewoon ouderwetse boutjes net als bij Piaggio. Shims kun je ook stellen, maar schrikt sommigen misschien wat meer af. De CVT is gewoon bereikbaar. Geen gecombineerd remsysteem met ABS (op de erste die ik had tenminste). Zomaar een paar voorbeelden. Maar ik zie het verschil niet qua sleutelen. Niet om mijn gelijk te halen hoor. Als je kunt sleutelen zal de Vespa niet de meest ingewikkelde scooter zijn. Dn als je niet kunt sleutelen is elk voertuig ingewikkeld. Maar persoonlijk zou ik de Vespa ten opzichte van een andere 250-300cc scooter kiezen om het model of de wendbaarheid in de stad, maar niet specifiek om het sleutelen. Maar goed het is maar net hoe je het bekijkt.
 
All,
Mogelijk doe ik binnenkort afscheid van mijn Beverly en zal dan overgaan op een nieuwe Vespa GTS 300. De Classis heeft al een achter bagagedrager, zal een hoog windscherm erop laten zetten. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Iemand ervaring met hoge kilometerstanden en mogelijke te verwachten problemen?
Onderhoudsinterval, elke 5k en elke 15k de snaar?


Dit zal waarschijnlijk de kleur worden (4e van rechts, Azzurro Incanto):

Vespa GTS 300 - Vespa.com


Gr. Michel


Wat n mooie scoot zeg
 
Hallo, ik ben nieuw (in dit topic) en zit te denken aan een nieuwe Vespa scooter (300).

Ik heb een vraag, komt Vespa elk jaar met nieuwe kleuren?
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik ben nieuw (in dit topic) en zit te denken aan een nieuwe Vespa scooter (300).

Ik heb een vraag, komt Vespa elk jaar met nieuwe kleuren?


Sommige kleuren wijzigen, maar de hardlopers blijven meestal erg lang.

En er zijn vaak "speciale" edities, dit jaar de Sei Giorni, Notte en Yacht Club. Hiervan vind ik alleen de Sei Giorni wel aardig, helaas alleen met matte lak beschikbaar.
 
Michel de kleur die jij noemt Azzurro Incanto is een lichtblauwe gts en de foto is een grigio dolomiti gts kleur. In het echt is hij echter wel veel meer gewoon grijs. Soms lavendel blauw achtig. Ik vind hem wel mooi. Beetje chique.

Of Vespa elk jaar met nieuwe kleuren uit komt is vaak moeilijk te voorspellen bij Vespa. Ze zijn net de afgelopen 2 jaar met veel nieuwe kleuren uitgekomen dus wie weet duurt het even. ...
Bepaalde kleuren blijven. . Knal rood zwart. wit.. grijs.

De Sei Giorni is wel mat maar niet zo'n "dood" matte kleur als bij de gele. Er zit toch nog een glimmetje onder. Wel mooi in het echt. Beetje zijde glans.
 
Nutty tart. .. gefeliciteerd 👍
De gif groene GTS is zeker een mooi ding. En het gevoel zit goed zo te horen. Als je verliefd wordt dan maak je de juiste keus :)
Enneuh. ... zodra je hem gekocht heb nog lid worden van een Vespa club om er optimaal van te kunnen genieten :Y :]
 
Ben benieuwd wat je keuze gaat worden!

Kijk uit dat je niet doorslaat erin. Voor je het weet ben je ‘m al aan het personaliseren.

Gr. Jim
 
Terug
Bovenaan Onderaan