Het grote Vespa GTS topic

Hallo, even voorstellen ik ben Marcel uit Heerlen en heb sinds 11-'18 een GTS Touring uit 2014 in bezit met toen net 1800 km op de klok.
Heb inmiddels een aantal mods aangebracht die het rijgedrag een stuk verbeterd hebben!
Met name de banden, remmen en schokbrekers.
DSC_0234.JPG
DSC_0235.JPG
 
Nou ten eerste de waardeloze Sava banden verwisseld voor Pirelli Diablo Rosso (echte aanrader!)
Bitubo voor schokbreker en BGM sport dempers achter, verder de originele remklauwen vervangen voor Frando's,
Deze zijn van zeer goede kwaliteit en de remmen zijn véél beter.
 
Mijn hpe 2019 is standaard. Mijn 1e scooter.
Vind deze aardig strak op de weg, remt prima. Is deze dan zo verbeterd vergeleken bij die uit 2014 ?
 
Mijn hpe 2019 is standaard. Mijn 1e scooter.
Vind deze aardig strak op de weg, remt prima. Is deze dan zo verbeterd vergeleken bij die uit 2014 ?
De Vespa's staan nou niet zo bekend om hun geweldige remmen (Heng Tong remklauwen) en de goedkope emulsie schokdempers wat vanuit de fabriek gemonteerd worden.
Hierbij maakt het niks uit of je voren een rode, gele of chromen veer hebt. (ook 2019!)
Nou weet ik niet of er betere remmen op een 2019 model zitten inmiddels.
 
Laatst bewerkt:
De Vespa's staan nou niet zo bekend om hun geweldige remmen (Heng Tong remklauwen) en de goedkope emulsie schokdemoers wat vanuit de fabriek gemonteerd worden.
Hierbij maakt het niks uit of je voren een rode, gele of chromen veer hebt. (ook 2019!)
Nou weet ik niet of er betere remmen op een 2019 model zitten inmiddels.
Remus uitlaat op mijn SuperTech laten zetten. Heel tevreden, mooi vol geluid en het ziet er veel beter uit.

Bekijk bijlage 1421645Bekijk bijlage 1421645Bekijk bijlage 1421646
Mooiste uitlaat die er is vind ik.
 
Mijn hpe remt dus prima !
Banden zijn de city grips..ook prima so far.
Tja...schokdempers...sportief afgeveerd zou ik.zeggen. korte hobbels geeft hij beetje hard door. Als ega achterop zit slaat vering niet door. Ik.weeg 100kg. Ega 60- kg
Lijkt dus ook prima.

Mijn referentie kader ligt bij motoren. Rij zelf ook nog bmw, suzuki en tiger 800.
 
Mijn hpe remt dus prima !
Banden zijn de city grips..ook prima so far.
Tja...schokdempers...sportief afgeveerd zou ik.zeggen. korte hobbels geeft hij beetje hard door. Als ega achterop zit slaat vering niet door. Ik.weeg 100kg. Ega 60- kg
Lijkt dus ook prima.

Mijn referentie kader ligt bij motoren. Rij zelf ook nog bmw, suzuki en tiger 800.
De Michelins zijn idd ook prima!, ja is eigenlijk niet met een motor te vergelijken zo'n Vespa.
Rijdt ook met eega achterop trouwens en dat is rijdt een stuk fijner nu na de mods.
 
Malossi laat ze maken bij Paioli, schijnen niet zo lang mee te gaan ook.
Ik heb voor een achter Malossi's gehad op mijn 2006 GTS.
Voor heeft het een kleine 10.000km vol gehouden toen begon het ding te lekken.
Ze zijn niet te repareren.
Achter zijn ze nog heel en voldoen uitstekend.
Merendeel van de kilometers heb ik met een duo gereden (beide ongeveer 80kg) in het zuiden van Europa. Dus bergachtige omgeving. Ook flink wat offroad km's.

Nu voor al denk ik 10.000km een bitubo, daarmee is het rijgedrag nog beter dan met de Malossi. En het is kwalitatief echt een hele stap beter dan de Malossi's.

Wat betreft banden, ik heb meerdere setje Diablo Rosso's op op gereden. Nu Metzler tourance voor een achter. Die sturen nog een slag beter vind ik.

Ik heb nog de originele klauwen, wel voor en achter gesinterde blokken.
Dat helpt al flink, zeker tegen het op roken van blokjes in de bergen... 8-) :X })

Mijn kleine pakezel tijdens een trip door de Alpen op de LGKS (Via de Sale):
1567804297-600-x-450px-IMG_20170810_144133.jpg


Gekocht met net 6 duizend op het tellertje, nu staat er net iets meer dan 31.000km op. Echt een top ding gaat nooit meer weg. Wel ga ik deze winter eens flink aan het opknappen.
De kilometers en vooral hoe een waar ik die heb gereden hebben best hun tol geëist. Flink wat krassen en deuken en ik denk dat ik eens het blokje onderhanden ga nemen, Malossi cilinder kop er op.
 
Ik rij voor het eerst op een scooter...de hpe die ik nu iets van 3 maanden heb.
Ik ben.wel.zeer ervaren met motoren. Ik.rij immers al plm 35 jr motor..

Mijn hpe vind ik.prima geveerd. Ik ben zelf 100kg...mijn lief 60. Ook samen op de hpe....geen probleem...vering slaat ook niet door bij hobbels of drempels...

Wat maakt die vervang sets vd vering dan beter ??
In mijn beleving is harder-strakkere vering en demping beter voor het weggedrag en met name bochten gedrag..
Minder hard gedempt is comfortabeler maar ten koste van dat weggedrag....
 
Klopt...zo werkt dat. Je zult merken dat de standaard Vespa vering naar verloop van tijd > 10.000 km toch wat minder gaat werken en alles wordt dan wat 'sponzig'.
De meeste Vespa rijders doen daar niks aan en het gaat heel geleidelijk. Maar als je een verwende motorrijder bent zoals jij (en ik), dan wil je na verloop van tijd toch de wegligging verbeteren. Zo heb ik gisteren een BGM pro demper gekocht voor de voorzijde van de scooter. Geen gasvering (met reservoir), verstelbare in- en uitgaande demping, maar gewoon een degelijke demper met instelbare veervoorspanning. Dat gaat een stuk beter werken, daar ben ik van overtuigd.
De achterdempers volgen nog. Even sparen....

36696550xs.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan