Het grote Vespa GTS topic

Volgens mijn dealer totaal overbodig en hij denkt dat het (mede) de oorzaak kan zijn van het trillen vanuit het voorwiel. Dat was er echter al voor montage ervan en blijkbaar hebben veel meer Vespa's daar last van weet ik inmiddels. Die hebben ongetwijfeld niet allemaal een verlenging gemonteerd 😉

Zover ik weet heeft mijn Vespa ook (nog) geen steenslag. Desondanks heb ik wel een spuitbus tectyl klaar staan om als winterproject de binnenkant van het frame mee te behandelen vanwege dit schrikbeeld!
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel een erg schrikbeel, mijn GTS is uit 2006, ik heb er nooit iets van tectiel op gespoten en heb ook geen spatbord verlenger.
Toch is er nog niets weg gerot.
Rijd er toch ook wel mee in de regen, alleen niet mee in de pekel.
 
Ik denk eraan om de mijne met ACF-50 aan de binnenzijde en de onderkant in te spuiten, van zodra ik hem zal ontvangen hebben.
Dat spul dringt echt tot in de kleinste naadjes door en heeft mijn bedrijfsmotoren , waarmee ik in de winter doorreed (niet in de natte pekel), steeds zeer netjes beschermd.
Is het moeilijk om de treeplanken te verwijderen ?
Ik heb geen echte, goed uitgeruste werkplaats, maar moet me in de garage behelpen met een gereedschapskoffer.
 
Volgens mijn dealer totaal overbodig en hij denkt dat het (mede) de oorzaak kan zijn van het trillen vanuit het voorwiel. Dat was er echter al voor montage ervan en blijkbaar hebben veel meer Vespa's daar last van weet ik inmiddels. Die hebben ongetwijfeld niet allemaal een verlenging gemonteerd 😉

Zover ik weet heeft mijn Vespa ook (nog) geen steenslag. Desondanks heb ik wel een spuitbus tectyl klaar staan om als winterproject de binnenkant van het frame mee te behandelen vanwege dit schrikbeeld!
Dit heb ik ook gehad met m'n vespa LX.. zot te zien is dit ook de LX.. mag toch hopen dat ze de GTS iets beter hebben gemaakt:-)
 
Dat hoop ik ook, maar vertrouw daar niet helemaal op en er is relatief eenvoudig & goedkoop iets tegen te doen.
Voorkomen is beter dan genezen 😉

Is het moeilijk om de treeplanken te verwijderen ?
Ik heb geen echte, goed uitgeruste werkplaats, maar moet me in de garage behelpen met een gereedschapskoffer.
Als je de rubberplaat verwijderd en daarna de accu dan kun je bij de holle ruimte. Wil je het écht goed doen dan is het "wat" meer werk.
 
Marc,
Bij zitten er ook oem valbeugels op...
De bevestiging loopt onder de vespa door.
Op een gevoelige corrosieplek dus...
Die heb ik direct flink ingespoten met s100 kettingvet...prima bescherming !!
 
Hé Dirk,
Bedankt voor de tip .
Voorlopig heb ik de intentie om de Vespa voornamelijk functioneel te houden , maar dat kan snel evolueren…
Het wordt alleszins geen staalboek van alle mogelijke accessoires, maar als die beschermbeugel inderdaad effectief is, komt hij wel op het verlanglijstje .
De eerstvolgende aanschaf wordt wellicht echter een paar verwarmde handschoenen met batterij en voedingskabel .
 
Als je door weer en wind gaat rijden zou ik zeker de valbeugels overwegen.... het plaatwerk onder je billetjes is immers geen plastic en duur om te repareren/vervangen in het geval je toch een keer het asfalt gaat raken......
 
Door weer en wind zal ik wel moeten gaan rijden deze week vrees ik.
Vorige week woensdag de GTS naar de dealer gebracht voor 1000km-beurt en wat meer. Dat was o.a. voorrem die druk verloor en het oplossen daarvan duurde langer dan verwacht. Daardoor kon ik de GTS de afgelopen dagen nog niet ophalen met mooi weer en zal dat de komende dagen moeten 😒
 
Volgens mijn dealer totaal overbodig en hij denkt dat het (mede) de oorzaak kan zijn van het trillen vanuit het voorwiel. Dat was er echter al voor montage ervan en blijkbaar hebben veel meer Vespa's daar last van weet ik inmiddels. Die hebben ongetwijfeld niet allemaal een verlenging gemonteerd 😉

Zover ik weet heeft mijn Vespa ook (nog) geen steenslag. Desondanks heb ik wel een spuitbus tectyl klaar staan om als winterproject de binnenkant van het frame mee te behandelen vanwege dit schrikbeeld!
Ging wel om een LX die veel pekel gereden heeft. Ondertussen is t opgeknapt. Iets wat ik met de gts niet zou doen. De lx moet nog een paar maanden mee tot de elektrische fiets er is voor woon werk verkeer. 20210524_143921.jpg20210528_224734.jpg20210530_143328.jpg20210602_160247.jpg

20210602_174510.jpg

Mal gemaakt van karton. Over genomen op staal. Passen meten aanpassen en lassen. Plaatwerk was zo dun dat ik de lassen niet vlak geslepen heb. Tectiel erop en klaar.
 
Dat hebben ze mij ook verteld. Het helpt wellicht (nog) erger te voorkomen, maar verwacht er niet veel van.

Ging wel om een LX die veel pekel gereden heeft. Ondertussen is t opgeknapt. Iets wat ik met de gts niet zou doen. De lx moet nog een paar maanden mee tot de elektrische fiets er is voor woon werk verkeer.

Mal gemaakt van karton. Over genomen op staal. Passen meten aanpassen en lassen. Plaatwerk was zo dun dat ik de lassen niet vlak geslepen heb. Tectiel erop en klaar.
👏 :}
 
Het is onverwacht vandaag toch gelukt om de GTS tussen de buien door droog op te halen 😀
Het was een echte herfstrit. Heerlijk, maar met vochtig wegdek, natte bladeren en flinke wind. Het effect van de variokit dus nog niet kunnen ervaren helaas, want ik wilde hier niet moeten melden dat ik beter valbeugels had kunnen laten monteren 😜
 
Gisteravond heb ik de vervangen vario die ik keurig mee heb gekregen (slechts 950km ervaring) bekeken en daar zit ook de standaard veer bij.
Eerder las ik o.a. "lang geleden" hier op het forum dat beter de standaard veer kan worden gebruikt i.c.m. de Malossi variokit. De meegeleverde veer zou voor 200cc zijn?!?

Hoe denken de ervaringsdeskundigen daarover?
 
Ik heb in mijn 250 ook pas een Malossi vario geplaatst en de bij behoorende veer in de koppeling gezet.
De 250 en de 300 hebben niet heel erg afwijkende vermogens/koppel en die van mij rijd top nu zo.
Maar goed dat is één ervaring.
 
Zo , mijn Energieke Blauwe is gearriveerd en de eerste 20 (jaja!) kilometers staan erop… en toen begon het te gieten 😢.
Was al leuk, maar omwille van het inrijden nog een voorzichtig, ritje.
Vraagje : ik zou de rechterspiegel wat meer naar binnen moeten draaien .
Kan ik gewoon het rubbertje boven op het stuur wat optillen om aan de regelmoeren van de steel te kunnen ?
Ik vraag het hier liever even, alvorens ik wat sloop …

Edit : ik vond reeds wat ik zocht :

8EAB39BE-3F4A-41C8-B442-18AB2738CA10.jpeg

Hier met de grote broer in de voorlopig nog rommelige garage 😬
 
Laatst bewerkt:
Waar ik nogal eens tegen aan loop met m'n Vespa is dat automobilisten vaak nog even snel voor mij kruipen omdat ze denken dat ik max 45km/h kan. Best vervelend, vooral omdat ze mijn snelheid niet goed in schatten.

Maar ach, ik weet dat het gebeurd en anticipeer er ook op.
 
Dat gebeurt mij ook regelmatig, zelfs op wegen waar geen brom- laat staan snor scooters mogen rijden.

Het ding wil alsmaar sneller dan 100 km/u , maar dat mag niet gedurende de eerste 1000 km.
Mijn dealer heeft daar niets over gezegd en dat heb ik ook niet gedaan!
 
Laatst bewerkt:
Waar ik nogal eens tegen aan loop met m'n Vespa is dat automobilisten vaak nog even snel voor mij kruipen omdat ze denken dat ik max 45km/h kan. Best vervelend, vooral omdat ze mijn snelheid niet goed in schatten.

Maar ach, ik weet dat het gebeurd en anticipeer er ook op.
Komt dat alleen voor als er geen verkeer voor je is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan