Het grote Vespa GTS topic

In het verleden heb ik Vespa gereden, eigenlijk nooit problemen. Inmiddels rij ik alweer een paar jaar Beverly 350, mijn 2e nu. Deze wordt alom geprezen vanwegen z'n enorm goede onderhoudsinterval (die hij ook waar maakt). Maar goed, ik laat onderhoud doen door Profesional en ga niet zelf prutsen. Echt gekke defecten heb ik ook niet gehad en het onderhoud is alleszins betaalbaar.
Dit in tegenstelling tot de Honda's die ik in verleden ook had (CB-series), die woonde soms bij de garage, hadden behoorlijk pittige onderhoudskosten en gewoon niet altijd even betrouwbaar.
Dus, ik zit wel goed op Italiaans en dat 350cc blok is echt heel lekker 😊
Ik heb nu bijna 3 jaar een Beverly 300 uit 2012, aangekocht met 9000km op de teller. Ondertussen staan er 22000 op en die bewijst zich tot nu als een heel betrouwbaar toestel. Niks problemen mee gehad. Heeft nog altijd de af fabriek achterband (die moet ik binnenkort wel vernieuwen) en de af fabriek batterij. Ik heb er ook niets aan veranderd. Hij is volledig origineel, op de oranje reflectoren na op het voorspatbord die de vorige eigenaar er heeft op gekleefd.
 
Kwalitatief is een Vespa geen hoogtepunt. Echter zitten ze wel goed en logisch in elkaar gebouwd (vind ik) en als je tijdig onderhoud uit voert kom je zelden tot nooit stil te staan.

Hiervoor een snor versie gehad waar ik ook zelf onderhoud aan deed, dat was altijd wel prettig om aan te werken.

Ook aan de Vespa welke ik nu heb werkt het allemaal erg prettig. Ik voer 1x per jaar groot onderhoud uit, een dagje om m'n gemak klussen en sleutelen, misschien wat over kill, maar ik vind het ook gewoon leuk om te doen.

Ik heb ook wel eens gewerkt aan een Chinees ding. Maar dat werd ik niet vrolijk van. Dolgedraaide bouten, kapotte ophangpunten van kapdelen etc. Motorisch zijn ze ook niet heel best, en over roest maar te zwijgen.
 
Pomtiedom. Mijn Kawasaki Versys 1000 heeft er een vriendje bij.

image2.jpeg
 
De 13 gram dr. Pulley sliders bevallen mij prima. Heb GTS300 van 2015. Verder originele setup.
Ik heb me wat proberen in te lezen in de rolletjes maar het is mij niet geheel duidelijk wat het effect van lichtere of zwaardere rolletjes is.
Uiteraard zit je met standaard rolletjes nooit verkeerd maar is het effect van lichtere rolletjes of zwaardere rolletjes?
Mij dunkt dat het te maken heeft met optrekken vs topsnelheid en toerental.
Is dit te vergelijken met de overbrengingsverhouding op een schakelmotor? Waarbij lichtere rolletjes sneller optrekken maar lagere top, en zwaardere rollen een hogere top maar minder vlot optrekken? En een lager toerental bij constante snelheid.
 
Ik heb me wat proberen in te lezen in de rolletjes maar het is mij niet geheel duidelijk wat het effect van lichtere of zwaardere rolletjes is.
Uiteraard zit je met standaard rolletjes nooit verkeerd maar is het effect van lichtere rolletjes of zwaardere rolletjes?
Mij dunkt dat het te maken heeft met optrekken vs topsnelheid en toerental.
Is dit te vergelijken met de overbrengingsverhouding op een schakelmotor? Waarbij lichtere rolletjes sneller optrekken maar lagere top, en zwaardere rollen een hogere top maar minder vlot optrekken? En een lager toerental bij constante snelheid.
De rollen worden door de middelpuntsvliedende kracht naar buiten geduwd en zo duwen ze de poelies vooraan naar elkaar toe en dus de riem naar boven. Dus die riem gaat vooraan hoger lopen en dus lager achteraan (want de riem heeft natuurlijk een vaste lengte) en dus vergroot de overbrengingsverhouding.
Zwaardere rollen duwen harder, simpelweg omdat ze zwaarder zijn, en lichtere rollen duwen dus minder.

Met zwaardere rollen loopt de riem vooraan hoger dan met lichtere rollen. Met zwaardere rollen is de overbrengingsverhouding groter.
Dat bevordert de bereikbare maximumsnelheid, tenminste zolang die rollen niet te zwaar zijn want dan kan de motor dat verzet "niet meer trekken" en haalt die zijn max toerental niet. In de praktijk wordt de hoogste positie van de riem niet door de rollen bepaald maar mechanisch door de poelies die in hun positie tov elkaar mechanisch begrensd zijn. Dit om te vermijden dat de riem boven de poelies terecht zou komen. Maar door de grotere overbrengingsverhouding wordt de acceleratie minder.

Met lichtere rollen loopt de riem vooraan lager met dus een kleinere overbrengingsverhouding tot gevolg. Dat bevordert de acceleratie omdat de motor dan tijdens acceleratie iets hoger in toerental loopt en iets meer vermogen kan leveren. Maar kies je de rollen te licht dan loopt de motor tegen zijn toerentalbegrenzing aan of loopt die niet hoog genoeg om de max haalbare topsnelheid te bereiken.
 
De sliders geven door hun vorm wat meer toeren bij lage snelheid en wat minder toeren bij hogere snelheid. Het kantelpunt ligt zo tussen de 60 en 70 km/u. Zie animatie op het internet.
 
Weet iemand of het medium scherm op dezelfde bevestigingsset als het hoge scherm gaat?

Heb een hoog scherm en hoewel je prinsheerlijk erachter zit wil ik omwille van de hoeveelheid wind die het vangt naar een medium of laag scherm.
 
Vespa toch ingeleverd bij de speciaalzaak, motoronderdelen zijn beschadigd, vraagt 2400 euro. Dat gaan we dus niet doen. Ik wil als alternatief een 2e hands blok onder gooien of de scooter verkopen als project of in onderdelen.

Is er iemand die een 2e hands 250cc Quasar blok heeft liggen, en is er iemand die een blok durft te vervangen.

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van een blok? Kan er ook een ander blok onder?
 
Valt inderdaad niet tegen, maar foto geeft een beetje een vertekend beeld. Linksachter is een deel overgespoten en is een beetje mat. De gepolijste velgranden zijn behoorlijk aangetast. Het plan is om er een paar maanden op te rijden en hem dan een beurt te geven en wat dingetjes aan te pakken. Wil naar een klein scherm en de originele bagagedrager. Dus als iemand wat heeft houd ik me aanbevolen 🤗
Laag scherm net weggedaan helaas en bagagedrager was in gebruik. Indien ik de Vespa weg doe dan laat ik je wel weten.
 
Vespa toch ingeleverd bij de speciaalzaak, motoronderdelen zijn beschadigd, vraagt 2400 euro. Dat gaan we dus niet doen. Ik wil als alternatief een 2e hands blok onder gooien of de scooter verkopen als project of in onderdelen.

Is er iemand die een 2e hands 250cc Quasar blok heeft liggen, en is er iemand die een blok durft te vervangen.

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van een blok? Kan er ook een ander blok onder?
Zelf al 2x een motorblok gewisseld, dit waren wel schakelmotoren. Mij lijkt een scooterblok juist nog wat eenvoudiger te wisselen daar er vrij weinig op zit en je deze volgend mij als een geheel met het achterwiel eruit schuift. Maar met de Vespa geen ervaring mee. Een motor-of scooter speciaalzaak zou er geen kind aan moeten hebben.

Vaak is een ander blok voordeliger dan een revisie al heeft dat laatste wel het voordeel van een "vers" blok. Kijk ook even wat de oorzaak van de motorschade was.
 
Vespa toch ingeleverd bij de speciaalzaak, motoronderdelen zijn beschadigd, vraagt 2400 euro. Dat gaan we dus niet doen. Ik wil als alternatief een 2e hands blok onder gooien of de scooter verkopen als project of in onderdelen.

Is er iemand die een 2e hands 250cc Quasar blok heeft liggen, en is er iemand die een blok durft te vervangen.

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van een blok? Kan er ook een ander blok onder?
Dat was helaas dan toch een miskoop …
 
Terug
Bovenaan Onderaan