Het grote Vespa GTS topic

Nu heb ik dus twee opties:

1. Blok kopen voor 200 euro, gebruiken als donor en huidige blok laten reviseren voor +/- 800 euro, totaal rond de 1000 euro kosten. Dan nog hopen dat alle onderdelen dat vervangen moet worden ook kan door onderdelen in gekochte blok. Anders gaat dat meer kosten. Risico's... mij niet waard.
2. Vespa zo verkopen voor 1000 euro.


Inderdaad, zo denk ik momenteel ook. 1000 euro, prima. Dik verlies maar het heeft zo moeten zijn. Dan maar in de toekomst weer terug naar schakel, mis het toch.

Zuur is het wel. M'n Vespa had ik echt leuk gemaakt. Was er verliefd op, zie foto's. Wilde nog graag andere velgen onder gooien. Burgerlijke uitstraling, zwart met chroom.
Je Vespa staat er inderdaad netjes bij. Zonde dat je die zou moeten laten gaan.
Heb je al geïnformeerd bij een Vespa dealer wat een nieuw blok kost?
 
De variomaat vond ik inderdaad een nadeel van de Vespa. Wat zou het fijn zijn als de GTS handgeschakeld (en met kickstarter 😃) leverbaar was!
(...)
Dan moet je een oldtimer Vespa zoeken. Mijn eerste scooter was een GS 160 uit 1963 (kan ook 1962 geweest zijn), die had dat allemaal.
En handgeschakeld was bij die GS ook letterlijk schakelen met de hand.
 
De variomaat vond ik inderdaad een nadeel van de Vespa. Wat zou het fijn zijn als de GTS handgeschakeld (en met kickstarter 😃) leverbaar was!


Het 250cc blok op MP is verkocht zie ik. Niet aan jou dus?
Als je echt zo blij was met de Vespa, wat ik begrijp, en hem zo naar jouw zin hebt gemaakt, dan zou ik toch er toch serieus over denken om het blok te wisselen of te laten reviseren. Dat laatste inderdaad voor een redelijke prijs. De voorgespiegelde €2400 lijken me erg veel. Heb je het al op andere adressen gevraagd?
De Vespa mag van mij blijven zoals het is. Je rijdt op een scooter dat veel harder mag en sleutelen/onderhouden is (vind ik) stuk makkelijker dan aan een motor.
Dat blok is voor mij gereserveerd en hij heeft ook interesse om mijn Vespa over te nemen voor 1000 euro. Ik twijfel, ontzettend. Vind het beide zonde. Liefst hou ik 'm maar alleen als ik er nog gebruik van ga maken. Anders vind ik het zonde van mijn tijd en geld.

Ik had hiervoor een Honda CBR 600 F, zelf gecustomized, black on black met bijna een ton op de teller. Heerlijke bike, zonder ABS, reed er graag op. Omdat ik het veel voor woon-/werk afstand gebruikte en ook al om 6 uur 's ochtends de deur uit moet, leek een Vespa GTS mij gunstiger. Makkelijker op en af stappen, zonder motorkleding. Nu mis ik m'n Honda wel, al sinds de dag dat ze de deur uit is. Beste is beide in huis hebben maar stallen is ook altijd een ding.
 
Je Vespa staat er inderdaad netjes bij. Zonde dat je die zou moeten laten gaan.
Heb je al geïnformeerd bij een Vespa dealer wat een nieuw blok kost?
Goeie! Helemaal niet bij stilgestaan. Maar dan heb je het over hetzelfde blok dat onder een HPE staat? Past dat of is dat makkelijk passend te maken?
 
Het gaat wellicht over hetzelfde blok dat origineel in jouw Vespa staat, maar dan nieuw…
Ik vrees dat dit wel een cent zal kosten…
Een motor én een Vespa in huis is idd het ideale scenario.
Als er bij mij eentje buiten moét, vliegt de Vespa… de motor is mijn passie, de Vespa is erg leuk « voor erbij », maar dat is wellicht niet de gangbare mening op dit topic… , als het goed is…:)
 
Inderdaad :) Hier al jaren geen motor meer in bezit. Ik huur af en toe een KTM voor als ik een weekendje met vrienden ga rijden. Toen ik nog een Vespa en een motor (Kawasaki) had, pakte ik in 90 procent van de gevallen de Vespa.
 
Het gaat wellicht over hetzelfde blok dat origineel in jouw Vespa staat, maar dan nieuw…
Ik vrees dat dit wel een cent zal kosten…
Een motor én een Vespa in huis is idd het ideale scenario.
Als er bij mij eentje buiten moét, vliegt de Vespa… de motor is mijn passie, de Vespa is erg leuk « voor erbij », maar dat is wellicht niet de gangbare mening op dit topic… , als het goed is…:)
Ben zelf in de "luxe" positie om naast de Vespa nog een (of 2) motor(en) te hebben, maar ik heb dan ook geen auto.

Voor mij is de Vespa dus voor woon-werk verkeer "erbij" maar goed ik heb dan ook niet de nieuwste en duurste. Wil je een nette 300 kom je al gauw op een bedrag dat twee of meer keer zo groot is als waar ik m'n 250 voor heb gehaald en dat heb ik er dan weer niet voor over. Maar als enige of "hoofd" motor, sure 🙂
 
De Vespa mag van mij blijven zoals het is.

Ik had hiervoor een Honda CBR 600 F, zelf gecustomized, black on black met bijna een ton op de teller. Heerlijke bike, zonder ABS, reed er graag op. (...) Nu mis ik m'n Honda wel, al sinds de dag dat ze de deur uit is. Beste is beide in huis hebben maar stallen is ook altijd een ding.
Met dat gevoel zou ik dezelfde keuze maken als @Sender en @SLIJKMOTO (dus toch ook in dit topic 😉). Beschouw de Vespa als een leuk avontuur en doe wat je hart je ingeeft.

Ik heb na 11 jaar HD waarvan de laatste nieuw gekocht en 7 jaar gehad (rij motor sinds 1992) bewust voor een Vespa gekozen in plaats van een motor. De laatste jaren reed ik er erg weinig meer mee, maar helemaal zonder wilde ik ook niet. Ik was van plan om een lichte wendbare motor (Transalp, Pegaso Strada, etc.) te kopen, maar twijfelde of ik daar geen spijt van zou krijgen aangezien ik een motor altijd zou blijven vergelijken met wat ik had. Daarom ben ik ook naar een zwaardere all road gaan kijken (Aprilia Capanord, Cagiva Navigator), maar toen ik daar op zat besefte ik dat ik dan net zo goed de HD had kunnen houden. Op de terugweg van de Cagiva Navigator ben ik impulsief naar de Vespagarage gereden waar ik vrijwel langs kwam. Zonder dat het mijn bedoeling was bood Willem me een proefrit aan (ik had mijn helm, handschoenen etc. toch bij me) en dat was achteraf heel slim van hem 😉. Ik reed meteen met een big smile en vakantiegevoel in eigen omgeving. Om niet ook impulsief te beslissen heb ik er een week over nagedacht en toen een langere proefrit gemaakt die de laatste twijfel weg nam. Voor mij op dit moment dus de juiste keuze, maar ik adviseer iedereen om te doen wat je hart je ingeeft en je geldbuidel toelaat.
 
Hola,

Een week gelden een weekje naar Gran Canaria geweest. Daar 6 dagen lang op een Piagio Beverly 400 rondgereden. Ik moet zetten hij reed wel erg lekker, het voorwiel is net wat groter dan van de Vespa en dat rijdt toch wel erg goed. De looks van de Vespa vind ik mooier maar wel verleidelijk.
C0627D00-3CB7-4156-A0F1-131D93B48371.jpeg
99AC3C37-E529-4E98-B9E0-BB114D4E053E.jpeg
45E8673F-D3AC-40AF-A43A-AAACD4F89D70.jpeg
4EC007AD-C508-4342-9D96-1F918744348B.jpeg
 
Inderdaad :) Hier al jaren geen motor meer in bezit. Ik huur af en toe een KTM voor als ik een weekendje met vrienden ga rijden. Toen ik nog een Vespa en een motor (Kawasaki) had, pakte ik in 90 procent van de gevallen de Vespa.
Dit was bij mij ook het geval toen ik beide motoren had. Maar na verkoop miste ik ondanks de ongemakken die erbij kwamen kijken toch de schakel en de snelheid ergens. Inderdaad, zo een vespa geeft echt een vakantiegevoel. Heerlijk rondjes rijden maar een knallende pijp bij het terugschakelen en het snel optrekken heeft ook zo hun verleidelijke kanten.
 
De sliders geven door hun vorm wat meer toeren bij lage snelheid en wat minder toeren bij hogere snelheid. Het kantelpunt ligt zo tussen de 60 en 70 km/u. Zie animatie op het internet.
Had je hier nog een linkje van voor onze visuele leerlingen? 😜
 
Ik kijk hier vrijwel iedere dag even, maar heb zelf niets te melden. Vespa staat te "overwinteren" in verwarmde garage, maar al enige tijd zonder hoes aangezien ik iedere dag van plan ben om er aan te werken 😳. Bus tectyl staat klaar en ook USB 3.0 ligt klaar om te worden ingebouwd, maar ik kom er niet toe om er aan te beginnen.
Als je de USB 3.0 hebt ingebouwd, deel dan even een foto als het geen moeite is. Ik gebruik nu een powerbank in een stuurtas waar ik ook zichtbaar mijn telefoon in kwijt kan voor evt. Navigatie. Echter zoek ik iets wat ik aan een spiegel o.i.d. kwijt kan. Iemand ervaring? Ik
kan ook aan mijn beenkleed een houder kwijt maar dan moet je steeds op mijn schoot kijken. Niet handig.
 
Porsche is wel synoniem aan degelijkheid .

Let wel , ik beklaag me zeker niet mijn aankoop van de Vespa , maar ik zocht voor mezelf een verklaring voor mijn ietwat gereserveerde houding tegenover deze troetel .

Het zou wellicht anders liggen , indien ik er afhankelijk van was voor mijn dagelijkse verplaatsingen … dan zou ik waarschijnlijk toch voor een Japanner zijn gegaan .

Et maintenant , en route vers de nouvelles aventures … 😊
Zolang jou of een ander maar niet overkomt wat mij is overkomen 🙃
 
Ik dacht dat ik een vraag zag langskomen over dr. Pulley rollers en geleiders. Ik heb dit voor mijn vespa 250cc aangeschaft maar niet kunnen uitproberen. Als iemand ervaring ermee heeft, graag! Zie forum van de buren maar zie ook hun andere topic erover. Weet waar je aan begint 🤔
 
Had je hier nog een linkje van voor onze visuele leerlingen? 😜
Had ik ook om gevraagd, maar ook snel zelf gevonden: Dr Pulley sliders vs rollers
Als je de USB 3.0 hebt ingebouwd, deel dan even een foto als het geen moeite is. Ik gebruik nu een powerbank in een stuurtas waar ik ook zichtbaar mijn telefoon in kwijt kan voor evt. Navigatie. Echter zoek ik iets wat ik aan een spiegel o.i.d. kwijt kan. Iemand ervaring? Ik
kan ook aan mijn beenkleed een houder kwijt maar dan moet je steeds op mijn schoot kijken. Niet handig.
Ik ben er nog steeds niet aan toe gekomen :$
Dit is een duidelijke video over het inbouwen.

Telefoon heb ik op mijn GTS in een houder van RAM mount aan een beugel van het windscherm. Zo zit het beter in het zicht en beschermd achter het windscherm.
 
Ik eerst ook en zo zal het ook moeten zonder windscherm 😉
Nu zit het beter in het zicht, beschermd door windscherm en is gemakkelijker te bedienen onderweg met rechterhand.
 
Achter het medium scherm zit het op de spiegelstang inderdaad ook net beschermd. Ik had eerst een laag scherm en dan zit het alleen op de beugel van het scherm een beetje beschermd. Met medium scherm een stuk beter beschermd daar en heeft alleen maar voordelen.

Ik heb wel wat moeilijker zicht op de temperatuurmeter, maar die naald staat toch altijd net onder de 90.
Daar ben ik wel jaloers op, maar alleen als deze een realistische weergave heeft.
 
(...)
Daar ben ik wel jaloers op, maar alleen als deze een realistische weergave heeft.
Ik denk dat die wel goed werkt.
Het duurt zo een km of 2 en dan is de normale motortemperatuur bereikt. Dan staat die naald net onder de 90, laat ik het 88 noemen.
En die blijft daar de hele tijd staan. Winter en zomer.
Het is wel zo dat in de zomer als het echt warm is en als ik dan voor wat langere tijd moet wachten met de motor stationair, dan zie ik die naald langzaam opschuiven tot net boven die 90, laat ik het 92 noemen en dan slaat de fan aan, en dan gaat die naald weer langzaam terug naar net iets onder de 90 en schakelt de fan weer uit. Lijkt me allemaal prima te functioneren.
 
Ik heb deze op mijn linker spiegelsteun geplaatst .Van bij Coolblue voor € 32.
Ook met middelhoog scherm.
Zit schijnbaar goed vast.
Echter nog niet mee gereden.

Bekijk bijlage 1721849
Dat ziet er best een heel praktische steun uit. Lijkt me handiger dan de X-grip die ik gebruik. Bij die X-grip moet ik er goed op letten dat ik de smartphone zo positioneer dat de steunen van de X-grip niet drukken op 1 van de knoppen aan de zijkant.
 
De X-grip heb ik ook gehad en vind ik waardeloos. Je moet inderdaad opletten dat de poten de knoppen aan de zijkant niet raken, maar erger vond ik de speling. Als de poten van de X niet in de uiterste stand staan, wat het geval is met een telefoon er in, dan heeft de X met telefoon een variabel aantal graden speling t.o.v. de basis. Nu heb ik deze QuickGrip, stevig en handig: zie video.
 
De X-grip heb ik ook gehad en vind ik waardeloos. Je moet inderdaad opletten dat de poten de knoppen aan de zijkant niet raken, maar erger vond ik de speling. Als de poten van de X niet in de uiterste stand staan, wat het geval is met een telefoon er in, dan heeft de X met telefoon een variabel aantal graden speling t.o.v. de basis. Nu heb ik deze QuickGrip, stevig en handig: zie video.
Klopt, dat van die speling. Maar de houder heeft een soort van natuurlijke nulstand en door die zo in de bevestiging te plaatsen dat de smartphone bij die natuurlijke nulstand mooi vertikaal hangt stoort me die speling in de praktijk weinig.
Ik hou het voorlopig bij de X-Grip maar inderdaad, die QuickGrip lijkt een betere oplossing. Goed om te weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan