Het grote Vespa GTS topic

@Bearded Dimi gefeliciteerd, vet hoor! Lang op moeten wachten? Hoe ver zat de tank wel gevuld dan? In het leven kan je je over van alles druk maken maar ik zou toch aardig geirriteerd zijn als die net niet helemaal vol is. Dat is dus zeker geen geld kwestie maar ze “beloven“ het, het zit in de afleverkosten, het is kinderlijk eenvoudig helemaal te vullen enzovoorts. Het wordt dan bijna een principekwestie en mensen met principes zijn het ergst ;-). ik weet niet waar je hem hebt gehaald maar verder tevreden met hun service tot dusver?
 
@Bearded Dimi gefeliciteerd, vet hoor! Lang op moeten wachten? Hoe ver zat de tank wel gevuld dan? In het leven kan je je over van alles druk maken maar ik zou toch aardig geirriteerd zijn als die net niet helemaal vol is. Dat is dus zeker geen geld kwestie maar ze “beloven“ het, het zit in de afleverkosten, het is kinderlijk eenvoudig helemaal te vullen enzovoorts. Het wordt dan bijna een principekwestie en mensen met principes zijn het ergst ;-). ik weet niet waar je hem hebt gehaald maar verder tevreden met hun service tot dusver?
Eerste week van januari besteld.
Oh, ik dacht dat dit "normaal" was, dat de tank niet vol was.
Ik heb nog maar 1 keer een nieuw voertuig (zowel auto als moto) gaan ophalen waarbij de tank wel gevuld was. En hierbij zat het ook duidelijk vermeld in het verkooppraatje.
Over de service kan ik nog niet veel zeggen, die heb ik nog niet nodig gehad. En op de levertermijn heeft de dealer zelf ook niet echt invloed.
Mijn vorige Vespa kwam van ergens anders, maar heb hem nu gewoon bij de dichtstbijzijnde besteld. En bij de verkoop zelf was er ook niet echt service nodig, ik ben er gewoon binnengestapt en heb gezegd welke ik wil bestellen. 😃
 
Eerste week van januari besteld.
Oh, ik dacht dat dit "normaal" was, dat de tank niet vol was.
Ik heb nog maar 1 keer een nieuw voertuig (zowel auto als moto) gaan ophalen waarbij de tank wel gevuld was. En hierbij zat het ook duidelijk vermeld in het verkooppraatje.(...)
Het normale is inderdaad dat de tank bij aflevering maar een kleine hoeveelheid brandstof bevat.
Die fabrikanten rekenen ook.
Ongeveer naast mijn schoonouders is er een vrij grote garage waar bijna elke dag nieuwe wagens worden afgeleverd. Ik heb ooit gezien dat de chauffeur bij zo een levering een wagen wou afladen die niet wou starten en dat hij een jerrycan benzine uit zijn vrachtwagen haalde en enkele liters in de tank goot. Daarna wou de wagen wel starten.
 
Het normale is inderdaad dat de tank bij aflevering maar een kleine hoeveelheid brandstof bevat.
Die fabrikanten rekenen ook.
Ongeveer naast mijn schoonouders is er een vrij grote garage waar bijna elke dag nieuwe wagens worden afgeleverd. Ik heb ooit gezien dat de chauffeur bij zo een levering een wagen wou afladen die niet wou starten en dat hij een jerrycan benzine uit zijn vrachtwagen haalde en enkele liters in de tank goot. Daarna wou de wagen wel starten.
Ik reken ook, heb mijn oude ook ingeleverd met het lampje van de benzine aan.
 
Het normale is inderdaad dat de tank bij aflevering maar een kleine hoeveelheid brandstof bevat.
Die fabrikanten rekenen ook.
Ongeveer naast mijn schoonouders is er een vrij grote garage waar bijna elke dag nieuwe wagens worden afgeleverd. Ik heb ooit gezien dat de chauffeur bij zo een levering een wagen wou afladen die niet wou starten en dat hij een jerrycan benzine uit zijn vrachtwagen haalde en enkele liters in de tank goot. Daarna wou de wagen wel starten.
Via het mailcontact met Goedhart zei de verkoper letterlijk in ieder geval dat de monteur hem zal aftanken. We gaan dit zien.

Over brandstof gesproken. Euro 98 wordt geadviseerd he? Bij mij in de buurt zit ook een tankstation met 100+ (vroegere 102 competition). zie link:

Is dit nou ook overdreven en meer marketingtechnisch iets of valt hier, t.o.v. euro 98, toch echt wat voor te zeggen?
 
Volgens mij levert Goedhart altijd met volle tank af. Ik heb daar een paar keer een nieuwe motor gekocht en ik kan me niet herinneren dat de tank niet volledig vol zat.
 
(...)
Over brandstof gesproken. Euro 98 wordt geadviseerd he? Bij mij in de buurt zit ook een tankstation met 100+ (vroegere 102 competition). zie link:

Is dit nou ook overdreven en meer marketingtechnisch iets of valt hier, t.o.v. euro 98, toch echt wat voor te zeggen?
Check er je scooter op na bijvoorbeeld hier: E10 brandstofwijzer maar het zou me verbazen als je scooter niet met gewoon E10 kan rijden.

Over brandstof is hier al heel veel inkt gevloeid, maar mijn persoonlijke ervaring, met mijn Beverly 300 uit 2012, is dat ik geen verschil merk tussen E5 of E10, niet in trekkracht of zo, niet in verbruik, enkel in de portemonnee, want E10 is beduidend goedkoper.
Sinds een jaar of twee rij ik uitsluitend met E10, voordien in de zomer met E10 en in de winter met E5.

Dus als je scooter geschikt is voor E10 rij dan met E10.

Tenzij je je scooter voor langere tijd niet gebruikt, maanden lang. Kom ik nog op terug.

Wat zegt de site over die 100+:

"Euro 100+ is volledig ethanol vrij en heeft een octaangetal van meer dan 100. Het hoge octaangetal in 100+ geeft de klopvastheid van de motor aan. Door de hoge klopvastheid heeft de motor een efficiëntere verbranding en meer vermogen in de motor.


Daarnaast ontstaat er minder roetvorming in de verbrandingskamer. Doordat de benzine ethanol vrij is zal de aanslag in de injectoren na verloop van tijd verdwijnen. Dit zorgt voor meer vermogen en een schonere motor. Ook zal je zuiniger gaan rijden."
Ethanolvrij is op zich OK. Geen probleem.

Een octaangetal van meer dan 100 geeft alleen een voordeel bij een motor die zo een hoog octaangetal nodig heeft, maar is je scooter geschikt voor E10, dus octaan 85, dan levert een brandstof met een hoger octaangetal geen betere verbranding op want de motorsturing rekent daar niet op.

De stelling over roetvorming: lijkt me uit de lucht gegrepen.

De stelling over aanslag in je injectoren: lijkt me al eveneens uit de lucht gegrepen.

Zuiniger rijden: dat zou kunnen. Ik ken de brandstof niet, en het wordt ook niet vermeld, maar als die een hogere verbrandingswaarde heeft dan E10 of E5 dan zou het inderdaad kunnen dat het verbruik daalt. Alleen is het de vraag of je dat verschil in de praktijk ook zou merken.
E5 heeft ook een hogere verbrandingswaarde dan E10 maar dat verschil merk ik in de praktijk niet. In beide gevallen zit ik rond 3.2 l/100km.

Terugkomend op een langere stilstand:

Het punt is dat ethanol oplost in water: het is hygroscopisch of wateraantrekkend. E5 en E10 bevatten ethanol en bij langere stilstand kan het dus zijn dat er zich onderaan in de tank geleidelijk aan een waterlaagje vormt door de ethanol die water uit de omgevingslucht absorbeert. Niet best als je na die lange stilstandtijd je scooter weer tot leven wil brengen.
Dus: plan je om je scooter lange tijd te laten stilstaan, dan zou het zinvol kunnen zijn om je tank zo leeg mogelijk te rijden en dan tot de nok te vullen met die 100+.

Alhoewel er daarvoor alternatieven zijn.

Met E5: de E5 norm zegt niet dat er 5% ethanol in de brandstof moet zitten, maar dat er maar maximaal 5% ethanol in de brandstof mag zitten. Bepaalde merken bieden ethanolvrije E5 aan. Zoek zelf op welke merken dat zijn.

Met E5 of E10: je kan op eenvoudige wijze E5 of E10 ethanolvrij maken. Zoals al aangegeven is ethanol wateraantrekkend. Dus vul je jerrycan met E5 of E10 en giet er water bij. Goed mengen en laten staan. Onderaan vormt zich een laag met een mix van ethanol en water en die kan je wegzuigen zodat je zuivere ethanolvrije benzine over houdt. Deze kerel is een voorbeeld van hoe je dat kan doen:
 
Ik merk wel degelijk verschil in brandstof. Ik tank altijd BP Ultimate of Shell V-Power (zonder bio-ethanol dus) De motor loopt minder te bonken en is zuiniger in gebruik.
Ik rij dan ook geen suffe Beverly maar een Vespa.
Wij hebben nochtans dezelfde motor.

OK, kan zijn.
Maar heb je er ook data van? Hou je je verbruik bij? Kan je die data delen?
 
Ik heb in het verleden 95 en 98 getankt en de kilometers per liter bijgehouden in zo’n brandstofverbruik app gedurende 30.000 kilometer. Ik kwam aanzienlijk verder op een tank 98. Ik dacht dat het 5 procent scheelde in het voordeel van de 98.
Bij mijn laatste vier GTS300’s tank ik alleen nog 98 E5 (wat dus bij sommige E0 is) en in het buitenland nog wel eens 100 of 102 als die beschikbaar zijn. Helaas is de brandstof van BP en Shell zo’n 10 procent duurder, dus voor zuinigheidsoverwegingen hoeft je het niet te doen. Ik doe het vooral voor het behoud van het brandstofcircuit. Mijn auto tank ik overigens ook af met dezelfde premium brandstof, maar dat doet er natuurlijk niet toe hier.
Bij mijn klassieke Vespa’s is het nog iets belangrijker, aangezien deze soms vijf maanden niet gebruikt worden en de E5 en E10 dan erg aankoekt in de brandstoftank, leidingen en carburateur.
 
Bedankt voor de reacties!
Ik dacht echter dat E10 euro 95 echt een boosdoener was voor tweewielers, zo wordt het bij 50cc Vespa's altijd wel gezegd!?
 
Ik tank met de Vespa altijd E5 en bij voorkeur Shell V-Power of BP Ultimate.
Het zijn voor mij plezier kilometers (sinds 5-2021 slechts 1800km) en de extra kosten zijn dus zeer beperkt.

Met mijn auto ook altijd E5. Eerst vrijwel altijd BP Ultimate, maar nu Shell V-Power op aanraden van de specialist en af en toe ook een liter Aspen4 op een volle tank
 
Aspen mengen heeft niet veel zin. Aspen is vooral belangrijk als je minder schadelijke uitstoot wil, bijvoorbeeld bij motormaaiers waar je vlak bij de uitlaat staat in te ademen.
In voertuigen die je maar enkele keren per jaar gebruikt kan Aspen wel interessant zijn, aangezien deze brandstof minder snel (of zelfs helemaal niet) veroudert.
 
Daar vergis je jezelf in.

Mijn specialist heeft een uitgebreide test gedaan in samenwerking met klanten m.b.t. brandstof: E10, E5, V-Power en Ultimate en toevoeging van Aspen4. Vooral bij E10 was de toevoeging van Aspen4 significant zichtbaar, maar ook i.c.m. E5 duidelijk effect. Regelmatig werd in mijn auto een melding opgeslagen dat de gemeten katalysator-waarde buiten de grenzen was (P0420 / P0430). Sinds ik V-Power i.p.v. Ultimate gebruik is dat veel minder vaak en sinds ik Aspen4 heb toegevoegd nog maar zelden.
 
5) Als iemand nog een linkje heeft naar de uitleg/een filmpje hoe je die tomtomrider stroomkabel intern kan koppelen dan hoor ik het graag. Ik heb echt even gezocht maar kon het niet vinden.

Tsja, het stelt weinig voor, maar je moet wel de handigheid en het lef hebben om wat plastic te demonteren.

De voorste kap van het stuur moet eraf en om er een beetje bij te kunnen ook de kap van het beenschild. Voor dat laatste kun je het best de achterste kap van het stuur ook los maken, maar die hoeft er niet helemaal af. Dat maakt het alleen makkelijker om het beenschild te verwijderen.

Dit filmpje kan je daar bijvoorbeeld wel bij helpen, al zal het bij jouw 2023 exemplaar een tikje anders zijn: klik!

Heb je dat spul eraf, dan leid je de kabel van de TomTom bijvoorbeeld door het gat van de spiegel je stuur in. Leg hem daar in een of twee loopjes, zodat je wat kabel over hebt, mocht je TomTom toch iets verder van het stuur komen te zitten dan je nu voorziet. Gewoon voor de zekerheid, de ruimte heb je ervoor in je stuur (tussen je handrem en de knoppen ongeveer).

Dan leid je de kabel langs de remleiding omlaag tot achter het beenschild. Je mag hem rustig met wat tie-wraps vastmaken aan de remleiding.

Dan moet je de kabel nog aansluiten om hem van stroom te voorzien. Sommigen laten hem verder omlaag lopen tot aan de accu. Dan doet hij het altijd. Maar ik vind dat persoonlijk niet zo snugger: als je vergeet je TomTom eraf te halen of uit te zetten, trekt hij je accu leeg. En een GTS aanduwen, dat gaat niet...

Kortom: ik sluit hem liever op een geschakelde verbinding aan (die mee aan en uit gaat met je contactslot).

Gebruik daarvoor het kabeltje dat aan de USB-poort in je handschoenenkastje verbonden is. Die is geschakeld en goed afgezekerd. Je kunt daarvoor twee dingen doen:

1) Je verbindt jouw TomTom gewoon direct met dat kabeltje, met van die aftapklemmetjes:
aftakklem-rood-0-3-0-75-mm-4058389927.jpg
Niet heel elegant, maar het werkt wel.

2) Je zet er een kabeltje tussen, waar je jouw TomTom-kabel van aftapt. Daarvoor heb je deze connectoren nodig:
Schermafbeelding 2023-03-12 om 20.46.35.png
Die vind je bijvoorbeeld op Ali. Zorg voor een male en een female. Je soldeert de beide kabeluiteinden (die in deze stekkers al vast zitten voor je) aan elkaar, maar soldeert er óók je TomTom-kabel aan. Netjes een krimpkousje erover en je kunt ze gewoon tussen de huidige aansluiting van je interne USB-poort en de kabelboom in klikken. Zo heb ik het gedaan, omdat ik dat het netst vindt.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen voor je. Maar begin eens met zorgvuldig (pas op voor krassen!!!) de voorkant van je GTS van zijn kleertjes te ontdoen, min of meer volgens het filmpje aan het begin van deze post. Dan wijst het zich redelijk vanzelf.

Succes!

PS Mocht je in de buurt van Tilburg wonen, dan wil ik je er best eens bij helpen.
 
Bedankt voor de reacties!
Ik dacht echter dat E10 euro 95 echt een boosdoener was voor tweewielers, zo wordt het bij 50cc Vespa's altijd wel gezegd!?
Dat van die 50cc's zal wel kloppen. Op die e10check link die ik eerder meegaf staat bij Piaggio:
"Niet geschikt: Alle motoren met een carburateur met een cilinderinhoud van 50cc of minder."
 
Dat van die 50cc's zal wel kloppen. Op die e10check link die ik eerder meegaf staat bij Piaggio:
"Niet geschikt: Alle motoren met een carburateur met een cilinderinhoud van 50cc of minder."
50cc scooters met carburateur hebben er veel last van. Injectie moet geen probleem zijn. Met mijn 250 GTS een jaar lang mee gereden. Misschien maar hoed dat ik een Vespa 125 Met carburateur het laten lopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan