Het grote Vespa GTS topic

… maar die wijkt bij (mijn) Vespa 10% af t.o.v. échte snelheid (GPS) 😉
Is ook al eerder in dit topic onderwerp van discussie geweest.
Mijn eerste GTS gaf 115 aan wanneer de gps 100 aangaf.
De nieuwere (met opnemer op de abs ring van het achterwiel doet het al een stuk realistischer (ongeveer 10% inderdaad)
Tip van de dag: koop een aangepaste abs ring en monteer deze, je teller is dan je echte snelheid. Nadeel (of voordeel) is dat je afstand 10% te weinig telt.
 
Wat zijn de verschillen tussen het 22 en het 23 model, ik zie keyless.
Voor de rest nog grote verschillen?
 
Tsja, het stelt weinig voor, maar je moet wel de handigheid en het lef hebben om wat plastic te demonteren.

De voorste kap van het stuur moet eraf en om er een beetje bij te kunnen ook de kap van het beenschild. Voor dat laatste kun je het best de achterste kap van het stuur ook los maken, maar die hoeft er niet helemaal af. Dat maakt het alleen makkelijker om het beenschild te verwijderen.

Dit filmpje kan je daar bijvoorbeeld wel bij helpen, al zal het bij jouw 2023 exemplaar een tikje anders zijn: klik!

Heb je dat spul eraf, dan leid je de kabel van de TomTom bijvoorbeeld door het gat van de spiegel je stuur in. Leg hem daar in een of twee loopjes, zodat je wat kabel over hebt, mocht je TomTom toch iets verder van het stuur komen te zitten dan je nu voorziet. Gewoon voor de zekerheid, de ruimte heb je ervoor in je stuur (tussen je handrem en de knoppen ongeveer).

Dan leid je de kabel langs de remleiding omlaag tot achter het beenschild. Je mag hem rustig met wat tie-wraps vastmaken aan de remleiding.

Dan moet je de kabel nog aansluiten om hem van stroom te voorzien. Sommigen laten hem verder omlaag lopen tot aan de accu. Dan doet hij het altijd. Maar ik vind dat persoonlijk niet zo snugger: als je vergeet je TomTom eraf te halen of uit te zetten, trekt hij je accu leeg. En een GTS aanduwen, dat gaat niet...

Kortom: ik sluit hem liever op een geschakelde verbinding aan (die mee aan en uit gaat met je contactslot).

Gebruik daarvoor het kabeltje dat aan de USB-poort in je handschoenenkastje verbonden is. Die is geschakeld en goed afgezekerd. Je kunt daarvoor twee dingen doen:

1) Je verbindt jouw TomTom gewoon direct met dat kabeltje, met van die aftapklemmetjes:
Bekijk bijlage 1857102
Niet heel elegant, maar het werkt wel.

2) Je zet er een kabeltje tussen, waar je jouw TomTom-kabel van aftapt. Daarvoor heb je deze connectoren nodig:
Bekijk bijlage 1857103
Die vind je bijvoorbeeld op Ali. Zorg voor een male en een female. Je soldeert de beide kabeluiteinden (die in deze stekkers al vast zitten voor je) aan elkaar, maar soldeert er óók je TomTom-kabel aan. Netjes een krimpkousje erover en je kunt ze gewoon tussen de huidige aansluiting van je interne USB-poort en de kabelboom in klikken. Zo heb ik het gedaan, omdat ik dat het netst vindt.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen voor je. Maar begin eens met zorgvuldig (pas op voor krassen!!!) de voorkant van je GTS van zijn kleertjes te ontdoen, min of meer volgens het filmpje aan het begin van deze post. Dan wijst het zich redelijk vanzelf.

Succes!

PS Mocht je in de buurt van Tilburg wonen, dan wil ik je er best eens bij helpen.
Dank voor je zeer uitgebreide reactie. Heb inmiddels wat spulletjes besteld en durf het aan.
Wel nog 1 vraag en wellicht is dit makkelijker dan gedacht: die tomtomkabel EN een extra usb poort wil ik. Maak je dan nog een vertakking van dat oorspronkelijke usb kabelboompje?
 
Goedemorgen heren, ik ben nu toch serieus een nieuwe GTS300 (wel een 2022 model) aan het overwegen.

Omdat ik hem het hele jaar door wil gaan gebruiken (ook in de regen, pekel etc) en ik dit toch wel zonde vind van een nieuwe Vespa zit ik er aan te denken hem direct van onder te tectyleren. Ook om roestvorming te voorkomen. Is dit aan te raden of hebben jullie andere methoden om de Vespa te sealen?
 
Goedemorgen heren, ik ben nu toch serieus een nieuwe GTS300 (wel een 2022 model) aan het overwegen.

Omdat ik hem het hele jaar door wil gaan gebruiken (ook in de regen, pekel etc) en ik dit toch wel zonde vind van een nieuwe Vespa zit ik er aan te denken hem direct van onder te tectyleren. Ook om roestvorming te voorkomen. Is dit aan te raden of hebben jullie andere methoden om de Vespa te sealen?
Scheelt weinig tegenover een nieuwe of ergens een mooie deal kunnen scoren?
 
Er zijn best veel verschillen tussen de ‘22 en de ‘23 uitvoering.
Ik zal zelf voor de 2023 gaan, maar dat is omdat ik nu de 2020 heb en liever iets dat een beetje verschillend is wil als ik iets nieuws koop.
Weinig verschil in aanschafprijs.



1300 verschil.
En vorig jaar kocht je een nieuwe voor 7k en dan 1400 km verder maar 400 euro er vanaf…..
 
Scheelt weinig tegenover een nieuwe of ergens een mooie deal kunnen scoren?
Ik vind inderdaad het verschil met een nieuwe klein en ergens een goede deal gevonden
Dus vandaag wil ik de knoop door hakken.
Een 2023 schijnt met de vernieuwde voorwielophanging wel beter te rijden maar die wordt me echt te duur.
 
Ik vind inderdaad het verschil met een nieuwe klein en ergens een goede deal gevonden
Dus vandaag wil ik de knoop door hakken.
Een 2023 schijnt met de vernieuwde voorwielophanging wel beter te rijden maar die wordt me echt te duur.
Mag ik vragen wat je voor de 2022 betaald hebt
 
Weinig verschil in aanschafprijs.



1300 verschil.
En vorig jaar kocht je een nieuwe voor 7k en dan 1400 km verder maar 400 euro er vanaf…..
Je vergelijkt een nieuwe SuperSport met een gebruikte SuperTech. Dat is geen eerlijke prijsvergelijking 😉
 
In de beschrijving staat: "Door de signaalvlakken anders in te richten, ontvangt het ABS de juiste signalen om de snelheid te detecteren."

Klinkt gesofisticeerd maar die "signaalvlakken" dat zijn de gaten in de ring en dat "anders inrichten" is gewoon dat er minder gaten verdeeld zijn over de omtrek, 8% minder om precies te zijn.
De snelheidsmeter baseert zich op de gaten in de ABS ring. En de begrenzer wordt gestuurd door de snelheidsmeter en niet door het motortoerental.
De meter telt hoeveel gaten er in een tijdsspanne voorbijkomen en gaat ervan uit dat na n gaten het wiel 1 omwenteling heeft gemaakt, maar omdat er minder gaten over de omtrek verdeeld zijn heeft het wiel na n gaten niet 1 omwenteling gemaakt maar meer dan 1 omwenteling.
Zitten er 8% gaten minder verdeeld over de omtrek dan heeft het wiel 1 omwenteling + 8% van de volgende omwenteling gemaakt.
Gaf de snelheidsmeter met de oude ring 130 aan wat reëel maar 120 was, dan zal die met de nieuwe ring nog altijd 130 aangeven maar dat is nu 120 + 8% = 130.
 
Nou heren de deal is rond, ik rijdt binnenkort een nieuwe HPE!

Nadat ik in december mijn 2007 GTS 250 heb verkocht om met 3000 euro budget uit te kijken naar een iets versere 300 heb ik het budget meerdere keren moeten verhogen om iets knaps te kunnen krijgen. Uiteindelijk werd toen de stap naar een nieuwe wel erg klein :+
Redelijk.
Wat is "binnenkort"?
 
Nou heren de deal is rond, ik rijdt binnenkort een nieuwe HPE!

Nadat ik in december mijn 2007 GTS 250 heb verkocht om met 3000 euro budget uit te kijken naar een iets versere 300 heb ik het budget meerdere keren moeten verhogen om iets knaps te kunnen krijgen. Uiteindelijk werd toen de stap naar een nieuwe wel erg klein :+
Is er kwa rijden veel verschil voor JOU dan tussen die 250 en die 300? (Specs opzoeken kan ik uiteraard ook, gaat even om ervaring)
 
Terug
Bovenaan Onderaan