Het grote Vespa GTS topic

Is er kwa rijden veel verschil voor JOU dan tussen die 250 en die 300? (Specs opzoeken kan ik uiteraard ook, gaat even om ervaring)
Met een goede 250 kan ik ook zeker uit de voeten.
Maar deze had wel groot onderhoud nodig en om hem helemaal naar mijn zin te maken moest er nog wel meer gebeuren. Denk aan spuitwerk, alle schokbrekers vervangen etc.

Ik heb nog niet op een 300 gereden maar ik verwacht het verschil niet heel groot. Wel heb je natuurlijk met de HPE wat PK's en koppel meer, daarnaast ga ik er vanuit dat het ABS meer verfijnd is als bij de 250. Dus of er voor mij veel verschil in zit kan ik nog niet zeggen.
 
Met een goede 250 kan ik ook zeker uit de voeten.
Maar deze had wel groot onderhoud nodig en om hem helemaal naar mijn zin te maken moest er nog wel meer gebeuren. Denk aan spuitwerk, alle schokbrekers vervangen etc.

Ik heb nog niet op een 300 gereden maar ik verwacht het verschil niet heel groot. Wel heb je natuurlijk met de HPE wat PK's en koppel meer, daarnaast ga ik er vanuit dat het ABS meer verfijnd is als bij de 250. Dus of er voor mij veel verschil in zit kan ik nog niet zeggen.
Niet eens een proefritje?
Omdat er een paar honderd € verschil in nieuwprijs is (1) en als je een SuperTech wilt, dan wil je geen SuperSport (2) volgens mij.
ik kon vorig jaar een supertech kopen voor 7k? (Of de verkoper zat ernaast?). Vind het verschil met een nieuwe dan wel weinig.
 
Nou heren de deal is rond, ik rijdt binnenkort een nieuwe HPE!

Nadat ik in december mijn 2007 GTS 250 heb verkocht om met 3000 euro budget uit te kijken naar een iets versere 300 heb ik het budget meerdere keren moeten verhogen om iets knaps te kunnen krijgen. Uiteindelijk werd toen de stap naar een nieuwe wel erg klein :+
Foto’s!!
 
Hier alvast de eerste

20230316_172625.jpg
 
Vandaag mijn eerste Vespa GTS ooit gekocht en opgehaald. Ik heb 5 eerdere Vespa's gehad. 3 keer reguliere 50cc sprintjes, de 125cc vespa sprint variant en de elettrica ook! Ik wou verder, harder, geen gezeur meer met laden dus ik dacht, het moet een GTS worden. Vorig jaar een keer proef gereden met het 2022 model. Ik vernam toen dat er een update uitkwam en dus even gewacht en nu voor het 2023 model gegaan. De SuperSport 300 GRIGIO TRAVOLGENTE MATT. Ik vind hem echt erg mooi. Ik had eerst de Bianco Innocente als 1e keus maar vermoedde dat de mat grijze toch beter bij mij zou passen.

Ik heb hem gekocht bij Goedhart Motoren in Bodegraven. Dit is 115 km van mijn huis. Vespucci Apeldoorn is bijv. dichterbij maar zij reageerde zeer matig op berichten. Ja flauw, of niet, maar dat werd gelijk afgestraft. Ik was in de markt voor een nieuwe 300 gts en daar was ik duidelijk in. Als ik dan niet goed geholpen wordt.....tsja... Maar goed, Bodegraven Goedhart, nooit geweest maar ik had wat rondgeneuzeld op internet, gebeld en werd vlot en leuk geholpen. Ze hadden er een klaar staan. Voor je idee: ik heb hem 'stock' gekocht op een hoog origineel windscherm na. Verder kentekenplaathouder zonder reclame, met is nl. lelijk mijn inziens. Ik heb door een oorontsteking een paar jaar terug tinnitus opgelopen en wil zo min mogelijk geruis aan mijn oren.. Daarbij draag ik nog otoplastieken met filters. Ik vind het dus erg fijn zo'n scherm, vrijwel geen geruis!

Vandaag was echt top weer. Ik was om 09:00 in Bodegraven en had meerdere lagen kleding aan maar dat was niet helemaal nodig. Had het warm op de terugweg. Ik heb i.v.m. het inrijden (en jullie adviezen hier) de N-wegen gepakt en binnendoor. Ik woon in Zwolle en de route ging van Bodegraven via Woerden, Vinkeveen, Hilversum, Baarn, scheerde langs Noord-Amersfoort, door Nijkerk en zo via de Veluwe naar Zwolle. Tussen Harderwijk en Elburg leidde mijn navi mij overigens door de Flevopolder. Het weer was top dus en de rit super. Moest echt even wennen aan wat andere vibraties, reactie tussen gas geven en output enz. maar na 140km in 02:38uur weet ik al veel meer.

De keyfob werkt supergoed en makkelijk. Heb hetzelfde idee met mijn auto, geen geklooi met sleutels (dat dan via telefoon) en dat werkt gewoon lekker. Ook heel fijn dat de knop op buddy open te doen op het stuur zit. Kleine dingen maar had er toch enige ergenissen aan bij de vorige vespa's. Ik wil behoorlijk wat aanpassingen nog doen (o.a. bitubo's, uitlaat maar ook kleinere dingen zoals een glanszwarte schommelarmkap enz.) maar alles op zijn tijd. Weer eens sparen!

Geen idee of jullie dit boeiend vonden maar ik dacht ik deel het eens.
Vwb Goedhart Motoren dus goede ervaringen en ze leverden met volle tank af (zie vorige post ergens over bezine-afvulling bij aflevering).

Foto 18-03-2023 09 13 22.jpg
Foto 18-03-2023 09 26 09.jpg
Foto 18-03-2023 12 33 25.jpg
Foto 18-03-2023 12 35 05.jpg
Foto 18-03-2023 13 31 03.jpg
 
Mooie GTS :t en veel plezier ermee!
Je had in ieder geval veel beter weer bij het ophalen van je nieuwe GTS dan ik (stormachtige wind & hagel) ;)


Nu nog een échte auto dus 😁
Haha, met de Tesla wel tevreden, prima actieradius. Zelf nog op wintersport geweest vorige week ;). De Elettrica was ook goed zolang het duurde maar ik wou gewoon meer dan kon met die scooter dus vandaar de upgrade. Heel suf maar ik heb toenstraks even in Dalfsen getankt bij TanQyou (100+ benzine) en daar werd ik zo blij van. Binnen een minuut weer 250km actieradius erbij. Huppa. Met die Elettrica moest ik soms echt plannen, duurde uren om vol te laden enz. Totaal anders dus. Ook nu al de ervaring dat de 80 en 100km/uur wegen echt anders aanvoelen op de 300 dan de 125 deed. Nu veel stabieler.

Vandaag al bijna 200km gereden. Morgen retour Emmen, op bezoek bij bekenden dus dan weer 200km erbij. Die 1K servicebeurt maar alvast inplannen dus, gaat snel zo :).
 
Haha, met de Tesla wel tevreden, prima actieradius. Zelf nog op wintersport geweest vorige week ;). De Elettrica was ook goed zolang het duurde maar ik wou gewoon meer dan kon met die scooter dus vandaar de upgrade. Heel suf maar ik heb toenstraks even in Dalfsen getankt bij TanQyou (100+ benzine) en daar werd ik zo blij van. Binnen een minuut weer 250km actieradius erbij. Huppa. Met die Elettrica moest ik soms echt plannen, duurde uren om vol te laden enz. Totaal anders dus. Ook nu al de ervaring dat de 80 en 100km/uur wegen echt anders aanvoelen op de 300 dan de 125 deed. Nu veel stabieler.

Vandaag al bijna 200km gereden. Morgen retour Emmen, op bezoek bij bekenden dus dan weer 200km erbij. Die 1K servicebeurt maar alvast inplannen dus, gaat snel zo :).
Wat was de actieradius dan van de elektrrica? (In praktijk dan)
 
Wat was de actieradius dan van de elektrrica? (In praktijk dan)
Die was 85km bij 20+ graden. Onder nul zo’n 75km. De batterij stelde mij echt niet teleur. Dit was beide in powermode (45km/uur). Had daar an sich geen klagen over. Na 13.500km rijden in 9 maanden was die batterij nog erg goed!

Vandaag naar Emmen gereden, vrienden bezocht. Ik zit nog duidelijk in de honeymoon phase haha. Wat een heerlijke 170kilometer. Ook nog even broodje subway gehaald in Apeldoorn. De Zwolle vestiging is dichtbij maar wat is daar voor lol aan als je met een roundtrip nog 62km extra erbij kan rijden 😬. Nu na 2 dagen 400km.
 
1 april heb ik de 1000km beurt bij Goedhart. Er staat inmiddels 620km op. is na zo’n 1000-1200 de motor echt wel een beetje in gereden? Heb natuurlijk zin om een beetje sportiever te gaan rijden nl. Rechts op het ‘dashboard’ staan van die temperatuurbalkjes. Die komen in principe niet hoger dan de helft, hoelang of hard ik ook rijdt. Zouden die balkjes dan betekenen dat de motor op bedrijfstemperatuur is? Meestal na 1.5km staat het op de helft ongeveer. Wanneer denken jullie dat de motor nou warm is? Ik moet vanaf mijn huis na zo’n 2km 30-50km/uur wegen vaak een stukje 80km/uur pakken. Is dat na 2km een probleem of zie ik te veel beren op de weg?

Edit: kan ik denkje na die eerste beurt met oliewissel enz. de snelweg terugpakken naar huis met zo’n 100km/uur (115km via snelweg) of ook in die fase nog too much?
 
Die blokjes zijn geen betrouwbare weergave en bovendien weergave van koelvloeistoftemperatuur. Het duurt veel langer voordat de motorolie op temperatuur is en dát is het belangrijkste. Dat duurt uiteraard langer als de buitentemperatuur laag is. Na 2 km een stukje 80 km/u zal geen probleem zijn als je niet vol accelereert daar naartoe.
 
Dank voor de reacties. Wanneer denken jullie dan, redelijkerwijs, dat de motor echt wel warm is? Km of 10 na wisselend rijden?!
 
Mijn Vespa heeft het dan erg zwaar. Ik moet na ongeveer vijf minuten 100 km/u rijden ivm stukje snelweg (Velsertunnel) dat ik moeilijk kan ontwijken als ik naar mijn werk rij. Ik rij dan zelfs meestal tussen 110 en 120 op de gps.
Een Vespa loopt ook niet heel hoog in toeren, dus ik denk dat het niet zo’n groot probleem is.

Overigens is het olieverbruik ook afgenomen naar nagenoeg nul na de laatste oliewissel. Ik heb er sinds de oliewissel ongeveer 2000 km mee gereden en in die tijd drie maal de pijlstok bekeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan