Het grote Vespa GTS topic

Trouwens, zijn er al officieel Bitubo's voor de Vespa GTS 2023 (voor en achter?). Achter is er niks veranderd bij mijn weten, dan zouden de bestaande moeten kunnen passen (???). Voor wel nieuwe constructie met de schokbreker dus wellicht daar de huidige niet?. Ik vroeg het aan Goedhart Motoren aangezien ik volgende week zaterdag daar de 1K beurt heb. Ik dacht, dan kunnen ze die gelijk er onder zetten maar.....die bestaan (nog) niet zeggen ze.

Goedhart vraagt 125 euro voor montage TomTomstroom kabeltje 8)7. Tsja, dan maar zelf doen denk ik. Wel spannend haha.
 
Goedhart vraagt 125 euro voor montage TomTomstroom kabeltje 8)7. Tsja, dan maar zelf doen denk ik. Wel spannend haha.
Tsja, het is niet heel moeilijk, maar er moet best wat plastic los. Dat kost tijd en tijd is geld, dus ik vind het bedrag niet heel raar. Hetzelfde met kleppen stellen op mijn Kawasaki: ze doen eigenlijk bijna niks, maar om erbij te komen, zijn ze héél veel los aan het schroeven.

Maar goed, ik zou het inderdaad lekker zelf doen. Voorzichtig (en vooral de 'heuvel' in de treeplank goed afdekken als je het beenschild los haalt, want dat krast anders als een dolle) en gewoon lekker je Vespa beter leren kennen. Succes!
 
Tsja, het is niet heel moeilijk, maar er moet best wat plastic los. Dat kost tijd en tijd is geld, dus ik vind het bedrag niet heel raar. Hetzelfde met kleppen stellen op mijn Kawasaki: ze doen eigenlijk bijna niks, maar om erbij te komen, zijn ze héél veel los aan het schroeven.

Maar goed, ik zou het inderdaad lekker zelf doen. Voorzichtig (en vooral de 'heuvel' in de treeplank goed afdekken als je het beenschild los haalt, want dat krast anders als een dolle) en gewoon lekker je Vespa beter leren kennen. Succes!
Je hebt gelijk, tijd is geld en het e.e.a. moet nog wel wat opleveren voor ze! Eigenlijk wil ik de usb charger en tomtom stroom kabel te gelijk doen. Jij hebt mij eerder die uitleg gegeven @Joeri999 , kan aan dat zelfde originele kabeltje ook een tweede ding worden afgetapt dat jij weet? Dus tomtomstroomkabel en usb poort extra?
 
Je hebt gelijk, tijd is geld en het e.e.a. moet nog wel wat opleveren voor ze! Eigenlijk wil ik de usb charger en tomtom stroom kabel te gelijk doen. Jij hebt mij eerder die uitleg gegeven @Joeri999 , kan aan dat zelfde originele kabeltje ook een tweede ding worden afgetapt dat jij weet? Dus tomtomstroomkabel en usb poort extra?
Ik heb dat ook zo gedaan en heb er geen enkel probleem mee ervaren.

Zie het zo: als je maar één ding zou aftappen, namelijk een usb-plug met twee aansluitingen, heb je hetzelfde als dat je een usb-plug en je TomTom los aftapt op datzelfde kabeltje. Dan zou je aan die twee aansluitingen bv je TomTom en je telefoon verbinden en trek je net zo veel stroom.
 
Mijn Vespa heeft het dan erg zwaar. Ik moet na ongeveer vijf minuten 100 km/u rijden ivm stukje snelweg (Velsertunnel) dat ik moeilijk kan ontwijken als ik naar mijn werk rij. Ik rij dan zelfs meestal tussen 110 en 120 op de gps.
Een Vespa loopt ook niet heel hoog in toeren, dus ik denk dat het niet zo’n groot probleem is.

Overigens is het olieverbruik ook afgenomen naar nagenoeg nul na de laatste oliewissel. Ik heb er sinds de oliewissel ongeveer 2000 km mee gereden en in die tijd drie maal de pijlstok bekeken.
Die ongeveer 15 min tot de olie op temperatuur is zal wellicht wel ongeveer kloppen.
Aan de andere kant wordt voor mijn Beverly 300 (uit 2012 met de Quasar motor) 5W40 olie voorgeschreven, ik denk dat dat voor jullie Vespa GTS 300 hetzelfde zal zijn.
Dat is een olie die goed geschikt is voor zowel belasting met nog koude olie als met warme olie. Dat is zonder twijfel een bewuste keuze van Piaggio.
Ik maak er mij niet teveel zorgen over. Na ongeveer 2 min staat de watertemperatuur op haar verder onverstoorbare 90° en dan beschouw ik de motor als voldoende opgewarmd.
 
Die ongeveer 15 min tot de olie op temperatuur is zal wellicht wel ongeveer kloppen.
Aan de andere kant wordt voor mijn Beverly 300 (uit 2012 met de Quasar motor) 5W40 olie voorgeschreven, ik denk dat dat voor jullie Vespa GTS 300 hetzelfde zal zijn.
Dat is een olie die goed geschikt is voor zowel belasting met nog koude olie als met warme olie. Dat is zonder twijfel een bewuste keuze van Piaggio.
Ik maak er mij niet teveel zorgen over. Na ongeveer 2 min staat de watertemperatuur op haar verder onverstoorbare 90° en dan beschouw ik de motor als voldoende opgewarmd.
De watertemperatuur zal na 2 minuten wel op 900° staan maar de olie niet en daar gaat het om.
 
Die ongeveer 15 min tot de olie op temperatuur is zal wellicht wel ongeveer kloppen.
Aan de andere kant wordt voor mijn Beverly 300 (uit 2012 met de Quasar motor) 5W40 olie voorgeschreven, ik denk dat dat voor jullie Vespa GTS 300 hetzelfde zal zijn.
Dat is een olie die goed geschikt is voor zowel belasting met nog koude olie als met warme olie. Dat is zonder twijfel een bewuste keuze van Piaggio.
Ik maak er mij niet teveel zorgen over. Na ongeveer 2 min staat de watertemperatuur op haar verder onverstoorbare 90° en dan beschouw ik de motor als voldoende opgewarmd.
Dit inderdaad.

De balkjes voor temperatuur zeggen niet zo veel want het is koelwater temperatuur en het gaat eigenlijk om de olietemperatuur.

Echter gebruikt de Vespa een relatief dunne olie die dus ook relatief snel rond zou moeten zijn. En zoveel zit er ook niet in. Dus na een paar minuten rijden zou er in ieder geval overal smering moeten zijn. Dan is koelwater misschien wel een relatief goede indicator. En met een koude motor direct vol gas te rijden vindt geen enkel motortje fijn.
 
Gestrand in Leek. Zie foto’s.
Meen wat olie te zien op velg van de achterband, glinsterde. Was heel dichtbij Motoport Leek en zij konden gelijk kijken.

Wat blijkt? Naafolie lek, remblok en andere zaken in de buurt onder de olie. Merkte al wel dat remmen minder strak ging. Lekker dan. 950km op de teller. Ik mocht niet verder van ze rijden. Nu in trein terug naar Zwolle 🥹.

Kennen jullie dit probleem?? Nog ideeen hierover? Side note: ik was mijn scooter altijd als ik een beurt laat doen. Nu was dat dus ongepland en natuurlijk kansloos met dit vieze weer.
8AEB58F3-1623-4934-8D1C-DECA028197B8.jpeg
80570122-75BE-4A2B-B966-549940010E38.jpeg
 
Dat is een pech.
Je mag er geen geluk mee hebben.
Neem aan dat ie terug naar de dealer gaat,waar je hem gekocht heb.
En als compensatie kunnen hun gelijk die tomtom kabeltje monteren.
Is wel t minste,denk ik zo
 
Gestrand in Leek. Zie foto’s.
Meen wat olie te zien op velg van de achterband, glinsterde. Was heel dichtbij Motoport Leek en zij konden gelijk kijken.
Wat een pech én geluk dat je dichtbij een motorzaak was!

Dit is echt een teleurstelling!! 😢 🤬
Gelukkig niet de ervaring van anderen hier, maar daar heb jij nu niets aan.
Hopelijk wordt het snel en naar tevredenheid opgelost!
Je kunt nu wel meteen de 1000km beurt laten doen, zodat je de GTS niet binnenkort nog een keer bij de dealer moet laten staan 😉
 
Zo, de eerste 100 km inrij kilometers zitten er op.
Heerlijk hoor, een helemaal vers exemplaar.
Wat me gelijk op viel is hoe karig het dashboard is. Je hebt de analoge snelheidsmeter, dan een digitaal display met tankinhoud, klokje, kilometerstand en tripmeter. En natuurlijk de controle lampjes. Op zich alles wat je nodig hebt, maar mijn oude 2007 GTS had ook nog buitentemperatuur, motor temperatuur en toerental weergave. Wel iets minder goed afleesbaar doordat dit allemaal in een klein schermpje was gefrot en een of andere idioot een getint dashboard glaasje erop had gezet. De Supertech heeft een volledig digitaal display met wellicht wel meer info.

Het stuurt natuurlijk heerlijk nu alles nieuw is, al is de Vespa zoals bekend niet de meest stabiele motor. Moet even wennen dat ie wat meer de bocht in valt, heeft ook met de banden te maken denk ik. Wel fijn dat hij gelijk op Michelin city grips staat, dit zijn erg goede banden, ook in de regen.

Mooi is de Led verlichting inclusief dagrijverlichting in de knipperlichten. Dit is een upgrade die ik bij een ouder model sowieso had toegepast.

De power van de HPE motor nog niet serieus aan de tand kunnen voelen vanwege het inrijden, maar merk wel dat dit motortje flink pittiger is dan m'n oude 250. Ook draait hij bij standaard snelheden minder toeren dan een 250 wat op zich al een reden is om voor een 300 of hpe motor te gaan.
 
Je kunt nu wel meteen de 1000km beurt laten doen, zodat je de GTS niet binnenkort nog een keer bij de dealer moet laten staan 😉
Ja, haha, ik laat daar inderdaad gelijk de 1K beurt maar doen. De teller stond op 950km ongeveer toen ik aankwam.
Help mij even en zeg mij of ik onzin praat of niet. Bijna dus 1000km erop, alles en iedereen zegt: oliewissel enz. Helemaal goed, idee snap ik erachter enz.

Ik ben echter fanatiek en iets in mij zegt dat ik bij de 2000km stand dit ook nog een keer wil doen. Vespa adviseert bij 10k. Ik wil het echter ook bij 5K en dan dus bij 10K weer doen. Geldverspilling of? Ik laat deze eerste beurt dus uitvoeren door, in dit geval, Motoport Leek. Bij 2/2.5K en 5k wil ik zelf doen, in dat opzich minder kosten. Ik denk dat vele van jullie die "tussendoor" beurt van de 5k wel snappen maar bij 2000-2.500? Ik 'verzin' dan in mijn hoofd dat er nog steeds fracties van schaafsel van de motor na 1000km ook wel loskomen en dat het dan verstandig is om nog een keer die olie te vervangen enz na zo'n 2-2.5K. :P.

Ik wil er gewoon goed voor zorgen ;).

@-MOTORHEAD- LEUK! Ik hoop dat er in omgeving Zwolle (alhoewel, mag ook verder want rijd graag) ook een keer zoiets is. Doe graag mee. Hoe hebben jullie de route bepaald? Nam iemand initiatief en die route gedeeld oid?
@Sender Lekker he?! Jij hebt 2022 model he? Dat display (en die van vele voor je, ook de 50cc's, zijn inderdaad wat karig ja. De supertech heeft meer maar dat beviel mij ook weer niet. Ik vond persoonlijk de supersport 2023 display dus mooie tusseninoplossing. Maar goed...dat kost weer wat extra enz. Hoe dan ook, je blijft een GTS 300 HPE hebben en dat is lekerrrr!
 
Ik ververs olie en oliefilter op 1000km, 6k, 11k, 16k, 21k enz.
Transmissieolie bij 1000km en dan bij 21k, 41k enz.
Bij 2k oliewissel lijkt mij overbodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan