Het grote Vespa GTS topic

(...)
Help mij even en zeg mij of ik onzin praat of niet. Bijna dus 1000km erop, alles en iedereen zegt: oliewissel enz. Helemaal goed, idee snap ik erachter enz.

Ik ben echter fanatiek en iets in mij zegt dat ik bij de 2000km stand dit ook nog een keer wil doen. Vespa adviseert bij 10k. Ik wil het echter ook bij 5K en dan dus bij 10K weer doen. Geldverspilling of? Ik laat deze eerste beurt dus uitvoeren door, in dit geval, Motoport Leek. Bij 2/2.5K en 5k wil ik zelf doen, in dat opzich minder kosten. Ik denk dat vele van jullie die "tussendoor" beurt van de 5k wel snappen maar bij 2000-2.500? Ik 'verzin' dan in mijn hoofd dat er nog steeds fracties van schaafsel van de motor na 1000km ook wel loskomen en dat het dan verstandig is om nog een keer die olie te vervangen enz na zo'n 2-2.5K. :P.

Ik wil er gewoon goed voor zorgen ;).
(...)
Die 2k beurt hoef je niet te doen.
In principe schrijft Piaggio elke 10k km voor.
Service om de 5k of 10k hangt volgens mij af van hoeveel je ermee rijdt. Ik rij een kleine 5k km/jaar en geef de scooter een servicebeurt elke 5k km.
Maar rij je beduidend meer en langere tochten dan lijkt 5k me aan de korte kant en 10k meer aangewezen.
Eén keer per jaar service vind ik een redelijke termijn.
 
Die 2k beurt hoef je niet te doen.
In principe schrijft Piaggio elke 10k km voor.
Service om de 5k of 10k hangt volgens mij af van hoeveel je ermee rijdt. Ik rij een kleine 5k km/jaar en geef de scooter een servicebeurt elke 5k km.
Maar rij je beduidend meer en langere tochten dan lijkt 5k me aan de korte kant en 10k meer aangewezen.
Eén keer per jaar service vind ik een redelijke termijn.
Ik snap je. Ik denk dat ik 20.000km per jaar zal rijden op de GTS. Zit er nu al vrijwel elke dag op, net als ik deed met mijn 50cc’s. Nu alleen niet omdat ie in Leek staat met lekkage (boehoe) maar ik vind Vespa’s geweldig. ik heb geen kinderen en een vriendin met haar eigen leven dus ik kan ook veel rijden haha! Met die 50cc’s deed ik al zo’n 13000-15000km per jaar!

maar los van bovenstaande uitstap, dank voor je antwoord, ik denk dat ik dan bij 5-6k een wissel doe en dan bij 10k weer een grote beurt.
 
Lijkt me zeker aan de veilige kant. Veilig in de zin van veilig voor de conditie van je motor.
Zorg er voor dat je steeds de juiste olie gebruikt, met de voorgeschreven viscositeit en specificatie.
 
Shit.

Eergisteren de Kawasaki Versys 1000 SE, 3 jaar geleden nieuw gekocht, uit de winterstalling gehaald. Maandag op gereden, gisteren op gereden.

En dan kom je tot de conclusie dat je op die miezerige techniekloze GTS een (veel) grotere grijns op je gezicht hebt, dan op 260 kilo Japans precisiewerk met vier hongerige cylinders die staan te popelen om je weer te zien. 8)7
 
Shit.

Eergisteren de Kawasaki Versys 1000 SE, 3 jaar geleden nieuw gekocht, uit de winterstalling gehaald. Maandag op gereden, gisteren op gereden.

En dan kom je tot de conclusie dat je op die miezerige techniekloze GTS een (veel) grotere grijns op je gezicht hebt, dan op 260 kilo Japans precisiewerk met vier hongerige cylinders die staan te popelen om je weer te zien. 8)7
Arme ziel. Haha! Ik heb mijn motorrijbewijs A in 2015 gehaald en sinds mijn rijexamen echt letterlijk niet meer op een motor gereden (alleen dus nu 300 (278 officeel) cc dan). Ik heb er gewoon geen behoefte aan, t kleinere werk vind ik veel leuker.
 
Ik vind mijn GTS leuker dan de “gewone” motor, maar de 125 smallframe Vespa tovert de grootste grijns op m’n gezicht.
4 jaar een 125cc gehad en 8-10 keer in die tijd aangesproken door mensen die zeiden dat ik helemaal niet mocht rijden waar ik reed (80/N-wegen). Altijd leuk, ALS je je al bemoeid met iemands zaken (moet je tegenwoordig al voor oppassen anders heb je al snel een stoot voor je kanus), dan moet je het wel bij het juiste eind hebben. Anders extra genant. Van die 8-10 geloofde de helft mij nadat ik zei dat ik dus een motorscooter enz. was. De andere helft keek mij aan..... Hoe dan ook, die 125cc was heerlijk en mooie jaren mee gehad.
Zie foto spam hieronder, sorry ik word spontaan weer verliefd.

Foto 15-01-2022 16 39 08.jpg
Foto 15-01-2022 16 38 46.jpg
Foto 15-01-2022 16 39 22.jpg
Foto 15-01-2022 16 39 39.jpg
 
Ik ben direct na behalen rijbewijs op een Vespa GTS gestapt. Dacht dat ik toen meer wilde, enkele dikke motoren gereden en nu toch weer een GTS. Inderdaad ik herken het.
 
Hoe leuk de Vespa ook is, rij ik op mijn grote rode Italiaan (Multistrada) toch het liefst door de bergen 😊
 
Ik ben begonnen met een Kawasaki (GPX600R), heb ook o.a. een Suzuki GSX1100 gehad en mijn laatste "gewone"motor was een H-D FatBob (1690cc). Binnen één maand kocht ik de GTS. Eén korte proefrit op de GTS zorgde voor een permagrin en een tweede langere proefrit een week later overtuigde me. Geen moment spijt gehad om de motor te vervangen door de GTS (met 278cc slechts ±16% van de H-D 🤣) !

4 jaar een 125cc gehad en 8-10 keer in die tijd aangesproken door mensen die zeiden dat ik helemaal niet mocht rijden waar ik reed (80/N-wegen). Altijd leuk, ALS je je al bemoeid met iemands zaken (moet je tegenwoordig al voor oppassen anders heb je al snel een stoot voor je kanus), dan moet je het wel bij het juiste eind hebben. Anders extra genant. Van die 8-10 geloofde de helft mij nadat ik zei dat ik dus een motorscooter enz. was. De andere helft keek mij aan.....
De kentekenplaat zou voldoende moeten zijn 😲
 
Ik overweeg 21 mei mee te doen met de Distinguished Gentlemens ride.. op de vespa uiteraard
Dat moet ik eens googlen.

De kentekenplaat zou voldoende moeten zijn 😲
Echt heel veel mensen hebben geen enkel idee hoor. Niet erg verder maar voor ons is het onvoorstelbaar.
Overigens, in de eeuwige discussie of een motorscooter wel of niet tot de motoren behoord houd ik altijd de kentekenplaat (en wegenbelasting) aan *D.
 
(...)

Echt heel veel mensen hebben geen enkel idee hoor. Niet erg verder maar voor ons is het onvoorstelbaar.
Overigens, in de eeuwige discussie of een motorscooter wel of niet tot de motoren behoord houd ik altijd de kentekenplaat (en wegenbelasting) aan *D.
Dat is inderdaad het geval.
Ik weet niet of je NL bent of BE, maar in BE herken je een bromfiets aan de S nummerplaat. Een motorfiets heeft een M nummerplaat.
De nummerplaat begint met S of met M. Vb MAAA111 -> motorfiets, SAAA111 -> bromfiets.
Ik rij met mijn Beverly 300 met M nummerplaat wel eens stukjes weg waar je met een bromfiets wel mag rijden maar met een motorfiets niet.
Geen mens die zich daar aan lijkt te storen. Ik gedraag me daar natuurlijk als een bromfiets en ga daar niet als een wilde tekeer.
 
Dat is inderdaad het geval.
Ik weet niet of je NL bent of BE, maar in BE herken je een bromfiets aan de S nummerplaat. Een motorfiets heeft een M nummerplaat.
De nummerplaat begint met S of met M. Vb MAAA111 -> motorfiets, SAAA111 -> bromfiets.
Ik rij met mijn Beverly 300 met M nummerplaat wel eens stukjes weg waar je met een bromfiets wel mag rijden maar met een motorfiets niet.
Geen mens die zich daar aan lijkt te storen. Ik gedraag me daar natuurlijk als een bromfiets en ga daar niet als een wilde tekeer.
004FF6CC-50C1-4A53-BB10-6741461437CC.png


Hier in Nederland in kleurencombi geen onderscheid maar verder wel. Motoren beginnen hier ook met letter M in het kenteken. Verder grootte verschil ook duidelijk.
 
Het is een klein wonder of ik had het groter in mijn hoofd gemaakt dan het was maar ik heb mijn GTS 300 al weer terug. Afgelopen zaterdag dus lekkerij, woensdag de onderdelen al binnen uit Italie (aldus de man van Motoport Leek) en gisteren klaar gemaakt. Vandaag in de regen opgehaald. Toch wel een heerlijke rit van 106 km naar huis. Had thermokleding aan, achter mijn windscherm en dat ging prima. Het zicht was wat minder door de regen op eht scherm maar geen klagen. Echt heel blij dat ik hem weer terug heb. Echt zin in zondag aanstaande: fris maar zonnig! Flink toeren! Eens met MyDrive van TomTom een mooie route maken, al dan niet gecombineerd met een bezoek aan familie elders in het land.

Anyway, dus Motoport Leek goede ervaringen mee. 1K beurt is gelijk gedaan. Er stonden overigens nog een 2023 supersport matzwart, een supertech (GRIGIO OTTIMISTA MATT) en een normale gts (BEIGE AVVOLGENTE). Voor wie nog een bakje geld heeft liggen. Verder nog een foto bijgevoegd van mijn brandstof verbruik via de "Spritmonitor" app. Als ik middel dan zit ik op 1 liter voor 28 km. Volgens de specificaties van Vespa zou het 30.3km per liter moeten zijn dus mwah niet gek. Maarrr....ik kan nu wat sportiever rijden nu de breakin period voorbij is dus het verbruik zal wat stijgen :P.
Foto 31-03-2023 14 57 56.jpg
Foto 31-03-2023 21 12 33.png
 
achter mijn windscherm en dat ging prima. Het zicht was wat minder door de regen op het scherm maar geen klagen.
Daarom wil ik ook geen hoog scherm 😉
Als ik middel dan zit ik op 1 liter voor 28 km. Volgens de specificaties van Vespa zou het 30.3km per liter moeten zijn dus mwah niet gek. Maarrr....ik kan nu wat sportiever rijden nu de breakin period voorbij is dus het verbruik zal wat stijgen :P.
Mijn gemiddelde tot 1000km-beurt was 1:30 en daarna 1:28 (beide gemeten over 6x tanken 98).
Bij 1000km-beurt is ook een Malossi vario gemonteerd.
 
Daarom wil ik ook geen hoog scherm
Snap ik, heeft voor- en nadelen. Overigens ook zijn nadelige effect op het bezineverbruik (hierboven heb ik dat niet eens benoemd).
Help mij even, die varioset he, die zorgt voor sterkere trekkracht maar nauwelijks hogere topsnelheid toch (dit laatste hoeft van mij ook niet overigens.). Ik ben wel geinteresseerd nl. maar weet er nog niets echt vanaf. Hoor graag van je!
 
Terug
Bovenaan Onderaan